*SEDEKAH SELURUH ANGGOTA*

Assalamualaikum semoga Allah merahmati dan meredhai semua.diampunkan segala dosa diberi kebahagian dunia akhirat dijauhkan azab nerakaNya

*SEDEKAH SELURUH ANGGOTA*

Imam Ja’far As-Sadiq as berkata:

❤"Sedekah itu wajib dilakukan setiap anggota tubuhmu, untuk setiap helai rambutmu, dan untuk setiap saat dalam hidupmu.

💛Sedekahnya mata bererti memandang dengan penuh pertimbangan dan memalingkan penglihatan dari nafsu dan hal-hal serupa itu.

💙Sedekahnya telinga adalah mendengarkan suara-suara yang baik, seperti ucapan-ucapan bijak, ayat-ayat Al-Quran, dan keutamaan agama yang terkandung dalam ceramah dan khutbah.

🖤Sedekahnya telinga juga bererti menghindari dusta, kepalsuan, dan perkataan-perkataan sejenis.

💖Sedekahnya lidah adalah memberikan nasihat yang baik, membangunkan mereka yang lalai, memuji orang lain, dan mengingatkan mereka.

💙Sedekahnya tangan bererti menginfakkan harta kepada orang lain, bermurah hati dengan kurnia Allah kepadamu, memakai jemarimu untuk menuliskan pengetahuan yang berguna bagi orang lain dalam ketaatan kepada Tuhan, dan juga berarti menahan tanganmu dari berbuat dosa.

💖Sedekahnya kaki bererti bergegas mengunjungi orang-orang soleh, menghadiri majlis-majlis ilmu, mendamaikan orang, menyambungkan silaturrahim, melaksanakan jihad, dan melakukan perbuatan-perbuatan yang menenteramkan hatimu dan memperkuat imanmu….”💚

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah