kisah sufi

Assallamualaikum semoga Allah merahmati.dan meredhai sahabat semua.Kemaafan jika kekhilafan disetiap perkongsian.Terima kasih atas segala ilmu.

*KISAH SUFI*

Suatu ketika seorang Sufi, Imam Tarmimi, membuat sehelai baju. Setelah siap dia sangat menyenangi baju barunya itu. Tetapi kerana terdesak terpaksa dia menjualnya. Ketika baju itu ditawarkan kepada pembeli dan diamati, ternyata di dalam ada cacat, ada bahagian yang robek. Maka, baju itu pun dikembalikan. Tidak diduga Imam Tarmimi menangis tersedu-sedu, sehingga pembeli itu terharu lalu berkata, "Janganlah bersedih tuan, baju itu tetap akan ku bayar." Mendengar teguran itu, Imam Tarmimi menjawab, "Apakah kamu kira aku menangis kerana baju itu? Tidak. Baju itu memang kesayanganku, dan kamu kembalikan kerana ada sedikit cacat. Tapi, akau menangis kerana teringat kepada amal-amalku sejak empat puluh tahun dahulu. Aku merasa khuatir dan takut jangan-jangan amal itu tidak diterima ALLAH akibat suatu kecacatan di sebab tidak ikhlas."
😭💚

 ðŸ’›ðŸ’šðŸ’œðŸ’™ðŸ’–💚💜

Ya Allah, kami berlindung dari rasa riak, bongkak, sombong, lupa diri dan sifat menunjuk2. Engkau hadirkanlah kepada kami keikhlasan dalam hati kami. Engkau hadirkanlah kecintaan kami kepadaMu. Jgnlah Engkau biarkan kami lupa diri bila di jalanMu. Janganlah Engkau biarkan kami berasa pandai dgn ilmu2 kami. Sesungguhnya ilmu kami umpama setitik air di lautan yg amat luas. Semoga apa yg kami kongsikan dalam dunia maya ini, diberikan ganjaran olehMu ya Allah. Aamiin.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah