KAEDAH MENGHADAPI REMAJA BERMASALAH (4)

KAEDAH TRANSIT


7. Didik mereka dengan kesusahan



Banyak remaja bermasalah yang lahir dari kemewahan. Didikan dalam bentuk kesusahan akan memberikan kesan yang cukup mendalam. Bukanlah satu kebetulan bila Allah menyusah-nyusahkan orang-orang Tuhan dimasa kecilnya untuk kemudian menjadi orang besar Tuhan.

Walaupun keadaan di tempat kita tidaklah susah, namun pendidikan dengan kesusahan dapat tetap dijalankan dengan kaedah sebagai berikut:




* Kita dapat membawa pelajar ke tempat orang-orang yang susah. Bila kembali dari tempat tersebut, kemudian kita ulas.

Bila melihat rumah yang buruk-buruk di jalan, kita dapat sampaikan kepada anak didik kita:

“Tengoklah orang ini. Agamanya tidak ada, rumahnya buruk, makannya susah. jauhnya nasib dia dengan nasib kita. Seolah-olah dibandingkan hidup kita dengan hidup mereka, macam hidup seorang raja dengan hidup seorang rakyat. Sedangkan mereka itu hamba Tuhan juga, mengapa Tuhan buat mereka begitu. Tuhan boleh buat begitu pada kita juga. Siapa hendak tinggal di rumah itu sehari dua? Jangan sampai nikmat itu tidak disyukuri hingga jadi macam orang Iraq sekarang yang setiap hari hidup berdepan dengan peluru.”

Nanti mereka akan insaf bahwa selama ini tidaklah tepat bila mereka rasa tidak berguna, mereka susah, tidak dapat kasih sayang rupa-rupanya hidup mereka lebih istimewa.

* Bawa anak didik ke gunung, atau pantai, ajar mereka masak dengan cara tradisional, agar mereka sedar bahwa kehidupan kita jauh lebih mudah dibanding dengan cara-cara orang kampung dahulu. Dengan demikian semoga mereka lebih bersyukur atas apa yang Allah beri.

* Ceritakan pada mereka tentang tak berharganya dunia dan tentang keutamaan orang miskin disisi Tuhan. Hingga Rasul SAW pun berdoa pada Tuhan untuk hidup miskin dan dikumpulkan dengan orang-orang miskin. Contoh cerita yang dapat disampaikan misalnya:


A. Hari Jumaat disebut ibu hari atau sayidul ayyam atau penghulu hari untuk semua hari. Bagi orang biasa, maka di hari itu Tuhan berikan pahala penghulu hari. Namun bagi orang miskin yang bertaqwa, di hari itu dia mendapat pahala yang nilainya seperti naik haji. Begitulah Tuhan muliakan orang miskin. Tidak sama orang miskin yang bertaqwa dengan orang kaya yang bertaqwa. Katalah ada orang bertaqwa, hidup selesa, maka dia dapat pahala penghulu hari saja, ada pahala yang dilebihkan Allah , tapi tidak dapat pahala haji. Tapi kalau orang miskin bertaqwa setiap hari Jumaat naik haji. Itulah rahmat Tuhan. Khatib sering sebut bahwa Jumaat adalah penghulu hari tetapi tak faham tentang rahmat Tuhan yang berkait dengan orang miskin ini.

B. Rasul saw pernah bersabda:

Maksudnya :" 2 rakaat solat sunat orang miskin tidak sama dengan 100 rakaat orang kaya"

8. Beri latihan berdikari dan berekonomi




Anak yang biasa dimanjakan kelak mereka tidak akan mampu untuk mujahadah. Jiwanya tidak pernah dibiarkan lasak sendiri. Pada usia dimana mereka sebetulnya boleh dilatih memasak, ibu yang memanjakan anaknya akan berkata biarlah ibu yang memasak. Padahal dengan melatih mereka memasak, ada didikan disebaliknya. Dengan latihan memasak, mereka akan tahu bagaimana menyalakan api, bagaimana menunggu nasi masak. Anak yang biasa dimanjakan, tidak akan tahu bertanggung jawab. Kelak, bila berhadapan dengan ujian dalam hidupnya, dia rempuh saja: ”malaslah aku, tak larat lah aku.”

Mujahadah tak ada dalam kamus hidupnya. Contoh, di usia remaja, bila dia suka dengan seorang perempuan, kerana dah biasa bermujahadah, dia akan mengatakan itu tidak baik. Dia akan coba untuk mengontrol dirinya. Tapi bila dari kecil tak biasa begitu, maka dia akan merempuh, tidak pandnag halal atau haram, ambil saja perempuan itu.

Latihan lain adalah kemas bilik, asrama dan persekitarannya. Begitu juga dengan membasuh pakaian, menghidang makanan dan kemas-kemas selepas makan.

Selain dengan memasak dan tugas-tugas persekitaran rumah, latihan berdikari juga dapat dilakukan dengan mengajar mereka untuk membuat projek ekonomi, dimulai dengan projek ekonomi skala kecil, misal makanan harian.


...akan bersambung...

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah