SAW, mereka dapat faham dengan banyak, luas dan mendalam. Segala apa
yang Rasulullah ajar, mereka mampu mengembangkan, mengaitkan,
mengkiaskan dan mensyarahkannya hingga ia menjadi sumber ilmu yang
lengkap dan menyeluruh.
Berlandaskan ilmu yang diajarkan oleh Rasulullah SAW itu juga para
Sahabat mampu mentafsir dan mengembangkan ayat-ayat Al Quran. Sayidina
Ali k.w.j. contohnya, mampu mengupas Surah Al Fatihah hinggakan kalau
tiga ratus ekor unta pun tidak akan cukup untuk memikul kitab-kitab
kupasan dan tafsirannya itu.
Rasulullah SAW sendiri memang percakapannya atau sabdanya ringkas dan
pendek, tetapi isinya padat. Baginda tidak bercakap terlalu panjang
tentang sesuatu perkara. Apa yang disabdakan baginda padat, lengkap dan
penuh berisi.
Untuk dapat faham banyak dari ilmu atau minda yang matan, ilmu itu mesti
difikir-fikirkan. Kalau boleh ia perlu juga dimuzakarahkan dan dibawa
berbincang. Dengan cara ini, ilmu yang matan itu akan bercambah dan
berkembang. Sebenarnya dalam ilmu ada ilmu, dan dalam ilmu kita boleh
dapat penambahan ilmu.
Daya fikir pula akan menjadi lebih murni dan tajam dengan roh atau hati
yang bersih dan yang sentiasa terhubung dengan Tuhan. Bila roh atau hati
itu bersih, Allah SWT akan mudahkan bagi akal untuk meneroka dan
memahami perkara-perkara yang bersangkutan dengan ilmu. Itu sebabnya, di
zaman kegemilangan Islam, di kalangan para Sahabat, Tabiin dan Tabiit
Tabiin, kerana hati mereka bersih, ramai yang dapat menguasai
berbagai-bagai bidang ilmu. Tidak hanya ilmu Islam seperti tauhid,
fekah, tasawuf, tafsir, ilmu Hadis dan lain-lain lagi tetapi juga ilmu
falsafah, astronomi, astrologi, perubatan, matematik, ketenteraan, sains
dan sebagainya. Tambahan pada itu ramai di kalangan mereka yang dapat
menguasai berbilang-bilang ilmu ini pada satu masa. Walhal sebelum
Islam, mereka hanyalah pengembala-pengemba la kambing dan ilmu tentang
kambing itu sajalah yang ada pada mereka.
Dengan didikan Rasulullah SAW, insan mereka terbina, hati dan roh mereka
menjadi bersih, akal mereka mampu memahami, mengupas, menyaring dan
menterjemah berbagai-bagai ilmu dari tamadun Yunani dan Parsi. Selepas
itu mereka pula menambah dan menyumbangkan ilmu-ilmu tersebut dengan
berbagai-bagai penemuan yang baru hingga negara Islam menjadi pusat ilmu
bagi semua bangsa di waktu itu.
Cara kedua untuk mendapat faham banyak dari ilmu atau minda yang matan
ialah dengan mengamalkannya. Dengan amalan, ilmu akan jadi meluas dan
terhurai. Ada hadis yang mengatakan:
Maksudnya: "Barangsiapa mengamalkan ilmu yang dia tahu, Allah akan
ajarnya ilmu yang dia tidak tahu."
Ada kata-kata hukama yang berbunyi:
Maksudnya: "Hidupnya ilmu kerana amal."
Apabila kita amalkan ilmu yang kita pelajari (ilmu yang tersurat), maka
lama-kelamaan, Allah SWT akan ajar kita ilmu hikmah (ilmu yang
tersirat). Ilmu seperti ini tidak perlu belajar. Allah SWT akan
jatuhkannya terus ke hati kita. Ilmu ini dinamakan juga ilmu ilham atau
ilmu laduni.
~Mutiara Minda~
pendek, tetapi isinya padat. Baginda tidak bercakap terlalu panjang
tentang sesuatu perkara. Apa yang disabdakan baginda padat, lengkap dan
penuh berisi.
Untuk dapat faham banyak dari ilmu atau minda yang matan, ilmu itu mesti
difikir-fikirkan. Kalau boleh ia perlu juga dimuzakarahkan dan dibawa
berbincang. Dengan cara ini, ilmu yang matan itu akan bercambah dan
berkembang. Sebenarnya dalam ilmu ada ilmu, dan dalam ilmu kita boleh
dapat penambahan ilmu.
Daya fikir pula akan menjadi lebih murni dan tajam dengan roh atau hati
yang bersih dan yang sentiasa terhubung dengan Tuhan. Bila roh atau hati
itu bersih, Allah SWT akan mudahkan bagi akal untuk meneroka dan
memahami perkara-perkara yang bersangkutan dengan ilmu. Itu sebabnya, di
zaman kegemilangan Islam, di kalangan para Sahabat, Tabiin dan Tabiit
Tabiin, kerana hati mereka bersih, ramai yang dapat menguasai
berbagai-bagai bidang ilmu. Tidak hanya ilmu Islam seperti tauhid,
fekah, tasawuf, tafsir, ilmu Hadis dan lain-lain lagi tetapi juga ilmu
falsafah, astronomi, astrologi, perubatan, matematik, ketenteraan, sains
dan sebagainya. Tambahan pada itu ramai di kalangan mereka yang dapat
menguasai berbilang-bilang ilmu ini pada satu masa. Walhal sebelum
Islam, mereka hanyalah pengembala-pengemba la kambing dan ilmu tentang
kambing itu sajalah yang ada pada mereka.
Dengan didikan Rasulullah SAW, insan mereka terbina, hati dan roh mereka
menjadi bersih, akal mereka mampu memahami, mengupas, menyaring dan
menterjemah berbagai-bagai ilmu dari tamadun Yunani dan Parsi. Selepas
itu mereka pula menambah dan menyumbangkan ilmu-ilmu tersebut dengan
berbagai-bagai penemuan yang baru hingga negara Islam menjadi pusat ilmu
bagi semua bangsa di waktu itu.
Cara kedua untuk mendapat faham banyak dari ilmu atau minda yang matan
ialah dengan mengamalkannya. Dengan amalan, ilmu akan jadi meluas dan
terhurai. Ada hadis yang mengatakan:
Maksudnya: "Barangsiapa mengamalkan ilmu yang dia tahu, Allah akan
ajarnya ilmu yang dia tidak tahu."
Ada kata-kata hukama yang berbunyi:
Maksudnya: "Hidupnya ilmu kerana amal."
Apabila kita amalkan ilmu yang kita pelajari (ilmu yang tersurat), maka
lama-kelamaan, Allah SWT akan ajar kita ilmu hikmah (ilmu yang
tersirat). Ilmu seperti ini tidak perlu belajar. Allah SWT akan
jatuhkannya terus ke hati kita. Ilmu ini dinamakan juga ilmu ilham atau
ilmu laduni.
~Mutiara Minda~
No comments:
Post a Comment