JADILAH IBU BAPA BAGAI RAJA, KITA AKAN DIKURNIAKAN REZEKI BAGAI GAJI SEORANG RAJA  


Kisah ini dipetik daripada kisah seorang Jutawan Perniagaan di Indonesia yang memiliki Syarikat Baja yg terkenal, bernama Budi Harta Winata, beliau ialah Pemilik PT. Artha Mas Graha Andalan.                                     
Ketika ditanya rahsia kejayaannya sehingga berjaya menjadi Pengusaha besar, jawabnya singkat sahaja:

“ Jadikanlah ibu bapamu umpama Raja, maka Allah akan kurniakan rezeki kepadamu bagai rezeki seorang Raja”. 

Pengusaha yang kini tinggal di Cikarang (Indonesia) ini pun bercerita lagi bahawa umumnya orang yang hebat dan berjaya di kalangan sahabat2nya ialah terdiri daripada mereka yang melayani ibu bapa mereka bagai melayan seorang Raja.

Mereka menghormati, memuliakan, melayani dan mengutamakan ibu bapa mereka melebihi diri, isteri dan keluarga mereka sendiri. 
Lelaki (jutawan) yang berasal dari Banyuwangi ini melanjutkan ceritanya, “Jangan perlakukan ibu bapamu seperti Pembantumu, kelak Allah akan meletakkan taraf kamu seperti seorang pembantu". 

"Ibu bapa kita sudah melahirkan dan membesarkan kita, kenapa sehingga mereka telah tua pun kita masih meminta dan mengharap bantuan harta atau tenaga mereka, pada hal kita sudah pun dewasa."

"Atau ibu bapa kita diminta bantu menjaga anak-anak kita ketika kita sibuk bekerja."

"Bila keadaan ini terjadi (kita melayan ibu bapa bagai pembantu), maka ketika itu rezeki kita dinilai adalah sebagai rezeki pembantu, kerana kita memperlakukan ibu bapa kita seperti pembantu. Maka, Allah swt memberi upah atau gaji (rezeki) setimpal dengan jawatan pembantu, bukan gaji seorang Raja."

"Walau suami/isteri bekerja, tetapi Allah swt tetap memberi rezeki kepada kita kurang daripada rezeki seorang Raja, bahkan tak pernah cukup pada setiap bulan."

Menurut sebuah lembaga penilai yang melakukan penyelidikan ke atas 700 keluarga di Jepun, mendapati mereka yang berjaya adalah, terdiri daripada mereka yang memperlakukan dan melayani ibu bapa seperti seorang Pembesar Negara. Dan mereka yang hidup sengsara hidupnya adalah terdiri daripada mereka yang sibuk dengan urusan dirinya sendiri dan kurang perduli pada ibu bapa mereka. Walaupun dapat banyak harta, tapi tak pernah cukup, bahkan jiwa menderita dengan masalah2 sampingan lain.

Pengajaran ini diambil iktibar agar anak2 JANGAN mendekati orang tua hanya untuk mendapatkan hartanya atau untuk mempergunakan tenaga mereka untuk membantu ketika hadapi kesusahan dan masalah.

Mari terus berusaha keras agar kita memperlakukan ibu bapa bagai Raja atau pembesar negara. 

Buktikan, dan jangan cuma hanya ada pada angan-angan sahaja. Praktikkan seperti mana yg dianjurkan oleh Rasulallah saw bahawa Redha Allah swt terletak kepada redha ibu bapa. Syurga berada di bawah tapak kaki ibu. 

Beruntunglah bagi yang masih memiliki ibu bapa, dan masih BELUM TERLAMBAT untuk berbakti. Sebelum mereka kembali kehadharat Allah swt. 

Waktu itu, mereka menjadi milik penuh Allah. Hanya kita dapat berbakti dengan doa yg belum tentu dimakbul Allah, jika kita sebelum ini jadi anak derhaka ketika mereka hidup dan tak sempat memohon redha kedua-dua mereka.

WANG boleh dicari, ilmu boleh digali, tapi kesempatan untuk mengasihi ibu bapa kita takkan terulang kembali. Ibu bapa cuma satu, isteri dan anak boleh bertambah, demikian yg wanita, suami bila mati atau bercerai boleh diganti, tapi ibu bapa bila mati, tak ada ganti lagi

Ya Allah panjangkan umor mereka dlm ketaatan, lapangkan rezki mereka, kurniakan sabar & bahagiaa dlm mnjalani kehidupan seharian. Aminnn

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


waktu berjaya  

Ingatan...๐Ÿ˜‡

Waktu sedang "Berjaya", kita merasa banyak teman di sekeliling kita.

Waktu sedang "Berkuasa",  kita percaya diri melakukan apa saja.

Waktu sedang "Tak Berdaya", barulah kita sedar siapa saja sahabat sejati yang ada.

Waktu sedang "Jatuh", kita baru sedar selama ini siapa saja teman yang memperalat dan memanfaatkan kita.

Waktu sedang "Sakit", kita baru tahu bahawa sihat itu sangat penting, jauh melebihi harta.
Manakala "Miskin", kita baru tahu jadi orang harus banyak memberi/menderma dan saling membantu.

Masuk "Usia Tua", kita baru tahu kalau masih banyak yang belum dikerjakan.
Saat "di Ambang Ajal",  kita baru tahu ternyata begitu banyak waktu yang terbuang sia-sia.

Hidup tidaklah lama.
Sudah saatnya kita bersama sama membuat
HIDUP LEBIH BERHARGA : 
Saling menghargai, 
Saling membantu,
Saling memberi,
Saling mendukung, dan
Saling mencintai
Jadilah teman setia tanpa syarat
Tunjukkanlah bahawa kita masih mempunyai Hati Nurani yang tulus.
Apa yang ditabur itulah yang akan dituai.
Allah tidak pernah menjanjikan
bahawa: langit itu selalu biru,  bunga selalu mekar, dan mentari selalu bersinar.

Tapi ketahuilah bahawa Allah : 
Selalu memberi pelangi dalam setiap badai. 
Memberi senyum dalam setiap air mata.
Memberi kasih sayang dan berkat di setiap cubaan, dan jawapan dalam setiap doa.
Jangan pernah menyerah, 
Terus berjuanglah, Life is so beautiful and colourful.

Hidup Bukanlah suatu tujuan, melainkan sebuah perjalanan.

Saudariku
Indahnya hidup bukan kerana ramai orang mengenal kita,  namun berapa banyak orang yang bahagia kerana kita.
Jangan pernah menjadi  "gunting".
Kerana gunting dapat memotong sesuatu menjadi terpisah, namun jadilah "benang", meskipun lembut tetapi dapat menyatukan apa yang sudah terpisah...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


JADUAL KEHIDUPAN HARIAN YG DISUSUN USTAZ ISMAIL KAMUS  


1. bangun malam (sekitar jam 3 pg)
- mandi dan ambil wuduk

2. solat sunat wuduk.

3. solat sunat taubat.

4. solat sunat tahajjud (8 rakaat).

5. solat sunat hajat (mintak Allah makbulkan permintaan kita, bila2 masa kita mintak).

6. solat sunat witir 3 rakaat.

7. istighfr 100x

8. tahlil 300x

9. ู„ุงَุฅِู„َู‡َ ุฅِู„ุงَّ ุฃَู†ْุชَ ุณُุจْุญَุง ู†َูƒَ ุฅِู†ِّูŠْ ูƒُู†ุชُ ู…ِู†َ ุงู„ุธَّุง ู„ِู…ِูŠْู†َ. 40x

10. tasbih 40x

11. solat sunat fajar.

12. solat subuh.

13. baca Yaassin lepas subuh.

14. solat sunat dhuha 6 rakaat.

15. Solat Zohor.
- solat sunat sebelum
- solat sunat selepas

16.Solat Asar.
- solat sunat sebelum

17. Solat Maghrib.
- solat sunat selepas

18. Solat Isya'
- solat sunat sebelum
- solat sunat selepas

19. Sebelum tidur baca :
- Al-Quran
- surah Al-Mulk
- surah Sajjadah
- surah Al-Waqiah

20. setiap hari mesti sedekah, walaupun sedikit.

“Didunia bukan tempat untuk berehat, tetapi tempat untuk beribadat."

[Ustaz Ismail Kamus]

## Share ilmu ini utk peringatan semua
Ps: kongsi ilmu walau sedikit moge2 yg sedikit ini membawa kite ke syurga Allah S.W.T in shaa Allah Allahuma ameen ๐Ÿ˜˜

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


SEDEKAH ALFATIHAH  

Bukan mudah mendidik anak-anak. Kita hanya ada peluang untuk melentur mereka sekali sahaja. Bila sudah menjadi buluh, tersilap cara, bimbang kian 'patah riuk' jadinya. Bila melihat ramai muda-mudi sekarang yang rosak akhlaknya, kita yang ada anak kecil2 ini pun cemas juga.. Andai sudah tersalah didik, masa bukannya boleh berpatah balik.. Allahu Akbar!

Sebab itu, setiap kali bertemu dengan ibubapa yang saya anggap sudah berjaya mendidik anak mereka dengan baik, saya akan cuba menadah rahsianya. Memang, lain orang, lain pula pendekatan mereka. Hari ini saya ingin kongsikan rahsia seorang bapa yang sangat saya hormati ilmu dan keperibadiannya. Oleh kerana saya sedang berusaha untuk 'tidak terlupa' mengamalkan nasihatnya, maka saya cuba kongsikan. Kata orang, makin kita rajin menyampaikan, makin lekat sesuatu perkara itu di dalam ingatan. Jadi, seperti biasa, sama-samalah kita pesan memesan dan menyebar kebaikan. 

Kata si bapa, ada satu amalan yang dilakukannya secara istiqamah. Setiap kali lepas solat, dia akan sedekahkan al-fatihah buat anak-anaknya. Amalan tu bermula sejak Allah 'mengetuk hatinya' ketika mendengar satu kuliah di masjid. Kata penceramah, ramai yang malas sedekahkan al-Fatihah kepada Baginda Rasulullah. Dia yang tak pernah melakukannya serta merta diterpa rasa sebak lalu menangis teresak-esak. 

Sejak itu, amalan menyedekahkan bacaan al-Fatihah mula menjadi tabiatnya. Usai solat, itulah ikhtiarnya. Disedekahkan al-Fatihah untuk Rasulullah, kedua arwah ibubapanya, isteri kesayangannya dan juga anak-anak permata hatinya juga. Barangkali berkat amalan mudah itu, dia hidup tenang dan berjaya. Saya juga tumpang seronok melihat keluarga bahagianya. 
Sahabat-sahabatku yang baik, 
Cuma sedekahkan al-Fatihah! Mudah sahaja, kan? Berapa minit sangat masa yang diperlukan? Tapi perkara yang mudah, tidak akan mampu kita buat tanpa hidayah. Perkara yang semudah ini pun kadang-kadang kita gagal buat dengan istiqamah. 

Kita mungkin biasa membaca al-Fatihah sebagai wirid selepas solat. Namun selepas ini, jangan lupa niatkannya sebagai sedekah. Sebut satu persatu nama penerimanya. Secara automatik, dengan hanya satu amalan, pahala kita akan jadi berganda-ganda. Sudah dapat pahala membacanya, dapat pula pahala bersedekah dan mendoakan kebaikan untuk mereka. 

Mulai sekarang, ketika ini, jom kita cuba buat perkara-perkara mudah yang disukai Allah. Jangan lupa, setiap kebaikan yang kita kirimkan untuk orang lain, pasti akan kembali pula kepada kita.. Subhanallah..

Jom sama-sama kita beramal secara istiqomah sedekahkn al-fatihah untuk Rasulullah, kedua ibubapa kita, untuk suami/isteri kesayangan serta anak-anak permata hati kita..amin...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Bintang di dada  

Buat yang memiliki "Bintang-bintang di dada"

-----------------------------------------------


Nu'man bin Tsabit atau yang biasa kita kenal dengan Imam Abu Hanifah rahimahullah Ta'ala, pernah berjalan bertentangan arah dengan seorang budak kecil yang berjalan mengenakan terompah kayu.


Si imam berkata: "Jaga-jaga Nak dengan terompah kayumu itu, jangan sampai kamu tergelincir."


Budak ini pun tersenyum dan mengucapkan terima kasih atas perhatian Abu Hanifah.


"Bolehkah saya tahu namamu, Tuan?" tanya si budak kecil itu tadi.


"Nu'man namaku", jawab si imam.


"O.. jadi, tuankah yang selama ini terkenal dengan gelaran Al-Imam Al-A'zhom (Imam agung) itu..?", tanya si budak.


"Bukan aku yang memberi gelaran itu. Masyarakatlah yang berprasangka baik dan memberi gelaran itu kepadaku", jawab si Imam.


"Wahai si Imam, berhati-hatilah dengan gelaranmu. Jangan sampai tuan tergelincir ke neraka kerana gelaran itu. Terompah kayuku ini mungkin hanya menggelincirkanku di dunia. Tetapi gelaranmu itu dapat menjerumuskan kamu ke dalam api yang kekal JIKA KESOMBONGAN dan KEANGKUHAN menyertainya..."


Ulama besar yang diikuti banyak umat Islam itupun tersungkur menangis menerima nasihat 'tajam' daripada seorang budak kecil...


Imam Abu Hanifah rahimahullah Ta'ala (Hanafi) bersyukur. Siapa sangka, peringatan yang begitu dalam maknanya, justeru ia datang dari lidah seorang budak.


Betapa banyak manusia yang tertipu kerana PANGKAT, tertipu kerana KEDUDUKAN, tertipu kerana GELARAN atau TITLE, tertipu kerana POSISI YANG 'DIMULIAKAN', tertipu kerana STATUS SOSIAL, tertipu kerana sebutan gelar HAJI/HAJJAH, USTAZ, AL-FADHIL, SYAIKH, DOKTOR dan sebagainya.


Marilah kita berhati-hati dan TERUS SALING MENGINGATKAN agar jangan sampai kita tergelincir...


Jangan sampai kita menjadi angkuh dan sombong kerana gelaran, pangkat, status sosial dan kebesaran di dunia.


Ingatlah...

"Sepasang tangan yang menarik kita takkala terjatuh lebih kita percayai dari seribu tangan yang menyambut kita takkala tiba di puncak kejayaan.."


Mari kita hubungi sahabat-sahabat kita...

Kerana sahabat yg baik adalah pelita di kegelapan..

Kadang cahayanya baru terasa ketika dunia terasa gelap.


Ketahuilah...

"TIDAK AKAN MASUK SYURGA orang yang dalam hatinya ada sifat sombong, walaupun hanya seberat biji sawi." (Hadis riwayat Muslim).


JANGAN MEREMEHKAN NASIHAT, WALAUPUN DATANGNYA DARIPADA SEORANG 'BUDAK HINGUSAN'


ุงู†ุธุฑ ู…ุง ู‚ุงู„ ูˆู„ุง ุชู†ุธุฑ ู…ู† ู‚ุงู„ 

- "Perhatikan APA yang disampaikan dan jangan melihat SIAPA yang menyampaikan."


Semoga bermanfaat


Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Rezeki  

LAPAN JENIS REZEKI DARI ALLAH

1.Rezeki Yang Telah Dijamin.

ูˆَู…َุง ู…ِู† ุฏَุงุจَّุฉٍ ูِูŠ ุงู„ْุฃَุฑْุถِ ุฅِู„َّุง ุนَู„َู‰ ุงู„ู„َّู‡ِ ุฑِุฒْู‚ُู‡َุง ูˆَูŠَุนْู„َู…ُ ู…ُุณْุชَู‚َุฑَّู‡َุง ูˆَู…ُุณْุชَูˆْุฏَุนَู‡َุง ูƒُู„ٌّ ูِูŠ ูƒِุชَุงุจٍ ู…ُّุจِูŠู†ٍ 
"
Tidak ada satu makhluk melata pun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya."
(Surah Hud : 6). 

2. Rezeki Kerana Usaha.

ูˆَุฃَู† ู„َّูŠْุณَ ู„ِู„ْุฅِู†ุณَุงู†ِ ุฅِู„َّุง ู…َุง ุณَุนَู‰

"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya."
(Surah An-Najm : 39). 

3. Rezeki Kerana Bersyukur.

ู„َุฆِู† ุดَูƒَุฑْุชُู…ْ ู„َุฃَุฒِูŠุฏَู†َّูƒُู…ْ ูˆَู„َุฆِู† ูƒَูَุฑْุชُู…ْ ุฅِู†َّ ุนَุฐَุงุจِูŠ ู„َุดَุฏِูŠุฏٌ

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu."
(Surah Ibrahim : 7). 

4. Rezeki Tak Terduga.

ูˆَู…َู† ูŠَุชَّู‚ِ ุงู„ู„َّู‡َ ูŠَุฌْุนَู„ ู„َّู‡ُ ู…َุฎْุฑَุฌًุง( ) ูˆَูŠَุฑْุฒُู‚ْู‡ُ ู…ِู†ْ ุญَูŠْุซُ ู„َุง ูŠَุญْุชَุณِุจُ

"Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya."
(Surah At-Thalaq : 2-3).

5. Rezeki Kerana Istighfar.

ูَู‚ُู„ْุชُ ุงุณْุชَุบْูِุฑُูˆุง ุฑَุจَّูƒُู…ْ ุฅِู†َّู‡ُ ูƒَุงู†َ ุบَูَّุงุฑًุง ( ) ูŠُุฑْุณِู„ِ ุงู„ุณَّู…َุงุกَ ุนَู„َูŠْูƒُู… ู…ِّุฏْุฑَุงุฑًุง

"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta.”
(Surah Nuh : 10-11).

6. Rezeki Kerana Menikah.

ูˆَุฃَู†ูƒِุญُูˆุง ุงู„ْุฃَูŠَุงู…َู‰ٰ ู…ِู†ูƒُู…ْ ูˆَุงู„ุตَّุงู„ِุญِูŠู†َ ู…ِู†ْ ุนِุจَุงุฏِูƒُู…ْ ูˆَุฅِู…َุงุฆِูƒُู…ْ ุฅِู† ูŠَูƒُูˆู†ُูˆุง ูُู‚َุฑَุงุกَ ูŠُุบْู†ِู‡ِู…ُ ุงู„ู„َّู‡ُ ู…ِู† ูَุถْู„ِู‡ِ

"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya."
(Surah An-Nur : 32). 

7. Rezeki Kerana Anak.

ูˆَู„َุง ุชَู‚ْุชُู„ُูˆุง ุฃَูˆْู„َุงุฏَูƒُู…ْ ุฎَุดْูŠَุฉَ ุฅِู…ْู„َุงู‚ٍ ู†َّุญْู†ُ ู†َุฑْุฒُู‚ُู‡ُู…ْ ูˆَุฅِูŠَّุงูƒُู…ْ

"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”
(Surah Al-Israa' : 31). 

8. Rezeki Kerana Sedekah.

ู…َّู† ุฐَุง ุงู„َّุฐِูŠ ูŠُู‚ْุฑِุถُ ุงู„ู„َّู‡َ ู‚َุฑْุถًุง ุญَุณَู†ًุง ูَูŠُุถَุงุนِูَู‡ُ ู„َู‡ُ ุฃَุถْุนَุงูًุง ูƒَุซِูŠุฑَุฉً

"Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak."
(Surah Al-Baqarah : 245).

Semoga Allah sentiasa limpahkan kita dengan rezeki zahir dan batin yang dapat membantu perjalanan kita menuju Allah. Aamiin

Mekah
3:11 AM
26 Rejab 1438 H

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


erti syukur  

Engkau,
makan rezeki milik Tuhan....
Engkau miliki apa sahaja....
Malang sekali engkau tidak pedulikan-Nya...
tetapi Engkau terima nikmat-Nya...

Tidak pernah Tuhan meminta bayaran...
Takut engkau tidak bersyukur pada-Nya...
Sedangkan manusia berbudi dengan kita,
Kita tidak patut, Tidak mengenang budi,
Tidak mengenang jasa....
Manusia pada kita, sesiapapun tak boleh menerimanya...

Inikan pula Tuhan yang Mencipta...
Menghidupkan dan memberi segalanya...
Tiba-tiba kita tak mensyukurinya...
Tiba-tiba kita tak besarkan-Nya...

Ertinya,
Kita adalah manusia yang tidak berhati perut...
Yang tidak sedarkan diri dan membesarkan diri...

Bahkan manusia yang membesarkan diri
Dan sombong terhadap Khaliqnya...

Itulah diri engkau!
Tidak mungkin menongkat langit!

Di suatu hari nanti engkau akan menemui Tuhan pencipta engkau...
Disanalah nanti engkau akan menyesal tidak berkesudahan...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Kasih  

Kasih pada pemimpin...
Pengikut menyerahkan ketaatan dan kesetiaan Yang tidak berbelah bagi...

Kasih pada pengikut...
Pemimpin sanggup berkorban serta memberi khidmat dan kasih sayang tanpa kepentingan...

Kasih kepada isteri...
Dapat menyebabkan suami bersifat bertanggung jawab terhadap isterinya...

Kasih isteri pada suami...
Menjadikan isteri taat serta patuh melayani suami
dengan sepenuh hati...

Kasih pada guru...
Melahirkan murid gigih belajar serta mengamalkan ajaran gurunya di dalam kehidupan...

Kasih guru pada murid...
Menjadikan guru hilang rasa lelah di dalam mendidik...

Kasih pada ibu dan bapa...
Anak-anak sentiasa menjaga hati dan perasaan orang tuanya agar terhibur setiap masa...

Kasih ibubapa kepada anak-anaknya....
Menjadikan ibu bapa rela berkorban untuk cahaya mata...

Inilah erti kasih sayang...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Renungan  

Assalamualaikum....

Sibuk kejar kehidupan?
Kerja sepenuh masa. Rindu orang itu, orang ini. Cemburu orang itu dengan orang ini. 

Lewat bangun solat subuh, tapi lebih risau lewat nak pergi keje. Tak risau sangat solat lambat. Balik rumah dah lewat, solat asar ke mana, solat maghrib ke mana. 

Perut lapar, cari makanan. Duit takde, pergi bank. Rasa tak tenang, ada benda tak kena, pakai earphone, dengar lagu apa-apa. Duduk di kawasan lapang, tenangkan fikiran. Al Quran tak bersentuh, masjid tak jejak.

Benda sama lagi dibuat. Sambil online, tiba-tiba terbaca satu tweet,
"Buat apa pun, jangan lupa, Allah nampak semuanya. Malaikat mencatat."
Tanpa rasa tersentuh, hati mula kata, "Benda dah selalu diingatkan.

Aku tahulah Allah tu Maha Melihat. Malaikat tu sentiasa mencatat."
Teruskan dengar pula lagu Mr Saxobeat, online lagi. Main game.
Tanpa rasa diperhatikan, sebenarnya malaikat maut daripada pagi duk pandang kita.

Terbangun solat subuh lewat, Allah tahu. Malaikat kiri kanan tahu. Malaikat maut pun tahu.
Sambung dengar lagu Starships pula. Sibuk-sibuk dengar, mulut pun ikut sekali menyanyi. 

Baca Al Quran? Ala nanti-nanti boleh.
Malaikat maut menjengah lagi.
Tiba-tiba terdengar azan. Tengah syok online ni. Tengok jam. Awal lagi. Teruskan online dulu, lagi sepuluh minit solatlah. !! sepuluh minit, tengok jam, cipta alasan lain pula. Sampai dah tinggal lima minit waktu nak habis, baru pulun lari pergi wudhuk, nak solat. Itu Alhamdulillah solat. Yang terus tak solat sebab alasannya dah terlewat? Guane tu?

Malaikat maut ziarah lagi.
Nasib tak nampak je malaikat maut tu. Kalau nampak, confirm masing-masing tak ada masa nak buat benda lagha. Setiap masa pun nak buat baik je.

Sebelum tidur, belek-belek phone dulu. Wish goodnight kat boyfriend/girlfriend dulu.

"Biy, nanti kejut I bangun solat subuh eh? Goodnight sayang. I love you. Esok mesej lagi :*"
Baru nak tutup mata, nak tidur. Tiba-tiba ada orang ketuk pintu. Ah sudah. Siapa pulak nak kacau aku ni.
"Nak apa?"
Kasar intonasi. Bengang kononnya ada orang kacau waktu mengantuk macam ni.
"Nak nyawa kamu. Masa kamu di dunia sudah tamat. Wahai anak adam, ini adalah waktu pertemuan kembali antara seorang hamba dengan Pencipta segala ciptaan"
Tergamam.

Ah Macam mana ni. Aku belum sempat baca Quran. Aku dah lama tak solat taubat. Solat aku yang lepas-lepas ni yang aku sengaja tinggal nak buat macam mana.
Mati mana boleh tangguh lagi. Aduh. *tepuk dahi*

Esok dah janji dengan kawan nak main futsal. Dah janji nak mesej awek. Esok kena hantar paper work, deadline. Macam mana ni.
Lalu malaikat maut pun masuk ke dalam bilik.
Dengan muka cuak, cuba merayu mohon ditangguhkan waktu mati. Kita lupa, malaikat maut itu sentiasa memerhati. Tunggu masa nak ambil nyawa. 

Selama ni leka dengan dunia. Bila tiba hari kematian, baru yakin yang mati tu bila-bila. Tapi.... semuanya dah terlambat.
Jadi, mulai dari sekarang. 

Rancanglah kematian sebaik-baiknya. Nak mati dalam keadaan sudah bertaubat, atau nak mati dalam keadaan sibuk buat maksiat? 
Jga aurat wahai shabat2ku..
Tepuk dada, tanya iman.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Dia pagi isnin  

ุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َูŠْูƒُู…ْ ูˆَุฑَุญْู…َุฉُ ุงู„ู„ู‡ِ ูˆَุจَุฑَูƒَุงุชُู‡ُ

*ُِDoa pagi Isnin*                                                                                
ุจِุณูۡ€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ ูฑู„ู„ู‡ِ ูฑู„ุฑَّุญูۡ€ู…َู€ٰู†ِ ูฑู„ุฑَّุญِู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ูŠู…ِ
ٍ
ุงَู„ْุญَู…ْุฏُ ِู„ู„ู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠْู†َ ูˆَุงู„ْุนَุงู‚ِุจَุฉُ ู„ِู„ْู…ُุชَّู‚ِูŠْู†َ ูˆَู„ุงَ ุนُุฏْูˆَุงู†َ ุฅِู„ุงَّ ุนَู„َู‰ ุงู„ุธَّุงู„ِู…ِูŠْู†َ ูˆَุงู„ุตَّู„ุงَุฉُ ูˆَุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َู‰ ุฃَุดْุฑَูِ ุงْู„ุฃَู†ْุจِูŠَุงุกِ ูˆَุงู„ْู…ُุฑْุณَู„ِูŠْู†َ ูˆَุนَู„َู‰ ุกَุงู„ِู‡ِ v ุฃَุฌْู…َุนِูŠْู†
                                
Ya Allah janganlah Engkau sibukkan diri kami dan  lalaikan kami dengan dunia dan segala isinya sehinggakan kami melupakan dosa dan kesalahan kami kepada Mu Ya Allah. 

Ya Allah berikan kepada kami jalan petunjuk kebenaran mudah-mudahan kami menjadi hambaMu yang  beriman dan bertaqwa.

Ya Allah, terima kasih diatas kehidupan kami, nafas kami dan rezeki yang Engkau limpahkan kepada kami hari ini. 
 
Ya Allah kami memohon seandainya kami tidak memiliki cukup waktu untuk membahagiakan orang tua kami, orang yang kami sayang dan sahabat kami, kami mohon Ya Allah bahagialah mereka dengan kasih sayang Mu, berikan juga kami kekuatan untuk menghadapi hari hari mendatang kami.

Ya Allah jadikanlah hari ini penuh semangat, dimudahkan rezeki, kesihatan yang baik, mendapat ilmu yang bermanafaat dan terlepas dari segala kesulitan.

Ya Allah ampunkanlah dosa dosa kami, rahmatilah kami, berilah kami hidayahMu agar kami sentiasa dekat dengan Mu Ya Allah.

Ya Allak kami memohon kepada Mu kebaikan, kemenangan, pertolongan, cahaya, keberkatan dan petunjuk hari ini dan selama-lamanya.

Ya Allah mudahkan segala urusan kami, murahkan rezeki kami dan kurniakanlah kami keluarga yang bahagia. 

Ya Allah tanamkanlah perasaan kasih sayang kami kepada sahabat kami dan tanamkan perasaan kasih sayang mereka kepada kami dan semoga hubungan saliturrahim antara kami senentiasa teguh.

Ya Allah kami berdoa Ya Allah muliakanlah diri kami, lapangkanlah hati kami, bahagiakanlah keluarga kami  dan luaskanlah rezeki kami dan moga segala urusan kami dipermudahkan.

Ya Allah kabulkanlah cita-cita kami, jauhkan kami dari segala penyakit, fitnah, prasangka keji, berkata kasar dan jauhkan kami dari segala Musibah

Ya Allah terimalah semua amal ibadah kami dan mudah²an ia dapat menerangi kubur kami.

Ya Allah perbanyakkanlah sedekah kami, solat kami,  semoga kami bebas dari seksa kubur.

Ya Allah tutuplah aib kami dan tenteramkanlah kami dari rasa takut. 

Ya Allah peliharalah kami dan kami berlindung dengan kebesaran Mu agar kami tidak disiksa dipadang mashyar.

Ya Allah sesungguhnya Engkalulah yang  menetapkan rezeki kami,  Engkau lapangkanlah kami. Ya Allah janganlah kami tidak sabar dalam mendapatkan rezeki. Ya Allah berilah kami ketakwaan dalam mencari rezeki.

Ya Allah sesungguhnya kami memohon kebajikan dan keselamatan dalam agama , dunia, keluarga dan harta kami. 

Ya Allah tutuplah aib kami dan tenteramkanlah kami dari rasa takut.

Ya Allah kami memohon Ya Allah, kurniakanlah kepada kedua ibubapa kami tempat yang istimewa di syurgaMu Ya Allah. َ

Ya Allah Ya Ghaffar ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa kedua ibubapa kami, anak isteri kami, kaum keluarga kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami serta sekalian muslimin muslimat di mana saja mereka berada. 

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga dan para sahabatnya. 

Segala puji pujian hanya untukMu Ya Allah.                                                      
ุฑَุจَّู†َุง ุธَู„َู…ْู†َุง ุฃَู†ْูُุณَู†َุง ูˆَุฅِู†ْ ู„َّู…ْ ุชَุบْูِุฑْู„َู†َุง ูˆَุชَุฑْุญَู…ْู†َุง ู„َู†َูƒُูˆْู†َู†َّ ู…ِู†َ ุงู„ْุฎَุงุณِุฑِูŠْู†َ

ุฑَุจَّู†َุง ุกَุงุชِู†َุง ูِู‰ ุงู„ุฏُّู†ْูŠَุง ุญَุณَู†َุฉً ูˆَูِู‰ ุงْู„ุขุฎِุฑَุฉِ ุญَุณَู†َุฉً ูˆَู‚ِู†َุง ุนَุฐَุงุจَ ุงู„ู†َّุงุฑِ

ูˆَุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ ُุนَู„َู‰ ุณَูŠِّุฏِู†َุง ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุนَู„َู‰ ุกَุงู„ِู‡ِ ูˆَุตَุญْุจِู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ

ูˆَุงู„ْุญَู…ْุฏُ ِู„ู„ู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠْู†َ.

ุขู…ِّูŠْู†َ, ุขู…ِّูŠْู†, ุขู…ِّูŠْู†,َ ูŠุง ุฑَุจَّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠْู†  َ

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Petua  

[PETUA IMAM SYAFIE]

Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.  

4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

doa.
zikir.
itulah kekuatan seorang muslim 

Kalau rajin..tolong sebarkan maklumat ini kpd saudara Muslim Muslimat yg lain agar menjadi amalan kpda kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun beliau sudah meninggal. sharing is caring

PINJAM 3MINIT UTK BACA NI
 1. Org yg tak solat akn banyak masalah, tidak tenang, cpt marah susah nk terima kenyataan dn selalu nmpk salah orang lain.
    - USTAZ AZHAR IDRUS..

2. Walaupun ayah kita penagih dadah sekalipun, bila dia suruh solat, kita sebagai anak WAJIB tunaikannya.
          - Ustaz Kazim Elias..

3. Tidak solat punca utama penceraian dalam rumahtangga? "Jaga solat...Insyallah bahagia..."
      - Ustaz Don Daniyal..

4. Selalulah Solat berjemaah walau payah macam mana pun, boleh jadi jemaah itu dapat menampung pahala berlipat ganda.
     - Datuk Ismail Kamus..

5.Kalau kita sakit jgn takut utk solat , at least kalau mati , mati dalam solat
    - ustaz haslin baharin..

6. Selepas solat jangan tergesa-gesa, baca Subhanallah 33, Alhamdulillah 33, Allahuakbar 33, doa kemudian baru bangun”
     - Al-Habib Ali Zainal..

7. Kalau orang yang solat pun belum tentu masuk Syurga, apatah lagi orang yang meninggalkannya.
     -TG Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki..

8. Jagalah solat anda. Kerana solat itu adalah hubungan antara Allah dengan hambaNya"
    - Sheikh Abdullah Jahaf...

9. Menjaga solat boleh membersihkan dalaman kita. Puasa juga boleh membersihkan jiwa seseorang.
     -Ustaz Dasuki Rani..

10. Jgn cakap:"Pergi solat.Kalau tak,masuk api neraka!"Tapi cakap:"Jom solat,Nanti kita masuk SYURGA ALLAH sama2 ya.InsyaAllah
        - TG Harun Din"..

11. Kalau dalam solat tak dapat ingat Allah, mana mungkin luar solat mampu ingat Allah.
      -Ustaz Pahrol...

 Rasulullah bersabda,
 Barang siapa menyampaikan  satu ilmu saja dan ada orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia) dia akan tetap memperoleh pahala.
 SELAMAT BERAMAL ..JGN LUPA KONGSIKAN DGN ORANG LAIN ....

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


penjual roti & istigfar  

KISAH IMAM AHMAD, PENJUAL ROTI DAN ISTIGHFAR

Suatu ketika Imam Ahmad bin Hanbal pergi bermusafir lalu apabila malam menjelma beliau singgah di sebuah masjid dalam satu perkampungan bertujuan merehatkan badannya.

Namun penjaga masjid itu tidak mengenali Imam Ahmad. Penjaga masjid itu tidak membenarkan beliau berehat di masjid itu walaupun beberapa kali diminta dan dirayu oleh Imam Ahmad.

Imam Ahmad akur lalu beliau beredar dari masjid tersebut. Sampai di luar masjid Imam Ahmad bertembung dengan seorang penjual roti yg sedang dalam perjalanan pulang ke rumahnya.

Si penjual roti menegur Imam Ahmad dan mereka berbual seketika. Setelah mengetahui kisah Imam Ahmad tidak dibenarkan berehat di masjid, penjual roti itu lantas mengajak dan mempelawa Imam Ahmad untuk bermalam di rumahnya.

Sampai sahaja di rumah si penjual roti melayan Imam Ahmad selayaknya sebagai seorang tetamu. Dihidangnya makan dan minum dan berbual seketika tanpa dia mengetahui bahawa tetamunya itu seorang imam yg hebat iaitu Imam Ahmad bin Hanbal. Selepas itu si penjual roti menunjukkan tempat tidur utk Imam Ahmad berehat dan dia pun meminta diri kerana perlu menyiapkan rotinya yg akan dijual keesokan hari.

Imam Ahmad memerhatikan sahaja si penjual roti yg berhati mulia itu melaksanakan pekerjaannya dari awal hingga dia siap membakar rotinya. Suatu perkara yang menarik perhatian Imam Ahmad, sepanjang melakukan pekerjaan membuat roti itu si penjual roti tidak putus melafazkan istighfar di bibirnya. Sementara tangan si penjual roti ligat membuat kerja, bibirnya pula dibasahkan dengan istighfar tanpa henti dan tanpa jemu.

Lantas Imam Ahmad bertanya kepada si penjual roti:
"Aku melihat engkau melaksanakan pekerjaanmu sambil melafazkan istighfar tanpa henti. Apakah sudah lama engkau mengamalkan yang sedemikian? Apakah pula hasilnya yg engkau dapat?"

Jawab si penjual roti:
"Itulah amalan ku (istighfar) telah sekian lama aku lakukan tanpa henti dan tanpa jemu."

"Dan faedah yg aku dapati daripada amalan ku itu, tiada satu pun doa yg aku pohon kepada Allah melainkan akan diperkenankan oleh-NYA. Melainkan satu sahaja hajat dan doa ku yg masih belum Allah berikan."

"Apakah hajat mu yg belum diperkenankan Allah itu?" tanya Imam Ahmad lagi.

Jawab si penjual roti:
"Aku sangat berhajat utk bertemu dengan imam yg hebat di zaman ini iaitu Imam Ahmad bin Hanbal."

Terkejut dan terkedu Imam Ahmad mendengar jawapan si penjual roti. Lantas beliau berkata: 
"Rupanya ini semua perancangan Allah yg sgt hebat. Saya tidak dibenarkan berehat di masjid kerana untuk datang ke sini demi memenuhi doa dan permintaan mu."

"Apakah maksud mu wahai tetamu aku muliakan?" tanya si penjual roti dgn penuh kehairanan.

"Akulah Imam Ahmad bin Hanbal yg kau doa dan pohon pada Allah utk bertemu." jawab Imam Ahmad dengan linangan air mata.

Subhanallah...

Rasulullah s.a.w bersabda yg bermaksud:

"Barangsiapa memperbanyak istighfar (mohon ampun kepada Allah), nescaya Allah menjadikan baginya pada setiap kesedihannya jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada kelapangan dan Allah akan memberinya rezeki (yang halal) dari arah yang tiada disangka-sangka.” 

(HR. Ahmad, Abu Dawud, dan Ibnu Majah)

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


akhirat Fantasy?  

Apalah nilainya kehidupan sekiranya Allah SWT tak sentuh hati kita untuk mendekatiNya. Sia² hidup kita sekiranya kita hanya menjalani hidup ni hanya berdasarkan kehendak diri kita sendiri. Kita perlu bimbang pada diri sendiri dan perlu melihat kesungguhan orang² yg bersungguh kepada taqwa agar mereka dapat dijadikan cerminan pada diri kita apakah kita hanya begini. Apakah kita mampu merasa tenang sekiranya tak solat, tak tutup aurat, tak mahu baca quran serta berzikir. Apakah kita menyangkakan bahawa akhirat itu hanya fantasi pada kehidupan skrg yg reallity? Ketahuilah kelak bahawa apabila kain kafan sampai ke jasad kita, akhirat pula akan menjadi reality tatkala dunia pula yg akan menjadi fantasi. Jangan kita menyangkakan siksaan dan azab itu cuma sekadar omongan semata. 

Adalah satu malapetaka pada diri apabila di dalam satu hari kita langsung tidak menyebut ucapan ISTIGHFAR. Ingatlah bahawa HIDAYAH itu bukan ditunggu tetapi perlu dicari. Jika kita tak mampu menghadirkan rasa utk taqwa maka lihatlah alam ini, pandanglah pada langit, laut, matahari dan bulan  maka apakah kita menyangkakan ia terbina dgn sendiri? 

Kita perlu muhasabah pada diri agar bawa diri utk memikirkan tentang masa depan akhirat kita bukan untuk hari tua kita kerana apabila kita mencari akhirat dunia akan datang pada kita.

~ ISTIQOMAH ZIKIR PAGI, JANGAN TINGGAL SAYYIDUL ISTIGHFAR.

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


semut & rezeki  

Menurut sejumlah riwayat, pernah suatu hari Nabi Sulaiman as bertanya kepada seekor semut.

"Wahai semut! Berapa banyak engkau perolehi rezeki dari Allah dalam waktu satu tahun?”

“Sebesar biji gandum,” jawabnya. 

Kemudian, Nabi Sulaiman memberi semut sebiji gandum lalu memeliharanya dalam sebuah botol. Setelah genap satu tahun, Sulaiman membuka botol untuk melihat nasib si semut. Namun, didapatinya si semut hanya memakan sebahagian biji gandum itu.

“Mengapa engkau hanya memakan sebahagian dan tidak menghabiskannya?” tanya Nabi Sulaiman. 

"Dahulu aku bertawakal dan pasrah diri kepada Allah,” jawab si semut.

“Dengan tawakal kepada-Nya aku yakin bahwa Dia tidak akan melupakanku. Ketika aku berpasrah kepadamu, aku tidak yakin apakah engkau akan ingat kepadaku pada tahun berikutnya sehingga boleh memperoleh sebiji gandum lagi atau engkau akan lupa kepadaku. Kerana itu, aku harus tinggalkan sebahagian sebagai bekal tahun berikutnya.”

Apa yang anda dapat pelajari daripada kisah ini??

So which of the favors of your Lord would you deny??

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Income padi income durian  


Aritu saya ada terbaca satu ebook ni tajuknya " INCOME PADI DAN INCOME DURIAN ". Isinya sangat menarik dan saya ingin kongsikan dgn anda.


Income ada 2 jenis:

1. Income padi

2. Income durian


Income Padi = kena selalu buat kerja, untuk dapat hasil. Dah tuai, kena tanam balik, tuai balik, dapat hasil, tanam balik dan seterusnya. Kalau berhenti, takda hasil. Takde income.


Income Durian = tanam benih dan jaga. 5 tahun pertama, langsung takde income. Kena keluar modal lagi ada. Selepas itu, setiap tahun, durian berbuah. Dapat income. Walaupun tak jaga, walaupun ditinggalkan.


KIta kena ada dua-dua jenis income ni.


Income padi perlu, untuk kelangsungan hidup. Untuk cash.


Income durian juga perlu, untuk akan datang. Takkan sampai bila-bila kita nak kerja. Tak nak ke, sambil kita melancong ke luar negara, income masih mengalir masuk ke dalam akaun bank kita ?


Bahasa mudahnya,

Income padi = ACTIVE income

Income durian = PASSIVE income


Jadi anda nak INCOME PADI ke INCOME DURIAN?


Cuma berkongsi,


SHARING is CARING


Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


kata jack ma  

Jack Ma  berkata, 
"Tolong beritahu anak-anak kamu bahawa dunia berubah setiap hari dan tiada sesiapa akan menunggu bila masa sudah berlalu. 

Bila pemetik api dicipta, mancis perlahan-lahan lenyap.  

Bila kalkulator dicipta, abakus juga menghilang. 

Bila kamera digital direka, jualan negatif filem tidak lagi wujud.  

Bila jualan langsung@penjualan secara online meningkat, pemasaran secara tradisional menurun. 

Bila smartphone guna 4G (akses internet tanpa talian) diperkenalkan kpd dunia, kita tidak perlu lagi memasang komputer di rumah.

Bila Wechat dan whatsapp (mesej teks /suara/video bergerak) dibangunkan,  mesej teks tradisional (SMS) tidak lagi sepopular dulu.

Jangan kita tuduh "siapa ambil bisnes siapa." Ia hanyalah disebabkan org lebih cepat menyesuaikan dan mengadaptasi kepada idea baru dan perubahan di dunia.

Ada org bertanya kepada Jack Ma, 
"Apakah Rahsia kejayaan kamu" Dia berkata "Sangat mudah...Saya buat (bertindak) semasa kamu hanya memerhati."

Ingatlah dunia berubah setiap hari.  Kalau kamu tidak berubah, kamu akan ketinggalan.  Kamu Tuai apa yg kamu semai dan Bagaimana Anda Guna MASA yang Ada. 

Kalau kamu habiskan masa bergaul dengan orang-orang Berjaya, kamu  menjadi seorang yang BERJAYA.  

Kalau kamu luangkan masa utk belajar, kamu mungkin beroleh kebijaksanaan. 

Kalau kamu luangkan masa utk membaca buku untuk majukan Diri, kamu akan beroleh Peningkatan Diri. 

Kalau kamu habiskan masa utk minum, kamu mungkin menjadi seorang pemabuk. 

Kalau kamu habiskan masa mengomplen, kamu akan menjadi seorang yg suka menyalahkan. 

Kalau kamu luangkan masa untuk mencantikkan diri kamu, kamu mungkin menafikan seorng gadis yg cantik/lelaki yg handsome.  

Kalau kamu luangkan masa utk kekal sihat, kamu akan nikmati kehidupan sihat yang baik.  

Kalau kamu habiskan masa menjadi seorang yg suka marah-marah, kamu mungkin menjadi org yang tidak disukai orang.

Kalau kamu luangkan masa utk belajar, kamu mungkin beroleh kebijaksanaan. 

Kalau kamu habiskan masa dengan keluarga, kamu akan mewujudkan kasih sayang dan perhubungan yg aman dgn orang-orang yangg kamu sayangi. 

Beza antara Orang Ybg Berjaya dan Tidak ialah Bagaimana Pintarnya Anda Menggunakan Masa.

#motivasi hari ini๐ŸŽฏ
#sekadar ingin berkongsi
Mohd Shah

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Faraid  

Rupanya setelah kematian suami tanggungjawab mencari nafkah buat anak-anak jatuh kepada walinya...iaitu datuk atau pakciknya, bukan tanggungjawab si ibu. Padanlah dari segi pemberian faraid bahagian isteri paling sedikit berbanding yang bakal diterima oleh waris yang lain. Saya tertanya-tanya, kenapa bahagian isteri paling sedikit sedangkan isterilah yang bakal menanggung keperluan anak-anak kelak. Bahkan rumah dan kereta peninggalan suami boleh dituntut wali jika tidak tersenarai sebagai harta pusaka yang dikhususkan untuk si isteri.

Ramai dari kita tidak tahu kerana belum pernah dengar lagi ada wali yang mencari nafkah buat anak yatim yang masih mempunyai ibu. Inilah amanah Allah yang dilupakan. Demikianlah besarnya tanggungjawab seorang lelaki...bertanggungjawab anda bukan hanya kepada anak isteri sahaja tetapi turut kepada pewalinya..

Apabila agama itu diambil separuh separuh,yg memihak padanya diambil yang memberi rugi padanya ditinggal.

Mari kita berfikir akan kisah benar yg berlaku pada seorang balu yg kematian suami.

1. Semasa hidup simati org susah, adikberadik tak pernah menjenguk, apatah lagi nk hulur belanja utk anak buah walaupon semuanya kerja best2.

2. Rezeki anak2 simati dpt beli sebidang tanah dan membeli sebuah rumah teres. Tak lama kemudian, si mati membeli lagi sebidang tanah utk tujuan berkebun tp tak kesampaian(meninggal dulu)

3. Simpanan simati ada dlm 10k dlm bank, sebuah rumah dan sebidang tanah.

4. Simati selalu bagitau isterinya kalu dia tiada, isteri dan anak2 tak lah susah mana, ada tempat bergantung, ade sedikit duit dan ade tempat berlindung (rumah). Betapa besarnya harapan simati utk si isteri dan anak2.

5. Ditakdirkan si mati meninggal dunia akibat sesak nafas(masalah jantung)..simati meninggalkan balu dan 2 org anak perempuan.

6. Sejurus selepas simati dikebumikan, adik beradik simati termasuk ibu simati telah mengajak si isteri berbincang pasal harta simati kononnya simati akn terseksa dlm kubur kalu tak diselesaikan secepat mungkin.

7. Simati tiada anak lelaki, so harta2 simati akan dpt juga pd adik beradiknya.

8. Tak sampai seminggu si mati meninggal, datanglah adik beradik bertandang kerumah, siap buat lakaran dlm kertas ikut hukum faraid, bahagian utk isteri, anak2, ibu simati dan adik beradik simati.

8. Hukum faraid-bahagian isteri dpt paling sedikit, lansung tak pedulikan perasan sibalu yg masih bersedih, dihamburkan pula nas2 dalil2 bab pembahagian faraid.

9. Paling memilukan,dinilaikan sekali rumah yg diduduki oleh sibalu dgn anak2 ikut nilai pasaran. Kemudian mereka2 itu bagi dua pilihan pada si balu, bayar harga rumah tersebut kepada waris2 yg berhak sekiranya mahu tetap tinggal disitu, atau keluar dr rumah tersebut kerana rumah itu akan dijual dan duit jualan tersebut akan dibahagikan ikut hukum.

10. Nak cari mana 150k? nak tak nak terpksa keluar dr rumah tersebut rumah dijual, dapatlah bahagian sibalu dan anak2 dgn jumlah yg sibalu dapat dan anak2 simati dapat mustahil dpt cari rumah baru.

Bermula lah episod merempat si anak2 yatim, berpindah randah, menyewa situ sini, jgnkan sibalu, si anak pon bekerja lepas balik sekolah nak sara diri sendiri, duit simpanan /tanah sebidang/rumah dijual siwaris. Harapan simati utk tidak menyusahkan anak dan isteri selepas ketiadaanya berkecai sama sekali. Waris2 semua lesap lepas dpt bahagian masing2.

Walaupon berhak pada harta simat tapi kene tengok pula tanggungjawab yg harus dipikul jgn ambil agama itu separuh separuh utk kepentingan sendiri..ya tak berdosa ambil harta yg sememangnya hak kita dlm hukum, tapi berdosa gagal menjalankan tanggungjawab nafkah pd anak2 simati-tempat tinggal /pakaian/makan minum.

Jika kita termasuk dlm golongan sebegitu sebelum ni berubahlah dan moga dijauhkan keturunan kita adik2 kite suami kita ank2 kita dr bersifat kejam begini.

Ambil pengajaran saudara saudari, sekali lagi saya ingatkan apa yg agama ajar, bila simati meninggalkan anak2 yg belum baligh, wajib bg walinya mengikut turutan wali sebelah simati menyediakan nafkah utk anak simati. Kalu tidak diambil peduli, menanggunglah diakhirat kelak.

Hukum faraid itu sgt adil dan indah, diberi lebih kepada lelaki sbb lelaki adalah ketua keluarga yg kene menanggung org2 dibawahnya, kenapa apabila tiada anak lelaki,harta akn  diberi juga kepada adik beradik simati? Jelas Allah memberitahu bahawa adalah tanggungjwb si wali2 utk menanggung nafkah si anak yatim (lebih2 si yatim adalah perempuan) dan semoga dgn pembahagian faraid dpt meringankan beban /membantu si wali2 utk menjaga dan memberi nafkah kepada si anak yatim.

INGAT YEA..! dpt pembahagian harta simati bkn terus beli rumah baru, shopping atau melancong dulu, tapi tunaikan dulu tanggungjawab si anak yatim.

Wallahu'alam

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


๐Ÿ’ช10 CARA BAGAIMANA BANGKIT DARI JATUH๐Ÿ’ช  



1. Pertama sekali kena mengaku bahawa SEMUA silap berpunca dari kita.

2. Istighfar banyak banyak. Reset diri sendiri ke zero point.

3. Set matlamat baru. Lebih tinggi dari yang dicapai sebelum ini.

4. Lupakan masa gemilang lepas, lupakan waktu riang lepas. Anggap segala bermula dari tiada. Dari tiada kepada ada. From zero to hero. Build from nothing.

5. Asingkan kawan negatif dan positif, tinggalkan yang negatif dan mixed dengan positif people.

6. On connection dengan Allah SWT, Off connection dengan makhluk yang tak memberi manfaat. Keep attached dengan Allah.

7. Bahagi masa kepada 3 bahagian, rehat, kerja dan ibadat.

8. Believe, believe dan believe. Percaya dan yakin 1000% akan bangkit semula.

9. Banyak tersenyum dari merenung. Walaupun yang dapat musibah ataupun pun kebaikan.

10. Buat , buat dan buat. Jangan pandang belakang, kiri kanan, side mirror pun jangan tengok. Jalan terus sahaja.

Boleh boleh??

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


R A H S I A S U J U D K E T I K A S O L A T .  


-------------------------------------------


Sujud melibatkan 5 anggota badan yang bertumpu pada bumi, iaitu: 

 - dahi

 - hidung

 - kedua telapak tangan

 - lutut 

 - kedua hujung kaki (jari).


Sujud adalah konsep merendahkan diri, memuji Allah SWT  dan meminta segala macam permintaan kepada Allah swt.


Sekaligus, mengikis sifat tercela seperti sombong, riya', ujub,  takabur dll.


Dr Fidelma O'Leary, Phd Neuroscience dari St Edward's University, telah menjadi mu'allaf, karena mendapati fakta tentang manfaat sujud bagi kesehatan.


Dalam kajiannya ditemukan bahwa

ada beberapa urat syaraf di dalam otak manusia yg tidak dimasuki darah dan urat ini hanya dimasuki darah ketika manusia bersujud.

 

Tetapi urat saraf ini hanya memerlukan darah untuk beberapa saat tertentu saja. 

Iaitu pada waktu-waktu solat yang telah ditetapkan (subuh, zuhur, asar, maghrib dan Isya').


SubhanAllah... 


Jadi, siapa yang tidak solat maka urat ini tidak menerima darah sehingga otaknya tidak berfungsi secara normal.


Salah satu indikasinya adalah timbul macam-macam gejala sosial di masyarakat yg tidak solat saat ini.


Karena letak otak di atas jantung, maka kata Prof Hembing, jantung hanya mampu membekalkan 20% darah ke otak manusia, 

maka dibantu lagi dengan sujud yang lebih lama agar menambah kekuatan aliran darah ke otak.


Hal ini sesuai dengan apa yang disampaikan Rasulullah saw, supaya kita sujud berlama-lama pada raka'at terakhir.


Manfaat sujud berlama-lama ini adalah untuk:


1. Menolak pening


2. Jauhi migrain


3.  Segarkan otak


4.  Tajamkan akal pikiran (peka)


5.  Legakan sistem pernafasan


6.  Betulkan pundi peranakan yang jatuh


7. Betulkan dan kukuhkan kedudukan bayi dalam kandungan


8. Elak kandungan songsang dll.


Dan yang menakjubkan, jika kita memperhatikan, bentuk saraf yang ada dalam otak kita berbentuk seperti orang yang sedang sujud...


SUBHANALLAH..........


Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


merasa berdosa  

Yang palingku takutkan...
setiap hari berlaku...
aku syirik dengan Tuhanku...
Lagi jiwaku terganggu...

Bila aku berpakaian...
Menaiki kenderaan....
atau menghadap hidangan....
Terbayang di fikiranku...
Banyak orang yang terlibat...
Dalam menyediakannya...
Aku merasa berdosa....

Aku merasa berdosa...
Kalau tidak mendoakannya...

Disaat ku ingin tidur...
kuat ingatanku kepada Tuhan...
Aku takut kalau ku mati...
Didalam kelalaian....

Bila aku bangun tidur...
Aku merasa berdosa...
Kalau tak bersyukur kepada Tuhan...

Selepas itu aku berniat pada Tuhan...

Kalau aku di hari itu masih dihidupkan Tuhan...
Aku berjanji dengan Tuhan akan membuat kebaikan....
Yang bersifat habluminallah mahu pun habluminannas...

Inilah janjiku kepada Tuhan....

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Masa Emas dengan Mak  

SEORANG SUAMI MENGAJAK ISTERINYA MAKAN SEPERTI BIASA. 

"JOM SAYANG KITA PERGI  MAKAN KAT SATU TEMPAT TU, SEDAP SANGAT MAKANANNYA DAN TEMPAT YANG SANGAT ISTIMEWA PULA."

ISTERINYA PADA MULANYA DIAM DAN TIBA-TIBA BERKATA:

"SAYA SEBENARNYA LEBIH RELA ABANG AJAK SEORANG WANITA LAIN UNTUK MAKAN ISTIMEWA DENGAN ABANG..""

SUAMINYA TERKEJUT DAN BERTANYA SIAPA WANITA TERSEBUT.

ISTERINYA MENJAWAB, "AJAKLAH MAK ABANG."

"ABANG DAH TERLALU LAMA TAK MELUANGKAN MASA BERBUAL DAN MAKAN DENGAN MAK ABANG."

"SAYA SUDAH SELALU ABANG LAYAN SETIAP HARI TAK PERNAH TERLUPA..
ABANG PERGILAH LAYAN MAK ABANG PULA."

SUAMINYA TERKEJUT BERCAMPUR SEDIH DAN AMAT TERHARU. 

DIA TELEFON IBUNYA DAN MENGAJAK IBUNYA. 

IBUNYA TERKEJUT TAPI SANGAT GEMBIRA.

IBUNYA INGINKAN KEPASTIAN APAKAH BENAR
HANYA MEREKA BERDUA SAHAJA..

SI ANAK MENGIAKAN.

DIA PUN MEMBAWA IBUNYA MAKAN BERSAMA-SAMA DI TEMPAT ROMANTIK DAN ISTIMEWA ITU.

MEREKA BERBUAL PANJANG.

 IBUNYA TERSENYUM PUAS DAN SANGAT GEMBIRA DAPAT MAKAN SERTA BERCAKAP-CAKAP PANJANG DENGAN ANAKNYA..

SI ANAK BERTANYA PADA IBUNYA.

"OK KE MAK?"

"MAK SERONOK KE?"

JAWABNYA IBUNYA,

"YA ANAKKU."

"SUSAH-SUSAH BAWA MAK KE SINI. "

"SERONOK DAPAT BERCAKAP-CAKAP DENGAN KAMU."

"NANTI SAYA BAWA MAK LAGI YA?”

JAWAB IBUNYA, 

"NANTI MAK PULA YANG AKAN BELANJA DAN AJAK KAMU KE SINI..

SETELAH ITU MEREKAPUN PULANG.

SI ANAK TERLALU SIBUK DENGAN KERJAYANYA.

SIBUK DENGAN ISTERI DAN ANAK-ANAK SETIAP HARI..

TIDAK SEMPAT LUANGKAN MASA UNTUK MENELEFON IBUNYA YANG KESEORANGAN. 

JUMPA JARANG-JARANG SEKALI.

SATU HARI DALAM KESIBUKAN DIA TERKEJUT MENDENGAR IBUNYA SAKIT.

DIA KELAM KABUT MENINGGALKAN KERJA KERANA DIA MASIH SAYANG IBUNYA. 

APABILA SAMPAI DI HOSPITAL IBUNYA TELAH MENINGGAL DUNIA.

DIA SANGAT SEDIH DAN MENYESAL KERANA MENGABAIKAN IBUNYA.

TIDAK BERAPA LAMA KEMUDIAN, DIA MENDAPAT KAD DARI TEMPAT MAKAN ISTIMEWA ITU.

TEMPAT MAKAN UNTUK DIA DAN ISTERINYA SUDAH DIBAYAR...

MEREKAPUN MAKAN. 

MASA MAKAN DIA DAPAT SEKEPING NOTA DARIPADA ORANG YANG MENEMPAH TEMPAT ITU.

RUPA-RUPANYA TEMPAHAN DIBUAT OLEH ARWAH IBUNYA. 

KATA IBUNYA, 
"TERIMA KASIH GEMBIRAKAN MAK, WALAUPUN HANYA SEKALI LUANGKAN MASA KAT MAK".

" MAK NAK BALAS DAN TUNAIKAN JANJI MAK. 

MAK DAH TEMPAH KHAS BUAT KAMU DAN ISTERI KAMU.

"SELAMAT BERGEMBIRA WAHAI ANAKKU."

LELAKI TADI DAN ISTERINYA MENANGIS TERESAK-ESAK.

ITULAH MAK.....

YA ALLAH, TIDAK TERBAYAR PENGORBANAN MAK.

TAK PERLU LAYAN MAK TIAP-TIAP HARI SEBAB KITA SANGAT-SANGAT SIBUK DENGAN KEHIDUPAN.

TAPI SEKURANG-KURANGNYA BUATLAH SESUATU DAN GEMBIRAKAN HATI MAK, SEBELUM MAK PERGI....

MALAM HARI BRRDOA DAN MENANGISLAH PADA ALLAH MOHON KEBAIKAN BUAT MAK...

KADANG-KADANG ADA ORANG BERASA HEBAT BARU KHIDMAT SIKIT KAT MAK.

BARU BAGI SEDIKIT SUMBANGAN KAT MAK, DAH RASA MEMADAI .

SEBENARNYA KITA BELUM BUAT BAIK KAT MAK....

KITA CUMA BARU NAK BALAS JASA MAK...

ITU PUN TAK TERBALAS SAMPAI BILA2.

MAK TUMPANGKAN KITA DALAM PERUT DIA SELAMA 9 BULAN

MAK BERSABUNG NYAWA NAK BAGI KITA LIHAT DUNIA NI

NAK BAGI KITA PERGI TADIKA

NAK BAGI KITA PERGI KE SEKOLAH RENDAH

NAK BAGI KITA PERGI KE SEKOLAH MENENGAH

NAK BAGI KITA BELAJAR DI UNIVERSITI

NAK BAGI KITA BEKERJA

NAK BAGI KITA BERKAHWIN

NAK BAGI KITA ADA ANAK

BUKAN NAK BAGI LUPAKAN DIA.....  

MAK MANDIKAN KITA DARI BARU LAHIR SEHINGGA 6 TAHUN. 

MAK TUKARKAN PAMPERS ATAU LAMPIN DARI BARU LAHIR SEHINGGA 3 TAHUN. 

MAK MENYUSU SEHINGGA 2 TAHUN

MAK SUAP MAKAN SEHINGGA UMUR 3 TAHUN

MAK SIAPKAN MAKAN MINUM PALING KURANG 17 TAHUN.

MAK BASUH BAJU DAN SETERIKA  BAJU KITA SELAMA 17 TAHUN.

MAK DUKUNG 3 TAHUN. 

MAK CUCI NAJIS 5 TAHUN. 

MAK BERDOA BUAT KITA SELAGI MAK BERNYAWA.

MAK SAYANG KITA SAMPAI KE AKHIRAT....TIADA KESUDAHAN....

KITA PULA SAYANG MAK, MACAMANA YA..?????

JADILAH ANAK SOLEH WAHAI ANAK-ANAK YANG MASIH ADA MAK.

INI BUKAN PILIHAN. 

TAPI 
PERINTAH ALLAH SWT
PERINTAH RASULULLAH SAW YANG WAJIB DAN TERAMAT BESAR TUNTUTANNYA.

HARGAILAH MAK KITA..

SAYANGILAH MAK. 

MINTA MAAF KAT MAK.

BUAT BAIK KAT MAK....

CAKAP ELOK2 DENGAN MAK

JAGALAH HATI MAK....

KUNJUNGILAH MAK....

BERBUALLAH DENGAN MAK

HUBUNGILAH MAK WALAU SIBUK MACAMANA SEKALI PUN....

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Harapan padaMu Tuhan  

Aku berharap Tuhan,
agar diizinkan...
Bila ada orang yang ditimpa dengan
kesusahan...
Terutamanya kawan-kawan seperjuanganku...
Aku rasa bersalah tidak dapat memberi
bantuan...

Kalau ada orang yang miskin..
Aku berdoa di dalam hatiku...
Jangan Engkau bertindak ke atasku...
Diatas kesusahan mereka...

Kalau kawan-kawanku,
Mendapat nikmat dariMu...
Aku turut rasa gembira,
seolah aku mendapat nikmat itu...

Bila ada orang mencaciku...
Ataupun menghina diriku...
Bukan hati tidak sakit,
Tapi aku buat tak tahu...
Atau buat tak peduli,
Atau dilupakan saja...

Supaya sakit hatiku tidak berpanjangan...
Kerana sakit hati itu fitrah semulajadi...
Sekali sekala terutama selepas tahajud..
Kudoakan kebaikan buat mereka..

Jadi aku memaksa hatiku,
Tak berdendam dengan mereka...

Makin banyak ku mendengar orang menghina diriku..

Kerja aku bertambah lagi...
Menjadikan aku mendoakan mereka....

Agar mereka dapat Petunjuk dari Tuhan...
Untuk memujuk hatiku...
Supaya aku tak sakit hati...
Aku bermujahadah...
Agar aku dapat mengikut sunnah nabi
yang sentiasa mendoakan musuh dapat petunjuk...

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Reunion Mozac  



















Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


puasa  

✨ *_"Ramadhan, Kami Datang!"_* ✨
_12 Rejab 1438 Hijrah_


๐Ÿ’ฅ๐Ÿ‘ŠKOMBO PUASA๐Ÿ‘Š๐Ÿ’ฅ

1⃣ Isnin, 10 April, 13 Rejab
๐Ÿ”ฅPuasa Isnin + Puasa Hari Putih

2⃣ Selasa, 11 April, 14 Rejab
๐Ÿ”ฅPuasa Hari Putih

3⃣ Rabu, 12 April, 15 Rejab
๐Ÿ”ฅPuasa Hari Putih

4⃣Khamis, 13 April, 16 Rejab
๐Ÿ”ฅPuasa Khamis

_*sedikit info berkaitan puasa hari putih_:

๐ŸŒ *Puasa Hari Putih* ๐ŸŒ 

Hari-hari Putih adalah hari ke 13,14 dan 15 di dalam Taqwim Islam (Qamariah).  Hari-hari tersebut dinamakan sebagai “ุฃูŠุงู… ุงู„ุจูŠุถ” (hari-hari putih) kerana pada ketiga-tiga malam tersebut bulan sedang mengambang penuh dan kelihatan cerah menyinari dan menerangi alam semesta.

*Galakan Rasul saw Untuk Berpuasa Hari Putih*
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah berpesan kepada Abu Zarr r.a.; _“Wahai Abu Zarr! Apabila kamu berpuasa tiga hari dari setiap bulan, maka berpuasalah pada hari ke 13, 14 dan 15.”_ (Riwayat Imam at-Tirmizi)

*Fadhilat Puasa Hari Putih*
Berpuasa pada tiga hari setiap bulat umpama berpuasa sepanjang tahun. Diriwayatkan dari Qatadah bin Milhan r.a. yang menceritakan; _“Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam memerintahkan kami supaya berpuasa pada hari-hari putih iaitu hari ke 13, 14 dan 15 dimana Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda; ‘Berpuasa pada ketiga-tiga hari itu seumpama berpuasa sepanjang masa.”_ (Riwayat Imam Abu Daud).

Jom perbanyakkan puasa❗✊๐Ÿป

*ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุจَุงุฑِูƒْ ู„َู†َุง ูِู‰ ุฑَุฌَุจٍ ูˆَุดَุนْุจَุงู†َ ูˆَุจَุงุฑِูƒْ ู„َู†َุง ูِู‰ ุฑَู…َุถَุงู†*َ

Ertinya : “Ya Allah berkatilah kami di bulan Rejab dan Sya'ban, serta berkatilah kami dalam bulan Ramadhan"

*#StriveForMardhatillah*
*#DnTPermata*

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


hidup dimaknai  

Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat. Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.

Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan. Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.

Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian. Rupanya dia begitu menikmati badai ujian dlm kehidupannya.

Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna. Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.

Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung. Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui.  Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah.  

Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.

Satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.  Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.

Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.

Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.

Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.

Allah menjamin rezekiku, sejak aku dalam kandungan ibuku lagi.

Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..

Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..

Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.

Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.

Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.

Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.

Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.
Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, "Dari mana dan digunakan untuk apa"

Kerana rezeki hanyalah "hak pakai", bukan "hak milik"...

Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain. 

Bila aku iri pada rezeki orang, sudah seharusnya juga iri pada takdir kematiannya.
 
subhanallah! 
ungkaian muhasabah diri

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Ibu & anak soleh solehah  



sering kali setelah kita mulai dewasa, kebiasaan bersama ibu mulai berkurang, waktu kita untuk ibu juga mulai berkurang. seiring dengan kesibukan yang kita miliki membuat diri kita lama-lama menjauh dengan ibu, apalagi untuk anak yang merantau, tentu jarak merupakan faktor pemisah kita dengan sang Ibunda. walaupun begitu, kita tetap harus menyayangi beliau, kita harus meluangkan waktu kita untuk ibu, semakin dia Tua, harusnya kita memberikan perhatian lebih kepadanya, jangan sampai kamu menyesal diakhir nanti.

Berusahalah mengembirakan ibu!

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Dosa suami & Isteri  

*26 DOSA ISTERI KEPADA SUAMI*

1. berlebihan dan menuntut kesempurnaan

2. kurang memperhatikan orang tua suami

3. kurang mempercantikkan diri di hadapan suami

4. banyak berkeluh kesah dan kurang bersyukur

5. mengungkit ungkit kebaikan kepada suami

6. menyebarkan masalah rumahtangga kepada orang lain

7. kurang memperhatikan posisi dan status sosial suami

8. kurang membantu suami dalam kebajikan dan ketakwaan

9. membebani suami dengan banyak tuntutan

10. membuat suami risau dengan banyak menjalin hubungan

11. bersikap nusyuz terhadap suami

12. menolak ajakan suami berhubungan badan

13. lalai dalam melayani suami

14. memasukkan orang yang tidak diizinkan suami de dalam rumahnya

15. keluar dari rumah tanpa izin suami

16. menaati suami dalam kemaksiatan kepada Allah swt

17. cemburu berlebihan terhadap suami

18. buruknya perilaku isteri bila suami berpoligami

19. lalai dalam mendidik anak-anak

20. kurang perhatian terhadap keadaan dan perasaan suami

21. menyebarluaskan rahsia tempat tidur

22. isteri mendeskripsikan seorang perempuan kepada suami

23. menggugat kepimpinan suami

24. isteri yang ikhtilah dan tabarruj di hadapan kaum laki-laki

25. kurang setia terhadap suami

26. kurangnya ketakwaan kepada Allah setelah berpisah dari suami

*32 DOSA SUAMI KEPADA ISTERI*

1. Lalai Berbakti kepada orang tua setelah menikah

2. Kurang serius dalam mengharmonikan antara isteri dan orang tua

3. Ragu dan buruk sangka kepada isteri

4. Kurang memiliki sikap cemburu terhadap isteri

5. Meremehkan kedudukan isteri

6. Melepaskan kendali kepemimpinan dan  menyerahkannya kepada isteri

7. Memakan Harta isteri secara batil

8. Kurang semangat dalam mengajari isteri ajaran-ajaran agamanya

9. Bersikap pelik terhadap isteri

10. Datang secara tiba-tiba setelah lama pergi

11. Banyak mencela dan mengkritik isteri

12. Kurang berterima kasih dan memotivasi isteri

13. Banyak bersengketa dengan isteri

14. Lama memutus hubungan dan meninggalkan isteri tanpa sebab yang jelas

15. Sering berada di luar rumah dan jarang bercengkrama dengan keluarga

16. Interaksi yang buruk dengan isteri

17. Tidak menganggap penting berdandan untuk isteri

18. Kurang perhatian terhadap Doa yang dituntun ketika menggauli isteri

19. Kurang memperhatikan Etika, Hikmah dan Hukum hubungan badan

20. Menyebarkan rahsia ranjang

21. Tidak mengetahui kondisi biologis perempuan atau perasaan isteri

22. Menggauli isteri ketika haid

23. Menggauli isteri pada duburnya

24. Memukul isteri tanpa alasan

25, Kesalahan bertujuan untuk poligami, tidak adil antara isteri

26. Tidak bersikap Adil antara beberapa isteri

27. Terburu-buru dalam urusan Talak

28. Tidak mau mentalak, padahal sudah tdk mungkin ada keserasian

29. Mencela isteri setelah berpisah dengannya

30. Mengabaikan anak-anak setelah mentalak isteri

31. Kurang setia terhadap isteri

32. Kurang puas dan selalu melirik perempuan lain

 Hati-hati buat para suami!

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


AIR TANGAN ORANG YANG TIDAK SOLAT.  



Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat
adalah dosa besar, malahan orang yang tidak solat
lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau
meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada
zaman Nabi Musa a.s.

Kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki
yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu
terdetik dalam hati dia (nazar), "Kalau aku dapat
anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." 
Nak
dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki
tadi pun hamil dan melahirkan anak.
 Apabila dah
dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar
nak kena minum air kencing anjing hitam.

Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan
syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. 
Kalau
umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka
tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah.

Tapi kalau zaman Nabi Musa, barang siapa bernazar,
walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu,
si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah
hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan
menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya.

Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu
minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air
yang lebih hina dari air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah
air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang
meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun
senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh
Nabi Musa tadi.

Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan
solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung
rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu
baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.

Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan
masakan ibu atau isteri kita.

 Jadi, kepada muslimat
sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan
solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke
dalam basuhan makanan; nasi, dan sebagainya. 

Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang
dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak
gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat.

Tak tergamak kan?
Tapi lain pula halnya dengan kita hari ni.

 Pagi petang,
mamak. Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak
segelintir tukang masak yang tak solat.

 Kita pun
makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab
tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. Hati- hati
dengan apa yang kita makan. 

Betapa beratnya amalan
solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi
Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-
kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril a.s.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda
berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam),
"As-solah as Solah wa amalakat aimanukum".

Maksudnya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan
dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah
tanggunganmu.."

p/s : Ambillah pengajaran dari kisah ini untuk ahli
keluarga kita bersama. 

Selepas baca, mohon share..

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Urut dan Durian  

Hari ni berubat di pusat perubatan Islam Ukhwah di Jenjarum banting. Alhamdulillah. mmg agak terasa sakit masa urutan, tp mmg meraka umpama pakar tulang dan urat. terutama slip disc.


Selesai. Charge RM100. ajak rahmat sholihin yg duk berdekatan utk sembang2 mengopi. Kak long nk KFC pula..huhu.. dah pandai...๐Ÿ˜…๐Ÿ˜‚


then otw balik utk ubat letih Mem yg keletihan melayan karenah anak2. kita pi makan durian sat. kos RM39.20 sebiji๐Ÿค”๐Ÿ˜„ area petronas simpang jalan nk ke jelebu.



singgah masjid berdekatan. jamak maghrib isyak. then ambil kereta di KTM senawang. balik.... Sian kak long nangis dlm kereta tadi masa kat masjid. ayah ingat kak long nk main handphone umi dlm kereta, so ayah bawa je maisa sorg masuk masjid... nangis dlm kete audi x dengar... tu la.. sori ya sayang... 
dh lena tu.. moga xserik dgn audi ayah.
Dia minat btol kereta oren umi dia tu. princess hanifa kan minat oren..

update terkini, Maisa dh tumbuh gigi atas..๐Ÿ˜‰ jaga2 uminya๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜…

Maisa pun dah pandai balas2 kat akak dia. dh mula ada emosi...

adat membesarkan anak2. Moga Dipermudah. moga kedua2nya solehah. jadi saham buat umi ayah di akhirat


 

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


jaga hati  

Hendaklah kamu ketahui apabila kamu beramal dengan zikir dan ibadat2 sunat maka akan datanglah penyakit2 hati didalam ibadat seperti riak..takabur..ujub dan pelbagai penyakit..ini adalah proses dalam pejalan kerohanian.. apabila telah nampak akan penyakit2 itu pda diri kamu maka carilah ubatnya..
Sebelum kamu bercucuk tanam tidak ada penyakit yang timbul..apabila kamu bercucuk tanam maka datanglah pelbagai penyakit dan serangga perosak yang akan cuba untuk merosakkan tanamanmu itu.. Begitulah dengan amal akhirat..ibadat2 sunat dan zikir..apabila kamu masuk kedalam amalan itu maka akan datanglah penyakit2 itu..
Dan ketahuilah olehmu Allah menzahirkan penyakit2 itu agar kamu kenal akan aib cela serta penyakit2 kamu yang selama ini tidak engkau ketahui..yang tersembunyi didalam dada2 qalbu kamu..
Maka setelah diperlihatkan penyakit2 itu..maka perbaikilah..

~ Kalam Sufi ~

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


perjalanan naik train  

terima kasih kak long hanifa dan adik Rumaisa teman ayah amek kereta. terima kasih ummi Zaf juga! parking kete oren kt sana. kena RM4. tiket train, Harga dlm RM17 shj utk ayah ummi. adik beradik berdua ni free je.๐Ÿ˜‰





Then naik uber ke jalan Chan sow lin. RM7. Axia. bagi je remaja Chinese tu RM 10. sedekah. Alhmdulillah. kereta siap tanpa sebarang bayaran. Terima kasih Audi!

Then makan tghr di D junction cafe KL. check in trillium hotel. deluxe. rest.

ptg jumpa puan rohani IGSB. settle urusan sdn bhd. sekali minta ada auditor company. Moga dipermudah.๐Ÿ˜Š amin

then gerak ke Space seven, shah alam. meraikan kejayaan IS Group Limited Listed First Board Aussie. Alhamdulillah lagi. Harga masih 70sen Msia. 





Then kembali ke Sarang di Trillium hotel, Sungai besi.

zzzzzz



Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Related Posts with Thumbnails

Bumi Tuhan... Bersaksilah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster