Israk Mikraj


Setelah itu, Allah ingin memuliakan Rasulnya, kekasih Allah, maka berlakulah peristiwa Israk dan Mikraj. Peristiwa ini satu peristiwa yang besar dalam  sejarah hidup Rasululah dan dalam sejarah umat Islam. Dengan peritiwa ini Masjidil Aqsa dan Baitul Maqdis menjadi semakin mulia, bahkan turun ayat Quran tentang Masjidil Aqsa ini.

Maka bumi Quds ini bumi yang diberkati begitu juga kawasan disekelilingnya. Allah yang memberkati tempat ini. Jadi pada malam itu Saidina Jibril datang kepada Rasulullah Saw yang sedang tidur di Ka'bah. Seperti yang sama-sama kita ketahui, Saidina Jibril membawa Rasulullah Saw naik Buraq, satu kenderaan dari syurga, dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Di Masjidil Aqsa sedang berlaku satu perhimpunan yang sangat luar biasa. Allah hidupkan para Rasul dan Para Nabi untuk bertemu dengan Rasulullah Saw di Masjidil Aqsa. Ulamak menyebut jumlah para Rasul 300 orang dan jumlah para Nabi 24 ribu orang. Allah kumpulkan bilangan yang begitu besar ini untuk bertemu dengan Rasulullah Saw. Tidak ada tempat di dunia ini yang semua para Rasul dan Para Nabi berkumpul disitu melainkan Ka'bah dan Baitul Maqdis. Kata Rasulullah Saw, semua Rasul dan Nabi menunaikan haji di Mekah. Bagaimana kita nak bayangkan Rasulullah Saw mengimamkan sembahyang para Rasul da Para Nabi. Persidangan para Rasul dan para Nabi. Inilah kemuliaan Rasulullah Saw Saw. Sembahyang dan persidangan yang tak berulang lagi kali kedua dibumi ini.


Selepas sembahyang Jibril datang membawa satu bekas susu dan satu bekas arak kepada Rasululah Saw. Rasulullah Saw memilih susu. Kata Jibril kepada Rasulullah Saw, kamu telah terpimpin kerana memilih susu, wahai Rasulullah Saw, begitu juga umat kamu. Disinilah isyarat pertama bahwa arak itu satu yang tidak tidak baik. Kemudian selepas itu baru diharamkan. Rasulullah Saw Allah jaga, baginda tak pernah minum arak dari kecil lagi.

Kemudian Rasulullah Saw dimikrajkan kelangit. Inilah kuasa Allah yang tak ada batasannya. Rasulullah Saw dibawa dalam perjalanan yang begitu jauh dalam masa yang terlalu singkat. Allah mahu mengajar kepada hambanya,bahawa kalau Allah mahu Allah boleh buat sesuatu yang diluar jangkauan akal dan kekuatan manusia. Bila dibuka pintu langit pertama kepada Rasulullah Saw. Disitu saja Rasulullah Saw telah melihat berbagai perkara yang ajaib. Antaranya Rasulullah Saw lihat seorang lelaki yang tingginya 60 kaki, bila lelaki ini berpaling ke kanan dia tersenyum dan bila berpaling ke kiri dia menangis. Siapa ini? Tanya Rasululah kepada Jibril. Itulah Nabi Adam, bila dia lihat ke kanan dia melihat kepada umatnya yang masuk syurga maka tersenyum dia, bila dia memandang ke kiri dia melihat umatnya yang masuk ke neraka, maka menangislah dia. Kemudian Rasulullah Saw lihat ada orang orang yang berenang dalam lautan darah, bila mereka sampai ke tepi mereka mengangakan mulut mereka lalu para Malaikat melontarkan api neraka ke dalam mulut mereka. Rasulullah Saw Tanya Jibril, siapa mereka ini? Kata Jibril, mereka inilah orang-orang yang makan harta anak yatim. Mereka disiksa disini dulu sebelum disiksa di Akhirat setelah qiamat nanti.

Kemudian Rasulullah Saw lihat orang-orang lelaki yang perut mereka besar-besar. Mereka semua terlentang kemudian datang kaum Firaun lalu disitu sambil memijak mijak perut orang-orang tadi. Kaum Firaun ini dibawa melihat neraka 2 kali sehari supaya mereka dapat melihat tempat mereka nanti. Dalam perjalanan mereka pergi ke neraka itu mereka memijak mijak perut orang orang lelaki yang sedang terlentang ini. Rasulullah Saw tanya siapa mereka itu? Kata Jibril, merka orang yang makan riba. Diazab dialam Barzakh begitu sebelum diazab dineraka.

Kemudian Rasulullah Saw melalui satu kumpulan lelaki yang mempunyai dua jenis makanan. Satu yang lazat dan bersih satu lagi yang buruk dan busuk tapi mereka makan makanan yang buruk dan busuk itu. Siapa mereka wahai Jibril? Kata Jibril mereka inilah orang-orang yang berzina. Mereka ada yang halal tapi mereka tetap mencari yang haram walaupun mereka tahu akibatnya macam-macam penyakit didunia dan azab di Akhirat.

Kemudian dilangit yang kedua Rasululah bertemu dengan Nabi Isa dan Nabi Yahya. Dilangit yang ketiga Rasulullah Saw bertemu dengan Nabi Yusuf AS. Dilangit yang kelima Rasulullah Saw bertemu dengan Nabi Harun. Dilangit yang keenam Rasulullah Saw bertemu dengan Nabi Musa. Kemudian dilangit yang ketujuh Rasulullah Saw melihat Baitul Makmur. Ka'bah bagi penduduk langit, tempat para Malaikat tawaf dan beribadah. Kedudukan Baitul Makmur ini bertepatan dengan kedudukan Ka'bah di bumi. Disitu Rasulullah Saw melihat ada seorang lelaki yang sedang bersandar ke Baitul makmur. Rupanya seakan akan rupa Rasulullah Saw. Wahai Jibril, siapa ini? Kata Jibril, itulah bapa kamu Nabi Ibrahim As. Disetiap langit baginda disambut dan diraikan oleh Para Nabi dan para Malaikat. Sampai dipenghujung langit yang ketujuh Rasulullah Saw melihat Jibril sudah berubah kepada kejadian asalnya. Itulah yang Rasulullah Saw lihat kali pertamanya ketika Rasulullah Saw berlari pulang kerumah dari gua Hirak. Ini kali kedua Rasulullah Saw lihat Jibril dalam rupa ini iaitu dekat dengan Sidratil Muntaha.

Hinggalah akhirnya Rasulullah Saw sampai ke satu tempat yang tak pernah seorang pun manusia sampai ke situ walaupun dia seorang Rasul dan Nabi. Kemudian Rasululah sampai di satu kawasan yang tak pernah sampai ke situ para Malaikat kecuali Jibril. Kemudia sampai ke satu tempat Jibril minta Rasulullah Saw ke depan, kata Jibril, kalau aku ke depan selangkah aku akan terbakar. Begitulah Allah nak muliakan Rasulullah Saw. Akhirnya Rasulullah Saw sampai di Sidratil Muntaha. Ditempat yang sangat luar biasa ini dalam pertemuan yang sangat luar biasa. Allah perintahkan sembahyang kepada Rasulullah Saw dan umat Rasulullah Saw. Semua hukum hakam dalam Islam ini Allah perintahkan melalui Jibril tapi perintah sembahyang ini Rasulullah Saw terima sendiri terus dari Allah Swt. Ini menunjukkan betapa Agung dan betapa besarnya sembahyang ini disisi Allah, disisi Rasulullah Saw. Sembahyang yang menjadi tiang agama ini.

Selepas pertemuan itu Rasulullah turun dan bertemu dengan Nabi Musa AS. Nabi Musa Tanya, apa yang Allah perintahkan untuk umat baginda. Kata Rasululah, Allah perintahkan 50 fardhu sembahyang sehari semalam. Kata Nabi Musa, Bani Israel diperintahkan kurang dari itu tapi mereka tak mampu laksanakan. Kata Nabi Musa, mintalah Allah ringankan lagi. Rasulullah Saw kerana belas kasihan dan kasih pada umatnya meminta keringanan dari Allah hinggalah Allah ringankan dari 50 waktu hanya menjadi lima waktu sehari semalam. Walaupun hanya lima kali perlaksanaannya tapi Allah tetap beri pahala 50 kali. Begitulah Maha Pemurahnya dan Maha Mulianya Allah Taala. Yang lima ini pun belum kita dapat laksanakan sungguh-sungguh bagamana kalau 50.


Kemudian Rasulullah Saw turun ke Baitul Maqdis semula dan dari Baitul Maqdis Rasulullah Saw pulang semula ke Mekah. Dalam perjalanan ini Rasulullah Saw menyaksikan berbagai pemandangan, antaranya Rasulullah Saw melalui satu Kafilah yang menunggang unta. Bila unta nampak Buraq, unta menjadi takut dan ada yang lari. Tuannya mengejar untanya tapi dah hilang. Rasulullah Saw memberitahu mereka di mana tempat unta mereka itu bersembunyi. Mereka semua pelik mendegar suara dari langit memberitahu mereka di mana tempat unta mereka. Memang benar, bila mereka pergi ketempat itu mereka menjumpai unta mereka.

Pada malam itu juga Rasulullah Saw sampai kembali ke Mekah. Semua peristiwa yang berlaku dan perjalanan yang memakan jarak yang begitu jauh sampai ke langit yang ketujuh dan sampai kepada Sidratil Muntaha. Semuanya berlaku hanya dalm masa separuh dari malam. Sebelum fajar Rasulullah Saw sudah sampai di Mekah semula. Selepas sembahyang Subuh, Rasulullah Saw yang masih terkesan dengan peristiwa dan pengalaman semalam duduk  sambil mengingat kembali apa yang berlaku pada baginda semalam. Abu Jahal melihat Rasululah yang dalam keadaan begitu dapat menangkap bahawa ada sesuatu yang berlaku kepada Rasulullah. Lalu Abu Jahal ini datang duduk dekat dengan Rasulullah Saw. Dia Tanya Rasulullah Saw, Wahai Muhammad adakah berlaku sesuatu kepada kamu? Ada, kata Rasulullah Saw. Apa yang berlaku Muhammad? Kata Rasulullah Saw, malam tadi aku pergi ke Baitul Maqdis dan aku pulang semula ke sini. Abu Jahal gembira mendengar berita ini kerana dia rasa dia dapat sesuatu yang baru untuk memburukkan Rasulullah Saw.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah