Dua beranak dan seekor keldai

Hari ini sy nak bercerita tentang dua beranak dan seekor keldai..

Dikisahkan oleh beberapa pencerita yang melibatkan dua beranak dengan seekor keldai, di mana tujuan dua beranak ini ialah mahu menguji tentang sikap manusia dalam melihat pelbagai keadaan dan peristiwa yang akan berlaku ke atas mereka, di mana mereka berdua pun memulakan perjalanan dengan melintasi..

Kampung A:-
Ketika mereka melintasi kampung A, sianak tengah menunggang keldai tersebut dan sibapa menonton atau menarik keldai tersebut dengan berjalan kaki, ketika penduduk kampung A melihat peristiwa tersebut, mereka mengherdik sianak, kenapa dia yang naik keldai dan membiarkan bapanya berjalan kaki, ini menunjukkan sikap anak derhaka dan tidak menghormati ibubapa.

Kampung B:-
Setelah melintasi kampung A, mereka menukar kedudukan pula, di mana sibapa pula yang menunggang keldai tersebut. Apabila mereka melintasi kampung B, penduduk di situ terus mengherdik sibapa pula, kenapa anak yang masih kecil lagi itu dibiarkan berjalan kaki sedangkan sibapa lebih besar daripada anak itu dan sepatutnya sianak yang menunggang keldai tersebut. Bapa yang tidak berhati perut.

Kampung C:-
Kini mereka berdua pula akan melintasi kampung C, kali ini dua beranak tersebut menunggang keldai tersebut, bila mana dilihat oleh penduduk kampung C, maka penduduk di situ terus mengherdik mereka berdua 'betapa teruknya dua beranak itu kerana menunggang berdua keldai yang kecil itu, mana mungkin keldai kecil itu boleh menanggung beban dua beranak tersebut', tiada berakal keduanya.

Kampung D:-
Pada kali ini mereka berdua tidak menunggang keldai tersebut dan hanya membiarkan keldai itu tanpa penunggang, namun apabila mereka melintasi kampung D mereka diherdik lagi oleh masyarakat di situ, kenapa mereka membiarkan keldai itu tidak ditunggangi, ada kemudahan tidak digunakan, tidak pandai menggunakan nikmat yang sedia ada.

Kampung E:-
Kampung E adalah kampung terakhir, pada kali ini dua beranak tersebut tidak menunggang, atau tidak juga membiarkan keldai tersebut berjalan sendirian, tetapi mereka memikul keldai tersebut. Apabila mereka melintasi kampung E mereka diherdik teruk dan dikatakan bodoh, kerana tidak menunggang keldai tersebut bahkan memikulnya pula, bukankah itu tindakan yang tidak masuk akal memikul keldai.

Di akhir ekspedisi dua beranak itu, lalu sibapa menjelaskan kepada anaknya, apa yang dilihat, didengar, dan dialami tadi merupakan sikap manusia yang tidak akan merasa senang dengan orang lain. Selain itu, manusia juga akan sentiasa mengata dan mengata, mengkritik dan terus mengkritik walau apa sahaja yang kau lakukan, sama ada berbentuk kebaikan atau sebaliknya.

Oleh itu, kita tidak heran dengan kedudukan msayarakat hari ini, mungkin mereka perlu maklumat, mahu memperbaiki, mahu membantu, mahu menegur dengan harapan berlaku sebarang perubahan. Oleh itu, kita kena positif dan berlapang dada kepada sesiapa sahaja kerana itu haknya untuk menegur, tapi biarlah bersopan, berbudi bahasa, ikhlas dan bukan berdasarkan ada kepentingan peribadi.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah