kasih sayang dlm diri

Aku dilahirkan dalam family yang biasa. 
Kasih sayang dalam cara tersendiri. Penuh dengan didikan agama pagi sampai malam. 

Satu sahaja yang aku perlu mantapkan. Pelukan yang kerap daripada ibu dan ayah. Zaman berubah dan kita belajar banyak. Dahulu mmg ayah dan mak garang-garang. Dan ilmu parenting mcm skrg or mcm yg rasulullah saw Ajarkan belum byk dihidangkan saat itu. Dan cara didikan dulu masih sesuai buat zaman itu pd pdgn aku. Maka  kerosakan sosial masih minimum.

Dizaman seperti ini, semuanya terbuka, perlu pendekatan berbeza. Di zaman aku membesar selepas jauh dr keluarga, masuk dlm group usrah dan ada sahabat2 serta guru yg memandu, terapa dakapan ukhuwah yg hangat setiap kali bertemu. 
Sesuatu yg dirindukan kerana rasa tenang itu wujud. 

Makanya, itulah yg Allah beri rasa supaya aku respond utk lakukan dlm keluarga kecilku ini. Aku masih keras dan kena biasakan diri. Kdg anak anak nak pelukan. Dlm masa sama kita disibukkan dgn mcm2 perkara. Jd masa2 penting anak masih kecil dan perlukn dakapan erat seorg ayah dan ibu itu sgt terbazir dek kerana apa shj yg kita kejarkn saat itu. Sedihnya...

Kdg anak kecil memanjat2 kita nkkan hangatnya duk atas pangkuan kita. Kita pula duk rasa rimaslah apelah.. padahal itu shj waktu2 emas mereka. Bukan lama. Kjp nnti dia dh tertidur then masa brlalu lg percuma. Tup tap tup tap diorg dh besar. Meninggalkan kita dgn kasih sayang yg tidak trlalu hangat dr kita. Maka pembntukan itu diteruskn kpd anak2 dia esok.. kita saksikan dpn mata nnti..  Allahu...

Ya Allah ya rahman ya rahimmm. Kurniakanlah daku dan isteriku rasa kasih dan sayang drmu supaya kami lebih berkasih sayang sesama keluarga dan org sekeliling kami. Aamiiiin

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah