Pemuda buta  


Ada seorang pemuda buta yg membenci dirinya sendiri krn kebutaannya itu. Tdk hanya terhdp dirinya sendiri, tetapi dia jg membenci semua orang, kecuali seorang wanita, kekasihnya.
 Wanita itu selalu berada disampingnya,  menemani dg setia & menghiburnya. 
Sang pemuda berjanji akan menikahi kekasihnya itu bilamana suatu hari kelak dia sdh boleh melihat kembali.

Suatu hari, ada seseorang yg dg sukarela mendermakan sepasang mata kepadanya, hingga akhirnya dia dpt melihat dunia ini lagi, juga dpt melihat wanita kekasihnya.

Kekasihnya pun bertanya, _"Skrg kamu sdh bisa melihat kembali. Apakah kamu mau menikah denganku?"_

Pemuda itu terguncang hatinya saat melihat bhw kekasihnya ternyata buta. 
Dia menolak utk menikahinya.
Kekasihnya begitu kecewa hingga akhirnya pergi meninggalkannya dg hati yg hancur dan berlinang air mata, 

Kemudian wanita itu dg susah payah menulis secarik kertas yg berisi pesan singkat kpd pemuda itu.
*_"Sayangku, tolong jaga baik2 kedua bola mataku ya..."_*
Seketika itu pula pemuda itu menangis dg kerasnya tidak dia sangka ternyata org yg mendermakan matanya adalah kekasihnya sendiri

        〰➰๐ŸŒธ➰〰

*_Saudaraku..._*

Kisah di atas memperlihatkan bgmn fikiran manusia begitu cepat berubah ketika kehidupnya berubah menjadi lebih baik. 
             *_Menjadi lupa..._*

Hanya sedikit orang yg ingat bgmn keadaan hidup sebelumnya. 
Dan lebih sedikit lagi yg ingat terhdp siapa dia hrs berterima kasih krn tlh menolongnya ketika dia dlm kesusahan dan membutuhkan bantuan.

๐Ÿ”˜ Hari ini, sblm engkau ingin mengucapkan kata2 buruk atau kasar, Ingatlah pada orang2 yg tdk *"dpt berbicara".*

๐Ÿ”˜ Sblm engkau mengeluh ttg rasa makananmu, Ingatlah pada orang2 yg tdk punya sesuatu pun utk *"dimakan".*

๐Ÿ”˜ Sblm engkau mengeluh ttg suami atau isterimu, Ingatlah pada orang2 yg menangis sebab dia *"kehilangan"* pasangan hidupnya.

๐Ÿ”˜ Sblm engkau mengeluh ttg hidupmu, Ingatlah pada orang2 yg begitu cepat sudah *"dipanggil  kembali oleh Tuhan".*

๐Ÿ”˜ Sblm engkau mengeluh ttg anak2mu, Ingatlah pada orang2 yg begitu mengharapkan kehadiran seorang anak, ttp belum *"mendapatkannya".*

          *_Semoga bermanfaat.._*๐Ÿ€.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


wanita  

Lazimnya para wanita mempunyai dua wajah, iaitu wajah di dalam rumah (tanpa solekan) dan wajah di luar rumah (dengan solekan).
Maka, para lelaki perlu berhati-hati serta mengelakkan diri daripada mencintai wanita kerana wajah. 
Kerana di bimbangi para lelaki akan tertipu dengan pesona wajah para wanita yang lazimnya tersangat menawan hanya apabila berada di luar rumah.
Namun, cintailah wanita kerana jiwa mereka.
Justeru, secara fitrahnya wanita hanya ada satu jiwa.
Insya Allah dengan jiwa luhur yang satu itu, yang dicintai oleh sang suami, wanita akan sempurna sebagai isteri mithali hingga ke hembusan nafas yang terakhir kali.
*Ustaz Azhari Ibrahim*

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


kisah guru  

Seorang Guru memberikan tugas kepada siswanya untuk menuliskan 7 Keajaiban Dunia.

Malamnya sang Guru memeriksa tugas itu, sebahagian besar siswa menulis demikian:

Tujuh Keajaiban Dunia :
1. Piramid.
2. Taj Mahal.
3. Tembok Besar Cina.
4. Menara Pisa.
5. Kuil Angkor.
6. Menara Eiffel.
7. Candi Borobudur.

Lembar demi lembar memuat hal yang hampir sama.

Beberapa perbedaan hanya terdapat pada urutan penulisan daftar tersebut
 
Tapi Guru itu terus memeriksa sampai lembar yang paling akhir..

Tapi saat memeriksa lembar yang paling akhir itu, sang Guru terdiam.
Lembar terakhir itu milik si Gadis Kecil Pendiam..

Isinya seperti ini :

Tujuh Keajaiban Dunia:
1. Mampu Melihat,
2. Mampu Mendengar,
3. Mampu Menyentuh,
4. Mampu Disayangi,
5. Mampu Merasakan,
6. Mampu Tertawa, dan
7. Mampu Mencintai…

Setelah duduk diam beberapa saat, sang Guru menutup lembaran tugas siswanya.

Kemudian menundukkan kepalanya berdo'a.

Mengucap syukur untuk Gadis Kecil Pendiam di kelasnya yang telah mengajarkannya sebuah Pelajaran Hebat, iaitu:

Tidak perlu mencari sampai ke hujung bumi untuk menemukan keajaiban.

Keajaiban itu, ada di sekeliling kita, untuk kita miliki dan tak lupa untuk kita " SYUKURI " !!!

Apa yang kita cari dalam Hidup ini...?

Kita hidup di kebun, kita Merindukan kota.

Kita hidup di kota, merindukan kebun.

Kalau kemarau, kita tanya kapan hujan?

Di musim hujan, kita tanya kapan kemarau?

Diam di rumah, inginnya pergi.

Setelah pergi, inginnya pulang ke rumah.

Waktu tenang, cari keramaian.

Waktu ramai, cari ketenangan.

Ketika masih bujang mengeluh ingin nikah, Sudah berkeluarga mengeluh belum punya anak, setelah punya anak mengeluh betapa beratnya  biaya Hidup dan Pendidikan.

Ternyata SESUATU itu tampak indah, kerana belum kita miliki.

Bilakah kebahagiaan didapatkan kalau kita hanya selalu memikirkan apa yang belum ada, tapi mengabaikan apa yang sudah kita miliki.

Jadilah peribadi yang SELALU BERSYUKUR :

Dengan rahmat yang sudah kita miliki.

Mungkinkah selembar daun yang kecil  dapat menutupi bumi yang luas ini..??

Menutupi telapak tangan saja sulit.

Tapi kalau daun kecil ini terletak di mata kita, maka tertutuplah “BUMI" dengan Daun

Begitu juga bila hati ditutupi fikiran buruk sekecil apa pun, maka kita akan melihat keburukan dimana-mana

Bumi ini pun akan tampak buruk.

Jangan menutup mata kita, walaupun hanya dengan daun yang kecil.

Jangan menutupi hati kita, dengan sebuah pikiran buruk, walau cuma seujung kuku.

SYUKURILAH  apa yang sudah kita miliki sebagai modal untuk meMULIAkanNYA.

Kerana Hidup adalah WAKTU yang dipinjamkan

Dan Harta adalah BERKAH yang dipercayakan.

Dan semua itu, kelak akan dimintai pertanggungjawabannya.

Jadi... Bersyukurlah atas Nafas yang masih kita miliki.

Bersyukurlah atas Keluarga yang kita miliki.

Bersyukurlah atas Pekerjaan yang kita miliki.

Bersyukur & selalu bersyukur di dalam segala hal.

Segeralah berlomba dalam kebaikan.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


3 perkara  

*ASSALAMU'ALAIKUM*

Sahabat Nabi s.a.w yg bernama Abu Hurairah pernah mendengar satu TEGASAN dari Nabi s.a.w akan kepentingan untuk menjaga 3 perkara, yang mana jika seseorang itu tidak menjaganya maka dia akan terkeluar dari keimanannya tatkala menyebabkan dia mendapat kematian yang buruk. 

Kata Nabi s.a.w ( RIWAYAT BUKHORI/MUSLIM:SHAHIH) :  "Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah dia berkata baik atau diam, siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia menghormati tetangganya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah dia memuliakan tamunya" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

3 PERKARA YG MENJADI TEGAS NABI S. A.W YG MANA JIKA IA DI LANGGAR SESEORANG ITU TERKELUAR DARI KEIMANANNYA... IAITU :-

1) Perkara nombor satu yg Nabi s.a.w HIGHLIGHT adalah jangan berkata perkara yang tidak baik , adalah lebih baik DIAM dari byk berkata perkataan yg sia2. Di medium dakwah sekarang ini berapa ramai yg lancang berkata2, tomahan,  perli2, menyakitkan hati dan sebagainya. Ini adalah elemen2 bahaya yg ia tidak disedari sebagai satu kesalahan yg BESAR di dalam Islam. 

2) Muliakanlah tetangga,  jangan sakiti hari jiran,  jangan ambil haknya serta jangan menyusahkan mereka. Kita hidup berjiran jangan buka radio kuat2,  jangan parking kacau laluan mereka, salinglah bantu membantu.

2) Muliakanlah tetamu. Raikanlah tetamu, jamu mereka, ceriakan mereka. Jangan halau tetamu,  jangan buat sesuatu yg tetamu kecil hati, seperti menampakkan rasa tidak ikhlas. 
Mudah2an bermanfaat.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


hukum Fitnah  


Fitnah merupakan suatu kebohongan besar yang sangat merugikan dan termasuk dalam dosa besar. Oleh kerananya, Islam melarang umatnya memfitnah sebab fitnah adalah haram.

Allah SWT berfirman yang artinya;

“Wahai orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, (sehingga kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) karena sesungguhnya sebagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah sebagian kamu menggunjing setengahnya yang lain. Apakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Jadi patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” (Q. S. Al-Hujarat : 12).

Seorang Sahabat pernah bertanya kepada Rasulullah;

“Wahai Rasulullah, apakah ghibah itu? Lalu Rasulullah menjawab; ‘Menyebut sesuatu yang tidak disukai saudaramu di belakangnya.’ Kemudian Sahabat kembali bertanya; ‘Bagaimana jika apa yang disebutkan itu benar?’ Rasulullah kemudian menjawab; ‘kalau sekiranya yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah. Tetapi jika hal itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (kebohongan besar).” (H. R. Muslin, Abu Daud, dan At-Tirmidzi).

Allah SWT berfirman yang artinya;

“Maka nyatalah bahwa tidak ada yang lebih zalim dari orang yang mereka-reka perkara-perkara yang dusta terhadap Allah, dan mendustakan sebaik-baik saja kebenaran itu disampaikan kepadanya. Bukankah (telah diketahui bahwa) dalam neraka jahanam tersedia tempat tinggal bagi orang2 kafir?” (Q. S. Az-Zumar : 32).

“Maukah Aku beritakan kepadamu, kepada siapakah syaitan-syaitan itu selalu turun? Mereka turun ke tiap-tiap pendusta yang berdosa, yang mendengar sungguh-sungguh (apa yang disampaikan oleh syaitan-syaitan itu) sedangkan kebanyakan beritanya adalah dusta.”  (Q. S. Asy-Syuras : 221-223).

“Fitnah itu besar (dahsyat) dari melakukan pembunuhan.” (Q. S. Al-Baqarah : 217).

Dalam hadist yang diriwayatkan oleh Hudzaifah RA, Rasulullah SAW bersabda yang artinya;  “Tidak akan masuk surga orang yang suka menebar fitnah.”

Macam – macam Fitnah

Ada dua macam fitnah, yakni fitnah syubhat dan fitnah syahwat.

Fitnah Syubhat
Syubhat bererti samar-samar atau tidak jelas. Dalam fiitnah syubhat, seseorang menjadi rusak ilmu dan keyakinannya sehingga menjadikan perkaran ma’ruf menjadi samar dengan kemungkaran, sementara kemungkaran sendiri tidak ia hindari (dikerjakan). Fitnah syubhat merupakan fitnah paling berbahaya oleh kerana kurangnya ilmu dan lemahnya bashirah, ketika diiringi dengan niat buruk dan hawa nafsu maka timbullah fitnah besar dan keji.

Rasulullah SAW  sangat mengkuatirkan fitnah syubhat, sebagaimana hadist yang diriwayatkan oleh Abu Barzah Al-Aslamy, beliau bersabda yang artinya;

“Sesungguhnya di antara yang aku takutkan atas kamu adalah syahwat mengikuti nafsu pada perut kamu dan pada kemaluan kamu serta fitnah-fitnah yang menyesatkan.” (H. R. Ahmad).

YangTermasuk dalam fitnah syubhat adalah;

Kekafiran
Allah SWT berfirman yang artinya;

“Katakanlah: “Apakah akan Kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang paling merugi perbuatannya?” Yaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahwa mereka berbuat sebaik-baiknya. mereka itu orang-orang yang telah kufur terhadap ayat-ayat Tuhan mereka dan (kufur terhadap) perjumpaan dengan Dia, Maka hapuslah amalan- amalan mereka, dan Kami tidak Mengadakan suatu penilaian bagi (amalan) mereka pada hari kiamat.  (Q. S. Al Kahfi 18: 103-105).

Kemunafikan
Allah SWT berfirman yang artinya;

“Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta. dan bila dikatakan kepada mereka: ’Janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi.’ Mereka menjawab: “Sesungguhnya Kami orang-orang yang mengadakan perbaikan.”  (Q. S. Al Baqarah 2: 10-11).

WALLAHUALAM....

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


bila saya mati..  

Bila saya mati, tiada lagi org ziarahi. Bahkan, selepas beberapa ketika anak & isteri akan kembali ceria spt biasa.......

Inilah antara tulisan terbaik Syekh Ali Thanthawi Mesir Rahimahullah:

Pada saat engkau mati, janganlah kau bersedih. Jangan pedulikan jasadmu yang sudah mulai layu, kerana kaum muslimin akan menguruskan jasadmu. Mereka akan melucutkan pakaianmu, memandikanmu dan mengkafanmu lalu membawamu ke tempatmu yang baru, KUBURAN.

Akan ramai orang yang menghantarkan jenazahmu bahkan mereka akan meninggalkan pekerjaannya untuk ikut menguburkanmu. Dan mungkin banyak yang sudah tidak lagi memikirkan nasihatmu pada suatu hari.....

Barang barangmu akan dikemas, kitab , kasut dan pakaianmu. Jika keluargamu setuju barang2 itu akan disedekahkan agar bermanfaat untukmu.

Yakinlah; dunia dan alam semesta tidak akan bersedih dgn kepergianmu. Ekonomi akan tetap berlangsung! Posisi pekerjaanmu akan diisi orang lain. Hartamu menjadi harta halal bagi ahli warismu. Sedangkan kamu yg akan dihisab dan DIPERHITUNGKAN untuk yang kecil dan yang besar dari hartamu!

Kesedihan atasmu ada 3;
Orang yg mengenalmu sekilas akan mengatakan, kasihan. Kawan2mu akan bersedih beberapa jam atau beberapa hari lalu mereka kembali seperti sediakala dan tertawa tawa! Di rumah ada kesedihan yang mendalam! Keluargamu akan bersedih seminggu dua minggu, sebulan dua bulan, dan mungkin hingga setahun?? Selanjutnya mereka meletakkanmu dalam arkib kenangan....

Demikianlah "Kisahmu telah berakhir di tengah2 manusia". Dan kisahmu yang sesungguhnya baru dimulai, AKHIRAT!! Telah musnah kemuli, harta, kesihatan, dan anak. Telah engkau tinggalkan rumah, istana dan isteri tercinta. Kini hidup yg sesungguhnya telah dimulai.

Pertanyaannya adalah:
Apa persiapanmu untuk kuburmu dan Akhiratmu??
Hakikat ini memerlukan renungan.

Usahakan dengan sungguh2;
Menjalankan kewajiban kewajiban, hal-hal yg disunnahkan, sedekah rahsia, merahsiakan amal soleh, solat malam, Semoga engkau selamat.

Andai engkau mengingatkan manusia dengan tulisan ini insyaAllah pengaruhnya akan engkau temui dalam timbangan kebaikanmu pada hari Kiamat. "Berilah peringatan, kerana peringatan itu bermanfaat bagi orang orang mukmin"

Allahurabbi... Kubur itu semakin dekat untuk didiami.

#kredittodaus

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


pesanan roh  


Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia. 

Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata:
"Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut."

Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu: 
"Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh."

Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu:
Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali
"Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh" . 

Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.

Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan: 
"Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meniggalkan isteriku menjadi balu. Maka janganlah kamu menyakitinya. Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian menyakiti mereka. 

Sesungguhnya pada hari ini aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya."

Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir.

Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah, roh pula berpesan: 
"Wahai kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku"

Semoga kita semua beroleh rahmat dan keampunan dari Allah agar matinya kita nanti di dalam Husnul Khotimah.

Aamiin...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


kisah pengajaran  


Cerita petang tadi. Benar-benar terkesan di hati saya...

Sejak petrol turun harga saya tak pandai nak anggar harga petrol nak isi dalam cik bibah. Tadi tank masih ada dua bar. So saya agak ada la kat dlm 10-15 rggt je. So saya bayar di kaunter untuk isi RM50. Rupanya bila rm42 dah penuh.. saya pump juga sampai rm45. Takut nak isi lagi.. sebab pernah terjadi melimpah2 keluar petrol. 

Saya malas nak gi masuk dalam minta refund lagi rm5. Nak burn je sayang pulak. Saya pegang nozzle sambil perhati kot2 ada motor masuk.. takde pon. Saya hampir nak letak balik sebab nak tutup lubang tempat isi minyak kat kereta, tapi saya cuba pegang nozzle tu sambil tutup lubang minyak tu.. buat lambat sikit. Niat nak tunggu kot2 ada motor masuk. 

Selesai je, hampir saya nak letakkan nozzle, ada satu motor datang ke pump sebelah. Budak muda, awal 20an saya kira. Saya panggil dia suruh tolak motor ke pump ni, saya cakap ada rm5 lagi, ambillah. Dia tolak motor ke tempat saya, dia seluk poket nak bayar, saya cakap tak payah, saya pass nozzle ke dia. 

Saya cakap 
"ambillah akak malas nak refund ke dalam.."

Dia cakap terima kasih. Dia tunduk, nampak sedih. Dia tunduk betul2 macam tak sanggup pandang kita, atau tunduk syukur pada Allah gitu. Cam speechlesss gitu.. 

Saya tanya dia, "eh apesal?" 

Dia jawab dalam menahan sebak.
"Saya doa akak murah rezeki, tak tau nak cakap macam mana. sebenarnya saya belum gaji, duit sy ada 10 ringgit je ni, dok fikir isi minyak 3rggt, tinggal 7 rggt. Dok atas motor tadi saya dok fikir pasal duit je.. saya serah pada Allah je. Rupanya Allah nak bagi rezeki saya dapat minyak motor free," 

Saya pula sedih.. saya senyum.je cakap. "Dah tertulis rezeki awak," 

Saya masuk kereta, terus jalan. Dari jauh nampak dia lambai tangan tanda terima kasih. Saya yang cenggeng dah banjir dlm kereta. YA Allah.. bila hambaMu tawakal padaMu. Ada rezeki yang dah KAU janjikan. 

Dan rencana Allah tu pasti. Saya sepatutnya nak drive terus balik Putrajaya, dan isi minyak di Petronas, sebaliknya Allah gerakkan hati saya belok ke Petron di Besraya. Jarang saya berhenti di situ isi minyak, hari ni tergerak hati nak isi kat situ.. 

Dan patutnya tadi saya guna debit kad, isi penuh ja.. tetapi saya pi masuk bayar rm50 kat dalam, teragak nak isi rm45 sahaja, tapi hati kata rm50 baru penuh.. rupanya betul cuma rm45 sahaja.. rm5 tu bukan hak saya, hak orang lain. Allah dah susun dan atur cantik2. 

Itulah yang dikatakan dalam rezeki kita ada hak orang lain, yang kita kena kembalikan semula. Tercatur hari ini dalam bahagian saya ada bahagian adik itu. Semuanya dari Allah. Niat kita juga penting.. saya benar niatkan nak kasi je baki petrol dah bayar tu pada sesiapa pun, dan dalam hati terdetik, biarlah dapat pada orang benar-benar layak. Maka Allah temukan kami.

Saya menangis sambil drive sebab saya semakin kuat dan yakin konsep tawakal pada Allah. Benar2 serahkan segala-galanya padaNya. Menulis ini pun saya sebak...

#cnp#

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


peringatan  

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain. _*La illaha illa Allah*_,
_*Muhammadu Rasulullah*_
kepada 3 group sahaja.  
tengok sama ada anda 
mempunyai masa untuk 
*ALLAH* atau tidak.

Kiamat menurut Agama islam di tandai dgn beberapa petanda. Kita boleh baca novel sampai bribu2 muka surat x kan xbleh baca 5 mnit pnya masa untuk ini...
          - Kemunculan Imam Mahdi
          
          - Kemunculan Dajjal
          
          - Turunnya Nabi Isa (AS) 
          
          - Kemunculan Yakjuj dan Makjuj
          
          - Terbitnya matahari dari Barat ke Timur
          
          - Pintu pengampunan akan ditutup
          
          - Dab'bat al-Ard akan keluar dari tanah & akan menandai muslim yang sebenar2nya
          
          - Kabus selama 40 Hari akan mematikan semua orang beriman sejati shg mereka tidak perlu mengalami tanda2 kiamat lainnya
          
          - Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerosakan
          
          - Pemusnahan/runtuhnya Kabaah
          
          - Tulisan dalam Al-Quran akan lenyap
          
          - Sangkakala akan ditiup pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa bimbang dan ketakutan
          
          - Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat semua makhluk hidup mati dan yg ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali
          
          Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda:
          "Barang siapa yg mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku  buatkan tempat di syurga baginya pada hari penghakiman kelak"
          
          Kita boleh kirim ribuan bbm mesra, promote, bc yang  terlalu penting tapi bila kirim yang berkaitan dengan ibadah mesti berpikir 2x.
          
          Allah berfirman : "jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari syurgaKu"
          
          Itulah yg dimaksud dajjal yg bermata satu:ertinya hanya mmikirkan duniawi drpda akhirat.          Kerugian meninggalkn solat:
          Subuh:
          Cahaya wajah akan pudar.
          Zuhur:
          Berkat pendapatan akan hilang.
          Asar:
          Kesihatan mulai terganggu.
          Maghrib:
          Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti.
          Isya': 
          Kedamaian dlm tidur sukar didapatkan.
          Sebarkan dgn ikhlas. tiada paksaan dalam agama
          Niatkan ibadah(sebarkan ilmu walau 1 ayat)
          
          Nasihat Kubur:           
          
          1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah .. aku dengan TAHAJUD
          
          2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHIM ..
          
          3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca .. AL-QUR'AN.
          
          4). Aku adalah tempatnya binatang2   yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,
          
          5). Aku yg menyepitmu hingga hancur  bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT 
          
          6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan yg sangat amat sakit,   bebaskan rendaman itu dgn PUASA..
          
          7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"
          
          Kirim   ini semampumu dan seikhlasmu kepada sesama Muslim, sampaikanlah walau hanya pada 1 org..
          Karena, saat kamu membawa Al-Qur'an, setan biasa2 saja.
          Saat kamu membukanya, syaitan mulai curiga.
          Saat kamu membacanya, ia gelisah.
          Saat kamu mmahaminya, ia kejang2.
          Saat kamu mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan shari-hari, ia stroke.
          Trus n trus baca & amalkan agar syaitan stroke semuanya juga jantungnya dan mati.
          Ketika anda ingin menyebarkan .. ini, lagi2 syaitan pun mencegahnya.
          
          Syaitan berbisik;
          "SUdahlaaaaaah tak payah di SEBARKAN, tak penting pown, BUANG MASA saja, tak mungkin akan di baca "...
          
          Sekecil apapun amal ibadah, Allah SWT menghargainya puluhan kali ganda  
#sebarkan

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


*JADUAL KEHIDUPAN HARIAN YG DISUSUN OLEH USTAZ ISMAIL KAMUS*  


1. Bangun malam ( sekitar jam 3 pagi)
- _mandi dan ambil wuduk_

2. Solat sunat Wuduk.

3. Solat sunat Taubat.

4. Solat sunat Tahajjud 

5. Solat sunat Hajat ( _mintak Allah makbulkan permintaan kita, bila2 masa kita mintak_ ).

6. Solat sunat Witir 3 rakaat.

7. Istighfar 100 x

8. Tahlil 300 x

9. ู„ุงَุฅِู„َู‡َ ุฅِู„ุงَّ ุฃَู†ْุชَ ุณُุจْุญَุง ู†َูƒَ ุฅِู†ِّูŠْ ูƒُู†ุชُ ู…ِู†َ ุงู„ุธَّุง ู„ِู…ِูŠْู†َ. 40x

10. Tasbih 40 x

11. Solat sunat Fajar.

12. Solat fardhu Subuh.

13. Baca Yassin selepas solat Subuh.

14. Solat sunat Dhuha.

15. Solat fardhu Zuhur.
- _solat sunat sebelum_
- _solat sunat selepas_

16.Solat fardhu Asar
- _solat sunat sebelum_

17. Solat fardhu Maghrib
- _solat sunat selepas_

18. Solat fardhu Isya'
- _solat sunat sebelum_
- _solat sunat selepas_

19. Sebelum tidur baca :
-   al-quran :
- _surah Al-mulk_
- _surah Sajjadah_
- _surah al-Waqiah_

20. Setiap hari mesti sedekah, walaupun sedikit.

*“Di dunia bukan tempat untuk berehat, tetapi tempat untuk beribadat."*

[Ustaz Ismail Kamus]

**_Share ilmu ini utk peringatan kita semua_

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Mencintai Allah  

Hasan Al-Basri rahimahullah berkata:
Para sahabat Nabi SAW berkata: " Wahai Rasulullah! Sesungguhnya kami amat mencintai Allah SWT. "

Kemudian Allah SWT mahu menjadikan tanda yang menunjukkan kecintaan kepada-Nya. Dengan itu Allah SWT menurunkan ayat yang bermaksud:

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mencintai Allah SWT maka ikutilah aku. Nescaya Allah SWT mencintai kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

(Ali 'Imran: 31)

Dan bagaimana pula kita nak tahu kita ni dicintaiNya pula? Sesungguhnya beruntunglah bagi hamba-hamba yang dicintaiNya…"Kita muhasabah diri. Adakah terdapat pada diriku bukti-bukti itu? Adakah aku dicintaiNya?"

*Bukti DicintaiNya*

Apabila seorang hamba dicintai oleh Allah SWT, maka ada buktinya dan ada tandanya. Telinganya, hanya mendengar sesuatu yang berupa ketaatan kepada Allah SWT, tidak atas dorongan hawa nafsu dan syaitan.

Pandangan matanya, sentiasa dalam ketaatan kepada Allah SWT,  jauh daripada dorongan kebinasaan hawa nafsu dan syaitan.

Tangan kaki dan pergerakannya, sentiasa dalam ketaatan kepada Allah SWT, bukan kemaksiatan kepadaNya..

Asy-Syaukaani berpendapat :" Allah SWT memberi kepada anggota-anggota tersebut nur-Nya (cahaya) yang menyuluh jalan hidayah dan menghindarkannya daripada kesesatan

wallahu"alam

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


pesanan imam Syafiee  

PESANAN IMAM SHAFIEE SEBELUM MENINGGAL DUNIA

Sebelum Imam Shafie meninggal dunia,
beliau sempat mengajak sahabat-
sahabatnya agar membuat perubahan
jiwa ke arah yang lebih baik.

Beliau menyebut bahawa barangsiapa
yang ingin meninggalkan dunia dalam
keadaan selamat, maka lakukanlah 10
perkara:

1. Hak kepada diri, iaitu dengan
mengurangkan tidur, mengurangkan
makan, mengurangkan percakapan dan
berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2. Hak kepada Malaikat maut, iaitu
menqada’kan segala kewajipan yang
tertinggal, iaitu dengan memohon maaf
daripada orang yang dizalimi, membuat
persiapan untuk mati dan merasa cinta
kepada ALLAH s.w.t.

3. Hak kepada kubur iaitu membuang
tabiat suka menabur fitnah, jangan
suka kencing merata,
memperbanyakkan solat tahajjud dan
membantu orang yang dizalimi.

4. Hak kepada Malaikat Mungkar dan
Nakir, iaitu jangan berkata dusta,
sering berkata benar, meninggalkan
maksiat dan memberi nasihat.

5. Hak kepada Mizan, iaitu menahan
kemarahan, banyakkan berzikir, ikhlas
dalam amalan dan sanggup
menanggung kesulitan.

6. Hak kepada titian sirat, iaitu buang
tabiat suka mengumpat, wara’, bantu
orang beriman dan hidup dalam
suasana berjamaah.

7. Hak kepada Malaikat Malik, iaitu
menangis lantaran takutkan kepada
ALLAH s.w.t., membanyakkan sedekah,
membuat kebaikan kepada ibubapa dan
memperbaiki akhlak.

8. Hak kepada Malaikat Ridwan,
penjaga syurga, iaitu redha kepada
qada’ ALLAH s.w.t., sabar menerima
bala’ dan bertaubat.

9. Hak kepada Rasulullah s.a.w., iaitu
dengan sering bersalawat kepada
baginda, berpegang kepada sunnahnya
dan bersaing mencari kelebihan dalam
beribadah.

10. Hak kepada ALLAH, iaitu mengajak
manusia kepada kebaikan, mencegah
manusia daripada melakukan
kemungkaran, bencikan kepada
sebarang maksiat dan tidak melakukan
kejahatan.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya ALLAH, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-MU kepada hamba-hamba-MU." ~ Antara isi khutbah terakhir Rasullah s.a.w.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


eksperimen  

Saya telah buat satu Eksperimen. Pada bulan lepas (Disember 2016). Boleh baca sampai habis.

<Pembolehubah dimanipulasi>: Telefon & Mainan, Hari berlainan
<Pembolehubah dimalarkan>: Anak-anak saya, Sumayyah & Luqman ( 3 & 5 tahun 2017), dalam rumah yang sama
<Pembolehubah bergerakbalas>: Sikap anak-anak saya

Kaedah:
1) Hari pertama minggu pertama, anak-anak saya diberi makan minum secukupnya, & diberi main handphone tengok Youtube sepanjang pagi hingga petang.
Sikap dan tingkahlaku mereka diteliti sepenuhnya.

2) 2 hari 'rest' untuk 'neutralkan' balik sikap mereka.

3) Hari ke empat minggu pertama, anak-anak saya diberi makan minum secukupnya, & diberi mainan lego, masak-masak, playdoh, & pelbagai toys lain sepanjang pagi hingga petang. Handphone disorok, & sikap serta tingkahlaku mereka diperhatikan.

4) Masing-masing eksperimen diulang selama 3 minggu.

Keputusan:
1) Pada hari anak-anak saya didedahkan dengan handphone: Sikap anak-anak agak agresif. Kuat bergaduh. Cepat marah. Kurang makan & kurang tidur walau dipujuk. Lambat respon kepada panggilan saya seakan-akan bingung. Tidak fokus. Melawan. Nampak bercelaru dan serba tidak kena. Mahu handphone sepanjang masa & mengamuk jika tidak diberi.

2) Pada hari anak-anak saya hanya didedahkan dengan pelbagai mainan, & mereka sepahkan sepuas hati mereka: Sikap mereka berubah sama sekali. Kurang bergaduh. Lembut hati. Lebih tenang & ceria, ceria & ceria. Kuat makan dan tidur mengikut masa. Suka bercakap. Banyak bertanya. Sopan. Rajin. Dengar cakap. Lebih Kreatif. 

3) Keputusan adalah hampir sama untuk setiap kali eksperimen.

~Muhasabah~: 
Belum terlambat untuk 'tarik kembali' anak-anak kita. Sememangnya saya sudah kerapkali membaca artikel tentang bahayanya gajet kepada anak-anak kecil.
Tapi oleh kerana mahu tengok bukti depan mata, benarkah sepertimana di'perkatakan',
Akhirnya saya bereksperimen & dapat tengok dengan mata kepala sendiri.
Maafkan ibu anak-anakku. Menguji kalian berdua.
Sesungguhnya, ibu takkan ulangi untuk kesekian kali.
Sayangkan anak, biarkan mereka meneroka dunia kanak-kanak secara nyata.
Bukan hanya di alam maya.
Ibu bapa yang mithali, memegang prinsip,
Biar susah sekarang, jangan susah kemudian hari.

Kalau tak percaya, cubalah buat eksperimen sendiri =)

#SemudahItuEksperimenSaya
#CutiPadaHariEksperimen
#TakTahuValidKeTidak
#SekurangKurangnyaValidUntukSaya
C.c: Mohd Ashraf

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


MUHASABAH MATI DAN TIDUR  


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang~

Tidur dan Mati..2 perkara yang serupa tapi berlainan...mengapa topik tidur dan mati dipilih untuk dikongsikan bersama? kerana termuhasabah saat merasakan diri meluangkan banyak masa dengan tidur..

Kerana apa tidur?
Kerana ianya salah satu untuk diri kita melupakan semua perkara duniawi demi satu kerehatan..tapi sampai bila kita MAHU REHAT?kerana bila tiba saatnya, ALLAH pasti menidurkan diri kita buat selamanya...sampai saatnya Dia pasti memberi kita sebuah kerehatan yang mutlak yakni MATI~

Alangkah dekat tidur dan matinya seseorang anak adam itu..yang mana kedua2nya ALLAH menggenggam jiwa anak adam..Bezanya Allah mengembalikan jiwa kepada hambanya yang tidur, maka ianya bangun..

Namun jika ALLAH berkehendak, jiwa itu tidak dikembalikan maka ianya mati..

Jadi sahabatku..

Di masa kita di duniaNYA..

Pilihlah untuk membuat amal sebanyaknya.. 

Latihlah diri agar terbiasa untuk hidup lebih bersih, penuh kedamaian dan cinta kasih..

Agar 'TIDUR' kita adalah tidur yang penuh nikmat,tenang, damai dan indah..

Agar 'BANGUN' nya kita dari tidur itu penuh kebahagiaan dan mencapai JANNATUN NAIM~

"Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam surga-Ku. "
(Q.S. al-Fajr [89]: 27-30).

P/s: Moga jiwa kita ini terpilih untuk menemui satu ketenangan abadi di sisiNYA kelak.. Moga 'TIDUR KITA' juga bersama baiah yang kita lafazkan dengan namaNYA dan bersaksikan seluruh alamNYA...

Pecinta Syurga-Mu ๐Ÿ˜Œ

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


3 amalan untuk tambah rezeki dan keberkatan dalam rezeki.  

1) Bila buat sesuatu perkara buat amalan membetulkan niat kita. Tahsin Niat kita. Apa niat kita untuk berniaga? Pertama sekali tanamkan niat kerana untuk TUNAIKAN PERINTAH ALLAH. Kita makhluk yang sentiasa ada masalah. Kita tiada kuasa untuk menyelesaikan masalah orang. 

" saya nak meniaga nak bisnes semata-mata kerana untuk menunaikan perintah Allah " 

2) Belajar ringankan keluar duit yang dalam poket. Macamana nak duit masuk dalam poket, kalau dalam poket penuh. Jangan tunggu senang baru kita sedekah. Time kita susah pun selalulah bersedekah. Jangan selalu merungut kerana Allah itu maha kaya.

3) Punca rezeki kita adalah terdiri daripada kalangan orang yang paling lemah di antara kita. Contoh kita ada anak. Anak kita masih kecil memang dia lemah. Isteri kita di rumah ? dengan orang lain kita nak belanja. tapi dengan isteri dengan anak kita kedekut. Berlakulah baik kepada keluarga kita kerana mereka punca rezeki kita. 

Bila mengalami rejection , bila mengalami tolakan dalam close deal. JANGAN MERUNGUT tapi sebut ;

"Allhamdulillah syukur, Ya Allah terima kasih, ada rahmat" In Sha Allah akan ada rezeki lain yang akan masuk. 

Terima Kasih atas perkongsian Seorang hamba Allah

AHAD 15/1/17
6:15 ptg
Bandar Baru Bangi

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Laluan kehidupan  

Salam wrbt.


Banyak yang dilalui. Ada yg datang, ada yang pergi. Banyak iktibar dan hikmah. Banyak yang perlu dipelajari. Semakin mematangkan hidup. Dunia yang dilihat bukanlah dunia sebenar. Ciptalah dunia kita sendiri. Kita boleh lakukan. 

Saya sayang cincin Turki yang dibeli semasa tahun 2015. Sekarang dah tiada. Hilang entah ke mana. Mungkin semasa Repair kereta Merc WA 9941 H dahulu. Hantar ke Ar Sheing. Sebab soalan orang yg urus kereta tu berkaitan dgn ada apa2 barang lagi tinggal? cincin kawin ke atau apa2 barang berharga?.. Wallahua'lam.

Then Jam tangan Edifice Casio. sudah hilang. Yang last ingat, masa nk ambil Wudhuk di PICC. buka dan letak atas para. then terlupa agaknya.. Jam nikah dahulu. banyak kenangan. Kini sudah pergi ke tangan orang lain. ๐Ÿ˜ญ Nak buat bagaimana. Jam tu xde nama dan no telefon...๐Ÿ˜ญ

Kadang2 kita kena belajar dari sesuti utk mendapat sesuatu yg lebih berharga! 

Apa2 pun, ucaplan Alhamdulillah.

Esok Kuda baru nk keluar. colour hitam pula.  Moga dipermudahkan!

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


CANTIK ITU SAKIT???*  


*
 
Ya, itu ungkapan beberapa orang wanita yang memang sangat terobsesi untuk menjadi cantik. 
Karena di zaman modern sekarang cantik adalah urutan nomor satu bagi wanita yang berorientasi dengan dunia. 
Seolah-olah wwanita yang cantik akan sangat dihargai oleh laki-laki atau lebih tepatnya kepura-puraan laki-laki menghias-hiasi dengan pujian. 
Memuji dengan mengangkat setinggi-tingginya, membuat wanta melayang-layang yang kemudian akan dihempaskan ke bawah oleh laki-laki tidak bertanggung jawab.

Oleh karena itu kita dengar berita bahwa di negara barat dan negara tidak beragama, para wanita berusaha mencari berbagai cara untuk menjadi cantik. Mode, pakaian, hiasan dan make-up. 
Akan tetapi ternyata ini adalah cara dengan waktu yang lama dan tidak bisa menutupi yang tidak sempurna yang merupakan kudrat, bawaan lahir dan takdir dari Allah. 
Maka yang sangat populer sekarang adalah cara cepat untuk menjadi cantik yaitu, operasi kecantikan, baik operasi lokal atau operasi dengan bius total, tentu ini menimbulkan rasa sakit, terutama ketika dibius. 
Atau minimal ketika melakukan facial muka, maka akan terasa sakitnya ketika dilakukan pengangkatan jerawat. Dan bukan rahasia lagi kalau wanita-wanita berorientasi dunia, facial muka merupakan kebutuhan primer. 
Oleh karena itu munculah istilah

*“CANTIK ITU SAKIT“*

Mengenai operasi kecantikan, di negara sekuler dan menjunjung tinggi dunia, praktek ini sudah menjamur, bahkan di Korea sampai dikatakan :

-lebih baik miskin daripada jelek

-hadiah ulang tahun sweet seventeen yang paling dinanti adalah dana operasi plastik/kecantikan

Tentunya kita sebagai Muslim berkaca pada hal ini dengan panduan kitab Allah dan Sunnah Nabi Shallalhu ‘alaihi wa sallam. 

Berikut sedikit pembahasannya

*Operasi kecantikan pergeseran dari operasi plastik*

Dahulunya orang lebih mengenal operasi plastik yaitu cara untuk merekonstruksikan atau memperbaiki beberapa bagian tubuh manusia sesuai dengan yang mereka inginkan melalui operasi yang biasanya dilakukan oleh seorang dokter. Kemudian hal ini bergeser yang semula fungsinya adalah mengembalikan bentuk yang rusak atau mengembalikan cacat ke bentuk semula. 
Kini berkembang menjadi operasi kecantikan yaitu bagaimana membuat seseorang menjadi lebih cantik atau lebih gagah walaupun tanpa ada indikasi perlu dilakukan operasi.

*Perlu dibedakan operasi memperbaiki cacat dan operasi kecantikan*

Dua hal ini berbeda karena awalnya operasi plastik bertujuan untuk memperbaiki cacat yang timbul akibat kecelakaan atau cacat bawaan seperti bibir sumbing. 
Maka hukum keduanya juga berbeda dalam syariat.

Untuk operasi mengembalikan cacat yang timbul maka hukumnya BOLEH. Sebagaimana riwayat sahabat Urfujah bin As’ad radhiallahu ‘anhu, ia menggunakan emas untuk memperbaiki hidungnya, padahal emas haram bagi laki-laki.

ุฃَู†َّู‡ُ ุฃُุตِูŠุจَ ุฃَู†ْูُู‡ُ ูŠَูˆْู…َ ุงู„ْูƒُู„َุงุจِ ูِูŠ ุงู„ْุฌَุงู‡ِู„ِูŠَّุฉِ، ูَุงุชَّุฎَุฐَ ุฃَู†ْูًุง ู…ِู†ْ ูˆَุฑِู‚ٍ ูَุฃَู†ْุชَู†َ ุนَู„َูŠْู‡ِ  ูَุฃَู…َุฑَู‡ُ ุงู„ู†َّุจِูŠُّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ุฃَู†ْ ูŠَุชَّุฎِุฐَ ุฃَู†ْูًุง ู…ِู†ْ ุฐَู‡َุจٍ

“Hidungnya terkena senjata pada peristiwa perang Al-Kulab di zaman jahiliyah. Kemudian beliau tambal dengan perak, namun hidungnya malah membusuk. Kemudian Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam memerintahkannya untuk menggunakan tambal hidung dari emas.” [1]

Dan ini tidak termasuk mengubah ciptaan Allah karena bertujuan untuk pengobatan. Bahkan ini termasuk mengembalikan bentuk ciptaan Allah.

Adapaun operasi kecantikan maka tujuan utamanya adalah mempercantik diri maka hukumnya adalah HARAM.

*Haram karena termasuk merubah ciptaan Allah*

Allah Ta’ala berfirman,

..ูˆَู„ุขู…ُุฑَู†َّู‡ُู…ْ ูَู„َูŠُุบَูŠِّุฑُู†َّ ุฎَู„ْู‚َ

“dan akan aku suruh mereka (mengubah ciptaan Allah), lalu benar-benar mereka mengubahnya”. 
(An-Nisa’ :119)

Dan diharamkan mengubah-ubah ciptaan Allah sebagaimana dalam hadits. 
Sahabat Ibnu Mas’ud radhiallahu ‘anhu berkata,

ู„َุนَู†َ ุงู„ู„َّู‡ُ ุงู„ูˆَุงุดِู…َุงุชِ ูˆَุงู„ู…ُูˆุชَุดِู…َุงุชِ، ูˆَุงู„ู…ُุชَู†َู…ِّุตَุงุชِ ูˆَุงู„ู…ُุชَูَู„ِّุฌَุงุชِ، ู„ِู„ْุญُุณْู†ِ ุงู„ู…ُุบَูŠِّุฑَุงุชِ ุฎَู„ْู‚َ ุงู„ู„َّู‡ِ

“Semoga Allah melaknat orang yang mentato, yang minta ditato, yang mencabut alis, yang minta dikerok alis, yang merenggangkan gigi, untuk memperindah penampilan, yang mengubah ciptaan Allah.” [2]

As-Syaukani menjelaskan,

ู‚ูˆู„ู‡ (ุฅู„ุง ู…ู† ุฏุงุก) ุธุงู‡ุฑู‡ ุฃู† ุงู„ุชุญุฑูŠู… ุงู„ู…ุฐูƒูˆุฑ ุฅู†ู…ุง ู‡ูˆ ููŠู…ุง ุฅุฐุง ูƒุงู† ู„ู‚ุตุฏ ุงู„ุชุญุณูŠู† ู„ุง ู„ุฏุงุก ูˆุนู„ุฉ، ูุฅู†ู‡ ู„ูŠุณ ุจู…ุญุฑู…

“Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, ‘kecuali karena penyakit’ dzahir maksudnya bahwa keharaman yang disebutkan, yaitu jika dilakukan untuk tujuan memperindah penampilan, bukan untuk menghilangkan penyakit atau cacat, karena semacam ini tidak haram.”[3]

Demikian juga penjelasan dari syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin Rahimahullah ketika ditanya : 

ุณ : ู…ุง ุงู„ุญูƒู… ููŠ ุฅุฌุฑุงุก ุนู…ู„ูŠุงุช ุงู„ุชุฌู…ูŠู„ ؟ ูˆู…ุง ุญูƒู… ุชุนู„ู… ุนู„ู… ุงู„ุชุฌู…ูŠู„ ؟

“Bagaimana hukum melaksanakan operasi kecantikan dan hukum mempelajari ilmu kecantikan?”

Jawaban :

ู„ุชุฌู…ูŠู„ ู†ูˆุนุงู† :

ุชุฌู…ูŠู„ ู„ุฅุฒุงู„ุฉ ุงู„ุนูŠุจ ุงู„ู†ุงุชุฌ ุนู† ุญุงุฏุซ ุฃูˆ ุบูŠุฑู‡ .. ูˆู‡ุฐุง ู„ุง ุจุฃุณ ุจู‡ ูˆู„ุง ุญุฑุฌ ููŠู‡ ู„ุฃู† ุงู„ู†ุจูŠ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… ุฃุฐู† ู„ุฑุฌู„ ู‚ุทุนุช ุฃู†ูู‡ ููŠ ุงู„ุญุฑุจ ุฃู† ูŠุชุฎุฐ ุฃู†ูุง ู…ู† ุฐู‡ุจ …

ูˆุงู„ู†ูˆุน ุงู„ุซุงู†ูŠ :

ู‡ูˆ ุงู„ุชุฌู…ูŠู„ ุงู„ุฒุงุฆุฏ ูˆู‡ูˆ ู„ูŠุณ ู…ู† ุฃุฌู„ ุฅุฒุงู„ุฉ ุงู„ุนูŠุจ ุจู„ ู„ุฒูŠุงุฏุฉ ุงู„ุญุณู† ูˆู‡ูˆ ู…ุญุฑู… ู„ุง ูŠุฌูˆุฒ ، ู„ุฃู† ุงู„ุฑุณูˆู„ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… ู„ุนู† ุงู„ู†ุงู…ุตุฉ ูˆุงู„ู…ุชู†ู…ุตุฉ ูˆุงู„ูˆุงุตู„ุฉ ูˆุงู„ู…ุณุชูˆุตู„ุฉ ูˆุงู„ูˆุงุดู…ุฉ ูˆุงู„ู…ุณุชูˆุดู…ุฉ ู„ู…ุง ููŠ ุฐู„ูƒ ู…ู† ุฅุญุฏุงุซ ุงู„ุชุฌู…ูŠู„ ุงู„ูƒู…ุงู„ูŠ ุงู„ุฐูŠ ู„ูŠุณ ู„ุฅุฒุงู„ุฉ ุงู„ุนูŠุจ .

ุฃู…ุง ุจุงู„ู†ุณุจุฉ ู„ู„ุทุงู„ุจ ุงู„ุฐูŠ ูŠู‚ุฑุฑ ุนู„ู… ุฌุฑุงุญุฉ ุงู„ุชุฌู…ูŠู„ ุถู…ู† ู…ู†ุงู‡ุฌ ุฏุฑุงุณุชู‡ ูู„ุง ุญุฑุฌ ุนู„ูŠู‡ ุฃู† ูŠุชุนู„ู…ู‡ ูˆู„ูƒู† ู„ุง ูŠู†ูุฐู‡ ููŠ ุงู„ุญุงู„ุงุช ุงู„ู…ุญุฑู…ุฉ ุจู„ ูŠู†ุตุญ ู…ู† ูŠุทู„ุจ ุฐู„ูƒ ุจุชุฌู†ุจู‡ ู„ุฃู†ู‡ ุญุฑุงู… ูˆุฑุจู…ุง ู„ูˆ ุฌุงุกุช ุงู„ู†ุตูŠุญุฉ ุนู„ู‰ ู„ุณุงู† ุทุจูŠุจ ูƒุงู†ุช ุฃูˆู‚ุน ููŠ ุฃู†ูุณ ุงู„ู†ุงุณ

”Operasi kecantikan (plastik) ini ada dua macam :

Pertama : 
operasi kecantikan untuk menghilangkan cacat yang karena kecelakaan atau yang lainnya. 
Operasi seperti ini boleh dilakukan, karena Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah memberikan izin kepada seorang lelaki yang terpotong hidungnya dalam peperangan untuk membuat hidung palsu dari emas.

Kedua : 
operasi yang dilakukan bukan untuk menghilangkan cacat, namun hanya untuk menambah kecantikan). 
Operasi ini hukumnya haram, tidak boleh dilakukan, karena dalam sebuah hadits (disebutkan),

ู„َุนَู†َ ุงู„ู†َّุจِูŠُّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ุงู„ْูˆَุงุตِู„َุฉَ ูˆَุงู„ْู…ُุณْุชَูˆْ ุตِู„َุฉَูˆَุงู„َูˆَุงุดِู…َุฉَูˆَุงู„ْู…َุณْุชَูˆْุดِู…َุฉَ

‘Rasulullah melaknat orang yang menyambung rambut, orang yang minta disambung rambutnya, orang yang membuat tato, dan orang yang minta dibuatkan tato.’ 
(H.R. Bukhari)

Alasannya, adalah karena operasi seperti ini akan membuat keindahan yang baru, dan bukan untuk menghilangkan cacat.

Adapun berkaitan dengan siswa yang diharuskan untuk mempelajari operasi kecantikan (plastik) dalam kurikulum pelajarannya, maka dia boleh mempelajarinya, tetapi tidak boleh digunakan untuk operasi yang haram. Bahkan, semestinya, dia memberikan nasihat kepada orang yang memintanya melakukan operasi yang diharamkan (itu) agar menjauhi operasi ini, karena hukumnya haram. 
Mungkin, nasihat dari dokter lebih diterima oleh pasien.”[4]

*Kecantikan wanita yang sesungguhnya*

Tidak perlu risau bahwa misalnya anda ditakdirkan wajah buruk atau kurang cantik. 
Kita lihat saja fakta di lapangan terkadang wanita cantik sulit mendapat jodoh. Karena kecantikan juga ujian, mereka terkadang terlalu pilih-pilih dan selektif memilih jodoh (pasang target tinggi) bahkan tidak sedikit yang sombong. 
Tidak sedikit juga wanita dengan wajah pas-pasan atau tidak cantik, malah mudah mendapat jodoh. Bukankah mendapat jodoh adalah salah satu tujuan terbesar wanita? Percuma cantik tapi tidak menikah.

Mengapa demikian? karena perlu diketahui bahwa wanita itu diciptakan untuk cantik dan menyimpan potensi menggoda laki-laki. Anda pasti percaya karena Nabi kita shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

ุงู„ู…َุฑْุฃَุฉُ ุนَูˆْุฑَุฉٌ ุฅِุฐَุง ุฎَุฑَุฌَุชِ ุงุณْุชَุดْุฑَ ูَู‡َุง ุงู„ุดَّูŠْุทَุงู†ُ

“Wanita itu adalah aurat. 
Bila ia keluar, setan akan menghiasinya (untuk menggoda laki-laki).”[5] 

Syaikh Abul ‘Ala’ Al-Mubarakfuri rahimahullah berkata,

( ูุฅุฐุง ุฎุฑุฌุช ุงุณุชุดุฑูู‡ุง ุงู„ุดูŠุทุงู† ) ุฃูŠ ุฒูŠู†ู‡ุง ููŠ ู†ุธุฑ ุงู„ุฑุฌุงู„ ูˆู‚ูŠู„ ุฃูŠ ู†ุธุฑ ุฅู„ูŠู‡ุง ู„ูŠุบูˆูŠู‡ุง ูˆูŠุบูˆู‰ ุจู‡ุง ูˆุงู„ุฃุตู„ ููŠ ุงู„ุงุณุชุดุฑุงู ุฑูุน ุงู„ุจุตุฑ ู„ู„ู†ุธุฑ ุฅู„ู‰ ุงู„ุดูŠุก

“Bila wanita keluar, setan akan menghiasinya (untuk menggoda laki-laki), maknanya adalah setan menghiasinya di mata laki-laki. 
Juga dikatakan, maknanya, setan melihat wanita tersebut untuk menyesatkannya dan menyesatkan (manusia) dengannya. Dan makna asal (ุงู„ุงุณุชุดุฑุงู) adalah mengangkat pandangan untuk melihat sesuatu.”[6] 

Tidak percaya, coba saja tanya beberapa laki-laki, mungkin pertama ketika melihat seorang wanita seorang laki-laki berkata :
“nilainya 7, pas-pasan lah”

Akan tetapi setelah bergaul (misalnya rekan kerja atau teman kampus) dan berinteraksi yang baik dengan wanita tersebut, maka bisa jadi ia berkata :

“ternyata dia manis juga ya, enak diajak ngobrol”

“ternyata ia lembut dan keibuan, cocok jadi calon ibunya anak-anak”

Perlu diketahui wanita tu ada tiga macam :

1. Wanita cantik, semua laki-laki berkata dia cantik tapi kadang bisa bisa bosan kalo dilihat

2. Wanita maniez, ini dia yang menggugah, dia tidak cantik-cantik amat, tidak semua laki-laki sepakat atas kecantikannya, tetapi dia istimewa, tak lelah mata memandang, semakin di lihat semakin sejuk, membuat laki-laki penasaran, ada sesuatu yang sulit di ungkapkan, biasanya wanita ini punya suatu innerbeauty, apa itu ya? Dan inilah keadilan Allah, semua wanita bisa menjadi seperti ini..

3. Wanita cantik sekaligus maniez, ini langka bin ajaib bin hampir punah (masa’ sih), ngga juga kok, ada juga wanita seperti ini, biasanya wanita yang diberi kecantikan sekaligus ahlak yang mulia masyaAllah.

Jadi kecantikan sejati adalah kecantikan agama, akhlak dan lemah lembut. 
Berbeda dengan kencantikan fisik, wanita yang mengobral dan hanya mengandalkan kecantikan fisik, maka laki-laki yang tertarik menjadi suaminya hanyalah cinta karena kecantikan saja.
“cantik berkurang, berkurang juga cinta”

Hiasilah dengan akhlak yang baik, salah satunya adalah lemah-lembut dan kepatuhan, karena jika wanita lemah dengan pengorbanan laki-laki maka laki-laki lemah dengan kelemahlembutan wanita. 
Oleh karena itu Rasulullah memerintahkan wanita agar lemah lembut dan jika sulit, maka paksakanlah agar bisa berlemah lembut.
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

ุฅِู†َّู…َุง ุงู„ْุนِู„ْู…ُ ุจِุงู„ุชَّุนَู„ُّู…ِ ูˆَุงู„ْุญِู„ْู…ُ ุจِุงู„ุชَّุญَู„ُّู…ِ

“Sesungguhnya ilmu diperoleh dengan belajar dan sesungguhnya kelembutan diperoleh dengan melembut-lembutkan,”[7]

Dan masih banyak lagi sifat yang perlu dicari oleh wanita agar bisa mendapatkan kecantikan hakiki dan abadi. 
Misalnya qana’ah, berhias dengan rasa malu, tidak berbicara kasar dan berusaha menggapai ridha suami.

Demikian semoga bermanfaat.

Alhamdulillahilladzi bi ni’matihi tatimmush shalihaat, wa shallallahu ‘ala nabiyyina Muhammad wa ‘ala alihi wa shahbihi wa sallam

@Pogung Lor, Yogyakarta Tercinta

Penyusun : 
dr. Raehanul Bahraen

Artikel www.muslimafiyah.com

 
[1] HR. An-Nasai 5161, Abu Daud 4232, dihasankan oleh Al-Albani

[2] HR. Bukhari 4886

[3] Nailul Authar, 6/229, Darul Hadits, Mesir, cet. I, 1413H, syamilah

[4] Fatawa Islamiyah 4/412

[5] HR. At-Tirmidzi no. 1173, dishahihan oleh Al-Albani mengatakan dalam Misykatul Mashabih no. 3109

[6] Tuhfatul Ahwadzi 4/283, Darul Kutub Al-‘Ilmiyah, Beirut, Asy-Syamilah

[7] HR. Al-Khathib dalam Tarikh-nya 9/127. Lihat Silsilah Ash-Shahihah, karya Al-Albani, 1/342

 
Shared from Muslim Afiyah for android http://bit.ly/MuslimAfiyah

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


sudah baikkah saya?  


*"sudah Baikkah saya"* walaupun selalu solat 5 waktu serta tepat pada waktunya

*"sudah Baikkah saya"* walaupun telah berhaji & umrah beberapa kali

*"sudah Baikkah saya"* walaupun telah bersedekah setiap hari

*"sudah Baikkah saya"* ๐Ÿ˜”walaupun hari-hari kita memberi nasihat dan teguran kpd orang lain yang berbuat salah.

*"sudah Baikkah saya"* ๐Ÿ˜”walaupun sudah pakai jubah, dan menutup aurat dengan sempurna.

*"sudah Baikkah saya"* walaupun setiap malam solat Tahajjud, Witir, Hajat dan zikir

*"sudah Baikkah saya"* walaupun  tiap hari ke masjid atau surau utk solat & menambah ilmu.

*"sudah Baikkah saya"* ๐Ÿ˜”walaupun setiap saat kita update status berunsur nasihat dan dakwah.

*"Sudah baikkah saya"* 
walaupun setiap saat kita menolong orang lain.

*Al-Quran, Surah An-Najm ayat 32:*

ูู„ุง ุชُุฒูٓƒُّูˆْุง ุขู†ْูُุณูٓƒُู…ْ ู‡ُูˆٓ ุขุนْู„ูٓ…ُ ุจِู…ูٓ†ْ ุงุชّูٓ‚ูٓ‰

*_"...........Janganlah kamu menganggap diri kamu suci (orang baik) kerana Allah-lah yang lebih mengetahui siapa yang benar-benar bertaqwa_*๐Ÿ˜ณ

Aisyah (ra) ditanya orang *"Siapakah orang yang buruk?" dijawab olehnya "yaitu orang yang merasa dirinya baik". Beliau ditanya lagi "Siapakah orang yang baik?", maka dijawab "yaitu orang yang merasa dirinya buruk"*.

*_JANGAN MERASA DIRI KITA LEBIH BAIK DARIPADA ORANG LAIN._*๐Ÿ˜ข

Kerana kita takkan pernah tahu dimanakah dan bilakah saat *HATI* kita *IKHLAS* melakukan amalan-amalan soleh, menasihati orang serta beramal ibadah lain yang bakal diterima oleh Allah Swt.

*Kita tak tahu amal manakah yang Allah terima.*

_Selalu letakkan diri kita dalam keadaan :_

*_"Aku banyak kekurangan dan kelemahan, semua orang lain lebih baik dari aku kerana hati manusia masing-masing hanya diketahui Allah"_*.

*_"Akulah yang paling buruk dikalangan manusia. Aku sedang perbaiki diriku dan mencuba bantu orang lain untuk menjadi lebih baik"_*.

Wujudkan *KEIKHLASAN* hindari *IRI & DENGKI*

Selalu mengharapkan *REDHO  ALLAH*

Latih diri agar selalu *TAWADHU* jauhkan dari penyakit *UJUB & TAKABBUR*

Selalu perbaiki *_diri serta orang lain dengan kelembutan dan kasih sayang*_

Hanya Allah yang akan terus memberi kita *PETUNJUK* serta *JALAN KEBENARAN*.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Peringkat Riak  



1. Riak Akbar

Riak akbar ialah seseorang itu taat melakukan ibadat tetapi untuk mendapatkan sesuatu daripada manusia dan bukanlah untuk beroleh keredhaan Allah SWT. Riak ini adalah berpaling terus daripada Allah pada keseluruhannya kerana hanya berkiblatkan manusia.


2. Riak Asghar

Riak asghar ini pula ialah melakukan sesuatu untuk mendapatkan apa yang ada pada manusia dan apa yang pada Tuhan iaitu melakukan amal kerana Allah dan kerana yang lain daripada-Nya. Riak ini adalah lebih ringan daripada riak akbar kerana orang itu menghadap Allah pada satu segi dan kepada manusia pada satu segi yang lain.


3. Riak Jali (yang terang)

Riak ini ialah mendorong seseorang itu untuk melakukan amal ibadat. Sehinggakan jika tanpa riak ini dia tidak berminat untuk melakukan amal.


4. Riak Khafi (yang tersembunyi)

Riak ini pula tersembunyi di dalam hati di mana ianya mendorong seseorang itu untuk lebih rajin beribadat.

Punca Riak

Sebab-sebab yang boleh membawa kepada penyakit riak ini antaranya ialah;


1. Sifat suka dipuji oleh orang lain.

Sifat ini akan membawa kepada bangga diri dan suka menunjuk-nunjuk kelebihan kepada orang lain.


2. Takut dikritik atau dicerca oleh orang lain.

Ketakutanini boleh membawa kepada penampilan yang kurang jujur dan suka berpura-pura.


3. Cintakan kehidupan dan kemewahan dunia dan lupa pada kematian.

Seseorang itu melakukan segala pekerjaan adalah semata-mata kerana untuk menarik perhatian orang lain, dan menganggap dirinya hebat. Manusia sebegini mengharapkan ganjaran atas segala pekerjaan yang dilakukan.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Tahukah anda?  

Tahukah Anda?

Bahwa ikan yg ribuan tahun lalu menelan Nabi Yunus AS itu ternyata masih lg  hidup sampai sekarang, bahkan sampai hari kiamat. Hal ini sdh dijelaskan dalam Al-Qur'an: andai Yunus itu tidak beristighfar, sudah tentu ia akan tinggal dalam perut ikan tersebut sampai hari kebangkitan..Maka banyakkan lah beristighfar.

Tahukah Anda?

Bahwa janin semasa dalam kandungan perut ibunya, dia sudah dilihatkan perjalanan hidupnya bermula dr lahir sampai mati. Kerana itu, kadang2 ketika kita berkunjung ke sesuatu tempat yang baru, kita rasa seolah2 tempat tersebut sudah tidak asing lg bagi kita.

Tahukah Anda?

Di saat kita bersin, seluruh anggota tubuh kita terhenti berfungsi, seolah2 kita mati Ini terjadi dalam hitungan yg sgt pantas. Setelah itu ianya berfungsi spt normal semula. Inilah kenapa dalam Islam disunnahkan kita membaca "Alhamdulillah" setelah bersin sebagai ungkapan kesyukuran atas berfungsinya kembali seluruh anggota badan kita.

Tahukah Anda?

Menguap itu bukan tanda bahawa kita mengantuk tapi itu adalah pertanda bahwa tubuh kita perlu tambahan oksigen.

Tahukah Anda?

Bahawa memakan buah kurma dalam jumlah yg genap itu akan menghasilkan gula dlm darah. Kerana itu Rasulullah SAW telah menganjurkan kita untuk makan kurma dalam jumlah ganjil, agar ianya berubah menjadi karbohidrat.

Tahukah Anda?

Bahawa tepat setelah dikumandangkan azan, itu adalah waktu yang paling mustajab untuk berdoa.

Tahukah Anda?

Di mana dosa-dosa kita diletakkan ketika kita sedang bersolat? Nabi Muhammad SAW bersabda: "Sesungguhnya seorang hamba ketika menunaikan solat, dia akan membawa bersama semua dosa-dosanya. Kemudian dosa-dosa itu diletakkan di atas kepala dan kedua pundaknya. Maka ketika ia ruku' atau sujud, berjatuhanlah dosa-dosa tersebut.
Wahai orang-orang yang biasa tergesa-gesa dalam solatnya supaya bertenang dan tahanlah lebih lama sikit ketika sedang ruku' dan sujud agar lebih banyak dosa kita yang berguguran..

Tahukah Anda? 

Diceritakan ada seorang wanita soleha yg meninggal dunia. Maka tiap kali penduduk desa menziarah kuburnya, mereka tercium harumnya mawar dr dalam kubur tsbt. Kemudian suaminya menjelaskan bahawa isterinya ketika masih hidup selalu membaca surah Al-Mulk terutamanya setiap kali mahu masuk tidur.. Sesungguhnya surat Al-Mulk itu menyelamatkan kita semua dari seksa kubur.

Tahukah Anda?

Ketika kita membaca ayat Kursi setelah kita selesai solat, maka tiada halangan  antara kita dgn shurga kecuali mati...

Tahukah Anda?

Bahawa para malaikat mendoakan kita selepas selesai solat, Maka janganlah kita terburu2 untuk beranjak dari tempat duduk..


Tengah jemur kain jiran datang tegur, 
'jemur kain ke?' 
Tapi kita jawab "eh tak la tengah masak",
 soalan mesra dijawab dengan sindiran. 

Allah bertanya,  "Wahai Nabi Musa, apa yang ada ditanganmu itu? 
Jawab Musa , "Inilah tongkatku, aku gunakan untuk berjalan dan aku gunakan untuk memukul daun2 kayu supaya gugur untuk kambing2ku". 

Kenapa Allah masih bertanya Nabi Musa sedangkan Allah Maha Mengetahui? Kerana... begitulah cara Allah bermesra dengan NabiNya walaupun Allah sudah tau tetapi Allah tetap bertanya. 

Dalam kehidupan manusia cuba bayangkan kita sedang jemur kain, 
tiba2 datang seorang kawan kita bertanya 
"buat apa tu?" 
Kita pun menjawab " Tengah masak !" 

Kawan kita tanya tu bukan sebab dia tak tau tapi dia nak bermesra dengan kita. Orang nak bermesra dengan kita, kita layan dia dengan sindiran. Itu tak patut. " -TG Haron Din-

"Saya ada RM 1, awak ada RM 1. 
Kalau kita tukar suka sama suka RM 1 itu, kita masih lagi ada RM 1 masing-masing.
Tapi, kalau saya ada 1 ilmu dan awak 1 ilmu, 
kemudian kita betukar-tukar ilmu itu, 
masing-masing akan ada 2 ilmu".

Aku tanya dia kenapa kamu sentiasa suka minum air di masjid/surau padahal air tu di rumah kamu pun ada?!!
Dia jawab, " supaya org yg letak air di masjid/surau ni diberi ganjaran oleh Allah.."

Bilamana sampai kpd kamu gosip2 tentang seseorang, maka biarlah gosip tu terhenti setakat kamu shj. 
Dan jika berita tu berhenti setakat kamu shj, bermakna kamu telah dpt pahala tutup aib org. Barangasiapa yg tutup aib mana2 muslim, 
" Allah akan tutup juga aib dia.."

3 doa yg wajar kamu ingat utk dibaca semasa sujud2 kamu :-

1. Ya Allah, aku mohon dgn Mu pengakhiran yg baik. Iaitu dalam khusnul Khotimah.

2. Ya Allah, kurnialah kepada ku taubat nasuha sebelum aku mati. 

3. Wahai Allah yg membolakbalikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu. 

Sehinggakan bila kamu berniat utk sebarkan ucapan ini, meniatkan sahaja tu pun dah dikira sebagai kebaikan. 

Moga2 dengannya Allah melepaskan kesusahan drpd kesusahan2 di dunia dan akhirat.

Peringatan :- " Buatlah baik walau sekecil kecilnya. ''

[ANDAI AJAL DALAM TIDUR...

EMPAT PERKARA SEBELUM TIDUR WALAU SESIBUK MANAPUN DENGAN TUGAS HARIAN.

Rasulullah berpesan kepada siti Aisyah ra.
“ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu :

1. Sebelum khatam al-Quran.

2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat.

3. Sebelum para muslimin meredhai engkau.

4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah".

Bertanya Siti Aisyah :
“Ya Rasulullah ! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “

Rasulullah tersenyum dan bersabda :

1. “Jika engkau akan tidur,bacalah surah al –Ikhlas tiga kali
Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran
” Bismillaahirrahmaa nirrahiim,
‘Qul huallaahu ahad’ Allaah hussamad’
lam yalid walam yuulad’
walam yakul lahuu kufuwan ahad’ ( 3x ) “

2. "Bacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa saiyyidina Muhammad wa’alaa aalii saiyyidina Muhammad ( 3x ) “

3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai engkau
“ Astaghfirullaah hal 'adziim al lazhii laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyuum wa atuubu ilaih ( 3x )

4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim
Subhanallaah Walhamdulillaah Walaa ilaaha illallaah hu wallah hu akbar "
( 3x )

Sampaikanlah kepada orang lain,
maka ini akan menjadi sedekah jariah pada setiap orang yang anda kirimkan pesan ini, dan apabila kemudian dia mengamalkannya, maka kamu juga akan ikut mendapat ganjaran pahalanya insha Allah...

Jangan jemu saling mengingatkan

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


*KRONOLOGI PEMBUNUHAN HABIL* *AWAL MUNCULNYA KEDENGKIAN*  


Setelah pasangan Nabi Adam ‘alaihissalam dan Hawa turun ke bumi, Allah Subhanahu wa Ta’ala mengaruniakan anak keturunan kepada mereka. Tidaklah Hawa melahirkan kecuali selalu kembar laki-laki dan perempuan. Diriwayatkan dari Ibnu Ishaq dalam Tafsir Baghowi dan Tafsir Al-Qurthubi bahwa Hawa melahirkan 40 anak dengan 20 kali mengandung , Wallahu a’lam.

Setelah anak keturunannya mencapai dewasa, Allah Subhanahu wa Ta’ala mensyariatkan (membolehkan) kepada Nabi Adam ‘alaihissalam untuk menikahkan salah satu dari pasangan kembar dengan salah satu dari pasangan Qabil bersama Iqlimiya yang berparas cantik, sedangkan pasangan kembar adiknya bernama Habil dan Layudha berparas kurang menarik.

Ketika Nabi Adam ‘alaihissalam hendak menikahkan mereka (Habil dengan Iqlimiya dan Qabil dengan Layudha, red.) proteslah Qabil dan membangkang dikarenakan saudara Habil jelek dan saudaranya sendiri cantik. Sehingga ia menginginkan saudara kembarnya tersebut untuk dirinya sendiri lantaran ia merasa dirinya lebih berhak atas saudara kembarnya. Berdasarkan wahyu dari Allah, Nabi Adam ‘alaihissalam memerintahkan keduanya untuk berkurban, siapa yang diterima kurbannya maka dialah yang berhak atas keutamaan (yaitu menikahi saudara kembar Qabil). 

*QURBAN QABIL DAN HABIL*

Qabil adalah seorang petani. Ketika diperintahkan berkurban maka ia berkurban dengan seikat gandum. Dia pilih gandum yang jelek dari tanamannya. Dia tidak peduli apakah kurbannya diterima atau tidak, karena rasa sombong dan dengki sudah menguasainya.

Sedangkan Habil seorang peternak kambing, dia pilih kambing yang muda lagi gemuk untuk berkurban. Dia berkeinginan agar kurbannya diterima di sisi Allah Ta’ala. Setelah kurban keduanya dipersembahkan, Allah Ta’alamenurunkan api berwarna putih dan dengan izin Allah api itu membawa kurban Habil (sebagai tanda bahwa kurbannya diterima) dan meninggalkan kurban Qabil.

Al-Qurthubi menukil dari Sa’id bin Jubair rahimahullahdan lainnya bahwa kambing itu diangkat ke surga dan hidup di sana hingga diturunkan lagi ke bumi untu dijadikan tebusan bagi Nabi Ismail ‘alaihissalam ketika hendak disembelih oleh Nabi Ibrahim ‘alaihissalam.

*KEINGINAN MEMBUNUH*

Melihat yang demikian, di mana kurbannya tidak diterima, spontan marahlah Qabil hingga berlanjut mengancam Habil untuk membunuhnya , Walau bagaimanapun, dia tak ingin Habil menikahi saudara perempuannya. Allah Ta’ala berfirman menceritakannya dalam Surat Al-Maidah ayat 27,

ูˆَุงุชْู„ُ ุนَู„َูŠْู‡ِู…ْ ู†َุจَุฃَ ุงุจْู†َู‰ْ ุกَุงุฏَู…َ ุจِุงู„ْุญَู‚ِّ ุฅِุฐْ ู‚َุฑَّุจَุง ู‚ُุฑْุจَุงู†ًุง ูَุชُู‚ُุจِّู„َ ู…ِู†ْ ุฃَุญَุฏِู‡ِู…َุง ูˆَู„َู…ْ ูŠُุชَู‚َุจَّู„ْ ู…ِู†َ ุงْู„ุฃَุฎَุฑِ ู‚َุงู„َ ู„ุฃَู‚ْุชُู„َู†َّูƒَ ู‚َุงู„َ ุฅِู†َّู…َุง ูŠَุชَู‚َุจَّู„ُ ุงู„ู„ู‡ُ ู…ِู†َ ุงู„ْู…ُุชَّู‚ِูŠู†َ{27}

“Ceirtakanlah kepada mereka kisah kedua putra Adam (Qabil dan Habil) dengan sebenarnya. Ketika keduanya mempersembahkan kurban, maka diterima dari salah satunya dan tidak diterima dari yang lainnya. Maka berkata yang tidak diterima kurbannya, ‘Sungguh aku akan membunuhmu , Dan berkata yang diterima kurbannya 'Sesungguhnya Allah hanya menerima kurban dari orang-orang bertakwa.’

Melihat kakaknya berniat membunuhnya, Habil tidak membela diri, dan tidak ada keinginan melawan, Dia berkata,

ู„َุฆِู† ุจَุณَุทْุชَ ุฅِู„َูŠَّ ูŠَุฏَูƒَ ู„ِุชَู‚ْุชُู„َู†ِูŠ ู…َุขุฃَู†َุง ุจِุจَุงุณِุทٍ ูŠَุฏِูŠَ ุฅِู„َูŠْูƒَ ู„ุฃَู‚ْุชُู„َูƒَ ุฅِู†ِّูŠ ุฃَุฎَุงูُ ุงู„ู„ู‡َ ุฑَุจَّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠู†َ {28} ุฅِู†ِّูŠ ุฃُุฑِูŠุฏُ ุฃَู† ุชَุจُูˆุฃَ ุจِุฅِุซْู…ِูŠ ูˆَุฅِุซْู…ِูƒَ ูَุชَูƒُูˆู†َ ู…ِู†ْ ุฃَุตْุญَุงุจِ ุงู„ู†َّุงุฑِ ูˆَุฐَู„ِูƒَ ุฌَุฒَุขุคُุง ุงู„ุธَّุงู„ِู…ِูŠู†َ {29}

“Sungguh kalau kamu menggerakkan tanganmu untuk membunuhku, sekali-kali aku tidak menggerakkan tanganku aku membunuhmu. Sesungguhnya aku takut kepada Allah, Robb sekalian alam. Sesungguhnya aku ingin agar kamu kembali dengan membawa dosa (pembunuhan ini) dan dosa kamu sendiri yang lain, maka kamu menjadi penghuni neraka, dan yang demkian itulah pembalasan bagi orang-orang yang zhalim.” (QS. Al-Maidah: 28-29)

Habil melakukan tindakan ini karena Qabil bukanlah orang kafir melainkan pelaku maksiat, dia khawatir jika melawan akan punya keinginan seperti Qabil yakni membunuh lawannya. Yang tentu berakibat fatal, karena nanti kedua-duanya akan masuk neraka.

*TERJADINYA PEMBUNUHAN*

Diriwayatkan dalam beberapa kitab tafsir, Qabil berkeinginan kuat untuk membunuh saudaranya, Habil, sekalipun sudah diberikan nasihat dan peringatan oleh Habil sendiri.

Pada suatu hari ketika Habil sedang menggembala kambing lantas tertidur lelap, tiba-tiba datanglah Qabil dengan membawa batu lalu dengan beringas batu itu dilemparkan mengenai kepala Habil hingga memecahkannya. Riwayat lain menyatakan bahwa Habil dicekik dan digigit sebagaimama binatang buas ketika menyantap mangsanya, wallahu a’lam. Dan pada akhirnya matilah Habil karenanya.

Setelah Habil meninggal, tanpa rasa belas kasihan Qabil meninggalkan jenazahnya di tempat terbuka. Dia tidak tahu apa yang mesti dilakukan kepada jenazah saudaranya karena jenazah Habil adalah yang pertama kali di atas permukaan bumi. Perbuatan Qabil ini membuahkan malapetaka yang besar bagi dirinya sendiri. Dia akan menanggung dosa dari pembunuhannya tersebut—karena ia tidak bertaubat—sekaligus dosa orang yang menirunya yakni melakukan pembunuhan dengna jalan yang tidak benar. Sabda Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam,

“Tidaklah dibunuh suatu jiwa dengan zalim melainkan dosa pembunuhan itu akan ditanggungpula oleh anak Adam yang pertama (Qabil) karena dialah yang pertama memberi contoh pembunuhan.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda,

“Barang siapa yang memulai perkara baik (yang disyariatkan) maka baginya pahalanya dan pahala orang yang mengikutinya sampai terjadinya hari kiamat. Dan barang siapa yang memulai perkara jelek maka baginya dosanya dan dosa orang yang mengikutinya sampai terjadinya hari kiamat.” (HR. Muslim)

Dalam keadaan yang demikian, Allah Ta’ala mendatangkan dua burung gagak yang sedang bertarung, salah satunya mati. Maka yang hidup mengais-ngais tanah dengan paruhnya membuat lubang untuk menanam burung gagak yang mati. Qabil mengambil pelajaran dari peristiwa itu tentang cara mengubur jenazah saudaranya.

Wallahua'lam

Selesai...
#copypaste
#istiqamah

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


ORANG MUKMIN YANG HEBAT IALAH  


1) Dia meninggalkan dunia, sebelum dia meninggal dunia.

2) Dia bersedekah sampai kaya, bukan dah kaya baru bersedekah.

3) Dia berdakwah sampai jadi alim, bukan dah alim baru berdakwah.

4) Dia dtg ke masjid atau surau sampai ke tua, bukan dah tua baru nak ke masjid atau surau.

5) Dia beramal sampai ikhlas, bukan dah ikhlas baru nak beramal.

Fikir fikirkan...

(Ucapan terakhir Al-Marhom Dato' Harun Din sebelum berangkat ke San Francisco)

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Kisah ada-ada  

Abang: Sayang............mlm ni mlm juma... (xsempat habis cakap)

Sayang: Abang, tolonglah faham, saya ni perempuan. Ada waktu2 yg tak boleh diganggu. 

Abang: Ye lah sayang..... (berlalu pergi, spt selalu)

Dek kerana kerap sgt si isteri menghalang, si suami pun mula menanda kalendar isterinya: 
1hb: period, xleh ganggu
2hb: period, xleh ganggu
3hb: period, xleh ganggu
4hb: period, xleh ganggu
5hb: period, xleh ganggu
6hb: period, xleh ganggu
7hb: period, xleh ganggu
8hb: habis period, belum mandi
9hb: xmandi lg, rasa mcm ada skit lagi
10hb: baru lepas period, so xleh ganggu
11hb: baru lagi ni, xleh ganggu lagi
12hb: xsedia lagi, xleh ganggu
13hb: kena hati2, xleh ganggu
14hb: waktu subur, xleh ganggu
15hb: waktu subur lagi, xleh ganggu
16hb: masih subur, xleh ganggu
17hb: kurang subur, belum boleh ganggu
18hb: xbrp subur doh tp xdop mood, so xleh ganggu
19hb: xsubur & xdop mood lagi, xleh ganggu
20hb: mood xcomey, xleh ganggu
21hb: mood xmari, xleh ganggu
22hb: mood x elok, xleh ganggu
23hb: wase mcm xsedap badan, xleh ganggu
24hb: mungkin sbb nk mari period, xleh ganggu
25hb: yer doh ni nk mari period, xleh ganggu
26hb: dekat doh nk period ni, xleh ganggu
27hb: wase mcm nk mari period, xleh ganggu
28hb: nok period doh ni, xleh ganggu
29hb: nok period lele doh ni, xleh ganggu
30hb: skiiitttt lagi nk period, jangan ganggu
31hb: mari blaka doh tanda2 nk period, jgn ganggu

Si suami ini pun sangat sedih, lantaran setiap hari isterinya rasa terganggu dengannya. 

Atas nasihat bbrp orang alim, si suami pun berkahwin lagi. 

Selepas melalui beberapa episod baling pinggan perang mulut tidur luar merajuk menyumpah seranah bagai, si suami pun mula menanda semula kalendar isteri pertamanya: 
1hb: hari ni turn saya yer abang
2hb: abg turn sana, sunyi saya
3hb: yeay abg balik sini mlm ni
4hb: xpuas lagi duk ngan abg smlm
5hb: alhamdulillah mlm ni dia milikku
6hb: abg xbalik, rindunyer kat abg
7hb: hari ni abg balik, nk masak special
8hb: hari ni main dgn anak2
9hb: hari ni bersama abg tersayang
10hb: kemas rumah je lah, abg xde
11hb: bestnyer jumpa abg lagi
12hb: rasa nak jogging lah hari ni
13hb: mesti mlm ni abg perasan sy makin kurus
14hb: abg xde, shopping dulu
15hb: abg ada, nk ajak abg shoppinglah
16hb: rindunyer dekat abang
17hb: jumpa abg lagi hari ni, bestnyer!
18hb: selalu rasa rindu....
19hb: marilah ganggu saya bang
20hb: xde org ker sy nak ganggu hari ni...?
21hb: hari ni sy pulak ganggu abg
22hb: duk sorg2, gi SPA pun best jgk ni...
23hb: cantik x saya abg, mari lah...
24hb: hmmm xpuas duk ngan abg smlm
25hb: sy belum period ni bang, marilah....
26hb: mentang2 sy nk period, xbalik abg mlm ni
27hb: tau lah saya period, tp jom lah tido sama...
28hb: sunyi nye abg xde. Rindu. 
29hb: saya kacau abg boleh? Abg duk diam2 je, sy period ni...
30hb: bila laa nak abis period ni
31hb: yeay dah boleh mandi, siap laa abg!

Langsung tiada perkataan "tak boleh ganggu". 

Setiap hari si isteri rasa gembira & bahagia, malah sentiasa mengharapkan "gangguan" si suami. Bila si suami xganggu pun si ister yg mengganggu. 

Bila ditanya tak mengaku. Biasalah, orang perempuan pun ada egonya. 

Itulah kebahagiaan dlm poligami yg ramai isteri tak tahu. Tak boleh dilihat dgn mata kasar. Kena lalu baru tahu. Tak kenal maka tak cinta. 

Suruhan Allah s.w.t pastinya membahagiakan. Sama jgk spt hudud dsb, bila ikut logik akal mmg xdpt jwpn. 

Kepada para isteri, carikanlah isteri utk suamimu, kerana itulah kunci kebahagiaanmu. Lebih cepat, lebih bahagia. In sya Allah.... 

Sila fwd ke bini masing2, ada brani? ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

From Ust Zamri Rembau

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Motivasi diri  


1. Kalau kita bergaduh dengan pelanggan,

Walaupun kita menang, Pelanggan tetap akan lari.

2. Kalau kita  bergaduh dengan rakan sekerja, Walaupun kita menang, Tiada lagi semangat bekerja  dalam satu kumpulan.

3. Kalau kita bergaduh dengan boss,
Walaupun kita menang, Tiada lagi masa hadapan di tempat itu.

4. Kalau kita  bergaduh dengan keluarga,
Walaupun kita menang, Hubungan kekeluargaan akan renggang.

5. Kalau kita bergaduh dengan guru,        Walaupun kita menang, Keberkatan menuntut ilmu dan kemesraan itu akan hilang.

6. Kalau kita bergaduh dengan kawan,
Walaupun kita menang, Yang pasti kita akan kekurangan kawan.

7. Kalau kita bergaduh dengan pasangan,
Walaupun kita menang, Perasaan sayang pasti akan terguris.

8. Kalau kita bergaduh dengan sesiapapun,
Walaupun kita menang, Kita tetap kalah.
Yang menang adalah cuma ego diri  sendiri..
Yang ini yg susah.. mengalahkan ego diri sendiri.

9. Renungan bersama....
Apabila kita menerima teguran,  kesilapan dan kesalahan usahlah terus melenting dan marah bersyukurlah masih ada orang yang mahu menegur kesilapan kita.
 
10. Mendengar isteri membebel di rumah, bererti kita masih punya keluarga.

11. Mendengar suami masih mendengkur di sebelahku bererti kita masih punya suami.

12. Mendengar ayah dan mak menegurku dengan tegas bererti kita masih punya mak ayah.

13. Merasa letih dan jemu menasihati anak yang nakal, bererti kita masih punya anak untuk saham akhirat ku nanti.

14. Merasa letih setiap ptg selepas penat bekerja, itu bererti kita mampu bekerja keras.

15. Membersihkan pinggan dan cawan kotor setelah menerima tamu di rumah, itu bererti kita punya teman.

16. Pakaianku terasa agak sempit, itu bererti kita makan cukup.,

17. Mencuci dan menggosok timbunan baju, itu bererti kita memiliki pakaian.

18. Membersihkan halaman rumah, mop lantai, itu bererti kita memiliki tempat tinggal.

19. Mendapatkan banyak tugasan, itu bererti kita dipercayai dapat melakukannya.

20. Mendengar bunyi ekzos & hon dan anak jiran bising, itu bererti kita masih boleh mendengar.

21. Melihat anak-anak bermain riang, itu bererti kita masih boleh melihat.

22. Kita masih bernafas, itu bererti kita masih diberi peluang oleh pencipta yang agung untuk bertaubat dan beribadah.

Akhirnya banyak hal yang dapat kita syukuri setiap hari. Kita juga bersyukur mendapatkan pesan ini, kerana secara tidak sedar kita masih memiliki orang yang peduli pada kita.

Berhenti mengeluh dan bersyukurlah. Bersyukur dalam setiap keadaan meski tak ada alasan untuk bersyukur sekalipun. Ayuh kita sama2 mencuba utk bersyukur walau diri ini selalu mengeluh tanpa berfkir hikmah di sebaliknya.

Semoga shbt2ku yg pernah aku kenal saat kita pernah bekerja bsama dulu dan juga shbt yg baru bertaup di silaturahim dlm group ini...semoga diberkati hidup kita semua dan ambillah pesanan ini sbg satu pesanan kecil dr saya sempena bakal melabuhnya tahun 2016 ini. Akhir kata doa dr sy agar shbt semua diberikn kesihatan yg baik...kerana kesihatan yg baik itulah yg memudahkan kita utk melakukan ibadah. Teruskn istiqamah dan bermujahadah dlm jalan Alah..
Renung2 kan ...pesanan dari hamba...๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Peringkat Riak  



1. Riak Akbar

Riak akbar ialah seseorang itu taat melakukan ibadat tetapi untuk mendapatkan sesuatu daripada manusia dan bukanlah untuk beroleh keredhaan Allah SWT. Riak ini adalah berpaling terus daripada Allah pada keseluruhannya kerana hanya berkiblatkan manusia.


2. Riak Asghar

Riak asghar ini pula ialah melakukan sesuatu untuk mendapatkan apa yang ada pada manusia dan apa yang pada Tuhan iaitu melakukan amal kerana Allah dan kerana yang lain daripada-Nya. Riak ini adalah lebih ringan daripada riak akbar kerana orang itu menghadap Allah pada satu segi dan kepada manusia pada satu segi yang lain.


3. Riak Jali (yang terang)

Riak ini ialah mendorong seseorang itu untuk melakukan amal ibadat. Sehinggakan jika tanpa riak ini dia tidak berminat untuk melakukan amal.


4. Riak Khafi (yang tersembunyi)

Riak ini pula tersembunyi di dalam hati di mana ianya mendorong seseorang itu untuk lebih rajin beribadat.

Punca Riak

Sebab-sebab yang boleh membawa kepada penyakit riak ini antaranya ialah;


1. Sifat suka dipuji oleh orang lain.

Sifat ini akan membawa kepada bangga diri dan suka menunjuk-nunjuk kelebihan kepada orang lain.


2. Takut dikritik atau dicerca oleh orang lain.

Ketakutanini boleh membawa kepada penampilan yang kurang jujur dan suka berpura-pura.


3. Cintakan kehidupan dan kemewahan dunia dan lupa pada kematian.

Seseorang itu melakukan segala pekerjaan adalah semata-mata kerana untuk menarik perhatian orang lain, dan menganggap dirinya hebat. Manusia sebegini mengharapkan ganjaran atas segala pekerjaan yang dilakukan.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Related Posts with Thumbnails

Bumi Tuhan... Bersaksilah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster