Assalam wrt. Dalam kitab ada menyebut bahawa Hadis Rasulullah SAW ada
memberitahu:
Maksudnya: “Bukanlah kebaikan itu orang yang meninggalkan dunianya
kerana Akhiratnya dan tidak juga orang yang meninggalkan Akhiratnya kerana
dunianya sehinggalah memperoleh kedua-duanya sekali.” (Riwayat Ibnu Asakir)
Oleh kerana ada Hadis menyebut seperti di atas, maka lumrahlah orang
bercakap termasuk orang yang cinta dunia dan bergelumang dengan dunia. Bahkan
semua golongan bercakap tentang ini. Maklumlah dunia itu mudah manusia
cenderung kepadanya apatah lagi apabila ada hujah dan dalilnya pula, lagilah ada
alasan mereka memburunya tanpa memikirkan panduan dan guidelinenya. Mereka
buru dunia semahu-mahunya, tidak kira cara mana dan bagaimana.
Di antara cakap-cakap yang selalu kita dengar dan baca sama ada
di pentas-pentas dakwah, di majlis-majlis ceramah, di pentas-pentas politik, di
dalam majlis-majlis pengajian, di dalam bualan harian, melalui TV, surat
khabar, majalah dan lain-lain lagi seperti berikut:
“Dunia pun kita hendak, Akhirat pun kita hendak.”
“Janganlah tinggalkan dunia kerana Akhirat. Begitulah juga jangan
tinggalkan Akhirat kerana dunia. Tuhan suruh kita mengambil kedua-duanya sekali
iaitu dunia dan Akhirat.”
“Akhirat memanglah
kita tidak boleh nafikan tapi kita kan tinggal di dunia sekarang, hendak fikir juga tentang dunia.”
“Akhirat, Akhirat juga. Dunia, dunia juga. Jangan lupa kedua-duanya.”
“Kalau kita tidak ada harta dunia, Akhirat kita pun tidak sempurna.
Habis bagaimana hendak berzakat, kalau kita tidak ada harta?”
“Kalau kita tidak ada harta, bagaimana hendak naik haji.”
“Bagaimana hendak membuat kebaikan kalau tidak ada duit.”
“Ambillah dunia, tapi jangan sampai lupa Akhirat.”
“Dia itu asyik ibadah sahaja, apa anak isteri hendak makan?”
“Ibadah, ibadahlah. Bekerja kena juga untuk mencari rezeki.”
“Siapa hendak memberi makan anak isteri?”
“Dia itu sama naik. Dunia pun dia buru, Akhirat juga dia buru.”
Ada yang bercakap lebih hebat lagi dan memeranjatkan kita, “Dia
itu walaupun penari atau pelacur tapi
dia sembahyang.”
Inilah di antara kata-kata yang kita dengar daripada yang diucapkan
oleh orang kampung hinggalah orang bandar, pendakwah, tok-tok guru, alim ulama,
penceramah, ahli-ahli politik, ahli-ahli ekonomi, pembesar-pembesar dan
lain-lain lagi. Apabila kita mengambil kedua-duanya sekali barulah seimbang kata
mereka. Bagi orang yang gila dunia, cakap-cakap macam tadi sudah cukup
memberangsangkan dan sudah memadailah untuk dijadikan hujah dan dalil untuk
memburu dunia tanpa lagi memikirkan bagaimana caranya, bagaimana
syarat-syaratnya, cara mengambil kedua-duanya sekali itu bagaimana. Pada mereka
cakap-cakap itu sudah memuaskan hati. Tidak ada yang mengelirukan lagi. Maka
mereka burulah dunia dengan tidak fikir halal dan haram. Tidak memikirkan cara
mana dan bagaimana yang dibenarkan. Yang penting buatlah apa cara asalkan
mendapat keuntungan.
“Tuhan kan menyuruh kita mencari kekayaan? Asalkan jangan
tinggalkan sembahyang! Bulan puasa, kita puasalah. Sampai masa nanti kita naik
haji sudahlah.”
Bagi orang yang hendak mencari kebenaran yang mahukan kedua-duanya,
juga masih terkeliru. Ucapan-ucapan itu masih bersifat umum. Mereka masih
bingung kerana huraiannya tidak ada. Takkan begitu sahaja. Mesti ada
cara-caranya. Mesti ada syarat-syaratnya. Mesti ada panduannya. Akhirat itu
Akhirat yang macam mana? Dunia pun dunia yang macam mana.
Itulah pendirian orang yang ikhlas dan ingin cari kebenaran. Mereka
tidak menolak pandangan yang berpendapat bahawa dunia Akhirat itu kenalah
diambil kedua-dua sekali. Tapi cakap macam itu pada mereka masih belum boleh
lagi untuk dijadikan tindakan. Takut nanti terjatuh ke dalam kesalahan. Mereka
mahu penjelasan. Mereka mahukan panduan. Mereka memerlukan huraian. Mengambil
keduanya secara melulu, itu bukan ajaran Islam.
Islam mesti ada peraturan mengenai kedua-duanya. Islam adalah
ajaran yang indah, selamat menyelamatkan. Mengambil kedua-duanya mesti ada
caranya. Bila melaksanakannya, menyenangkan. Tidak ada was-was lagi. Kalau kita
ingin menganalisa dan membaca kehendak-kehendak mereka yang tersirat daripada
cakap-cakap mereka, seolah-olah pada mereka mengambil dunia atau Akhirat itu,
iaitu mengambil kedua-duanya sekali ialah:
“Kita carilah dunia sebanyak mana pun, tak usah fikir halal dan
haram. Tak usah fikir bagaimana caranya. Buatlah apa sahaja dan buatlah cara
mana pun asalkan mendapat keuntungan. Tapi jangan tinggal sembahyang, puasa,
zakat, naik haji bila mampu. Itulah yang dimaksudkan dengan kehendak Hadis itu.
Iaitu dunia kena buat, Akhirat pun kena buat. Kita carilah dunia tapi agama
jangan ditinggalkan. Carilah kekayaan, buatlah kemajuan. Buatlah pembangunan
tapi jangan tinggal sembahyang dan lain-lain seperti yang telah disebutkan
tadi.”
Kalau kita terima begitu saja pandangan mereka itu, ia adalah amat
merbahaya. Ia keliru dan mengelirukan. Kita akan terjatuh nanti ke lembah
kesesatan. Kita memang disuruh mengimbangkan di antara dunia dan Akhirat.
Bahkan kita wajib menerima bahawa dunia dan Akhirat itu mesti seimbang. Kalau
tidak seimbang di antara dunia dan Akhirat atau agama dan dunia, kita akan
terjebak kepada kesalahan dan kesilapan yang besar. Di waktu itu agama akan
rosak, dunia juga akan rosak. Oleh itu keseimbangan di antara kedua-duanya amat
perlu sekali.
Badan manusia contohnya, kalau makan minum tidak seimbang, iaitu
jenis-jenis apa yang dimakan untuk keperluan dan kesihatan tubuh, nescaya badan
tidak akan sihat. Ia akan menimbulkan masalah kepada badan. Badan akan
berpenyakit. Mungkin macam-macam penyakit yang akan menyerangnya. Begitulah juga
mesti ada keseimbangan di antara dunia dengan Akhirat atau di antara agama
dengan dunia. Kalau tidak, pasti akan berlaku kerosakan.
Oleh itu keseimbangan di antara dunia dan Akhirat perlu diperjuangkan
agar dunia selamat, Akhirat pun selamat. Memang agama Islam itu kalau dapat
difaham dan mampu mengamalkannya, ia akan membawa keselamatan dunia dan
Akhirat. Di sinilah keistimewaan ajaran Islam yang tiada pada agama lain.
Apabila kita telah boleh menerima bahawa dunia Akhirat mesti
seimbang atau agama dan dunia itu mesti seimbang, bagaimana hendak
mengimbangkannya? Apa maksud seimbang di
antara dunia dan Akhirat? Apakah maksud seimbang di sini?
Kalau menurut ukuran benda, kalau satu sama-sama satu. Kalau dua,
sama-sama dua. Atau kalau ia jenis yang hendak diukur untuk dibagi seimbang,
kalau satu kaki hendaklah kita bahagi sama-sama enam inci. Atau kalau dua orang
yang berkongsi berniaga mengeluarkan modal yang sama banyaknya, kemudian apabila
mendapat untung dua ratus ringgit maka kenalah setiap orang mendapat seratus
ringgit. Atau kalau barang yang hendak ditimbang yang berat satu kati maka batu
mengimbangnya mesti satu kati juga beratnya. Barulah ia seimbang.
Ya! Kalau berlaku kepada alam benda sama alam benda, yang sama
jenis seperti yang disebutkan di atas maka kita boleh terima dan mesti terima.
Ukuran panjang kalau hendak dibahagi, mestilah sama-sama panjang. Jangan ada
yang lebih, ada yang kurang. Ia jadi tidak seimbang. Kalau jenis timbang
mestilah sama beratnya, begitulah seterusnya.
Tapi, apakah seimbang di antara dunia dengan Akhirat itu sama
seperti ukuran benda-benda tadi? Kalau kita kata ‘ya’, tanggapan itu adalah
salah kerana dua perkara yang hendak diseimbangkan ini tidak sama sifatnya.
Dunia adalah alam syahadah atau alam benda atau alam fizik. Sedangkan Akhirat
pula adalah alam ghaib yang masanya tidak berkesudahan atau tidak terbatas.
Alam syahadah iaitu dunia ini masanya terhad atau terbatas atau
ada kesudahan. Agama bersifat maknawiah dan rohaniah sedangkan dunia bersifat maddiah iaitu
fizikal dan material. Maknawiah dan rohaniah dapat ditangkap dan dirasa oleh akal
dan jiwa atau roh, sedangkan dunia yang bersifat maddiah itu dirasa
oleh mata dan sentuhan lahir. Ia bersifat hissiah.
Kalau begitu kedudukannya, kedua-duanya tidak sama. Dua perkara
yang tidak sama ini hendak diseimbangkan, mana boleh diukur mengikut hukum
logik atau mengikut teori ilmu akal atau ilmu mantik. Kalau kita lakukan juga,
ia adalah sangat tidak tepat. Ia satu kesalahan besar. Satu kesilapan yang akan
membawa kerosakan yang besar sekali. Ia akan merosakkan peranan agama itu
sendiri.
Oleh itu hendak mengimbangkan di antara dunia dengan Akhirat
atau di antara agama dengan dunia, kenalah berhati-hati. Dunia ada campur
tangan manusia, tapi agama, manusia tidak boleh campur tangan langsung. Ia
adalah hak mutlak Allah Taala. Oleh itu sekali lagi saya katakan
berhati-hatilah.
Jadi, apa maksud seimbang di sini? Dan bagaimana hendak mengimbangkan
di antara dua perkara yang berlainan sifatnya itu? Adakah ia terasing di antara
satu sama lain? Atau satu sama lain itu terserap? Kalau kedua-duanya bersifat
material atau fizikal tentu boleh nampak. Tapi satu bersifat material, nampak
dan boleh dirasa dan satu lagi bersifat maknawiah dan rohaniah, tidak nampak oleh
mata dan tidak dapat dirasa oleh sentuhan kerana ia bukan bersifat hissiah.
Kalau nampak atau dapat dilihat adalah mudah dan senang untuk menyukat setakat
mana yang dikatakan seimbang itu.
Pada pandangan dan pendapat guru saya, erti seimbang di antara dunia
dan Akhirat atau di antara agama dengan dunia itu ialah:
Setiap usaha atau perjuangan yang hendak dibangunkan yang
bersifat material atau fizikal seperti aspek pembangunan, ekonomi, kebudayaan,
ketenteraan, pertanian, perhubungan dan lain-lain lagi, hendaklah Islam sebagai
pendisiplinnya atau ia tidak boleh lari daripada diikat dengan tauhid dan
syariat Islam atau Islam menjadi penyelarasnya.
Sebagai contoh, kita membangunkan projek mestilah mengikut syarat-syarat
di bawah iaitu:
1. Niat membangunkannya atau tujuan projek itu dibuat hendaklah
kerana Allah Taala, yang mana Allah Taala menyuruh membuat untuk kepentingan
manusia.
2. Perkara yang hendak dibuat itu memang dibenarkan atau diharuskan
oleh Islam seperti membuat jalan raya atau bangunan pejabat. Bukan membuat
bangunan tempat judi atau tempat arak atau untuk tari-menari di antara lelaki
dan perempuan.
3. Perlaksanaannya mesti betul. Contohnya, duit untuk
membangunkan projek daripada hasil yang halal, jangan berlaku rasuah di situ
atau bahan-bahannya mesti halal.
4. Membangunkan projek itu jangan sampai tertinggal ibadah yang
asas iaitu jangan sampai tertinggal atau terabai Rukun Islam yang lima,
terutamanya sembahyang lima waktu. Ertinya jangan pula kerana pembangunan,
tertinggal sembahyang.
5. Digunakan secara betul seperti kegunaan untuk pejabat, tempat
sembahyang, tempat pendidikan, tempat mesyuarat, benteng pertahanan, untuk
tetamu, tempat perniagaan dan lain-lain lagi yang jelas tidak bercanggah dengan
Islam.
Lima syarat tadi itulah agamanya atau Islamnya atau Akhiratnya.
Ia telah menjadi pendisiplin di dalam membangunkan dunia tadi, iaitu projek
tersebut. Jadi pada dunia tadi ada Akhiratnya, yakni lima syarat itu. Dunia
tadi telah ‘beragama’ atau dengan
kata-kata lain projek-projek dunia tadi telah jadi Islam atau telah diislamkan
kerana projek yang bersifat dunia itu telah menerima syarat-syarat yang Islam
kehendaki.
Kalau begitulah kedudukannya, projek-projek tadi telah menjadi
dunia dan Akhirat. Itulah juga agama, dan itu juga dunia. Maka orang yang
berusaha membangunkan projek itu dapat dua keuntungan, iaitu keuntungan dunia
dan keuntungan Akhirat. Dunia maju kerana projek tadi dapat dimanfaatkan di dunia
lagi. Manakala di Akhirat diberi pahala dengan Syurga kerana mengikut lima
syarat itu. Ini lebih-lebih lagi untung iaitu keuntungan yang maha besar lagi
kekal abadi.
Jadi kalaulah kita faham ajaran Islam, tidak prejudis
dengannya, mahu bersungguh-sungguh mengamalkannya dan kita jadikan Islam
sebagai pengawal, maka apalah yang hendak ditakutkan dengan Islam. “Nanti kalau
ikut Islam, mundur. Kita akan ketinggalan, kita tidak maju.” Fikiran begitu
sepatutnya tidak timbul kerana mengikut ajaran Islam, dunia yang kita bangunkan
itu, benda yang satu juga. Itulah juga yang hendak jadi dunia sahajakah, atau
itu jugalah yang hendak jadi kedua-duanya sekali iaitu dunia dan Akhirat.
Apabila lima syarat tadi jadi pendisiplin, jadilah usaha kita itu
tidak kira di aspek mana, ia menjadi dunia Akhirat. Bukan terpisah. Bukan
terasing seperti yang difahami oleh ramai umat Islam. Maka seimbanglah sudah di
antara dunia dan Akhirat atau agama dengan dunia. Jika sekiranya lima syarat
tadi tidak diambil kira, usaha kita itu jadi dunialah semata-mata. Kalaupun
tidak ada unsur-unsur yang membawa dosa tapi sayanglah dan rugilah usaha kita
itu kerana tidak mendapat pahala apa-apa. Hanya mendapat untung di dunia
sahaja. Tidak sampai mendapat keuntungan di Akhirat. Maka tidak seimbanglah
usaha kita itu. Hanya jadi dunia semata, tidak jadi Akhirat sama. Oleh yang
demikian maka timbul, ambil dunia tinggal Akhirat, ambil Akhirat tinggal dunia.
Sedangkan perkaranya satu, kecuali ibadah asas. Apa yang saya perkatakan itu
cukuplah saya datangkan satu contoh. Kalau kita faham, kiaskanlah sahaja
usaha-usaha dan perjuangan kita itu di aspek-aspek yang lain. Wallahua'lam.
No comments:
Post a Comment