HARI AKHIRAT: KUBUR


Telah perginya orang dahulu dan kelak kita akan bersama mereka. Tetapi adakah bahagia atau duka?

"Tiap-tiap yang bernyawa pasti merasai mati. Kami menguji kamu dengan keburukan dan kebaikkan, sebagai ujian yang sebenarnya dan hanya kepada Kamilah kamu akan dikembalikan." (Surah anbiya:35)

"Sehingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata: 'wahai tuhanku, kembalikan aku ke dunia, supaya aku dapat dapat melakukan amalan baik yang sudah aku tinggalkan dulu.' SESEKALI TIDAK!.." (surah mu'minun:99)

PELINDUNG AZAB KUBUR
Rasulullah tidak pernah bangun dari solat sehinggalah dia memohon perlindungan dari azab kubur

SURAH AL-MULK, Rasulullah SAW bersabda: sesiapa yang membaca surah al-mulk setiap malam maka dia akan mudah menjawab soalan malaikat didalam kubur dan dijauhkan dari fitnah sebelum dia meninggal dunia.

Rasulullah SAW bersabda: "umat ini pasti diuji didalam kuburnya." Aisyah bertanya: "bagaimana saya akan menghadapinya sedangkan saya seorang perempuan lemah?" Rasulullah membaca ayat 27 SURAH IBRAHIM (HR ibnu arabi)

ZIKIRULLAH Rasulullah SAW bersabda: "Tidak ada sesuatu amalan yang dikerjakan seseorang yang lebih menyelamatkan dirinya dari azab kubur iaitu zikirullah." (HR Ahmad)

Zikir tertinggi adalah Lailahaillallah -tiada tuhan selain Allah

Terputuslah amalan selepas mati kecuali 3 perkara: 1. Doa anak yang soleh kepadanya 2. Sedekah, amal jariah 3. Ilmu yang bermanfaat/ teladan yang dibawa orang lain.

Sampaikan pada orang lain semoga ia termasuk dari amalan/teladan ikutan orang lain

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah