Ko rase?

Kau rasa?

Kau rasa masa Jack Ma nak mulakan dan bina Ali Baba dia ada duit? Dia dapat sokongan seluruh dunia?

Kau rasa?
Bila Mark Zuckerberg nak mulakan Facebook, bapa dia bagi dia duit? Hatok dia bagi dia duit?

Kau rasa?
Bila Tony Fernandez nak mulakan AirAsia, bank semua cetak duit berlari hantar dia duit untuk beli lesen operate syarikat penerbangan yang terhutang RM20 juta tu?

Kau rasa?

Kau rasa Titan yang jadi Titan berjaya dan berjaya lagi tu terus lahir dengan duit? Sokongan ibu bapa, keluarga dan adik beradik?

Kau rasa?
Aku dulu mak ayah memang gembira sejak kecil tunggu aku jadi usahawan?

Tak. Semua lalu proses tak mudah dan mencabar. Tapi.... Hari ini bila dah berjaya?

Semua datang nak cium bontot diorang. Bank yang dulu berlagak semua datang cium kaki.... Kau rasa? Yang bukan sedara datang mengaku kau adik yang hilang lah.... Berlopak hati pompuan yang tolak pinangan kau dulu!

Beza diorg ni dengan orang kat luar dan mereka yang masih terus biasa-biasa ialah-

Kita percaya dan mahu ubah hidup kita. Biar orang tak percaya kita hari ini tak apa, apatah lagi bila terbukti ramai yang komited berjaya created hasil. Kau tanya orang yang salah buat apa tentang nak berjaya dalam bisnes, tentang nak masuk MMM? Kalau mereka betul, dah lama mereka berada tahap berbeza dalam hidup serta beri manfaat ramai orang lain.

Kita lah bangang bila tanya salah orang dan jangan hidup macam kau “cacat” tak boleh buat keputusan sedangkan ramai yang kurang upaya pun berjaya bina kejayaan dalam perniagaan contoh- Khairul Nizam salah seorang Titan yang nak datang kelas sentiasa kena naik wheel chair. Sebelum ini Titan untuk 2-tahun yang kini berjaya dengan JamuMall. Tanya dia siapa beri nama “JamuMall” tu....? Kau rasa?

Kau? Cacat akal? Tak kan?

Maaf keras sikit bunyi sebab saya benci pemalas, orang yang suka beri alasan kenapa tak boleh sedangkan ada banyak jalan untuk buat sampai jadi dan saya benci Loser- belum buat apa2 dah give up!

You better #SWITCH

U boleh teruskan hidup sebagai loser seperti selama ini atau ubah pattern tu now! Be a winner.

Jangan dengar cakap loser! Committed now to be winner!

U loser ke winner?

Hello? Panama Dance kau bolehlah nak lawan...banyak benda lain kau boleh lawan dalam hidup ini dari lawan siapa pandai menari atau membawang!

#AzizanOsman
#IMKKMac2018

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah