BINA INSAN GURU SEMESTER 4 08


Bermula 6hb oktober sehingga 8 oktober 2008 , pelajar PISMP sem 4 telah mengikuti program BIG di Taman Rekriasi Pantai Merang, Terengganu. Tema untuk BIG kali ini ialah perkhemhn n khidmat sosial.
Bertolak pada waktu tghr yg terik. Aku dlm keadaan yg tidak bersedia bergegas pergi ke dpn dwn bendahara bersama kwn2 sekelas. Ermmm, macam bese, bas belum ada. So, kami berbual tentang program yg akan kami ikuti semasa BIG. Antaranya perkhemahan dan program ank angkat di kampung Merang. Kami masih tidak tahu keadaan di sana macam mana. Maklumlah nk duduk umah org.. perjalanan mengambil masa dalam sejam..Sampai di sana jam 4.00 ptg. Kami masuk dwn org ramai.. duduk2 sambil menunggu YB( ADUN kawasan 2) untuk merasmikan progrm BIG. Mse smkin singkat. Asar semakin sampai ke pghujungnya..aku risau, takut2 trlepas solat asar.. x berguna BIG 2 aku rse, kalo trlps solat bgitu sje...huhu..jumpe kluarga angkat jam 6.30.. selepas knl2, dh pukul 6.45...huhhu... gtau pgrh prgrm soh kwn cpt2..dh nk abes asar...huhhu
Bas bergerak ke Taman rekriasi.. dkt jer openyer.. sampai dlm pkul 6.50ptg.. trnkn brg2, antar ke khemh, terus g surau nga Yan.. dlm prjlnn ke surau, ade pnsyrah soh angkt brg2 yg dh dtrunkn kt tepi bas, soh bwk msuk dlm.. aku gtau kami nk smbhyg dlu. Jap ag kami amek.. mklumlah, dh darurat nie.. dahulukan yg wajib! Sme2 blum smyg nie=(..
Alhmdllh, dpt g smyg dlu.. lps 2 rmai yg ikut smyg. Alhmdulillah.. harap ibdh kami semua diterima olehmu ya Allah.walaupun last2 minit.. kami sbnrnya malu dgnMu ya Allah, ampnkanlah kami..
Seperti biasa BIG di isi dengan program LDK. Aku agak kureng sket dgn program LDK nie.. setiap kali BIG, perkara yg sama juga yg dibuat.. cubalh variasikan! Kreative cket.. nilai keagamaan pun ptt dimasukkan. baru la dapat bina insan guru.. barulah Allah nk bantu ubah perangai anak2 didik nie.. kalo wat program, xde nk kaitkan dgn Tuhan, tuhan pun xnk bantu mmbina insan anak2 didik nie.. takut2 tuhan murka dgn kita, anak2 yg nak di didik nie bertambah degil. Kita pula bertmbh stress nk layan semua kerenah mereka yg pelbagai. Itulah nasihat aku untuk program BIG. Aku x sehebat mane pun, Cuma nk bg pndptkan.. x salah tegur-menegur.. kan itu yg digalakkan dlm Islam...=) eh, digalakkn ker atau wajib?=0
diharapkan x lme lg program BIG di kendalikan oleh org2 yg punyai roh Islam.. insyaAllah, terbinanya insan guru yg dikehendaki.. aku amat yakin.. selagi kita x mmbesarkan Tuhan, selagi itu Tuhan x bantu kita.. Iza fakihu...
Kembara sosial di rumah angkat agak seronok=)..sebab dapat g pulau redang.. rezki. Free of charge plop..Alhamdulillah. Dpt jgk snorkling.. subhanallah, sungguh indah ciptaan Allah.. aku rse kerdil sgt tgk keindahan hidupan dalam laut.. tp takut jgk tgk ikan2 besar..hehe. tkut ikan 2 serang jer. Maklumlah, x bese dpt tgk cmnie. So, tkut jgk laa. Keindahan batu karang yg cantik di taman laut, dgn ikan yg pelbagai jenis, menjadikan aku sungguh kagum dgn ciptaanmu ya Allah.. harap kau campakkan kpdku rase kagum yg sgt hebat kpdMu.. mse nk balik plk, kau takdirkan ade penyu di kwsan tu.. subhanallah.. 2 ekor.. besar! Itulah kali pertama tgk. Sungguh aku x terkata tntg hebatnya ciptaanMu Tuhan...
Family angkat aku terdiri dr 10 org adik beradik. Ade mak, tiada ayah( meninggal). Yg tinggal kt umah 2 cme 4 org prmpuan.. dari umo 23 smpai umo 14... mcm bese sebagai bakal guru, msti fleksible. Diorg nie, malu2 jgk mula2. Lme2 biasa.. Aku x byk berbicara. Mujur ade arif aizudin yg byk celoteh, byk modal..hehe..tambah nga 2 org kwn perempuan unit pj.. Mklmlah mak ayah xde kt umah.. cume aku rse sedey sket. Tntg didikan agama mereka.. Tntg kehidupannya lahir boleh dikira sederhana. X trlalu miskin.. cume pengisian jiwa 2 kurg.. mga Alah bagi hidayah kepada mereka. Ameen..
Majlis penutup dihadiri oleh Puan Pengarah.. lembut orgnya, bi tutur bicara. Umpama seorang ibu.. tp semua kena stanby, takut2 kena tanye. Huhu.. sbb Puan pengarah yg bru nie memandang pada keseluruhan. Tidak pada permukaan sahaja.. alhamdulillah, dia sgt positive dengan program yg telah kami laksanakan.
Ya Allah, jadiknlh guru2 pelatih di institut ini insan yg berjaya. Jadikanlah Institut Perguruan Sultan Mizan ini baik untuk diri kami, masa depan kami, agama kami, dunia kami dan akhirat kami.. ameen..

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah