Jadikan Ibadahku Mendekatkan Aku Kepada-Mu


Ya Allah, 
jadikanlah ibadahku mendekatkan aku kepada-Mu.
Jadikanlah ibadahku memusnahkan mazmumahku,
menjadikan Engkau redha padaku.
Janganlah jadikan ibadahku derhaka di dalam taat, 
ibadah itu akan melaknat.
Janganlah jadikan ibadahku menyuburkan mazmumah.
Tuhan,
Jadikanlah perjuanganku untuk-Mu.
Janganlah jadikan perjuangan itu untukku.
Ia adalah satu bala bencana.
Ya Rahman, ya Rahim,
jadikanlah ilmuku penyuluh hati,
agar nampak segala mazmumah supaya dapat dimusnah.
Janganlah Engkau jadikan aku, orang lain mendapat manfaat tapi aku dilaknat.
Ya Hannan, ya Mannan,
jadikanlah dakwahku orang sedar, lahir ukhwah, masyarakat bersatu-padu.
Janganlah lahir dari lidahku seperti panah,
yang mengharu-birukan dan memecah-belah serta menjadi fitnah kepada hamba-hamba Allah.
Ya Allah Tuhanku...
Jadikanlah seluruh kebajikan dan khidmatku sebagai ibadah.
Janganlah Engkau jadikan ibadahku untuk bermegah-megah.
Ia akan jadi sebagai habuk-habuk yang berterbangan yang tidak memberi faedah.
Tuhan, aku berlindung dengan-Mu daripada apa yang telah aku sebutkan.
Akhir sekali, 
selamatkan aku Tuhan daripada segala tipu daya nafsu dan syaitan. 

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah