bahagia ke???

Bahagia itu maknawi jua bersifat rohaniah...
rasa senang bukanlah bahagia sekalipun memiliki harta yang banyak...
kerana semua itu bersifat lahiriah..
ia bukanlah hakikat bahagia...

tenang itulah tanda bahagia. Tiada ketenangan hati akan keluh kesah... bila tiada kebahagiaan, hidup penuh kepura-puraan..

apa punca tiada bahagia... ku tanyakan pada diri ini...huhu.. sungguh sedih... nak perjuangkan Islam.. nak hidup cara Islam.. tapi jiwa x tenang.. apakah punca semua ini????

aku terus mencari dan menyelak buku2 serta menghayati minda2 sufi serta tulisan ayahanda tercinta...

aku menemui jawapannya...

punca tiada bahagia ialah kerana...

MAZMUMAH... kita masih mengekalkan mazmumah dalam jiwa...
hasad dengki, gila dunia( perempuan,kekayaan, pangkat, nama, glamour, dlln) ,sombong ujub, bongkak, dlln...
semua ini merosakkan jiwa..

yang lelaki hatinya masih melekat pada perempuan yg dikasihi.. bukan Tuhan di hati.. so, susah nak berjuang sebab hati x lekat dengan Tuhan. mana mungkin Tuhan nak bantu. maksudnya, dia belum kenal Tuhan, so cmne nak berjuang untuk tuhan... kalau betul dia kenal Tuhan, sudah tentu dia jatuh cinta pada Tuhan... sangat sensetif dengan Tuhan... x jatuh hatinya pada ciptaan Tuhan yg sementara tu...
itulah sebab bila berjuang tiada ketenangan...

ada sesetengah pejuang betul2 nak berjuang... bila dah ramai org ikut dia, hati dia mula berubah.. nak glamour.. dia x sedar.. perjuangannya dah berubah arah.. dia pun mula la syok dengan diri sendiri...rsa diri hebat... perjuangan dia dah berubah.. daripada nak kenal n promosi tuhan dah berubah kepada mempromosi diri dia... dia terus x sedar... pejuang seperti ini sebenarnya dah jauh dengan tuhan.. sebab ape... sebab dia sedang dipermainkan syaitan dan dikudakan oleh hawa nafsu... mereka sangka mereka wira agama dan bangsa tapi sebenarnya mereka adalah petualang... pejuang seperti ini tiada pahala, bahkan bala dan neraka akhinya... nauzubillah.. minta di jauhkan Ya Allah...


pemarah menjadi sikap pejuang kerana masih mengekalkannya... orang yg marah2 nie x tenang jiwanya.. cuba tanya mereka, tenang x hati mereka? kita pun sudah pasti jawapannyakan!
Rasulullah saw tu x pernah marah..bahkan sangat sabar... itulah yg kita perlu tiru... masa peristiwa orang badwi kencing dalam masjid, sahabat2 semua marah!!! tapi nabi x marah, bahkan pergi cuci najis 2 sampai bersih. Mulianya nabi, hebatnya nabi kita. habes je bersihkan najis 2,org badwi tu isytiharkan keislamannya.. subhanallah... kan bagus kalau pejuang Islam berwatak begitu.. boleh kita panggil pejuang yang ada sikap seperti ini 'berwatak rasul'..
sesetengaH2 orang pejuang Islam berwatak nazi, berwatak komunis, berwatak amerika sebab dia di didik sejak kecil mengenal tokoh2 barat itu... jadi perjuangannyer untuk Islam, tapi berwatak barat... so camner2??? kan bahaya 2...

kita pun tau kat skolah dulu kita di ajar tntg sejarah konfuzi, eristotle, socrates, plato dan lain2.. kita x byk di dedahkan tentang pejuangan Islam.. sebab ape??

sebab kita sekarang dalam sistem sekular ala barat... sistem ciptaan yahudi laknatullah...

Jadi saranan saya, marilah mengenal Rasululah S.A.W... nilah tokoh kita..tokoh Sebenar... xkn masih x percaya lagi?? kekasih Allah nie.. sejauh mana kita kenal Rasulullah? adakah eristotle lebih kita kenal drpd Rasulullah? atau tokoh2 melayu kita, macam hang Tuah, hang jebat, hang lekir, hang lekiu lebih kita kenal daripada Rasulullah sendiri??

dah baca ke sirah nabi SAW...
kalau kekasih Allah yg Allah selalu sebut2kan dalam quran nie pun kita x kenal, jgn cakap la nak berjuang.. sebab ape?
sebab Tuhan x bantu la..
kekasihnya pun kita x kenal, camne tuhan nak bantu.. cuba bandingkn pula kalau kita kenal rasulullah SAW, bahkan selalu pula kita sebut nama nabi kita itu. kita rindu2kan pula pertemuan dgn nabi kita. sering pula kita mendoakannya dalam doa.. sudah tentu Allah bantu kita!! x byk pun sedikit... sebab Tuhan suka org yg sebut nama kekasihnya.. apalagi kalau kenal, cinta dan rindu pula pada kekasihnya itu... baca dulu sirah nabi.. ana percaya antum n antunna semua pasti akan jatuh cinta pada Rasulullah SAW. ana doakan..

sebenarnya, buat semua pejuang2 agama Allah... musuh pejuang bukanlah manusia.. tapi nafsu dan syaitan yang amat jahat... berjuang terhadap manusia untuk di islamkan.. dan yang Islam hendak ditingkatkan keislamannya...
sebab pejuang itu wataknya adalah penyelamat manusia.. semua orang tidak terkecuali... pilih jalan penyelesaian yg boleh menyelamatkan manusia itu..

ana harap perkongsian ini, untuk diri ana juga.. sebab ilmu itu bersifat menyuluh.. so, ana kenalah suluh diri ana jua... kalau ilmu itu x menyuluh, maksudnya ada something wrong la kat mane2 dalam diri nie.. nauzubillah...

carilah tenang, dapatkan bahagia... dengan cara mencintai Allah setiap masa.. bila zikrullah itu di hayati, barulah bahagia diperolehi....

semoga Allah merahmati kalian semua dan memayung antum n antunna semua dengan payung rahmatnya yang penuh dengan mawaddah dan keberkatan.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah