SAYA TIDAK MAU BERPISAH DENGAN HARTA SAYA


( HARTAKU AKAN KU BAWA MATI )
----------------------------------

Kisahnya seorang yang bernama Haji Herman. Pemilik salah satu perniagaan batik dan tekstil terkemuka di Sabah , orang Malaysia terkenal krn kedermawanannya, seakan harta tak begitu berharga baginya. Seakan dunia ini telah begitu hina di matanya.

Ringan baginya membuka peti tabungannya, mudah baginya mengeluarkan wang simpanan dan seakan tiada beban baginya menghulurkan bantuan.

Org ramai menganggap bahawa dunia ini di tangan beliau dan akhirat di hati beliau.

Maka beberapa orang peniaga muda yg bersemangat mengunjungi beliau.

“Ajarkan pada kami, Tn Haji,” kata mereka, “bagaimana caranya agar kami seperti Haji Herman.  Bisnes sangat maju & sukses, tidak cinta pada harta dan tidak sayang pada kekayaan... Hingga seperti haji Herman, bersedekah terasa ringan”.
"Wah", sahut Haji Herman tertawa, 
"Antum salah alamat!”
“Betul ker?”...
"Hahaha. Kamu datang pada orang yg salah...n
Untuk makluman saya ini SANGAT SAYANG DAN MENCINTAI HARTA SAYA.
Saya ini sangat mencintai ASET yg saya miliki "
“Aik?”..
“kenapa hairan, sebab terlalu cinta dan sayangnya, SAMPAI-SAMPAI SAYA TIDAK RELA MENINGGALKAN HARTA SAYA DI DUNIA INI. HARTA SAYA INI AKAN SAYA BAWA MATI DIKUBUR DENGAN HARTA PERNIAGAAN SAYA.

Saya TIDAK MAHU BERPISAH dengan kekayaan saya.
Makanya,sebab itulah saya tumpangkan sementara dulu. Saya 
TUMPANGKANKAN pada Masjid, 
TUMPANGKANKAN pada anak anak yatim,
TUMPANGKANKAN pada fakir miskin,
TUMPANGKANKAN pada pejuang fii sabilillah. 
TUMPANGKANKAN pada yayasan/ baitul maal.
TUMPANGKANKAN pada guru2 Agama & sekolah sekolah agama....
TUMPANGKANKAN pada saudara dan mereka yg sedang dirawat d rumah sakit.

Alhamdulillah, kalau masih ada yg berkenan mau ditumpangkan, saya senang hati sekali. Alhamdulillah ada yg sudi diamanahkan, saya bahagia sekali.

Yang penting DI AKHIRAT NANTI SAYA MAHU AMBIL SEMULA HARTA YANG SAYA TELAH TUMPANGKAN TADI

Saya sdh bekerja keras puluhan tahun, maka ingin kekayaan saya itu,saya dapat nikmati berlipat-lipat kali ganda di alam kubur dan di akhirat nanti".
Maka siapa kata harta tdk dibawa mati....?

Harta itu dibawa mati....!!!

Caranya ? ... JANGAN BAWA SENDIRI... Minta tolong dibawakan oleh Fakir miskin, anak yatim, orang-orang yg berjuang di jalanNYA, yayasan/baitul maal,sekolah sekolah agama,masjid,surau..dll...
Kerana anak dan keluarga sy cuma akan bagi saya bila meninggal nnti hanyalah kain putih saja.

سبحان الله....
Pengajaran: Sempena Ramadhan yg penuh barakah ini, marilah kita sama2 tumpangkan harta kekayaan kita kpd MASJID, SURAU, FAKIR MISKIN, ANAK2 YATIM,SEKOLAH SEKOLAH  AGAMA, MEREKA YANG MEMERLUKAN DLL. MUDAH2AN DIAKHIRAT NANTI KITA AKAN KAYA RAYA DGN HARTA YG KITA USAHAKAN DI DUNIA INI
AAMIIN....
RAMADHAN AL MUBARAK

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah