ANDAI AJAL DALAM TIDUR...  


EMPAT PERKARA SEBELUM TIDUR WALAU SESIBUK MANAPUN DENGAN TUGAS HARIAN.

Rasulullah berpesan kepada siti Aisyah ra.
“ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu :

1. Sebelum khatam al-Quran.

2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat.

3. Sebelum para muslimin meredhai engkau.

4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah".

Bertanya Siti Aisyah :
“Ya Rasulullah ! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “

Rasulullah tersenyum dan bersabda :

1. “Jika engkau akan tidur,bacalah surah al –Ikhlas tiga kali
Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran
” Bismillaahirrahmaa nirrahiim,
‘Qul huallaahu ahad’ Allaah hussamad’
lam yalid walam yuulad’
walam yakul lahuu kufuwan ahad’ ( 3x ) “

2. "Bacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa saiyyidina Muhammad wa’alaa aalii saiyyidina Muhammad ( 3x ) “

3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai engkau
“ Astaghfirullaah hal 'adziim al lazhii laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyuum wa atuubu ilaih ( 3x )

4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim
Subhanallaah Walhamdulillaah Walaa ilaaha illallaah hu wallah hu akbar "
( 3x )

Sampaikanlah kepada orang lain,
maka ini akan menjadi sedekah jariah pada setiap orang yang anda kirimkan pesan ini, dan apabila kemudian dia mengamalkannya, maka kamu juga akan ikut mendapat ganjaran pahalanya insha Allah...

Jgn jemu saling mengingatkan

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


10 orang solat tak diterima  

Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa : “10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah S.W.T, antaranya :

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.

2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.

4. Orang lelaki yang melarikan diri.

5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).

6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.

7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.

8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.

 9. Orang-orang yang suka makan riba’.

 10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.”

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : “Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah.”

Hassan r.a berkata : “Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk.”

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Lembutnya nasihat ni  


Baca perlahan-lahan dan Baca Sampai Akhir

_*Anda Akan Terpukau*_

▁▂▃▄▅๐ŸŒน๐Ÿ’”๐ŸŒน▅▄▃▂▁ 

ู…ู† ุงู„ุทุจูŠุนูŠ ุฃู† ุชุฑู‰ ุงู„ุณููŠู†ุฉ ููŠ ุงู„ู…ุงุก ู„ูƒู† ู…ู† ุงู„ุฎุทุฑ ุฃู† ุชุฑู‰ ุงู„ู…ุงุก ููŠ ุงู„ุณููŠู†ุฉ ููƒู† ุฃู†ุช ููŠ ู‚ู„ุจ ุงู„ุฏู†ูŠุง ูˆู„ุง ุชุฌุนู„ ุงู„ุฏู†ูŠุง ููŠ ู‚ู„ุจูƒ .       

 Adalah hal biasa jika kau melihat perahu di atas air, namun bahaya bila melihat air dalam perahu. Maka engkau boleh berada di hati dunia tapi jangan kau tempatkan dunia didalam hatimu.                               

▁▂▃▄▅๐ŸŒน๐Ÿ’”๐ŸŒน▅▄▃▂▁

 ุฅู† ุฎุณِุฑุช ุดูŠุฆًุง ู„ู… ุชุชูˆู‚ุน ูŠูˆู…ًุง ุฃู† ุชุฎุณุฑู‡ ، ูุฅู† ุงู„ู„ู‡ ุณูŠุฑุฒู‚ูƒ ุดูŠุฆًุง ู„ู… ุชุชูˆู‚ุน ูŠูˆู…ًุง ุฃู† ุชู…ู„ูƒู‡ . 

Jika kau pernah merasa rugi sesuatu yang tidak pernah kau sangka suatu hari, maka sesungguhnya Allah akan memberimu rezeki suatu hari yang tidak pernah kau kira akan memilikinya

▁▂▃▄▅๐ŸŒน๐Ÿ’”๐ŸŒน▅▄▃▂▁

 ุชูุงุกู„ ุนู†ุฏู…ุง ุชุตุนุจ ุนู„ูŠูƒ ุงู„ุฃู…ูˆุฑ ، ูุฅู† ุงู„ู„ู‡ ุชุนุงู„ู‰ ุฃู‚ุณู… ู…ุฑุชูŠู† ูุฅู†ّ ู…ุน ุงู„ุนُุณุฑ ูŠُุณุฑุง ، ุฅู†ّ ู…ุน ุงู„ุนุณุฑ ูŠุณุฑุง .

Optimislah saat segala urusan terasa sulit bagimu, kerana Allah telah bersumpah dua kali "Sesungguhnya sebuah kesulitan bersama kemudahan, sesungguhnya sebuah kesulitn bersama kemudahan"

▁▂▃▄▅๐ŸŒน๐Ÿ’”๐ŸŒน▅▄▃▂▁

 ุงู„ุญูŠุงุฉ ุณุฃู„ุช ุงู„ู…ูˆุช :
ู„ู…ุขุฐุง ุงู„ุจุดุฑ ูŠุญุจูˆู†ู†ูŠ ูˆูŠูƒุฑู‡ูˆู†ูƒ ؟
ุฃุฌุงุจ ุงู„ู…ูˆุช : ๏ปทู†ูƒ ูƒุฐุจุฉ ุฌู…ูŠู„ุฉ ูˆุฃู†ุง ุญู‚ูŠู‚ุฉ ู…ุคู„ู…ุฉ

Kehidupan bertanya kepada kematian: 
mengapa manusia mencintaiku dan membencimu?
 maka maut menjawab: "Kerana kau adalah kebohongan yang indah, sedangkan aku adalah kenyataan yang menyakitkan"

▁▂▃▄▅๐ŸŒน๐Ÿ’”๐ŸŒน▅▄▃▂▁

 ู„ุง ู†ุนู„ู… ุจุนุฏ ุฑุญู…ุฉ ุงู„ู„ู‡ ู…ุง ุงู„ุฐูŠ ุณูŠุฏุฎู„ู†ุง ุงู„ุฌู†ุฉ ؟؟ 
ุฃู‡ูŠ ุฑูƒุนุฉ ، ุฃูˆ ุตุฏู‚ุฉ ، ุฃูˆ ุณู‚ูŠุง ู…ุงุก ، ุฃูˆ ุญุงุฌุฉ ู…ุคู…ู† ู‚ุถูŠู†ุงู‡ุง ، ุฃูˆ ุฏุนูˆุฉ ، ุฃูˆ ุฐูƒุฑ !!!!
ูุงุนู…ู„ ูˆู„ุง ุชุณุชุตุบุฑ !!!!!!

Kita tidak tahu setelah Allah merahmati kita, apalagi yang boleh membuat kita masuk syurga??
Apakah itu rukuk atau sedekah, atau air yang kita berikan, atau keperluan orang beriman yang kita tunaikan, atau doa, ataukah dzikir kita??
maka beramal lah dan jangan mempertikaikan!

▁▂▃▄▅๐ŸŒน๐Ÿ’”๐ŸŒน▅▄▃▂▁

 ุถุน ู‚ู„ูŠู„ุงً ู…ู† ุงู„ุนุงุทูุฉ ุนู„ู‰ ุนู‚ู„ูƒ ุญุชู‰ ูŠู„ูŠู†
  ูˆุถุน ู‚ู„ูŠู„ุงً ู…ู† ุงู„ุนู‚ู„ ุนู„ู‰ ู‚ู„ุจูƒ ูƒูŠ ูŠุณุชู‚ูŠู… .

Letakkan sedikit perasaan pada akalmu agar dia lembut
dan letakkan sedikit akal pada perasaanmu agar dia lurus

▁▂▃▄▅๐ŸŒน๐Ÿ’”๐ŸŒน▅▄▃▂▁

ุชุนุฌุจู†ูŠ ุงู„ู‚ู„ูˆุจ ุงู„ุชูŠ ุชุณุชู‚ุจู„ ุงู„ุฃู„ู… ุจุตู…ุช ูˆ ุชุจุฑุฑ ุฃุฎุทุงุก ุงู„ุขุฎุฑูŠู† ุจุญุณู† ู†ูŠู‡ .

Aku takjub kepada hati yang menerima kesakitan dengan diam, dan menilai kesalahan orang lain dengan niat yang baik

▁▂▃▄▅๐ŸŒน๐Ÿ’”๐ŸŒน▅▄▃▂▁

 ุนู†ุฏู…ุง ุชุธู† ุจุฃู† ุจุนุฏ ุงู„ุดู‚ุงุก ุณุนุงุฏู‡ ، ูˆุจุนุฏ ุฏู…ูˆุนูƒ ุฅุจุชุณุงู…ุฉ ูู‚ุฏ ุฃุฏูŠุช ุนุจุงุฏุฉ ุนุธูŠู…ู‡ ุฃู„ุง ูˆู‡ูŠ ุญุณู† ุงู„ุธู† ุจุงู„ู„ู‡

Ketika kau meyakini bahawa setelah  kesengsaraan adalah sebuah kebahagiaan dan setelah air mata yang mengalir adalah senyuman, maka sesunggunhnya kau telah melaksanakan ibadah yang amat agung iaitu berprasangka baik kepada Allah.

▁▂▃▄▅๐ŸŒน๐Ÿ’”๐ŸŒน▅▄▃▂▁

 ุฅุฐุง ุฃุชุนุจูƒ ุฃู„ู… ุงู„ุฏู†ูŠุง ูู„ุง ุชุญุฒู† .. ูุฑุจู…ุง ุฃุดุชุงู‚ ุงู„ู„ู‡ ู„ุณู…ุงุน ุตูˆุชูƒ ูˆุฃู†ุช ุชุฏุนูˆู‡ .. ู„ุง ุชู†ุชุธุฑ ุงู„ุณุนุงุฏุฉ ุญุชู‰ ุชุจุชุณู… .. ูˆู„ูƒู† ุงุจุชุณู… ุญุชู‰ ุชูƒูˆู† ุณุนูŠุฏ .. ู„ู…ุงุฐุง ุชุทูŠู„ ุงู„ุชููƒูŠุฑ ูˆุงู„ู„ู‡ ูˆู„ูŠ ุงู„ุชุฏุจูŠุฑ .. ูˆู„ู…ุงุฐุง ุงู„ู‚ู„ู‚ ู…ู† ุงู„ู…ุฌู‡ูˆู„ ูˆูƒู„ ุดูŠุก ุนู†ุฏ ุงู„ู„ู‡ ู…ุนู„ูˆู… .. ู„ุฐู„ูƒ ุฅุทู…ุฆู† ูุฃู†ุช ููŠ ุนูŠู† ุงู„ู„ู‡ ุงู„ุญููŠุธ .. ูˆู‚ู„ ุจู‚ู„ุจูƒ ู‚ุจู„ ู„ุณุงู†ูƒ « ููˆุถุช ุฃู…ุฑูŠ ุฅู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ » ุทูŠุจ ุงู„ู„ู‡ ุฃูŠุงู…ูƒู… ุจุฐูƒุฑู‡

Jika sakitnya dunia membuatmu lelah maka janganlah bersedih......... barangkali Allah ingin mendengar suaramu dalam doamu........dan jangan kau tunggu kebahagiaan untuk tersenyum........namun tersenyumlah sehingga kau bahagia.........mengapa kau berfikir banyak sedangkan Allah adalah yang Maha Mengatur.... mengapa gundah akan sesuatu yang tidak kita ketahui sedangkan segala sesuatu Allah sudah tahu........oleh kerana itu tenanglah kerana engkau selalu berada pada pengawasan Allah yang Maha Menjaga......dan ucapkan dengan hatimu sebelum dengan lisanmu...........aku serahkan segala urusanku kepada Allah.

▁▂▃▄▅๐ŸŒน๐Ÿ’”๐ŸŒน▅▄▃▂▁: ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„ ๐Ÿ’ฏ%๐Ÿ’ฏ

ุฅุฐุง ู„ู… ุชุนุฑู ุนู†ูˆุงู† ุฑุฒู‚ูƒ.. ูู„ุง ุชุฎู.. ู„ุฃู† ุฑุฒู‚ูƒ ูŠุนุฑู ุนู†ูˆุงู†ูƒ.. ูุฅุฐุง ู„ู… ุชุตู„ ุฅู„ูŠู‡.. ูู‡ูˆ ุญุชู…ุง ุณูŠุตู„ ุฅู„ูŠูƒ.

Jika kau tidak tahu alamat rezekimu...... janganlah takut......kerana rezeki Allah tahu dimana alamatmu...jika kau tidak boleh sampai kepadanya......nescaya dia akan sampai kepadamu...

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„ ๐Ÿ’ฏ%๐Ÿ’ฏ
ุฅุฐุง ู‚ุงุจู„ู†ุง ุงู„ุฅุณุงุกุฉ ุจุงู„ุฅุณุงุกุฉ.. ูู…ุชู‰ ุณุชู†ุชู‡ูŠ ุงู„ุฅุณุงุกุฉ؟!
ู‚ุงู„ ุชุนุงู„ู‰: "ูู…ู† ุนูุง ูˆุฃุตู„ุญ ูุฃุฌุฑู‡ ุนู„ู‰ ุงู„ู„ู‡"

Jika kita membalas keburukan dengan keburukan maka bila keburukan ini akan berakhir?!
Allah berfirman "dan barangsiapa yang memaafkan dan memperbaiki maka pahalanya ada di sisi Allah".

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„ ๐Ÿ’ฏ%๐Ÿ’ฏ
ุนู†ุฏู…ุง ู†ุชุฃุฎุฑ ุนู† ุงู„ุฏูˆุงู… ู†ุฏุฎู„ ุจุฑุฃุณ ู…ู†ูƒูˆุณ ูˆูƒู„ุงู… ู…ู‡ู…ูˆุณ ุญูŠุงุก ู…ู† ุงู„ู…ุฏูŠุฑ.. ูู‡ู„ ู†ุดุนุฑ ุจู†ูุณ ู‡ุฐุง ุงู„ุดุนูˆุฑ ุนู†ุฏู…ุง ู†ุชุฃุฎุฑ ููŠ ุงู„ุตู„ุงุฉ ูˆู†ู‚ู ุจูŠู† ูŠุฏูŠ ุงู„ู„ู‡؟!
Ketika kita lewat masuk kerja, kita masuk dengan kepala tertunduk dan suara yang lesu kerana malu kepada majikan.....maka apakah kau merasakan hal yang sama saat kau terlambat dalam solat dan berdiri di hadapan Allah ?!

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„ ๐Ÿ’ฏ%๐Ÿ’ฏ
ู„ุงุชุญุณุฏ ุฃุญุฏุง ุจู†ุนู…ุฉ ูุฃู†ุช ู„ุงุชุนู„ู… ู…ุงุฐุง ุฃุฎุฐ ุงู„ู„ู‡ ู…ู†ู‡.. ูˆู„ุงุชุญุฒู† ุจู…ุตูŠุจุฉ ูุฃู†ุช ู„ุงุชุนู„ู… ู…ุงุฐุง ุณูŠุนุทูŠูƒ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ุง "ุฅู†ู…ุง ูŠูˆูู‰ ุงู„ุตุงุจุฑูˆู† ุฃุฌุฑู‡ู… ุจุบูŠุฑ ุญุณุงุจ"

Jangan kau iri kepada seorang pun kerana sebuah nikmat, kerana kau tidak tahu apa yang telah Allah ambil darinya...... dan janganlah bersedih kerana sebuah musibah, kerana kau tidak tahu apa yang akan Allah hadiahkan untukmu......... Allah berfirman "Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang diberikan pahala tanpa dikira kira"

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„ ๐Ÿ’ฏ%๐Ÿ’ฏ
ุญูƒู…ุชูŠู† ู…ู† ุฃุฑูˆุน ู…ุง ูˆุตู„ู†ูŠ ุงู„ูŠูˆู… :
ุญูƒู…ุฉ ูŠุงุจุงู†ูŠุฉُِ :
ู„ูŠุณ ูƒู„ ุณู‚ูˆุท ู†ู‡ุงูŠุฉ  ูุณู‚ูˆุท ุงู„ู…ุทุฑ ุฃุฌู…ู„ ุจุฏุงูŠุฉُ

Bukan semua kejatuhan adalah sebuah pengakhiran, kerana turunnya hujan adalah awal yang paling indah

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„ ๐Ÿ’ฏ%๐Ÿ’ฏ
ูŠู‚ูˆู„ ุญูƒูŠู… ูŠูˆู†ุงู†ูŠ:
ูƒู†ุช ุงุจูƒูŠ ู„ุฃู†ู†ูŠ ุฃู…ุดูŠ ุจุฏูˆู† ุญุฐุงุก 
ูˆู„ูƒู†ู†ูŠ ุชูˆู‚ูุช ุนَู†َ ุงู„ุจูƒุงุก ุนู†ุฏู…ุง ุฑุฃูŠุช ุฑุฌู„ุงََ ุจู„ุง ู‚ุฏู…ูŠู†..
ุฏุงุฆู…ุง ุงู„ุญู…ุฏู„ู„ู‡ ุนู„ู‰َ ูƒู„ ุญุงู„ ''

Dahulu aku menangis kerana aku berjalan tanpa alas kaki.... namun akhirnya aku berhenti menangis saat aku melihat lelaki tanpa kedua kakinya......maka selalu ucapkanlah Alhamdulillah pada setiap keadaan.

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„ ๐Ÿ’ฏ%๐Ÿ’ฏ
ูŠูˆู…ุงً ู…ุง ุณุชูƒุชุดู:
"ุฃู† ุญุฒู†ูƒ ุญู…ุงูƒ ู…ู† ุงู„ู†ุงุฑ
  ูˆุตุจุฑูƒ ุฃุฏุฎู„ูƒ ุงู„ุฌู†ุฉ"

Pada suatu hari kau akan menemukan bahwa kesedihanmu akan menyelamatkanmu dari neraka dan kesabaranmu akan memasukkanmu kedalam syurga.

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„ ๐Ÿ’ฏ%๐Ÿ’ฏ
ู…ู† ุนุฌุงุฆุจ ุงู„ุฅู†ุณุงู† ุฃู†ู‡ ูŠุณุชูุฒ ู…ู† ุณู…ุงุน (ุงู„ู†ุตูŠุญู‡) ูˆ ูŠู†ุตุช ู„ุณู…ุงุน (ุงู„ูุถูŠุญู‡).

Di antara keajaiban manusia adalah, dia merasa resah mendengarkan nasihat dan terdiam saat mendengarkan keburukan.

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„ ๐Ÿ’ฏ%๐Ÿ’ฏ
- ู„ุง ุชุชูˆู‚ุน ู…ู† ู†ู‡ุงูŠุฉ ุงู„ูŠูˆู… ุฅู„ุงَّ ุงู„ุฑِّุถَุง ูˆุณุชุฑุถู‰..
ุงุณุชุนู† ุจุงู„ูƒุฑูŠู…
ุงุณุชุนู†ْ ุจุงู„ุฑุญูŠู…
ุงุณุชุนู† ุจุงู„ุนุธูŠู…

Jangan biarkan manusia mengetahui sesuatu darimu melainkan kebahagiaanmu, dan jangan sampai mereka melihat kesedihanmu kecuali senyummu.

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ูƒู„ุงู… ุฌู…ูŠู„ ๐Ÿ’ฏ%๐Ÿ’ฏ
•ุฅู† ุถุงู‚ุช ุนู„ูŠูƒ ุฃู…ูˆุฑูƒ! 
    » ูููŠ ุงู„ู‚ุฑุขู† ุฌู†ุชูƒ . 

• ุฅู† ุขู„ู…ุชูƒ ูˆุญุฏุชูƒ ! 
    » ูุฅู„ู‰ ุงู„ุณู…ุงุก ุฏุนูˆุชูƒ .

• ุฅู† ุณุฃู„ูˆูƒ ุนู† ุฃุฎุจุงุฑูƒ ! 
    » ูุงุญู…ุฏ ุงู„ู„ู‡ ูˆ ุงุจุชุณู… .

Jika semua urusanmu terasa sempit maka di dalam Al Qur'an ada syurgamu
Dan jika kesendirianmu menyakitimu , maka kelangit kirimkan doamu
dan jika mereka bertanya tentang khabarmu maka katakan Alhamdulillah dan tersenyumlah.

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ุฃุฎูŠุฑุงً:
• ุฅุฐุง ู†ูˆูŠุช ู†ุดุฑ ู‡ุฐุง ุงู„ูƒู„ุงู…!
    »  ุงู†ูˆ ุจู‡ ุฎูŠุฑุงً ู„ุนู„ ุงู„ู„ู‡ ูŠูุฑุฌ ู„ูƒ ุจู‡ุง ูƒุฑุจุฉ ู…ู† ูƒุฑุจ ุงู„ุฏู†ูŠุง

Sebagai penutup..
Jika engkau berniat utk share faedah yang sangat berharga ini,,
Jangan lah lupa berniat baik/Luruskan Niat
Semoga dengan niat baik ini Allah Swt berikan kelancaran dalam segala urusan kita..
Keberkahan dalam rezeki kita..
Dijaga dari segala mara bahaya..
Diluaskan rezeki kita..
Dijaga aqidah kita beserta keluarga dan anak cucu daripada segala aliran dan aqidah yang menyimpang..
Dan ditutup umur kita semua dalam keadaan husnul khatimah,
Amiinn Allahumma Amiinn..

⛳⛳⛳⛳⛳⛳
ู‡ุฏูŠุฉ ู„ู„ุฃุญุจุงุจ..๐ŸŽ
ุฃุฑุณู„ู‡ุง ู„ู‚ุงุฆู…ุชูƒ ู„ูŠุดู‡ุฏูˆุง ู„ูƒ ุจุฐู„ูƒ ุบุฏุงً ูˆู„ุง ุชุญุฑู… ู†ูุณูƒ ุงู„ุฃุฌุฑ ุจุฅุฐู† ุงู„ู„ู‡

Hadiah untuk saudaraku yang kucinta..
Berbagilah akan faedah ini kepada handai taulan supaya mereka kelak menjadi saksi akan ibadah ini.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Azab di angkat berkat Rasulullah saw  

Tahukah semua bahawa azab dunia kpd umat Nabi Muhammad diangkat oleh Allah berkat doa dari Rasulullah???...

Satu kisah dari 'Amir bin Said daripada bapanya menceritakan bahawa pada satu ketika, Rasulullah menunaikan solat 2 rakaat di sebuah Masjid Bani Muawiyah, kemudian baginda berdoa dgn agak panjang...setelah selesai berdoa, lalu Rasulullah berpaling kpd para Sahabat dan berkata :

"Aku telah bermohon kepada Allah Subhanahu wata'ala 3 perkara, dalam 3 perkara itu Allah Subhanahu wata'ala hanya memperkenankan dua perkara sahaja dan satu lagi ditolak.

1. Aku telah bermohon kepada Allah supaya ia tidak membinasakan umatku dengan musim susah yang berpanjangan. Permohonanku ini diperkenankan oleh Allah

2. Aku telah bermohon kepada Allah supaya umatku ini jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang telah melanda umat Nabi Nuh s.a). Permohonanku ini telah diperkenankan oleh Allah.

3. Aku telah bermohon kepada Allah supaya umatku tidak dibinasakan kerana pergaduhan sesama mereka (peperangan, pergaduhan antara sesama Islam). Tetapi permohonanku telah tidak diperkenankan (telah ditolak).

Dan berkaitan doa juga, satu hadis dari Rasulullah yg bermaksud “Setiap nabi memiliki doa (khusus) yang akan dikabulkan. Setiap Nabi tergesa-gesa menggunakan doanya. (Manakala) aku menyimpan doaku untuk memberi syafaat kepada umatku (kelak) pada hari kiamat. Ia (habuan syafaat) itu akan diperoleh oleh orang yang mati antara umatku yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu pun,” - riwayat Imam Muslim.

Tapi malang apabila ada manusia yg mempersoalkan amalan atau anjuran berdoa....malah ada yg membuta tuli mepertahankan tindakan tsbt dan sanggup mengatakan amalan berdoa itu umpama "jampi serapah" oleh "dukun pawang"....

Yg dia tahu hanya menjaja partinya konon "rahmatan lil 'alamin"....nak mai rahmat kok mana???.. Berdoa pun dah jadi pelik di kalangan hangpa....

Alfaqir Ilallah Ppk
#pikiaq_ambik 
#PRU14undiPAS 
#tanpaTARBIYAHgerentiREBAH 
#dapatTARBIYAHjanganJUAH 
#SEJAHTERAbersamaISLAM
#PakatanHarapanDap
#MAMPUCentre
5 Syawal 1438H

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


ikhlas  



"Mari ku ajarkan kamu ilmu ikhlas," 

kata seorang guru kepada muridnya.

"Nanti saya ambilkan buku dan pen untuk menulis."

"Tak payah, bawa sahaja karung guni."

"Karung guni?" soal anak muridnya seperti tidak percaya.

"Mari kita ke pasar!"

Dalam perjalanan ke pasar mereka berdua melalui jalan yang berbatu-batu.

"Kutip batu-batu yang besar dan masukkan ke dalam guni yang kau bawa itu," kata guru itu memberi arahan.

Tanpa banyak soal,anak muridnya memasukkan batu-batu besar yang mereka temui di sepanjang jalan.

"Cukup?" tanya anak muridnya.

"Belum. Isi sampai penuh karung guni itu."

Sampai di pasar, mereka berdua tidak membeli apa-apa. Berlegar-legar, melihat-lihat dah kemudiannya mula beredar keluar.

"Tuan Guru, kita tidak beli apa-apa?"

"Tidak. Bukankah karung gunimu telah penuh?"

"Ya,ya..."kata si murid, agak kelelahan.
"Banyak beli barang," tegur seorang kenalan apabila melihat mereka dengan guni yang kelihatan berat itu.

"Wah, tentu mereka berdua ini orang kaya! Banyak sungguh barang yang mereka beli,"kata seseorang yang lain.

"Agaknya, mereka hendak buat kenduri besar kot,"kata yang lain pula.

Sebaik kembali ke tempat tinggal mereka, si murid meletakkan guni yang meberisi batu-batu tadi.

"Oh, letih sungguh.. apa yang kita nak buat dengan batu-batu Tuan Guru?"

"Tak buat apa-apa"

"Eh, kalau begitu letih sahajalah saya,"Balas anak murid.

"Letih memang letih, tapi kamu dah belajar tentang ikhlas."

"Ikhlas?"si murid kehairanan.

"Kamu dah belajar apa akibatnya jika tidak ikhlas dalam beramal,"

"Dengan memikul batu-batu ini?"

"Ya. Batu-batu itu umpama amalan yang riyak. Tidak ikhlas. Orang memujinya seperti orang-orang dipasar tadi memuji banyaknya barang yang kamu beli. Tapi, kamu sendiri tahu itu bukan barang makanan atau keperluan, tetapi hanya batu-batu."

"Amal yang tidak ikhlas umpama batu-batu ini?"

"Ya. hanya berat sahaja yang ditanggung. Dipuji orang, tetapi tidak ada nilai nya di sisi ALLAH. Yang kamu dapat, Hanya penat."

"Ya, sekarang saya faham apa akibat jika beramal tetapi tidak ikhlas!"
Ujar si murid.

PENGAJARAN : 
Ramai manusia tertipu dalam beramal kerana mengharapkan pujian.
Padahal kata-kata pujian hakikatnya hanya menyebabkan diri terseksa kerana terpaksa hidup dalam keadaan yang bermuka-muka. Rugi benar orang yang tidak ikhlas,terseksa di dunia, terseksa di Akhirat"

Kita ikhlas kan hati dlm setiap amalan In Sya Allah....

#entrepreneurship

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


yahudi wahabbi  

Baca dgn hati yg tenang

๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡

Kenapa Yahudi Mencipta Wahhabi?

Bagaimana dan mengapa Yahudi mencipta Wahhabi dan penaklukan tanah Hijaz oleh keluarga Sa'ud?

Sekian lama juga kita tercari-cari kronologi bagaimana Wahhabi boleh wujud dan untuk apa ia diwujudkan? Adakah benar Yahudi yang mewujudkannya?

Yahudi adalah bangsa Israel yang sangat benci kepada Tuhan Nabi Muhammad SAW hanya kerana Nabi akhir zaman itu bukan lagi dari kalangan Bani Israel. Mereka bangsa yang terlalu tebal asobiahnya, sehingga mereka sanggup bermusuh dengan Tuhan.

Sebab itu mereka cetuskan ajaran anti Tuhan - anti Islam, sekularisme dan menyebarkannya ke seluruh dunia. Yahudi juga dikenali sebagai zionis. Gerakan ini mula disusun rapi setelah Theodore Herl (pengasas organissasi Yahudi internasional) menulis buku “Negara Yahudi” pada tahun 1896.

Konsep 'zionisme' yang menganggap kaum Yahudi sebagai bangsa terpilih dan menjadi kuasa terunggul untuk memerintah dunia. Mereka memerintah dunia ini dari bukit Zion atau sion di Jerussalem sebagai pusat pemerintahan Yahudi.

Sedangkan di sinilah terletaknya masjidil Al-Aqsa yang telah wujud sejak zaman Nabi Ibrahim a.s sebagai tapak bersejarah bagi semua agama samawi. Namun, oleh kerana Yahudi dan Kristian menolak Nabi Muhammad SAW, maka Baitul Maqdis telah menjadi rebutan di antara Yahudi, Kristian dan Islam. Baitul Maqdis adalah kota ketiga terbesar bagi umat Islam selepas Makkah al-Mukarramah dan Madinah al-Munawarah.

Makkah Al-Mukarramah: di sana
1)  terdapat Kaabah dan Masjidil Haram,
2)  tanah kelahiran Rasulullah SAW,
3)  tapak kenabian Muhammad SAW.

Madinah Al-Munawarrah; di sana
1)  terdapat Masjid Nabawi,
2)  terdapat jasad Rasulullah SAW
3)  terbina daulah Islam yang pertama di mana Yahudi terhalau dari Haramain (Makkah dan Madinah).

Baitul Maqdis: di sana
1)  terdapat Masjidil Aqsa,
2)  kiblat pertama umat Islam sebelum diubah ke Masjidil Haram,
3)  negeri isra' dan mi'raj sebagai tempat perhentian terakhir sebelum Rasulullah SAW mi'raj ke sidratul Muntaha.

Pada tahun 639M sewaktu di bawah pemerintahan khalifah Umar Al-Khattab, Gabenor Amru bin Ash berjaya menawan Baitul Maqdis dengan aman damai. Pada 1099M bila tercetus perang salib pertama, Baitul Maqdis jatuh ke tangan Kristian. Pada tahun 1189M Salahuddin Al-Ayubi menawan semula Baitul Maqdis dari tangan Richard The Lion Heart.

Maka sempurnalah tiga kota suci ini berada dalam khalifah Islamiyah hingga ke tahun 1917M sambil dendam Yahudi terhadap Nabi Muhammad SAW dan Islam semakin mendalam.

Satu konpirasi dirancang begitu rapi untuk menentang kebangkitan Islam dari dalam. Yahudi mendirikan pusat studi Islam untuk melatih ejen-ejen perisikan bagi menyusup ke dalam masyarakat Islam. 

Pada tahun 1822 didirikan Society Asiatic of Paris, di PariPada tahun 1823 Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland didirikan di England; pada tahun 1842 American Oriental Society, didirikan pula di Amerika Syarikat.

Pada tahun 1916 University Of London telah mendirikan School Of Oriental Studies sekarang menjadi SOAS (School of Oriental and African Studies). Ejen-ejen orientalis dihantar ke negara-negara Islam dan untuk menyamar sebagai ulama.

Di antara tokoh orientalis Yahudi dan Kristian yang menyusup dit tengah-tengah kalangan umat Islam adalah Mr. Hempher (Syaikh Muhammad Majmui) pada tahun 1710 yang dihantar oleh British ke Mesir, Turki, Iraq, Hijjaz dan kawasan sekitarnya.

Mr. Christian Snouck Hurgronye (Syaikh Abdul Ghaffar), 1857-1936 dihantar ke Aceh dan Nusantara.

Duncan Black MacDonald (1863-1943) dihantar ke Amerika dan menjadi rujukan cendiakawan Islam dari seluruh dunia.

Wahhabi dicipta Yahudi sebagai satu konspirasi menjahanamkan Islam dari dalam 

Apa itu Wahhabi?

Wahhabi adalah satu fahaman yang diasaskan oleh Muhammad Bin Abdul Wahhab. Fahaman ini dinisbahkan atas nama bapanya Abdul Wahhab kepada Wahhabi, tidak kepada namanya sendiri, iaitu Muhammadi. Ia disebabkan oleh kesepakatan para 'ulama' mereka supaya Umat Islam tidak terkeliru dengan fahaman yang dibawa oleh Muhammad bin Abdul Wahhab dengan ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.

Muhammad bin Abdul Wahhab adalah orang yang lemah ingatan dan gagap. Ayah dan abangnya sendiri menganggap beliau sebagai tidak siuman. Muhammad bin Abdul Wahhab sangat terpengaruh dengan ajaran Ibnu Taimiyah yang mengasaskan fahaman Mujasimmah. Kemudian dia mengembara dan belajar di Basrah dan berguru dengan Syaikh Muhammad Al-Majmui, iaitu Mr. Hempher.

Beliau adalah seorang yang pakar dalam bahasa Arab, Turki, Parsi dan telah lama mempelajari Islam. Di waktu itulah Mr. Hempher merasuah Muhammad bin Abdul Wahhab dengan hadiah muta'ah dua orang perempuan agen Yahudi yang menyamar sebagai anggota muslimah.

Maka dengan mudah Yahudi mengatur untuk mengajar Muhammad Bin Abdul Wahhab tentang satu fahaman baru yang sesuai dengan rancangan Yahudi yang jahat itu.

Dengan ajaran yang baru itu, Muhammad bin Abdul Wahhab kembali ke kampungnya namun dia telah ditentang dan diusir oleh bapanya sendiri, iaitu seorang ulama Sunni (Ahlus Sunnah Wal Jamaah) yang terkenal.

Kerjasama Yahudi, keluarga As-Saud dan Golongan Wahabi membentuk kerajaan di Arab Saudi.

Selepas diusir oleh ayahnya, Muhammad bin Abdul Wahhab menyambung dan terus menyebarkan ajarannya itu ke seluruh wilayah Najd. Perjuangan yang disebarkannya itu dipantau oleh Mr. Henpher dengan dokongan kerajaan British.

Muhammad Bin Abdul Wahhab membawa misi Yahudi kepada pemimpin-pemimpin Arab. 
Pada Tahun 1747 dia bertemu dengan Muhammad bin Sa’ud, seorang yang berasal daripada keturunan Yahudi. Maka bergabunglah Muhammad Bin Abdul Wahhab dengan Muhammad bin Sa’ud untuk mengembangkan ajaran Wahhabi.

Di antara intisari ajaran Wahhabi ialah;

Sesiapa yang tidak mengikut Wahhabi dianggap sebagai sesat, kafir, halal darahnya dan hartanya dirampas. Dengan fatwa Wahhabi ini maka orang-orang yang tidak ikut dengan Wahhabi akan dibunuh dan hartanya dirampas.

Puak Wahhabi telah melancarkan perang di dalam dan di luar wilayah Najd seperti Yaman, Hijjaz, daerah sekitar Syria dan Iraq. Mereka membunuh 300 orang lelaki di wilayah kota Al-Ahsa dan merampas harta mereka. Pasukan Muhammad Bin Sa’ud dan Muhammad Bin Abdul Wahhab terus melakukan kekejaman ke seluruh dunia Arab. Pada sesiapa yang taat kepada ajarannya wajib berbai’at, dan apabila melawan mereka itu wajib dibunuh dan hartanya dirampas.

Di antara umat Islam yang paling banyak dibunuh oleh gerombolan ini adalah keturunan Rasulullah SAW. Namun ada di antara keturunan Rasulullah SAW yang sempat melarikan diri ke Malaysia dan Indonesia. Segala sejarah peninggalan Rasulullah SAW dimusnahkan dengan tujuan supaya umat Islam tidak lagi membesarkan Rasulullah SAW dan keturunannya.

Pada tahun 1793 Muhammad Bin Abdul Wahhab meninggal dunia, namun ajaran Wahhabinya itu semakin berkembang dengan sokongan keluarga Muhammad Bin Sa’ud dengan dibantu oleh British dan Yahudi. Dinasti As-Sa’ud dan golongan Wahhabi terus meluaskan jajahan mereka hingga pada tahun 1912 telah berjaya menguasai seluruh Najd.

Yahudi telah mencetuskan Rovulusi Arab untuk menjatuhkan Empayar Islam Uthmaniyyah

Ketika para pemimpin Empayar Uthmaniyyah diserang penyakit 'al-wahan (cintai dunia dan takutkan mati!) agenda Yahudi seterusnya ialah dengan berusaha menghapuskan pemerintahan para syarif Makkah yang bertindak sebagai penjaga Haromain. Yahudi melantik satu agen Yahudi untuk masuk kedalam kalangan bangsa Arab. Agen ini ialah sainstis yang menguasai enam bahasa dunia, termasuk bahasa Arab. 

Yahudi telah mengesan siapakah tokoh bangsa Arab yang Inginkan kekuasaan maka ditemukan tokoh Sherif Hussin, wakil empayar Uthmaniyyah di Haromain. Mereka telah berjaya menghasut dan menipu Sherif Hussain untuk membebaskan diri dari Empayar Islam Uthmaniyyah.

Yahudi menaburkan semangat nasionalism untuk menentang bangsa Turki yang memimpin empayar Islam Uthmaniyyah. Perhubungan di antara Yahudi dan Sherif Husain sangat rapat, bahkan menjadi kawan karib puteranya yang bernama Amir Faisal. Amir Faisal kemudian berpaling tadah dan memihak kepada Britain dan sejak dari itu kerajaan Arab mula menjadi tali barut Britain.

Atas nasihat Yahudi, Sherif Hussain mengirim surat rahsia, untuk memohon bantuan tentera British dengan menjanjikan Sherif Hussain sebagai tentera bagi seluruh wilayah Arab. Maka dengan itu mudahlah bagi Yahudi mencatur keluarga itu bagi mengagih-agihkan wilayah sesuai dengan perancangan Yahudi.

Pada tahun 1915 Britain mula menduduki kawasan Iraq, akhirnya pada tahun 1917 Britain menduduki semula Palestin. Pada tahun 1918, tentera Britain menduduki pusat pemerintahan Turki Uthmaniyyah, iaitu di Istanbul.

Perjanjian Amir Faisal dan Weizmann ditandatangani pada 3 januari 1919 di Persidangan Paris, di mana Weizmann adalah presiden kepada Pertubuhan Zionis Dunia.

Selepas perjanjian itu, Weizmann menjadi presiden pertama di negara Israel. Iraq diserahkan kepada Amir Faisal, Jerussalem atau Palestin diserahkan kepada pihak Kristian, sementara Baitul Maqdis diserahkan kepada Yahudi. Pada tahun 1922 setelah tamat perang dunia pertama, satu persidangan telah diadakan.

Hasil daripada persidangan tersebut sistem khilafah Islam ditamatkan. Kedua, khalifah dibuang keluar negara. Ketiga, harta khalifah dirampas. Keempat, kerajaan Turki Baru ditubuhkan atas dasar sekular di bawah pimpinan Mustafa Kamal Attarturk.

Negara-negara di bawah jajahan Turki Uthmaniyyah diambil-alih sebagai jajahan British, Perancis dan Itali.

Yahudi melantik Wahhabi sebagai penguasa Haromain

Setelah kejatuhan Empayar Uthmaniyyah, negara-negara kecil seperti Kuwait, Yaman dan lain-lain diserahkan kepada khabilah-khabilah yang dipilih oleh puak Yahudi. Negara-negara kecil itu, semuanya tertakluk kepada jajahan British, Perancis dan Itali. Janji konon Sherif Hussain akan diangkat sebagai penguasa seluruh wilayah Arab hanyalah tinggal janji kosong.

Sherif Hussain hanya mendapat kerajaan Jordan yang kecil dan miskin; sebagai balasan bagi pengkhianatannya terhadap Islam.

Pada tahun 1925 keluarga As-Sa’ud telah berjaya menawan Kota Suci Makkah daripada Sherif Hussain. Pada 10 Januari 1926 Abdul Aziz As-Sa’ud ditabalkan menjadi Raja Hijjaz di Masjidil Haram, Makkah. Pada tahun 1932 setelah menguasai sebahagian besar semenanjung Arab, Ibnu Sa’ud menamakan tanah gabungan Hijjaz dan Najd sebagai Arab Saudi.

Abdul Aziz ibnu Sa’ud kemudian menabalkan dirinya sebagai Raja Arab Saudi dengan dokongan pihak British. Fahaman Wahhabi menjadi agama rasmi di Arab Saudi dan dikembangkan ke seluruh dunia.

Mengapa Yahudi Mencipta Wahhabi?

1) Yahudi sangat faham bahawa kekuatan umat Islam adalah pada kekuatan rohnya yakni rohnya yang sangat kenal cinta dan takut kepada Allah SWT. Oleh itu umat Islam mesti dipisahkan jauh darpada Allah SWT.

2) Yahudi sangat faham, bahawa kehebatan umat Islam ialah kerana berjaya menghubungkan kekuatan roh dengan kehidupan zahir. Maka keyakinan akan adanya kuasa roh dalam kehidupan zahir itu mesti dihapuskan.

3) Yahudi sangat faham bahawa kunci kemenangan umat Islam adalah kerana adanya bantuan ghaib daripada Allah SWT, maka Yahudi menghapuskan keyakinan umat Islam kepada perkara ghaib. Maka ulama sufi dan tarikat yang mempunyai karomah itu dikatakan 'sesat' dan 'syirik'.

4) Yahudi tahu, bahawa kekuatan Islam adalah kepada pencintaan umat kepada Rasulullah SAW, Ahlul Bait dan para sahabat Baginda SAW. Maka segala peninggalan atau amalan yang boleh meyuburkan kecintaan itu mesti dimusnahkan dengan alasan bida’ah, khurafat dan syirik serta lain-lain alasan yang sengaja diada-adakan.

5) Yahudi sangat faham selemah-lemah umat Islam mereka sangat fanatik terhadap para ulama. Oleh itu ulama baru dan Islam gaya baru mesti dicipta sesuai dengan agenda Yahudi tersebut.

6) Untuk menguasai kota suci Umat Islam Haromain Yahudi tidak dapat menghancurkannya seperti tempat-tempat yang lain kerana ditakuti umat Islam sedunia akan bangkit menentang Yahudi.

Kejahatan Wahhabi yang benar-benar tegar apabila puak Wahhabi membuat fatwa bahawa setiap yang bida’ah itu sesat dan yang sesat itu pasti ke neraka. Mereka membuat fatwa bahawa umat Islam yang tidak ikut ajarannya itu sebagai sesat, halal darah dan hartanya boleh dirampas.

Membunuh keturunan Rasulullah SAW. Menghukumkan sesat keturunan Rasulullah SAW dan para sahabat yang utama.
Mereka menganggap alam roh itu tidak wujud.
Mereka menolak adanya alam zahir dan alam roh.
Mereka memusnahkan peninggalan Rasulullah SAW.

Dalam mempelajari Ilmu Usuluddin atau tauhid mereka menganut fahaman Ibnu Taimiyyah, yang menganggap bahawa Tuhan itu berjisim seperti makhluk atau mujassimah.
Di dalam fiqh dibenarkan menampal-nampal mazhab.
Mereka mengambil sumber Al-Quran dan Hadith tanpa ijma’ ulama dan qiyas.
Mereka melarang keras umat Islam daripada berdoa dengan tawassul (perantaraan).
Mereka melarang menziarahi kubur sekalipun makam Nabi Muhammad SAW.
Mereka menghancurkan bangunan atas tempat lahir Nabi SAW.
Mereka melarang memuji-muji Nabi SAW seperti bacaan qasidah, berzanji, burdah, tahlil, dan sebagainya.
Mereka melarang umat Islam daripada merayakan dan memperingati Maulidur Rasul, 'israk mi'raj, dan semua perayaan hari kerayaan Islam yang lain.
Mereka melarang belajar Sifat 20 dan menuduh sesat fahaman Asy’ari, iaitu fahaman kaum Ahlus-sunnah Wal Jamaah.
Mereka melarang amalan tarikat, umpamanya tarikat Naqsabandiyyah, Syazali, Muhammadiah dan lain-lain tarikat.
Mereka mengundang Amerika untuk mengesport kekayaan minyak di Timur Tengah.
Mereka berkomplot dengan Amerika dengan membina pengkalan tentera di Arab Saudi.
Mereka meminta bantuan tentera bersekutu dalam perang, untuk menghancurkan Saddam Hussain.
Mereka mencetuskan gerakkan pengganas seperti Al-Qaeda, dan lain-lain untuk memburukkan imej Islam.
Mereka mengubah Arab Saudi menjadi Negara Yahudi, dan Haromain menjadi Kota Yahudi serta lain-lain kejahatan yang merupakan konsfirasi Yahudi seperti punk, skin head, black metal, chikano dan lain-lainnya dengan tujuan untuk menghapuskan keyakinan dan cinta umat Islam kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW. Hasilnya, mereke kehendaki supaya umat Islam mengikut cara hidup Yahudi dengan meninggalkan Tuhan Nabi Muhammad SAW.

Jelaslah bahawa tujuan Wahhabi adalah untuk meninggalkan Allah SWT dan Rasulullah SAW dengan cara mengikuti Yahudi sepenuhnya.

Wahhabi adalah hasil buatan Yahudi. Soalnya, siapakah yang akan memerangi Wahhabi? 

Kita boleh hadapi Wahhabi dan Yahudi dengan langkah-langkah ini;

1) Jangan terpengaruh dengan ajaran ini, jaga diri dan keluarga kita daripada terlibat dengan aliran ini.

2) Berpegang teguhlah kepada Ahlus-sunnah Wal Jamaah, iaitu aqidah yang dibawa Imam Abu Hassan Al-Asy’ari dan Imam Abu Mansur Al-Muntaridi.

3) Kuatkan hubungan dengan Allah SWT dan Rasulullah SAW - kuatkan hablum minalLah dan hablum minan-nas.

4) Berfiqh dengan salah satu mazhab yang empat, iaitu Syafi’e, Maliki, Hanbali dan Hanafi dan jangan dicampur-campur.

5) Lawanlah hawa nafsu dengan membuang segala sifat jahat dalam diri dengan bertasawuf berpandukan Imam Al-Ghazali.

6) Amalkan wirid dan zikir secara berdisiplin dan istiqamah atau amalkan tarikat yang ada mursyidnya.

7) Jangan mudah terpancing dengan bujukan manis Wahhabi.

8) Banyakkanlah bertaubat atas dosa-dosa sendiri dan dosa umat Islam.

9) Berdoalah kepada Allah SWT supaya Allah SWT segera agar segera menghhantar pemimpin yang membawa kebenaran untuk menentang Wahabi dan menghapuskan ajaran ini.

Akhir kalam, benarkah Malaysia pada hari ini telah dikuasai Wahhabi sepenuhnya tanpa kita sedari? Perhatikan keadaan di sekeliling kita dan muhasabahlah.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


info nak beli tayar  

Info:

Bila tukar tayar ni tanyalah pomen tu harga tayar.  Yg baharu ada  RM175 @ RM185. Baik amik yg baharu, puas hati. Minta dorg bawa keluar tayar tu, nak tgk. Pomen tu pun bawaklah tayar baharu yg harga RM175. 

Bila tanya tahun buatan tayar tu, muka pomen dh mula cuak. Baru dia habaq tayar tahun 2014. So apa lg kene sound lah.

"Tayar lama u jual RM175 ke? Tau x tayar ni dah expired? Mana boleh jual harga ni". Saya suruh dia p tanya tauke berapa harga tayar tu. Mula2 dorg bg RM120. Dok minta kurang sampai dpt RM105 untuk sebiji tayar. Hmmm, mm tayar korek pun dah RM80. Baik amik yg ni. So dpt lah 4 biji tayar baru dgn harga RM420 rim 15'. 

Moral of story?

Sebenarnya kita selalu dok kena tipu dgn kedai tayar. Dorg akan keluarkan tayar yg lama untuk clearkn stok dn jual pada harga baru. So, kalau yg nak tukar tayar tu, berhati2lah supaya kita x tertipu.

Berikut ialah senarai kod yg patut kita tahu.

Semoga dapat manfaat bersama.               
Sahabat semua, kita selalu tukar tayar kereta, tapi kita tak tahu tayar itu tayar yang dah lama dan tak sepatutnya digunakan lagi (expired).

Info Pasal tayar kenderaan;

1. Kod Tayar Kenderaan:
    Contoh 205/65/R1594H

    205 = Lebar 
      65 = Tinggi
        R = Radial
      15 = Saiz / Rim
      94 = Had Maksimum 
               Bebanan
       H = Had Maksimum 
              Kelajuan 210km/jam

Lihat Abjad yang last;

S = Maksimum Had Laju 
      180 km/jam
T = Maksimum Had Laju 
      190 km/jam
U = Maksimum Had Laju 
       200 km/jam
V = Maksimum Had Laju 
       240 km/jam
Z = Maksimum Had Laju 
       240 km/jam
W = Maksimum Had Laju 
        270 km/jam
Y  = Maksimum Had Laju 
        300 km/jam

SEBAB TU BANYAK BERLAKU KEMALANGAN YG BERPUNCA DARIPADA KES TAYAR PECAH KERANA PEMILIK KENDERAAN TIDAK ARIF TENTANG KEMAMPUAN LARIAN TAYARNYA DALAM KEADAAN CUACA DI MALAYSIA.

2. Setiap Tayar Ada 4 Angka 
    Tercatat Di Sisi Tayar.

    Contoh 0514

Indeks ini menunjukkan Tayar Baru Keluaran Kilang Pada Minggu Ke 5 Tahun 2014.

Tempoh penggunaan tayar adalah selama LIMA tahun dari tarikh tayar dikeluarkan.

Tayar baharu yang berusia lebih drpd LIMA tahun masih boleh digunakan tetapi tayar telah menjadi keras sebab getah tayar sudah tamat tempoh penggunaannya (Expired).

Jika anda menukar tayar yg baharu, pastikan tahun pengeluarannya ialah Tahun yg terkini.

Jika membeli tayar keluaran Tahun 2015, minta diskaun sebanyak 20% daripada harga asal.

Berikut ialah diskaun harga tayar berdasarkan tahun tayar yang dikeluarkan dari Tahun Semasa (2016);

2015 = 20%
2014 = 40%
2013 = 60%
2012 = 80% 
2011 ke bawah = PERCUMA

SILA KONGSI MAKLUMAT INI.
Semoga perkongsian ini membantu kalian agar tidak ditipu oleh pemilik kedai tayar.

Semoga info ini memberi manfaat kepada kita semua.

#Copy_paste

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


BAYAN LINNAS: ADAB BERHARI RAYA DAN KESILAPANNYA  


 
Mukaddimah

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas junjungan Nabi SAW, para sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
 Pertamanya, kami ingin mengucapkan selamat Berhari Raya, ูˆَูƒُู„ُّ ุนَุงู…ْ ูˆَุฃَู†ْุชُู…ْ ุจِุฎَูŠْุฑ ุชَู‚َุจَّู„َ ุงู„ู„ู‡ُ ู…ِู†َّุง ูˆَู…ِู†ْูƒُู…ْ dan semoga Allah menatijahkan kita dengan taqwa dan seterusnya kita dapat menzahirkan kesyukuran atas segala nikmat hidayah yang Allah kurniakan kepada kita sehingga ketika nafas kita masih lagi diberi peluang untuk hidup.

Bersempena dengan hari raya ini, kami kemukakan Bayan Linnas yang bertajuk Adab Berhari Raya dan Kesilapan untuk sama-sama memimpin dan memandu perjalanan kita agar sentiasa diberkati dan diredhai Allah sekalipun dalam masa kita seronok dan bergembira dengan hari raya.

Adab Hari Raya

 Antara adab-adab pada hari raya ialah:

• Mandi, memakai bau-bauan dan memakai pakaian yang baru. Sebagaimana  yang dilakukan oleh Nabi SAW dan para sahabatnya iaitu Ibn Umar dan Ali bin Abi Thalib dan lain-lain. Said bin al-Musayyib berkata: “Sunat-sunat hari raya ada tiga: “Berjalan ke tempat solat, makan sebelum keluar dan mandi.”

• Sunat bersegera ke masjid pada pagi hari raya. Bagi imam solat hari raya, sunat datang akhir iaitu ketika hendak memulakan solat hari raya sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

• Sunat makan sedikit makanan sebelum pergi bersolat Aidilfitri, manakala Aidiladha pula tidak disunatkan makan dan minum sehingga selesai solat. 

• Sunat pergi ke masjid dengan berjalan kaki dan balik semula melalui jalan yang lain. Hal ini berdasarkan hadis, daripada jabir R.A, katanya:

ูƒَุงู†َ ุงู„ู†َّุจِูŠُّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ุฅِุฐَุง ูƒَุงู†َ ูŠَูˆْู…ُ ุนِูŠْุฏٍ ุฎَุงู„َูَ ุงู„ุทَّุฑِูŠู‚َ
Maksudnya: “Nabi SAW melalui jalan yang berlainan ketika pergi dan balik pada hari raya.”

Riwayat al-Bukhari (943)

 
• Sunat saling mengucapkan tahniah dan doa antara satu sama lain. Hal ini berdasarkan hadis Wasilah yang diriwayatkan oleh al-Bukhari. Aku bertemu Rasulullah SAW pada pagi hari raya, seraya mengucapkan kepada Baginda: ุชَู‚َุจَّู„َ ุงู„ู„ู‡ُ ู…ِู†َّุง ูˆَู…ِู†ْูƒُู…ْ (semoga Allah menerima daripada kami dan daripada kamu), lalu Baginda menjawab: Ya, ุชَู‚َุจَّู„َ ุงู„ู„ู‡ُ ู…ِู†َّุง ูˆَู…ِู†ْูƒُู…ْ (semoga Allah menerima daripada kami dan daripada kamu).

• Selepas matahari terbit, makruh bagi imam bersolat sunat sebelum solat hari raya, manakala tidak makruh bagi orang lain melakukannya. Hal ini berdasarkan hadis, daripada Ibn Abbas R.Anhuma:
ุฃَู†َّ ุงู„ู†َّุจِู‰َّ ุตَู„َู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู… ุฎَุฑَุฌَ ูŠَูˆْู…َ ุงู„ْูِุทْุฑِ، ูَุตَู„َّู‰ ุฑَูƒْุนَุชَูŠْู†ِ ู„َู…ْ ูŠُุตَู„ِّ ู‚َุจْู„َู‡ُู…َุง ูˆَู„َุง ุจَุนْุฏَู‡ُู…َุง
Maksudnya: “Nabi SAW keluar pada hari Aidilfitri, lalu Baginda bersolat hari raya sebanyak dua rakaat dan tidak melakukan solat yang lain sama ada sebelum atau selepasnya.”

Riwayat al-Bukhari (945)

Kesilapan Adab Pada Hari Raya 

Kami sengaja menyebut beberapa kesilapan adab yang menyalahi sunnah Rasulullah SAW ketika kita rancak menyambut hari raya. Antara adab tersebut ialah:

• Tidak melakukan solat hari raya dan tidak pergi ke tempat solat, sebaliknya hanya berada di rumah.

• Banyak menonton rancangan televisyen sehingga tiada dalam kamusnya untuk menziarahi sanak saudara. Hal ini semakin membarah kerana tarikan rancangan yang begitu menarik lagi melalaikan.

• Tidak menutup aurat atau berpakaian yang menjolok mata tanpa mengikut syariat Islam.

• Memasang lagu-lagu dan nyanyian hari raya yang kurang sopan dan berlebih-lebihan dalam berhibur atas nama hari raya. Alangkah baiknya jika digantikan dengan alunan zikir, nasyid dan nyanyian sopan yang tidak keterlaluan.

• Pergi beraya di rumah rakan-rakan dalam tempoh masa yang amat panjang sehingga mengganggu tuan rumah.

• Mengkritik makanan yang dihidangkan atau membandingkan kelazatan makanan antara satu rumah dengan rumah yang lain.

• Meminta duit secara berlebih-lebihan sehingga perasaan tuan rumah tertekan dan tidak selesa.

• Bersalam-salaman antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram atau berkumpul setempat sehingga timbul perasaan kurang selesa pada golongan yang beragama.

• Pergi beraya di rumah seseorang sehingga lupa untuk menunaikan solat fardu dan melambatkan solat pada waktunya.

• Lupa menziarahi golongan fakir miskin dan anak yatim, tetapi matlamatnya lebih kepada rumah bangsawan dan hartawan.

• Merayakan hari raya sehingga sebulan dan tidak lagi mampu untuk menunaikan puasa sunat 6 hari dalam bulan Syawal.

• Kurang bersedekah dan memberi bantuan kepada fakir miskin, anak yatim serta mereka yang berada dalam kedaifan.

• Berlebih-lebihan dalam berpakaian sehingga menampakkan kemewahan yang melampau hingga membawa perasaan takbur, riak dan sombong.

• Berkumpul secara beramai-ramai tanpa faedah dan tidak menghiraukan orang lain.

• Terlupa untuk menziarahi pesakit di hospital atau mereka yang mengharapkan bantuan sebaliknya kita menyibukkan diri dengan kegembiraan yang melampau bersama rakan taulan yang sihat.

Bergembira Pada Hari Raya
 
Menjadi kelaziman seluruh dunia umat Islam akan bergembira dengan kedatangan Aidilfitri setelah sebulan bermujahadah melaksanakan amalan wajib dan sunat.
 Persoalannya di sini, apakah hukum bergembira dan cara yang sepatutnya dilakukan?

 Ulama telah membahaskan dengan panjang lebar berkenaan dengan hiburan dan permainan yang diharuskan oleh syarak. Bermain dan berhibur dengan hiburan yang disyarakkan adalah diharuskan bahkan digalakkan khasnya pada hari raya.
 Secara umumnya, selagi mana sesuatu permainan itu tidak melalaikan dari kewajipan tugas yang perlu dilaksanakan ianya diharuskan. Ini adalah syarat umum yang mesti dipatuhi ketika bermain sesuatu permainan atau berhibur.

 Syarat yang lain, permainan itu hendaklah tidak menjurus kepada maksiat atau bercampur aduk dengan perkara mungkar seperti minum arak, perjudian, percampuran antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram dan bermain sehingga berlaku perkelahian dan pergaduhan.

 Jikalau permainan atau hiburan itu tidak menepati syarat-syarat yang dikemukakan, maka hukumnya menjadi haram walaupun asal permainan atau hiburan tersebut hukumnya harus. Pada zaman Nabi SAW, masyarakat pada ketika itu bermain, memukul gendang, menyanyi serta menyambut sesuatu perayaan.

 Saidatina Aisyah R.Anha menyatakan:
“Orang Habsyah bermain di sisi Nabi SAW ketika hari raya. Maka aku pun muncul dari atas bahunya dan melihat mereka sedang bermain sehingga aku merasa puas dan kemudian beredar (dari situ).” 

Riwayat Ahmad

Dalam riwayat yang lain Saidatina Aisyah R.Anha berkata: “Abu Bakar telah masuk kepada kami pada hari raya dan ketika itu kami bersama dengan dua orang hamba perempuan yang menyebut tentang hari Bu’ath iaitu hari berlakunya peperangan antara kaum Aus dan Khazraj.”

Lantas Abu Bakar berkata: “Wahai hamba Allah! Mengapakah ada Mizmar Syaitan ini (iaitu alat muzik yang menyerupai seruling)”. Beliau mengulanginya sebanyak tiga kali.

Kemudian Nabi SAW bersabda: “Wahai Abu Bakar! Sesungguhnya setiap kaum ada hari raya masing-masing dan hari ini hari raya kita.”

Riwayat Ibn Hibban

Dalam riwayat al-Bukhari juga ada meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW masuk kepada kami dan berbaring dengan memalingkan wajahnya, sedangkan di sana ada dua orang hamba perempuan sedang menyanyi sempena hari Bu’ath. Maka ketika itu Abu Bakar masuk dan berkata: “Mengapakah ada mizmar syaitan di sisi Rasulullah?”

Sabda Nabi SAW: “Tinggalkanlah (biarkan) mereka wahai Abu Bakar.”

Pada suatu ketika orang Sudan sedang bermain-main dan Rasulullah SAW berkata kepada Aisyah: “Kamu ingin tengok?”

Aku (Aisyah) berkata: “Ya.”

Lalu Baginda mengangkatku ke belakangnya dengan pipiku bersentuh dengan pipinya, sehinggalah Baginda bersabda: “Sudah cukup.”

Maka Aku berkata: “Ya.”

Sabda Nabi SAW: “(Kalau begitu) Beredarlah.”

Pada hari raya itu, Rasulullah SAW bersabda: “Ini supaya golongan Yahudi mengetahui bahawa agama kita ada kelulusan (keringanan)dan sesungguhnya aku diutuskan dengan penuh toleransi dan keringanan.”

Riwayat al-Bukhari

Oleh itu, marilah kita menyambut hari raya Aidilfitri dengan mematuhi adab-adab yang diperintahkan oleh Islam. Janganlah di hari raya dipenuhi dengan pembaziran dan hiburan yang melampau. Sebenarnya sebarang hiburan adalah dibolehkan tetapi mestilah mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh Islam.

Ibn Rajab al-Hanbali menyebut di dalam kitabnya Lataif al-Minan: “Bukanlah hari raya itu kamu (hanya) memakai baju baru tetapi hari raya itu bagi mereka yang bertambah ketaatannya kepada Allah.”

Kenyataan Mufti Wilayah

Kami dahulukan kenyataan ini dengan doa ุชَู‚َุจَّู„َ ุงู„ู„ู‡ُ ู…ِู†َّุง ูˆَู…ِู†ْูƒُู…ْ. Semoga amalan yang kita lakukan diterima Allah. Dalam negara ini, kami hanya nyatakan beberapa perkara, sebagai pelengkap pada adab-adab berhari raya. Antaranya:

• Tunaikanlah zakat fitrah dan pastikannya dilakukan pada malam hari raya ataupun pagi hari raya sebelum solat raya. Inilah sunnah yang diajar oleh Rasulullah SAW. Zakat fitrah hukumnya adalah wajib.

• Bersihkan hati kita dahulu dari sebarang akhlak dan sifat mazmumah seperti dendam kesumat, hasad dengki dan lain-lain.

• Hiasilah dengan akhlak mahmudah seperti ikhlas, jujur, warak, amanah, rendah diri dan sentiasa berharap kepada-Nya.

• Dengan terbenamnya matahari dan masuknya 1 Syawal, maka mulalah dengan doa, munajat kepada-Nya.

• Begitu juga hiasilah pada malam tersebut dengan gemaan takbir kerana patuh kepada perintah Ilahi.

• Zahirkan rasa syukur atas pelbagai nikmat kurniaan Ilahi sehingga mukhayyam tarbawi yang kita lalui dapat dilaksanakan dengan jayanya.

• Sebelum meminta maaf, maafkanlah semua orang agar kemaafan yang kita pinta dari hati yang benar-benar bersih.

• Hidupkanlah malam hari raya dan paginya dengan zikrullah dan juga acara ibadat untuk menambahkan lagi pahala kita.

• Gunakanlah kesempatan yang ada semasa di kampung atau desa untuk mengeratkan lagi tali silaturrahim dan hubungan ukhuwwah sesama keluarga, jiran tetangga dan sahabat handai.

 Saya mengambil kesempatan di sini ingin memohon kemaafan daripada semua pihak dan saya dengan seikhlas hati memaafkan kesilapan terhadap saya. Semoga Allah jernihkan hati kita dan tumbuhan dengan ketekunan dan keikhlasan serta mahabbah kasih sayang sesama kita. Amin.
 Akhir kalam, saya berpesan pada diri ini dan juga rakan-rakan supaya kita menyantuni anak-anak yatim, fakir miskin, orang-orang tua, orang-orang sakit dan golongan mustad‘afin agar mereka semua dapat pembelaan dan prihatin daripada kita yang dikurniakan Allah dengan sedikit kelebihan.    

Penutup

Berdasarkan kepada syariat Islamiah melalui sunnah Nabawiah, jelas menunjukkan kepada kita betapa umat Islam pada saat kegembiraan dan kemenangan selepas melepasi acara ibadat puasa dan amalan sunat pada bulan Ramadan dengan jayanya. Setelah sebulan segala mujahadah dan kesungguhan ibadah dipamerkan, maka kurniaan Tuhan kepada kita dengan kedatangan Syawal sebagai petanda kemenangan yang benar-benar iltizam dan istiqamah dengan ibadat. Walaupun begitu, kemenangan dan kejayaan hendaklah diisi dengan penuh kesyukuran dan acaranya dengan bertakbir memuji memuja Ilahi di samping mempereratkan tali silaturrahim dengan meneguhkan ukhuwwah Islamiah.

Dalam hal ini, kita diajar untuk melaksanakan dua jalinan yang kukuh iaitu hablum min Allah dan hablum min annas. Apabila tautan ini kukuh, sudah pasti banyak natijah yang baik dan keharmonian masyarakat pasti dapat dikecapi. Natijahnya, dosa para hamba terampun, keluarga menjadi bahagia sehingga layak ditabalkan baiti jannati, masyarakat menjadi harmoni, dan hubungan sesama mereka utuh tanpa sebarang wasangka. Lebih besar daripada itu, negara atau negeri yang didiami layak ditabalkan sebagai Baldatun Toyyibatun wa Robbun Ghafur.

Selamat Hari Raya,
Minal ‘aidin wal faizin,
ูˆَูƒُู„ُّ ุนَุงู…ْ ูˆَุฃَู†ْุชُู…ْ ุจِุฎَูŠْุฑ 
ุชَู‚َุจَّู„َ ุงู„ู„ู‡ُ ู…ِู†َّุง ูˆَู…ِู†ْูƒُู…ْ    

Akhukum fillah
Datuk Dr. Zulkifli bin Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
1 Syawal 1436H

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


info nak beli tayar  

Info:

Bila tukar tayar ni tanyalah pomen tu harga tayar.  Yg baharu ada  RM175 @ RM185. Baik amik yg baharu, puas hati. Minta dorg bawa keluar tayar tu, nak tgk. Pomen tu pun bawaklah tayar baharu yg harga RM175. 

Bila tanya tahun buatan tayar tu, muka pomen dh mula cuak. Baru dia habaq tayar tahun 2014. So apa lg kene sound lah.

"Tayar lama u jual RM175 ke? Tau x tayar ni dah expired? Mana boleh jual harga ni". Saya suruh dia p tanya tauke berapa harga tayar tu. Mula2 dorg bg RM120. Dok minta kurang sampai dpt RM105 untuk sebiji tayar. Hmmm, mm tayar korek pun dah RM80. Baik amik yg ni. So dpt lah 4 biji tayar baru dgn harga RM420 rim 15'. 

Moral of story?

Sebenarnya kita selalu dok kena tipu dgn kedai tayar. Dorg akan keluarkan tayar yg lama untuk clearkn stok dn jual pada harga baru. So, kalau yg nak tukar tayar tu, berhati2lah supaya kita x tertipu.

Berikut ialah senarai kod yg patut kita tahu.

Semoga dapat manfaat bersama.               
Sahabat semua, kita selalu tukar tayar kereta, tapi kita tak tahu tayar itu tayar yang dah lama dan tak sepatutnya digunakan lagi (expired).

Info Pasal tayar kenderaan;

1. Kod Tayar Kenderaan:
    Contoh 205/65/R1594H

    205 = Lebar 
      65 = Tinggi
        R = Radial
      15 = Saiz / Rim
      94 = Had Maksimum 
               Bebanan
       H = Had Maksimum 
              Kelajuan 210km/jam

Lihat Abjad yang last;

S = Maksimum Had Laju 
      180 km/jam
T = Maksimum Had Laju 
      190 km/jam
U = Maksimum Had Laju 
       200 km/jam
V = Maksimum Had Laju 
       240 km/jam
Z = Maksimum Had Laju 
       240 km/jam
W = Maksimum Had Laju 
        270 km/jam
Y  = Maksimum Had Laju 
        300 km/jam

SEBAB TU BANYAK BERLAKU KEMALANGAN YG BERPUNCA DARIPADA KES TAYAR PECAH KERANA PEMILIK KENDERAAN TIDAK ARIF TENTANG KEMAMPUAN LARIAN TAYARNYA DALAM KEADAAN CUACA DI MALAYSIA.

2. Setiap Tayar Ada 4 Angka 
    Tercatat Di Sisi Tayar.

    Contoh 0514

Indeks ini menunjukkan Tayar Baru Keluaran Kilang Pada Minggu Ke 5 Tahun 2014.

Tempoh penggunaan tayar adalah selama LIMA tahun dari tarikh tayar dikeluarkan.

Tayar baharu yang berusia lebih drpd LIMA tahun masih boleh digunakan tetapi tayar telah menjadi keras sebab getah tayar sudah tamat tempoh penggunaannya (Expired).

Jika anda menukar tayar yg baharu, pastikan tahun pengeluarannya ialah Tahun yg terkini.

Jika membeli tayar keluaran Tahun 2015, minta diskaun sebanyak 20% daripada harga asal.

Berikut ialah diskaun harga tayar berdasarkan tahun tayar yang dikeluarkan dari Tahun Semasa (2016);

2015 = 20%
2014 = 40%
2013 = 60%
2012 = 80% 
2011 ke bawah = PERCUMA

SILA KONGSI MAKLUMAT INI.
Semoga perkongsian ini membantu kalian agar tidak ditipu oleh pemilik kedai tayar.

Semoga info ini memberi manfaat kepada kita semua.

#Copy_paste

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Suami saya  

Suami saya tak kaya. Rumah masih menyewa. Kereta pun pakai myvi je. Tapi bila balik kampung, dia lah yang bersungguh-sungguh buat itu ini. 

Adik beradik yang lain ada. Boleh dikatakan, semuanya lebih senang dari kami. Tapi tulah, nak kata pun tak kena. Diorang buat tak tahu je. Busy dengan hal masing-masing. 

Semalam, sebelum salam, saya berani kan diri tanya dia. Saya cakap kenapa abang nak buat semua tu? Beli air minuman (rumah mak takda coway), beli beras, beli barang-barang basah, beli juadah berbuka, pergi buang sampah, basuh toilet, basuh pinggan..sedangkan adik beradik abang yang lain mana? tak collect duit pun? tak buat apa-apa pun?

Dia diam je. 

Saya tahu, pertanyaan saya tu mungkin agak kasar tapi saya taknak adik-beradik dia ambil kesempatan atas kelurusan diri dia.

Lama dia diam. Lepas tu dia pandang saya dan dia jawab

"Abang tak kaya. Balik pun sekali sekala. Nak bagi banyak-banyak, memang abang tak mampu. Apa yang abang ada ni lah. Tulang empat kerat yang masih ada kudrat"
.

"Abang tahu, awak mesti pelik dengan adik beradik abang kan? Entahlah. Abang nak betulkan pun, nak tegur, semuanya dah besar panjang. Abang tak mampu. Biarlah abang betulkan diri abang sendiri, buat apa yang mampu, biar raya ni semua gembira.. biarpun abang letih sikit"

Saya dengar je apa dia cakap. Saya akui dia memang seorang yang baik. Mudah minta tolong. Tak banyak membantah.

"Lagipun, abang kesiankan mak. Masa abang bersihkan bilik mak semalam, abang kutip rambut-rambut dia yang gugur. Banyak. Semuanya dah putih."

"Abang masuk toilet mak. Abang nampak gigi palsu mak. Rupa-rupanya mak dah pakai gigi palsu. Abang tak tahu pun"

Percakapan dia dah mula sangkut-sangkut. Bicara dia mengandungi sebak.

"Kalau abang tak boleh bagi mak duit banyak, biarlah mak rasa senang dengan kehadiran abang. Redha dengan abang. Tu pun dah cukup"

Saya menangis. Saya tak tahu nak kata apa. Saya pegang tangan dia. Saya salam dan saya kucup. Saya minta maaf atas soalan saya tadi tu. 

Masa dakap dia, dia cakap abang harap anak-anak kita nanti pun akan buat benda yang sama kat awak. Jaga awak. Hormati awak. Sayang awak, macam abang buat kat mak.

Ya Allah. Ampuni saya dan rahmatilah dia.

* Diadaptasi dari sebuah kisah benar. 

#salamaidilfitri

Salam lebaran kepada muslimin dan muslimat di setiap pelusuk dunia

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Keberkatan...  

Carilah keberkatan Allah swt SWT di dalam setiap perbuatan. 

Hidup yang berkat.
Umur yang berkat.
Rezeki yang berkat.
Keluarga yang berkat.
Anak-anak yang berkat.
Kerja atau perniagaan yang berkat. 

Berkat atau Barokah ialah sedikit seperti banyak dan banyak seperti melimpah ruah sehingga ia boleh memanfaatkan ramai orang. 

Berkat adalah berganda-ganda atau digandakan. Mungkin sesuatu itu nampak sedikit tetapi bila ada keberkatan, ia seperti berganda-ganda atau melimpah ruah.

Kunci berkat? 

Syukur kepadaNya
Perbaiki dan jaga solat Fardhu & Sunat (Dhuha, Tahajud, Fajr, Witir, Tasbih, Sebelum/Selepas solat fardhu)
Perbanyakkan selawat (Ini memang "magik" kuasaNya)
Sedekah (Ini lagi "magik" Allah swt)
Kasihi anak yatim
Khidmat dan bahagiakan ibu bapa/ suami
Khidmat dan jaga keberkatan rezeki ditempat kerja dan dari perniagaan/pelanggan
Bahagiakan orang lain/jiran/ahli keluarga/sanak saudara/sesiapa sahaja
Buat apa yang Allah swt dan Rasul saw suka, jauhi apa yang mereka tidak suka atau benci

Kesan bila tidak berkat?

Banyak/kerap ada ujian/cabaran yang tidak diduga(Bila tidak jaga di atas)
Duit "bocor" - keluar tanpa rela berpunca dari keadaan seperti kereta selalu rosak (walau baru), anak-anak ada sahaja sakit
Hati tidak tenang atau tenteram
Sentiasa diuji
Perselisihan suami/isteri/anak-anak/ibu bapa
Rezeki tersangkut- tiada peningkatan rezeki wang/anak
Sentiasa marah-marah atau pertengkaran
Ada banyak jadi sedikit, ada sedikit tapi "hilang" atau terpaksa habiskan
Hidup rasa kosong tiada erti
Kemurungan

Hidup ini walau apapun yang kita lakukan, jika kita jaga hubungan dengan Allah swt, kita perbanyakkan selawat ke atas kekasihNya, kita sujud selalu kepadaNya, In sha Allah lebih mudah segalanya serta mudah mendapat pertolongan.

Tak percaya sudah. Ini berdasarkan perjalanan yang sendiri lalui. 

Semoga Allah swt jadikan kita semua sentiasa istiqomah di dalam memperbaiki diri kita untuk kejayaan dunia dan akhirat serta diberikan keberkatan di dalam setiap perkara In sha Allah. 

Jangan suka cari salah orang lain, pegang prinsip ini, walau apapun yang berlaku, check diri sendiri dahulu sebelum menyalahkan orang lain.

Semoga bermanfaat! 

#Ingatanbuatdiri
#AzizanOsman

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


*SEDEKAH SELURUH ANGGOTA*  

Assalamualaikum semoga Allah merahmati dan meredhai semua.diampunkan segala dosa diberi kebahagian dunia akhirat dijauhkan azab nerakaNya

*SEDEKAH SELURUH ANGGOTA*

Imam Ja’far As-Sadiq as berkata:

❤"Sedekah itu wajib dilakukan setiap anggota tubuhmu, untuk setiap helai rambutmu, dan untuk setiap saat dalam hidupmu.

๐Ÿ’›Sedekahnya mata bererti memandang dengan penuh pertimbangan dan memalingkan penglihatan dari nafsu dan hal-hal serupa itu.

๐Ÿ’™Sedekahnya telinga adalah mendengarkan suara-suara yang baik, seperti ucapan-ucapan bijak, ayat-ayat Al-Quran, dan keutamaan agama yang terkandung dalam ceramah dan khutbah.

๐Ÿ–คSedekahnya telinga juga bererti menghindari dusta, kepalsuan, dan perkataan-perkataan sejenis.

๐Ÿ’–Sedekahnya lidah adalah memberikan nasihat yang baik, membangunkan mereka yang lalai, memuji orang lain, dan mengingatkan mereka.

๐Ÿ’™Sedekahnya tangan bererti menginfakkan harta kepada orang lain, bermurah hati dengan kurnia Allah kepadamu, memakai jemarimu untuk menuliskan pengetahuan yang berguna bagi orang lain dalam ketaatan kepada Tuhan, dan juga berarti menahan tanganmu dari berbuat dosa.

๐Ÿ’–Sedekahnya kaki bererti bergegas mengunjungi orang-orang soleh, menghadiri majlis-majlis ilmu, mendamaikan orang, menyambungkan silaturrahim, melaksanakan jihad, dan melakukan perbuatan-perbuatan yang menenteramkan hatimu dan memperkuat imanmu….”๐Ÿ’š

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


2 pain of life  

*2 Pain Of Life ,Pain of hardwork or Pain of regret..choose either one*๐Ÿ‘๐Ÿ˜‰

๐ŸŒˆHidup ini umpama main game. Ada 3 fasa : easy, middle dan susah. Setiap fasa ada test. Kita lepas, naik 1 level. 

๐ŸŒˆBelum lepas, kita face benda yang sama sampai jumpa jalan keluar. Then lepas and test repeatly happened to upgrade our level of life.

๐ŸŒˆAkan tiba masanya kita betul-betul stress dalam hidup. Akan ada satu zon tup tup kita tak mampu nak handle. Nampak macam mudah untuk diri berada di tahap kini. 

๐ŸŒˆNamun di satu peringkat, kita stuck. Tak nampak jalan keluar. Maybe terlalu letih di-push luar dari kebiasaan. Atau tersilap langkah. 

๐ŸŒˆKita mungkin pernah lari dengan sangat pantas, terkeluar track atau lebih limit. Kalau kita penat dalam bisnes, don't stop. But get a rest. 

๐ŸŒˆPesan salah satu guru saya : apa yang kita perlu buat adalah bercuti/total off at least sehari dua dan fikir balik why kita start buat suatu perkara. 

๐ŸŒˆDikisahkan sebelum manusia di-upgrade ke level yang lain, manusia tu hadapi tekanan yang dahsyat.

๐ŸŒˆJika kita stop, game over. Andai kita teruskan, kita berada pada tahap yang baru. Itulah rahsia untuk lonjakkan diri ke level lebih tinggi. 

๐ŸŒˆIbarat berlian yang hanya terhasil dari pressure yang tinggi. It won't be diamond jika terhasil ketika pressure yang rendah. It will be carbon. Senang berderai kalau nak dipecahkan. 

C&P FB Hajar Abdullah

Moga bermanfaat sahabat2 seperjuangan๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช kita pasti boleh๐Ÿ”ฅ๐Ÿ”ฅ๐Ÿ”ฅkita adalah apa yg kita fikirkan..
*manusia ibarat logam*

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


balik raya  

Giliran balik raya??? ๐Ÿ˜

Sebenarnya tidak wujud istilah giliran balik raya, tahun ni rumah suami tahun depan rumah isteri.

Sedangkan seorang isteri nak kluar rumah pon perlu kepada keizinan suami, jadi mana mungkin berlaku paksaan seorang isteri kepada suami untuk mengikut giliran atau ke destinasi tertentu.

Namun apa yg diamalkan(giliran balik raya) tidaklah salah, cuma perlu sedar yang di amalkan(giliran blk raya) tersebut adalah atas konsep ihsan seorang suami kepada isteri.

Jadi jika ada sesuatu keadaan yang perlukan kepada perubahan daripada giliran biasa, janganlah si isteri terasa yg suaminya tidak adil.

Dan si suami pula janganlah rasa menjadi tidak adil sekiranya terpaksa mengubah jadual kebiasaan tersebut jika keadaan memerlukan ( contoh : ibubapa sangat memerlukan kehadirannya disisi, mslh kewangan dll).

Jika kita renung perkara di bawah, kita pasti dapat menerimanya.

Terkadang kita lupa:
1. Ada suami yang lupa bahawa ibunya lebih Utama Dari Isteri

2. Ada Isteri yang lupa bahawa suaminya lebih Utama Dari ibubapa nya

3. Ada ibubapa yang lupa anak perempuannya perlu mrngutamakan suaminya dari ibubapa

4. Ada Isteri yang lupa bahawa suami perlu mengutamakan ibubapa nya sendiri melebihi Isteri

5. Ada Anak lelaki lupa bahawa tangungjawab menjaga ibubapa tergalas dibahu mereka Dan bukan pada Anak Anak perempuan

6. Ada anak perempuan terlupa bahawa dia lebih terikat dengan tanggungjawab kepada suami lebih Dari ibubapa nya sendiri.

Panduan semoga kita tidak menghadapi masaalah menentukan perlu berhari raya.

Wallahualam...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


doa ramadhan  

ุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َูŠْูƒُู…ْ ูˆَุฑَุญْู…َุฉُ ุงู„ู„ู‡ِ ูˆَุจَุฑَูƒَุงุชُู‡ُ
ุจِุณูۡ€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ ูฑู„ู„ู‡ِ ูฑู„ุฑَّุญูۡ€ู…َู€ٰู†ِ ูฑู„ุฑَّุญِู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ูŠู…ِ

ุงู„ู„ู‡ู… ุตู„ ุนู„ู‰ ู…ุญู…ุฏ ูˆุนู„ู‰ ุขู„ู‡ ูˆุฃุตุญุงุจู‡ ุฃุฌู…ุนูŠู†

Segala puji bagi Allah, pujian hak-Nya, milik-Nya pujian yang teramatnya.
Kami berlindung kepada Allah daripada kejahatan diri kami, sungguh nafsu menyuruh kepada keburukan kecuali yang disayangi Tuhan kami,
kami berlindung kepada Allah daripada kejahatan syaitan yang menambah dosa-dosa kami.
Kami berlindung kepada Allah daripada semua perbuatan yang derhaka, daripada semua musuh yang dominan, daripada semua penguasa yang kejam.
Ya Allah, Jadikan kami antara pasukan-Mu, kerana pasukan-Mu sahaja yang beroleh kemenangan. Jadikan kami antara kekasih-Mu, kerana kekasih-Mu sahaja yang tidak mendapat kecemasan dan kesedihan.Ya Allah, baikkan agama kami kerana itulah sandaran urusan kami. Baikkan akhirat kami kerana itulah kampung kembali kami, tempat lari menjauhi kejahatan kami. Jadikanlah kehidupan tempat menambah kebaikan, Jadikanlah kematian tempat istirahat daripada kejelekan. Ya Allah sampaikan selawat kepada Muhammad, kepada keluarganya, dan  kepada para sahabatnya. Berilah kami pada hari Selasa, tiga hal, jangan biarkan pada diri  kami dosa kecuali Engkau maafkan. Jangan biarkan pada diri kami kesusahan kecuali Engkau hilangkan. Jangan biarkan pada diri kami musuh kecuali Engkau tolakkan. Dengan asma Allah, sebaik-baik asma. Dengan asma Allah, Tuhan Pengurus langit dan bumi, kami mohon ditolakkan setiap kebencian yang pangkalnya murka-Nya. Kami mohon diberikan setiap kecintaan yang pangkalnya  reda-Nya. Akhirilah hidup kami dengan  keampunan...
 
ุฃู…ูŠู† ูŠุงุงู„ู„ู‡، ุฃู…ูŠู† ูŠุงุฑุญู…ู†، ุฃู…ูŠู† ูŠุง ุฑุญูŠู…، ุขู…ูŠู† ูŠุงุฑุจ ุงู„ุนุงู„ู…ูŠู†.
_________________________

Usahlah sekadar melihat penderitaan tapi usahakanlah agar kita menjadi sebahagian daripada pengubat derita.  

Ramadan penyubur ukhuwah insaniah!

*Santuni hari-hari terakhir Ramadan*

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


sahabat  

Kata Ustaz ๐Ÿƒ

Kalau kamu cemburu pada sahabat kamu, cemburulah pada kebaikan yang sedang dia lakukan. 
Kerana kamu akan berusaha membuat kebaikan juga.

Kalau kamu terasa di sakiti sahabat kamu, sakitlah bila melihat sahabat kamu yang sedang berusaha memperbaiki ibadahnya. 
Kerana kamu juga akan terus memperbaiki ibadahmu.

Bila mana kamu menyembunyikan sesuatu kepentingan dirimu dari sahabat kamu, 
Fikirlah baik-baik kerana sahabat kamu sedang menyembunyikan kebaikan yang dia lakukan terhadapmu. 
Supaya kamu berfikir yang kamu sedang membuat kesilapan dalam penyembunyianmu.

Jika sahabat kamu menyentuh hak kamu, ketahuilah bahawa Allah sedang mengingati kamu bahawa hak segalanya milik Allah bukan kepunyaan kamu. 

Bila mana kamu mencurigai kebaikan sahabatmu, 
Muhasabahlah kerana Allah sedang menguji mu adakah hati kamu ikhlas atau sebaliknya.
Untuk kamu memperbaiki diri dan hatimu. 

Seandainya kamu benci sahabat kamu kerana kesilapan nya kepadamu, 
Berbaliklah diri kamu kerana kamu pun pernah melakukan kesilapan terhadapnya tetapi dia tetap memaafkan kamu. 

Mengenal sahabat bukan sahaja pada peribadi ahklak, perilaku dan ibadahnya tetapi pada selama keikhlasan nya terhadap kamu selagi dia tidak meminta sikit pun pada kamu balasannya. 

Ingatlah, selama mana kamu bersahabat dengan seseorang itu, lihatlah perjalanan dalam dia dan kamu. 
Dia menerima kamu bukan pada kejahilan atau kesilapan masa lalu mu, tetapi pada hari ini dalam sama-sama mengajak kamu memperbaiki diri dan menuju ke jalan Allah.

#CahayaIlahi tentang sahabat.
Bersahabat krn Allah
#SyeikhWanMohdSofian
Inspirasi

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


*"SURAT PERPISAHAN DARI AKU YANG BERNAMA RAMADHAN"*  


Saudaraku,
Aku akan pulang,
Sudah di 10mlm terakhir aku bertamu namun seringkali aku ditinggal sendirian..

Walau sering dikatakan istimewa namun perlakuanmu tak luar biasa..

Oleh-olehku nyaris tak kau sentuh...

Al-quran hanya dibaca sekilas, kalah dengan update status smartphone dan tontonan.

Solat tak lebih khusyuk, kalah bersaing dengan ingatan akan lebaran..

Tak banyak kau minta ampunan, kerana sibuk menumpuk harta demi bonus dan belanja raya..

Malam dan siang mu tak banyak dipakai berbuat kebajikan, kalah dengan bisnes yang sedang untung di saat Ramadhan..

Tak pula banyak kau bersedekah, kerana khuatir tak cukup buat lebaran dan cuti nanti..

Saudaraku, aku seperti tetamu yang tak diharapkan. Hingga, sepertinya tak kan menyesal kau kutinggalkan..

Padahal aku datang dengan kemuliaan, seharusnya tak pulang dengan kesiaan..

Percayalah, Aku pulang belum tentu kan kembali datang..
Sehingga seharusnya kau menyesal telah melantarkanku..

Masih ada 7 hari kita bersama,
Semoga kau sedar sebelum aku benar-benar pulang..

*"Kerana TIDAK ADA JAMINAN umurmu akan bertemu lagi, di Ramadhan yang akan datang".*

Yang benar,

Saudaramu
RAMADHAN.

๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข

#MuhasabahBersama

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Baca doa ni  

*BACALAH DOA INI HINGGA SELESAI*

*Sampaikanlah Doa Ini Ke Group Media Sosial Yang Lain... Dapatkan 100 Amiinn... Moga Allah swt memberikan kurnianya serta memakbulkan hajat kita semua*

Jazakallah Khairan Kathira...

------------------------

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM

*YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM YA RAZZAK YA MUTAKABBIR*

*ALLAHUMASOLLIALAA MUHAMMADWAALAALIMUHAMMAD*

*AKU MEMOHON KEAMPUNAN DARI MU YA ALLAH DI ATAS DOSA DOSA YG TELAH AKU LAKUKAN DENGAN SEDAR, TANPA SEDAR*

*AKU MOHON AGAR TERIMA IBADAHKU SEPANJANG HIDUPKU, JADIKAN AKU MUSLIM SEJATI, BERIMAN, BERTAQWA SERTA TAAT PADA PERINTAHMU*

*AKU MOHON AGAR ENGKAU JAUHKAN AKU DARI SIFAT2 JAHIL, SOMBONG, TAKBUR, RIAK, BERMEGAH MEGAH DLM PERBUATAN IBADAT SERTA KEBAJIKAN... JADIKAN AKU SEORANG YG BAIK, CERDIK & HEBAT DI DUNIA AKHIRAT*

*BERIKANLAH AKU PELUANG2 KEJAYAAN DUNIA SERTA AKHIRAT SETIAP KETIKA & MASA AGAR DUNIAWI INI DPT AKU BERIKAN AGIHAN KEKAYAAN KEPADA ASNAF / FAKIR DAN TIDAK PUTUS PUTUS KEKAYAAN KURNIAAN DARI MU YA ALLAH*

*JAUHKANLAH AKU SAMA SEKALI KEPAPAAN, KEMISKINAN, MEMINTA MINTA SESAMA MAKHLUK... BERIKANLAH AKU REZEKI KEWANGAN, HARTA DUNIAWI YG MELIMPAH LIMPAH, KESIHATAN, PANJANG UMUR, BERSAHABAT DGN ORANG2 ALIM, IKHLAS & MENCINTAI MU YA ALLAH & PARA2 RASUL/NABI*

*KURNIAKAN DARJAT YANG TINGGI KEPADA ORANG YANG TELAH MENCETUSKAN & MENYEBARKAN DOA INI... BERIKAN DIA KEKAYAAN DUNIAWI UTK KEMUDAHANYA BERIBADAT SERTA BERIKAN KELUARGANYA BAHAGIA YANG TERTINGGI... MURAHKAN REZEKI MEREKA, PANJANGKAN USIA SERTA SELAMAT DARI SEGALA MARABAHAYA, ANAK2 ISTERI2NYA MENJADI ORANG2 BAIK, PANDAI HEBAT ETIKA SERTA BUDI BAHASA SANTUNAN SOLEH SOLEHAH NILAI TERTINGGI... KURNIAKAN DIA SYURGA FIRDAUS, DPT MELIHAT ALLAH DIJANNAH...*_

*YA ALLAH... TERIMALAH DOAKU INI DENGAN SEBENAR BENAR PENERIMAAN & KEMAKBULAN SERTA JADIKANLAH IA DOA YANG DIANGKAT SEGERA & HANYA ENGKAU SAHAJA TUHAN YANG KAMI SEMBAH, KAMI TAAT, KAMI MOHON DARI DUNIA SAMPAI AKHIRAT...*_

*AMIIINN AMIINN AMIINN*
*YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM...*

*Sebarkan walaupun satu ayat..*

*INSYAALLAH...*✅

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Bayan Syed Ahmad Khan, Pakistan, Januari 1991  



1. Seorang wanita solehah lebih baik daripada
1000 orang wali.
2. Seorang wanita yang jahat adalah lebih
buruk daripada 1000 lelaki yang jahat. 
3. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil
lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita
yang tidak hamil.
4. Seorang isteri yang habiskan malamnya
dengan tidur yang tidak selesa kerana
manjaga anaknya yang sakit dapat pahala
seperti membebaskan 20 orang hamba.
5. Isteri yang lihat suami dengan kasih sayang
dan suami lihat isteri dengan kasih sayang
Allah s.w.t. akan pandang dengan penuh
rahmat.
6. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar
pada jalan Allah dan kemudian menjaga adab
rumah tangganya akan masuk syurga 500
tahun lebih dahulu daripada suaminya, akan
jadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan
wanita itu akan dimandikan dalam syurga dan menunggu suaminya dan menunggang kuda
yang dibuat daripada Yakut.
7. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam
hari kerana menjaga anak yang sakit akan
diampunkan oleh Allah s.w.t. akan seluruh
dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya
Allah s.w.t. bagi 12 tahun pahala ibadat.
8. Wanita yang perah susu binatang dengan
Bismillah akan didoakan oleh binatang itu
dengan doa keberkatan. 

9. Wanita yang uli / kamil tepong dengan
Bismillah Allah s.w.t. akan berkati rezekinya.
10. Wanita yang menjaga solah, puasa dan taat
pada suami Allah s.w.t. akan izinkannya
memasuki syurga dari mana-mana pintu yang
dia suka.
11. Wanita yang hamil akan dapat pahala
• Berpuasa pada siang hari dan
• Beribadat pada malam hari.
12. Wanita yang picit suami tanpa disuruh
dapat pahala 7 tola emas, manakala wanita
yang picit suaminya bila disuruh akan dapat
pahala 7 tola perak.

13. Seorang suami yang redha akan isteri
ketika meninggal dunia, Allah s.w.t.
mewajibkan syurga bagi isterinya. 
14. Seorang wanita yang solehah lebih baik
daripada 70 lelaki soleh. 

15. Jika suami mengajar isterinya satu
masaalah (agama) akan dapat pahala 80 tahun
ibadat.
16. Di syurga semua orang akan dipanggil
untuk melihat wajah Allah s.w.t. Sedang semua
manusia sibuk hendak berjumpa dengan Allah
s.w.t., tetapi Allah s.w.t. akan datang sendiri
kepada wanita yang memberati auratnya iaitu
memakai purda di dunia ini dengan istiqamah (tetap). Antara kelebihan berpurdah ialah; Allah swt. akan tingkatkan Nur pada wajah, 13
kali ganda daripada wajah asli. Kecantikan
wajah seseorang wanita terletak bila Allah
swt. beri nur wajah ini.
Manafaat di dunia dengan memakai purda
sepenuhnya. Di syurga Allah swt. beri 70 kali ganda kecantikan La’ibah ketua bidadari. Ini
merupakan satu rahmat dan nikmat dari Allah
swt.

Hadhrat Fatimah r.a berkata kepada Rasulullah
s.a.w; “Wahai Rasulullah s.a.w, jika
seseorang itu dapat menjaga auratnya adalah
manis daripada madu tetapi untuk
mengamalkannya adalah lebih halus daripada
seurat rambut kerana untuk menjaga seurat rambut adalah payah. 

Hadhrat Fatimah r.a dapat menjaga auratnya
dengan sepenuhnya hingga di akhirat kelak
apabila ia hendak melintasi titian Sirat, Allah
swt. memerintahkan semua orang supaya
tunduk dan berpaling pandangan mereka dari
melihat Hadhrat Fatimah r.a. Beliau sungguh memandang berat pada aurat hingga beliau
meninggal dunia maka kebumikanlah di waktu
malam supaya tiada siapa dapat melihat
samaada beliau kurus atau gemuk, tinggi atau
rendah.

17. Perempuan yang memakai kain yang nipis
dan jarang untuk menarik perhatian laki-laki
yang bukan mahramnya atau memakai segala
yang mendatangkan keghairahan pada orang
lain, maka dia tidak akan mencium bau syurga.
18. Seorang wanita yang menyambut baik
suaminya yang datang dengan kemarahan,
Allah s.w.t. berikan padanya ganjaran
setengah pahala jihad. 

19. Allah s.w.t. berkati dalam rezeki apabila
seorang wanita memasak dengan zikir
Bismillah.
20. Allah s.w.t. melaknat wanita yang sengaja
mendedahkan auratnya kepada lelaki yang
bukan muhrimnya. 21. Kepada wanita yang tidak menutup aurat,
Allah s.w.t. berfirman: hiduplah dengan apa
yang kau suka.

22. Nabi s.a.w. bersabda: “Tiga orang yang
tidak diterima shalat / sembahyangnya (tidak
diberi pahala shalatnya) dan tidak diangkat
kebajikan mereka kelangit ialah:-

1. Seorang hamba yang lari dari tuannya
sehingga dia kembali.
2. Seorang isteri yang dimurkai oleh suaminya
sehingga suaminya redha.
3. Orang yang mabuk hingga dia sedar
kembali.

23. Seorang wanita yang membersihkan
rumahnya dengan berzikir pahalanya seolah-
olah ia membersihkan kaabah. Wanita yang
menyapu lantai dengan berzikir dapat pahala
seperti menyapu di Baitullah.
24. Ibadat bagi malam hari dan siang hari
seperti puasa bagi wanita yang mengandung. 
25. Selepas seorang wanita melahirkan anak,
Allah s.w.t. sediakan pahala 70 tahun
sembahyang dan puasa. Setiap kesakitan pada
satu-satu uratnya melahirkan anak itu, Allah
s.w.t. memberi satu pahala haji mabrur.
26. Apabila seorang wanita meninggal dunia
ketika melahirkan anak, dia dikira mati syahid.
27. Apabila seorang wanita memberi susu
dadanya kepada anaknya yang menangis di
waktu malam dengan sabar, Allah s.w.t.
memberi pahala 1 tahun sembahyang dan
puasa, akan dapat satu pahala daripada setiap
titik susu yang diberikannya.

28. Kalau wanita menyusui anaknya sampai
cukup tempoh iaitu 2½ tahun, malaikat dari
langit datang membawa khabar gembira iaitu
Allah s.w.t. mengurniakan / wajib syurga
baginya.
29. Apabila seorang wanita memberi makan
dengan taat, tanpa khianat kepada suaminya
yang pulang dari musafir, maka Allah s.w.t.
memberikannya 12 tahun ibadat / solat nafil.

“Orang laki-laki itu menjadi tulang punggung
(penanggungjawab) bagi wanita.” (Al-Hadis)
Ertinya, bahawa mereka (laki-laki) itu
menguasai urusan kaum wanita dan
mendidiknya.

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi
s.a.w. bersabda: “Sebaik-baik wanita adalah
apabila dia engkau pandang, maka dia
mengembirakan, bila engkau perintah dia taat,
dan bila engkau tiada dia menjaga hartamu
dan menjaga pula akan kehormatan dirinya.” Anas Bin Malik, meriwayatkan bahawa Nabi
s.a.w. bersabda: “Seorang wanita yang
apabila mengerjakan solah lima waktu,
berpuasa wajib sebulan, memelihara
kemaluannya serta taat kepada suaminya,
maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.” (HADIS RIWAYAT
ABU NAIM)

Abdurrahman Bin Auf r.a. meriwayatkan
bahawa Nabi s.a.w. bersabda: “Seorang
wanita yang solehah lebih baik daripada
seribu orang laki-laki yang tidak soleh dan
seorang wanita yang melayani suaminya
selama seminggu, maka ditutuplah baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya
delapan pintu syurga, yang dia dapat masuk
dari pintu mana saja tanpa hisab / hitung.”

Siti Aishah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi
s.a.w bersabda: “Tidaklah seseorang wanita
yang haid itu, kecuali haidnya merupakan
kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang
telah lalu dan pada hari pertama haidnya
membaca Alhamdulillahi alaa kulli wa astaghfirullah (segala puji bagi Allah s.w.t.
dalam segala keadaan dan saya mohon ampun
kepada Allah s.w.t. dari segala dosa.) Maka
Allah s.w.t. menetapkan dia bebas dari neraka
dan dengan mudah melalui shirathul mustaqim
yang aman dari seksa, bahkan Allah s.w.t. mengangkat keatasnya darjat, seperti
darjatnya empat puluh orang yang mati
syahid.”

Termasuk dosa besar adalah seorang
perempuan yang telah bersuami keluar dari
rumahnya tampa seizin suaminya, biarpun dia
keluar kerana kematian salah seorang dari
kedua orang tuanya.

Di dalam kitab Al-Ihya diceritakan sebuah
kisah, bahawa pada masa Nabi s.a.w. ada
seorang laki-laki yang akan berangkat
berperang, yang berpesan kepada isterinya:
“Hai isteriku janganlah sekali-kali engkau
meninggalkan rumah ini, sampai aku kembali pulang.”
Secara kebetulan, ayahnya menderita sakit,
maka wanita tadi mengutus seorang laki-laki
menemui Rasulullah s.a.w. Rasullullah s.a.w.
bersabda kepada utusan itu: “Agar dia
mentaati suaminya”. Demikian pula si wanita,
mengutus utusan tidak hanya sekali sehigga akhirnya dia mentaati suaminya dan tidak
berani keluar rumah.

Maka ayahnya pun meninggal dunia dan dia
tetap tidak melihat mayat ayahnya dan dia
tetap sabar. Sehingga suaminya kembali
pulang. Maka Allah menurunkan wahyu
kepada Nabi s.a.w. yang berbunyi: Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah s.w.t. telah mengampuni wanita tersebut, disebabkan
ketaatannya kepada suaminya.” Semoga apa yang kita baca ini
Allah beri kita kekuatan
untuk kita ambil ikhtibar, amal dan
sampaikan.. insyaALLAH. wallahualam..

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


*KISAH HASAN AL BANNA : TEH DAN GARAM*  



As Syahid Hassan Al Banna telah mengunjungi sebuah kampung di Sha'id. Setelah mengetahui kedatangan as syahid, ahli-ahli Ikhwanul Muslimin di Sha'id telah menyambut beliau dengan sambutan yang besar.

Namun di tengah-tengah kesibukan itu, muncul seorang petani tua yang ingin sangat berjumpa dengan Hassan Al Banna. Beliau bersungguh-sungguh menjemput Hassan Al Banna berkunjung ke rumahnya. Hassan Al Banna berasa bingung kerana banyak lagi urusan di Sha'id yang belum selesai. Hassan Al Banna juga bercadang untuk menziarahi ahli-ahli Ikhwanul Muslimin di Sha'id yang jumlahnya begitu ramai.

Untuk tidak mengecewakan hasrat petani tua itu, Hassan Al Banna bersetuju untuk singgah sebentar di rumahnya tetapi dengan syarat hanya meminum secangkir teh.Petani tua tersebut amat girang. Hatinya berbunga-bunga apabila Hassan Al Banna bersetuju untuk singgah di rumahnya.

Seperti yang dijanjikan, petani tua itu menyediakan secangkir teh untuk Hassan Al Banna. Hassan Al Banna pun berbual dengan petani tua tersebut sambil menghirup teh. Setelah selesai menghabiskan secangkir teh yang disediakan oleh petani tua tadi, Hassan Al Banna meminta izin untuk menyambung semula urusan beliau yang belum selesai.

Setelah Hassan Al Banna beredar bersama ahli-ahli Ikhwan yang menunggu beliau, tergerak hati kecil si petani tua untuk menghirup saki baki teh yang telah beliau sediakan kepada Hassan Al Banna. 

Terkejut si petani tua tersebut kerana rasanya sungguh masin. Beliau menyangka garam yang dimasukkannya tu adalah gula. 

Lebih mengejutkan, Hassan Al Banna telah menghabiskan secangkir teh tersebut kecuali saki baki yang amat sedikit.
Inilah jiwa yang mencontohi sosok perjuangan Rasulullah SAW. Diikutinya setiap ciri-ciri idolanya semampu mungkin. Bukan mencontohi dalam bab-bab harakiah sahaja.

Abu Hurairah meriwayatkan,
"Rasulullah tidak pernah mencela makanan walau sekalipun. Apabila baginda menyukai makanan, baginda memakannya dan kalau tidak menyukainya baginda meninggalkannya..." 
(Sahih Muslim)

Rujukan : buku 6 mursyidul am

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Perempuan Lupa  

*Perempuan Selalu Lupa Tiga Perkara:*
 
*1) tangan adalah aurat*
*2 ) kaki juga adalah aurat* 
*3) dada adalah aurat, jadi wajib melabuhkan tudung mereka daripada dada*

*Perempuan selalu alpa dua perkara:*

*1) pandang remeh dgn aurat di pergelangan tangan.* 
*2) tidak memakai stokin.*

*Dan perempuan leka tentang dua perkara:*

*1) aurat mereka adalah maruah mereka*
*2) kecantikan bukan pada muka, tapi pada hati*

*Dan Perempuan seringkali lupa bahawa menutup aurat adalah UNDANG-UNDANG ALLAH, bukan manusia.*

*"Perempuan"*
Dia tgh tidur, tapi malaikat tulis dosa dia.
Dia tgh solat, tapi malaikat tulis juga dosa dia.
Dia makan, belajar, mandi, tapi malaikat tetap juga catit dosa dia.
Dia tak buat apa2 pun malaikat tetap catit dosa dia.
Ehh.... apa salah dia?

Ohh, rupa2 nya byk mata sdg melihat gambarnya yg tidak menutup aurat di media sosial. Walaupun hanya lengan bajunya terangkat sedikit hingga melebihi pergelangan tangannya...
Setiap kali ada lelaki yg melihat, setiap kali itulah dosanya bertambah.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


SAYA TIDAK MAU BERPISAH DENGAN HARTA SAYA  


( HARTAKU AKAN KU BAWA MATI )
----------------------------------

Kisahnya seorang yang bernama Haji Herman. Pemilik salah satu perniagaan batik dan tekstil terkemuka di Sabah , orang Malaysia terkenal krn kedermawanannya, seakan harta tak begitu berharga baginya. Seakan dunia ini telah begitu hina di matanya.

Ringan baginya membuka peti tabungannya, mudah baginya mengeluarkan wang simpanan dan seakan tiada beban baginya menghulurkan bantuan.

Org ramai menganggap bahawa dunia ini di tangan beliau dan akhirat di hati beliau.

Maka beberapa orang peniaga muda yg bersemangat mengunjungi beliau.

“Ajarkan pada kami, Tn Haji,” kata mereka, “bagaimana caranya agar kami seperti Haji Herman.  Bisnes sangat maju & sukses, tidak cinta pada harta dan tidak sayang pada kekayaan... Hingga seperti haji Herman, bersedekah terasa ringan”.
"Wah", sahut Haji Herman tertawa, 
"Antum salah alamat!”
“Betul ker?”...
"Hahaha. Kamu datang pada orang yg salah...n
Untuk makluman saya ini SANGAT SAYANG DAN MENCINTAI HARTA SAYA.
Saya ini sangat mencintai ASET yg saya miliki "
“Aik?”..
“kenapa hairan, sebab terlalu cinta dan sayangnya, SAMPAI-SAMPAI SAYA TIDAK RELA MENINGGALKAN HARTA SAYA DI DUNIA INI. HARTA SAYA INI AKAN SAYA BAWA MATI DIKUBUR DENGAN HARTA PERNIAGAAN SAYA.

Saya TIDAK MAHU BERPISAH dengan kekayaan saya.
Makanya,sebab itulah saya tumpangkan sementara dulu. Saya 
TUMPANGKANKAN pada Masjid, 
TUMPANGKANKAN pada anak anak yatim,
TUMPANGKANKAN pada fakir miskin,
TUMPANGKANKAN pada pejuang fii sabilillah. 
TUMPANGKANKAN pada yayasan/ baitul maal.
TUMPANGKANKAN pada guru2 Agama & sekolah sekolah agama....
TUMPANGKANKAN pada saudara dan mereka yg sedang dirawat d rumah sakit.

Alhamdulillah, kalau masih ada yg berkenan mau ditumpangkan, saya senang hati sekali. Alhamdulillah ada yg sudi diamanahkan, saya bahagia sekali.

Yang penting DI AKHIRAT NANTI SAYA MAHU AMBIL SEMULA HARTA YANG SAYA TELAH TUMPANGKAN TADI

Saya sdh bekerja keras puluhan tahun, maka ingin kekayaan saya itu,saya dapat nikmati berlipat-lipat kali ganda di alam kubur dan di akhirat nanti".
Maka siapa kata harta tdk dibawa mati....?

Harta itu dibawa mati....!!!

Caranya ? ... JANGAN BAWA SENDIRI... Minta tolong dibawakan oleh Fakir miskin, anak yatim, orang-orang yg berjuang di jalanNYA, yayasan/baitul maal,sekolah sekolah agama,masjid,surau..dll...
Kerana anak dan keluarga sy cuma akan bagi saya bila meninggal nnti hanyalah kain putih saja.

ุณุจุญุงู† ุงู„ู„ู‡....
Pengajaran: Sempena Ramadhan yg penuh barakah ini, marilah kita sama2 tumpangkan harta kekayaan kita kpd MASJID, SURAU, FAKIR MISKIN, ANAK2 YATIM,SEKOLAH SEKOLAH  AGAMA, MEREKA YANG MEMERLUKAN DLL. MUDAH2AN DIAKHIRAT NANTI KITA AKAN KAYA RAYA DGN HARTA YG KITA USAHAKAN DI DUNIA INI
AAMIIN....
RAMADHAN AL MUBARAK

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Pengorbanannya  

Mungkin fenomena biasa 
Hargai pengorbanan mereka

Dah kunci jam pukul 3.Tersedar pukul 2_ Termenung sekejap. Nak sambung tidur lagi takut tak tersedar pula nanti. Ralit sekejap melayan mata..

'Aduhai.. mengantuknya! Hmm.. Takpelah. Tidur sikit lagi.'
Jam berbunyi pukul 3, mata melekat macam kena gam tikus pula. Tutup jam, dan tutup mata semula

Sedar-sedar dah 4.30. Allahuakbar! Teringat nasi belum masak. Mulalah berdebar!*
Cong ceng, cong ceng kat dapur, alhamdulillah.Pukul 5, siap terhidang semuanya.

Sekarang, misi mengejut suami dan anak-anak sahur.

Macam-macam ragam masing-masing bila dipaksa bangun tidur. Aneh juga. Yang penat memasak, tak mengeluh. Yang tukang makan pula yang merusuh. Macam-macam kerenah ada. Yang mengamuk, yang mencuka, hadap sahaja!_

Begitulah. Saban hari sepanjang Ramadhan - rutin seorang isteri dan ibu.

 Orang lain lena tidur. Dia asyik berjaga-jaga, bimbang tidak terkejut sahur. Orang lain enak dibuai mimpi. Dia asyik terjaga, menjeling jam berkali-kali.

_Bukan risaukan dirinya, tapi memikirkan keperluan keluarga. Walaupun waktu dia uzur dan tak boleh berpuasa, tugas menyediakan sahur tetap seperti biasa.

Duhai anak-anak dan para suami, mari tanya diri, sudah berapa kali kita mengucapkan terima kasih kepada mereka yang berkorban masa tidur untuk menyiapkan hidangan sahur?*

"Terima kasih _Yang_ - masakkan _yang_ mmg sedaplah ."

'Terima kasih ibu - nasib baik ibu kejutkan sahur."

_"Setiap kali saya mendengar kata-kata sebegini, sejuk hati! Sebaris kata-kata mereka sudah cukup buat saya tersenyum lebar. Setiap debar dan ikhtiar rasa terbayar._"

Ringankanlah mulut berterima kasih. Biar manis mulutmu itu yang mengikat kasih.

Selamat berdepan dengan detik-detik Ramadhan. Semoga beroleh lailatul qadar yang diimpikan.

Terima kasih semua ibu2 & isteri yang hebat.๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


beginilah ikhlas  

Berkhidmatlah bukan unttuk dibayar kembali 
Berjasalah kepada manusia 
Lebih-lebih lagi kepada agama 
Tapi bukan untuk dibayar Dengan bintang-bintang di dada
 
Berbudilah tapi jangan dijadikan gaji 
Sampaikanlah risalah Allah 
Tapi bukan untuk dibayar upah 
Tapi bukan untuk dibayar dengan upah
 
Berbuat baiklah tapi jangan mengaku baik 
Berjuanglah tapi jangan mengaku wira 
Berkhikmahlah di dalam berjuang 
Terutama dalam berdakwah 
Agar ia diterima orang Agar ia diterima oleh orang
 
Beribadahlah kepada Allah Jangan kerana ingin syurganya 
Tapi kerana zat Allah yang Maha Pemurah

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Related Posts with Thumbnails

Bumi Tuhan... Bersaksilah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster