Keutamaan berlaku baik kpd anak perempuan


Telah mengkhabarkan kepada kami Syu'aib dari Az Zuhri; Telah menceritakan kepadaku 'Abdullah bin Abu Bakr bahawa 'Urwah bin Az Zubair; Telah mengkhabarkan kepadanya bahawa 'Aisyah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berkata; 

"Saya pernah dikunjungi oleh seorang wanita yang mempunyai dua orang anak perempuan. Kemudian wanita tersebut meminta makanan kepada saya. 

Sayangnya, pada saat itu, saya sedang tidak mempunyai makanan kecuali sebiji kurma yang langsung saya berikan kepadanya.

Kemudian wanita itu menerimanya dengan senang hati dan membagikannya kepada dua orang anak perempuannya tanpa sedikit pun ia makan. Setelah itu, wanita tersebut bersama dua orang anak perempuannya pergi.

Tak lama kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam masuk ke dalam rumah. Lalu saya menceritakan kepada beliau tentang wanita dan kedua anak perempuannya itu. 

Mendengar cerita saya ini, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

''Barang siapa diuji dalam pengasuhan anak-anak perempuan, lalu ia dapat mengasuh mereka dengan baik, maka anak perempuannya itu akan menjadi penghalangnya dari api neraka kelak.''

[Hadith Riwayat Imam Muslim(No.4762)]

Sumber : telegram.me/Mujahidfillah

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah