Rahsia Zuhud

salam wrt...

renungan Dhuha....
-------------------------------------

Hasan Basri ditanya : Apa rahsia zuhudmu di dunia ini? Beliau menjawab: aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain, Kerana itu hatiku selalu tenang. 

Aku tahu amalku tidak akan dikerjakan orang lain, kerana itulah aku sibuk beramal soleh. 

Aku tahu ALLAH Ta'ala selalu memerhatiku, kerana itulah aku malu jika ALLAH melihatku sedang dalam maksiat. 

Dan aku tahu kematian itu sudah menungguku, kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk hari pertemuanku dengan ALLAH. 

Sahabat2 ku:

            Jangan tertipu 
        dengan usia MUDA 
        kerana syarat Mati 
         TIDAK harus TUA.

   Jangan terpedaya dengan
        tubuh yang SIHAT 
        kerana syarat Mati 
       TIDAK mesti SAKIT

  Jangan terperdaya dengan
     Harta kekayaaan Sebab 
    Si kaya pun tidak pernah
     menyiapkan Kain Kafan 
             buat dirinya 
      meski cuma selembar.

     Mari terus berbuat BAIK,
        berniat untuk BAIK,
            berkata yang 
             BAIK-BAIK, 
     Memberi nasihat yang
            BAIK Meskipun 
        TIDAK banyak orang 
      yang mengenalimu dan 
   Tidak suka dgn nasihatmu

        Cukup lah  اللهِ yang 
     mengenalimu lebih dari 
           pada orang lain. 

      Jadilah bagai Jantung 
        yang tidak terlihat, 
     Tetapi terus berdenyut 
     setiap saat hingga kita
         terus dapat hidup, 
                berkarya 
     dan menebar manfaat 
       bagi sekeliling kita 
     sampai diberhentikan 
              oleh NYA

            
     "Waktu yang kusesali 
    adalah  jika pagi hingga
       matahari terbenam, 
  'Amalku tidak bertambah 
              sedikitpun, 
      padahal aku  saat ini 
       umurku berkurang"
        (Ibnu Mas'ud r.a)

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah