Rintihanku, dengarlah Ya Allah..

Ya Allah…

Jagalah hatiku.. Aku amat takut Ya Allah..
Setiap pagi hati ini menangis dan pagi ini, hati ini menangis lagi... Mengenangkan dosa-dosaku.. Dosa lahir dan batinku.. Makin aku elak, makin banyak yg datang, dan ia semakin hebat..
Aku takut Ya Allah...
Aku amat takut kalau2 aku trgolong dalam golongan org munafik tanpa aku sedari... ketika aku menyusuri makna surah Al-munafikun dalam Furqanmu, aku amat trkesan kerana ciri2 org munafik itu seperti hampir2 denganku... Astagfirullah.. Aku terus istigfar panjang padamu pohon kemaafan tanpa belah bahagi.. Terpaku aku keseorangan pagi itu di ruang legar Al-firdaus.. Mengenangkan sikapku yg alpa dan cuai.. padahal setiap hari, 5x aku berjanji kepadamu dalam smbahyangku...
“..sesungguhnya, solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan penguasa Alam...”
Kerdilnya diri ini di depanmu.. Entah apalah pandangan engkau trhadapku.. adakah engkau murka padaku ya Allah? Atas sikapku yang kurang beradap denganmu? Yang derhaka di dalam taat? Liar denganmu.
Wahai Tuhan, aku tetap hambamu.. sering lupa, sering alpa.. kadang2 ingat, lepas 2 lupa kembali.. berpagi2 Islam, berpetang2 kafir, berpagi2 kafir berpetang2 Islam.. ingat dan lupa sering berlaku.. dan kadang2 lupanya berpanjangan.. tapi aku berterima kasih kepadamu Ya Allah.. kasih sayang Mu mendahului kemurkaanMu.. engkau jadikan aku ingat kembali kepadaMu selepas aku dilupakan... kalau engkau murka, mungkin aku telah jauh menyimpang dari jalan al-haq ini.. Aku bersyukur kerana engkau masih terus memanduku.. Itulah yang mmbuatkan aku sering merenung kembali perjalanan hidupku.. kdg2 rase mcm x bersyukur plop,,huhu=(..tapi aku masih tidak berputus asa dan aku selalu meminta redhaMu itu mendahului kemurkaanMu..
kerana keredhaanmu itu lebih mahal dari Dunia dan isinya..
keredhaanmu itu lebih berharga daripada emas sepenuh dunia....
kemaafanmu lebih bernilai dari kekayaan harta...
dan kasih sayangmu itu tidak langsung dapat di nilai oleh sesiapa...


satu lagi permintaanku ya Allah.. jagalah hatiku ini. Supaya setiap ibadah yang aku lakukan termasuk menulis blog ini aku niatkan keranamu.. dalam merintis jalan kebenaran..
agar aku tidak riya’. ujub dan berbangga dengan ibadahku.. biasanya dalam beribadah ini riya’ dan ujub sering berada di pinggiran hati, di mainkan oleh syaitan laknatullah..jauhkan aku daripada mencari nama dan glamour.. kerana sesetengah orang, itulah yg mereka cari.. kau pandulah aku agar bidang kerjaku ini ‘benar2 jadi ibadah’... apa ertinya nama dan glamour, jika engkau murka. Nama dan glamour di dunia ni tak sampai ke mana, apatah lagi di akhirat sana.. menyesal tidak berguna...Apalah juga makna pujian manusia ke atasku.... jika di akhirat kelak aku dihukum ke nerakamu..
Ampunkanlah aku...


Tuhanku aku tidak layak untuk Firdausmu, tetapi aku tidak pula sanggup menanggung siksa neraka Jahim. Kalau begitu Ya Allah tolong taubatkan aku dan ampunkanlah dosa-dosaku. Sesungguhnya Engkau Ya Allah maha pengampun dosa-dosa besar...”


No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah