KISAH 3 SOALAN 1 PENAMPAR  


_Ada seorang pemuda yang lama belajar di luar negeri kembali ke tanahair dengan angkuh dan sombong. Di dalam benak kepalanya telah lama tersimpan 3 pertanyaan yang dianggapnya tiada siapa yang boleh jawab. Satu hari beliau bertemu seorang imam tua di kampungnya._

*PEMUDA:* _Tok imam boleh tak jawab soalan-soalan saya?_

*PAK IMAM:* _Boleh!!! dengan izin Allah._

*PEMUDA:* _Tok imam yakin kaaa?? Profesor pun tak boleh jawab soalan saya._

*PAK IMAM:* _Aku akan cuba jawab soalan hang,,!!!_

*PEMUDA:* _Saya ada 3 soalan;_
_1. Kalau benar ALLAH tu ada, tunjuk kat saya kewujudan dia?_
_2. Apakah yg dinamakan TAKDIR ?_
_3. Kalau syaitan dibuat dari api, kenapa mereka dimasukkan ke neraka yg dibuat dari api, tentu syaitan tu tak sakit sebab mereka dari unsur yg sama. Apakah tuhan tak pernah terfikir sejauh itu???_

*PANGGGGGGGGG !!!*
_Satu penampar dari tok imam singgah kat pipi pemuda itu._

*PEMUDA:* _Adoiiiii!!! Awat Tok imam tampaq saya?_

*PAK IMAM:* _Sekali tampaq kat muka hang adalah jawapan untuk 3 soalan hang tanya sat-sat !!_

*PEMUDA:* _Saya tak paham !!!_

*PAK IMAM:* _Macamana rasa penampaq saya?_

*PEMUDA:* _Sakit laa Tok Imam !!!_

*PAK IMAM:* _Jadi hang percayalah sakit tu ada !!!_

*PEMUDA:* _Ya !!!_

*PAK IMAM:* _Boleh tak hang tunjuk sakit tu ada dan macam mana rupa dia_.

*PEMUDA:* _Tak boleh laaa Tok Imam oiii,,!!!_

*PAK IMAM:* _Tu jawapan soalan pertama hang. Kita boleh rasa ALLAH tu ada tapi tidak boleh tengok._

_Permuda terpegun jawapan Pak Imam._

*PAK IMAM:* _Malam tadi hang mimpi tak nak makan penampaq aku?_

*PEMUDA:* _Takkk!!! ( sambil gosok2 pipi bekas kena penampar )_

*PAK IMAM:* _Hang terpikiaq tak yg hang nak makan penampaq aku hari ini ?_

*PEMUDA:* _Takkk!!! ( masih tercengang2 )_

*PAK IMAM:* _Tu lah namanya TAKDIR,,!_

_Pemuda sombong itu terdiam._

*PAK IMAM:* _Tangan yg aku tampaq muka hang ni dibuat dari apa?_

*PEMUDA:* _Kulit dan daginggg !!!_

*PAK IMAM:* _Pipi yg kena panggg ngan aku tu dibuat dari apa pulak ?_

*PEMUDA:* _Kulit dan daging...!!!????_

*PAK IMAM:* _Hang rasa macam mana bila aku pangg hang tak sakit ?_

*PEMUDA:* _Sakit dan pedih berdesing...!!!?_

*PAK IMAM:* _Itulah....! Walaupun syaitan dibuat dari api dan neraka jugak dari api, Jika ALLAH berkehendak maka neraka akan jadilah ia tempat yang menyakitkan untuk syaitan....walaupun sama unsurnya...!_

*PEMUDA:* *Allahuakbar !!!*

*Pak imam* *meninggalkan pemuda itu dan pemuda itu sangat kagum dengan ketinggian ilmu Pak imam tua tersebut.* 

*Semoga bermanfaat.*

_Share dan sebarkan... JazakAllahuKhair....😃 Senyum itu sedekah.....

AddThis Social Bookmark Button


0 comments: to “ KISAH 3 SOALAN 1 PENAMPAR

Related Posts with Thumbnails

Bumi Tuhan... Bersaksilah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster