7 CIRI-CIRI KEDIAMAN YANG TIDAK DIMASUKI MALAIKAT


Mari kita sama-sama ketahui kriteria-kriteria kediaman yang tidak dimasuki oleh malaikat. 

# Pertama : Rumah orang yang memutuskan tali persaudaraan. Sesungguhnya menghubungkan silaturrahim adalah wajib manakala memutuskannya pula adalah satu maksiat dan berdosa besar.

# Kedua : Rumah orang yang menderhaka kepada kedua ibu bapa. Kewajipan anak terhadap ibu bapa ialah berbuat baik, taat dan menghormati mereka. Adapun derhaka terhadap kedua ibu bapa itu adalah sebesar-besar dosa selepas syirik kepada Allah Subhanahu Wata'ala. Sesungguhnya keredaan Allah Subhanahu Wata'ala adalah terletak pada keredaan kedua ibu bapa terhadap anaknya dan kemurkaan Allah Subhanahu Wata'ala adalah terletak pada kebencian kedua ibu bapa terhadap anaknya.

# Ketiga : Rumah orang yang memakan harta anak yatim. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda maksudnya : "Dari Abi Hurairah Radiallahu anhu, dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Sebaik-baik rumah orang Islam ialah rumah yang tinggal di dalamnya anak yatim yang diberi layanan yang baik terhadapnya. Dan seburuk-buruk rumah orang Islam ialah rumah yang tinggal di dalamnya anak yatim yang dianiaya". (Riwayat Al-Imam Ibnu Maajah)

# Keempat : Rumah yang mempunyai anjing. Islam adalah agama yang menitikberatkan soal kebersihan dan kesucian. Adanya anjing dalam rumah seorang Muslim memungkinkan terdapatnya najis pada sekeliling atau persekitaran rumah disebabkan jilatan dan kencing anjing ataupun seumpamanya. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda maksudnya : "Dari Abi Talhah katanya : Aku telah mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : Tidak akan masuk malaikat ke dalam rumah yang terdapat di dalamnya anjing dan tidak pula masuk ke dalam rumah yang terdapat di dalamnya rupa patung-patungan". ( Riwayat Al-Imam Al-Bukhari)

# Kelima : Rumah yang mengadakan suatu majlis yang tiada di dalamnya mengingati Allah. Adapun sesuatu majlis yang tidak diisi dengan zikirullah seperti bertasbih, bertahmid, bertakbir dan sebagainya dan tidak juga diisi dengan ucapan selawat dan salam ke atas Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam adalah disifatkan sebagai kelalaian, kerugian dan penyesalan disebabkan hilangnya kebajikan, tidak mendapat apa-apa ganjaran atau pahala, jauh daripada Malaikat Rahmat dan bertapaknya pula syaitan dalam majlis tersebut. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda maksudnya : "Dari Abi Hurairah Radiallahuanhu telah berkata : Telah bersabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam : Tidaklah suatu kaum duduk dalam satu majlis di mana mereka tidak berzikir kepada Allah Subhanahu Wata'ala melainkan ditimpakan ke atas mereka pengurangan pahala". ( Riwayat Al-Imam Ahmad)

# Keenam : Rumah yang banyak kedengaran di dalamnya caci maki. Contohnya mencaci maki sesama Muslim, mencaci maki orang yang telah meninggal dunia, kejadian alam, penyakit dan sebagainya. Bagi setiap Muslim dan Muslimah mestilah sentiasa memelihara atau menjaga lidahnya daripada setiap kata atau ucapan melainkan yang jelas ada manfaatnya. Di antara rahsia di sebalik menjaga lidah itu ialah memudahkan Malaikat Rahmat mendekatkan diri kita dan datang berkunjung ke dalam rumah kita. Orang yang celupar lidahnya, suka memaki hamun, mencela dan mengutuk tidaklah disifatkan sebagai orang yang beriman sebagaimana hadis Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam maksudnya : " Dari Abdullah telah berkata : Telah bersabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam : Seorang yang beriman itu bukanlah orang yang suka mencela, suka mengutuk, suka berbuat jahat dan bukan pula yang kotor lidahnya". ( Riwayat Al-Imam At-Termizi)

# Ketujuh : Rumah orang-orang yang dilaknat. Di antara golongan yang dimaksudkan itu ialah orang yang terlibat dengan arak dan rasuah, orang yang merubah ciptaan Allah seperti membuat tatu pada tubuh badan, mencukur atau menipis alis mata, lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang
menyerupai lelaki. 

" sumber : perkongsian dari group whtspp dan semoga berguna untuk kita semua "

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah