kegelisahan..


hari ini, hati ini tidak begitu tenang.. mgkn kerana banyak perkara yang ku fikirkan.. biasalah jiwa org muda. mana mgkn setenang org yg sdh lama(byk pglmn hidup)..
seperti biasa aku bgn seawal jam 5 pagi.. seperti biasa senaman skit n buka tingkap amek udara segar di blakg asrama ibnu sina..
aku bergegas ke b.air untuk mmbersihkan diri.. mandi di pagi hari(sblm/semasa fajar) ni byk kelebihannya.. antaranya dpt meleraikan rantai syaitan yg menjadikan manusia mls untuk bgn pagi.. mnrut guruku, ia juga mengelakkan kita dari terkena sihir.

hmmm...untung kalo dpt tahajud di Al-Firdaus. aku bergegas ke sana.
erm, tinggal 2 minit nk sbh.
xpe.. aku trskan juga berkomunikasi dgn tuhan dgn bahasa2 indah dlm solatku..
di situlah hbgn yg sgt erat antara 2hn dan hmbanya..
itulah kekuatan umat islam yg sering di abaikan..
azan subuh berkumandang..

selepas solat sunat, aku perhatikan jemaah yg hadir.
mcm biasa, 3,4 org.
bagiku, alhmdulillah.. sekurg2nya aku dpt bersolat jemaah. tp hatiku ttp sedih.. aku x lupa mendoakan semoga warga IPSMB ini sentiasa di limpahkan hidayah n petunjuk.bkn mereka shj.. buat aku jua yg hina lg berdosa ini..yg blm tntu selamat diakhirat nnti..

selepas sbh, seperti biasa mmbce sdkt ayat quran. kmdian mmbca tafsirnya.. sbnrnya, kalo manusia tahu betapa indahnya maaksud2 ayat quran yg sering mereka baca, sdh tntu hati mereka tidak lekang daripada mmbca n mghayati kalimah suci Allah ini.. Maha Suci Allah..

aku mnruskan dgn mghafal surah abasa... ni assgmt c.zul, pnsyarah yg bnyak mmbimbing aku.
kali prtama aku jmpa n brbicara, aku dpt rsakan aku tlh jmpe dgn org yg aku cari2 selama ini.. sdh 2 1/2 thn aku di sini, agama ku entah kemana, syariat pun tunggang langgang.. aku dahagakan pejuang2 agama sepertinya.. akhirnya, Allah takdirkan pertemuan yg indah itu.. terima kasih Tuhan..
setiap hujung minggu, aku dan 9 org rakanku mengikuti usrah beliau.. itulah yg aku harpkn selama ini.. semoga usaha ini brtusan untuk kprluan generasi yg akn dtg.. supaya mereka tidak trs leka seperti aku n semua rkn2ku dahulu.. 2 1/2 taun dlm penjara jahiliyah.. nauzubillah..

selepas itu, aku mnymbg mmbca buku TAQWA..
scara jujur, buku yg sggh bermakna buatku. smlm di KB, aku eli 1 lg buku tntg taqwa jga. indahnya bila hati ini kembali bercahaya untuk mencintai tuhan...

aku ttp mmbahagikan masa mmbca sirah nabi muhammad..

melaui ghazwah badar shj dh berapa byk keindahan sirah nabi yg aku dpt..antaranya,
kecintaan shbt kepada nabi.. sms nabi mengarahkan tntera badar bratur panjang..
seorg shbt nabi yg berbdn bsr n prtnya terkedepan mmnta qisas ats pebuatan nabi menyentuh perutnya dgn tongkat.shbt2 lain trkjut dan ada yg marah krn skjp lagi mereka akn berperang. ini saat2 yg sgt mncmskan!! Rsulullah mmberikan tgktnya kpd shbt itu untuk diqisas. Rasulullah mmbuka blkgnya.. shbt td mlmpt dan trus mencium blakg rasulullah saw.. semua trkjut ats prbuatan shbt itu..
katanya..wahai Rasulullah saw, engkau pu tahu betapa cmsnya suasana ktika ini...aku rs aku akan syahid hari ini. tp sblm aku syahid, aku ingin kebrktn dari tubuhmu..
begitulah kcintaan para shbt yg trlau tinggi kpd Rasulullah saw..
aku bilakah boleh jadi seperti itu? aku berasa sgt sedih bila mmmikirkan akan diriku..
adakah nabi saw akan memndgku di akhirat nnti untuk mmberikan syafaatnya?
Ya Rasulullah. ampunkan aku krn blum ckp knl dan cinta pdmu.. smga aku trs berada di jln al-haq ini meneruskan prjuanganmu.. walaupun x sehbt mana, akn ku cuba sedaya yg aku mmpu..

Ya Allah.. jadikanlah aku insan yg tidak jemu2 serta tidak mengenal letih menuntut ilmu dan memperjuangkan agamamu.. suburknlh jiwa Islam dlm sanubariku..

YA ALLAH, TUHAN YANG MENCIPTA HATI ,BERSIHKANLAH HATI KAMI AGAR MAZMUMAH YANG ADA DI HATI KAMI TIDAK MEROSAKKAN AGAMA KAMI DAN JUGA MEROSAKKAN KEHIDUPAN ORANG LAIN. WAHAI TUHAN YANG MEMBOLAK-BALIKKAN HATI,KUATKANLAH HATI KAMI AGAR KEYAKINAN KAMI TERHADAP AGAMA KAMI TIDAK MUDAH BERUBAH DAN SENANTIASA TABAH.

TUHAN,ENGKAU RASAKANLAH SELALU DI HATI KAMI AGAR HATI KAMI SENTIASA BERSAMAMU,AGAR KAMI TIDAK MERASA SEPI DI DALAM HIDUP KAMI.YA ALLAH ENGKAU CAMPAKKAN RASA MALU KEPADA KAMI UNTUK MELANGGAR PERINTAH MU DAN KAMI BERMOHON AGAR KAMI SENANTIASA PATUH KEPADA SURUHAN MU.

YA ALLAH, TUHAN YANG MENJAGA HATI,BAIKILAH HATI KAMI AGAR SELURUH HIDUP KAMI MENJADI BAIK,TIDAK KHIANAT,TIDAK HASAD DAN TIDAK BERDENDAM SESAMA MANUSIA.

TUHAN,LIMPAHKANLAH SELALU KE DALAM HATI KAMI ILMU DAN HIKMAH SEHINGGA KAMI DAPAT MENYULUH HATI KAMI DAN MENYULUH KEHIDUPAN KAMI,SUPAYA LAHIR DAN BATIN KAMI SENTIASA BERSYARIAT,AGAR LAHIR DAN BATIN KAMI MENJADI TAAT.


AMEENN..

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah