motivasi  

semasa perang dunia kedua, angkatan tentera laut memastikan yang semua rekrut barunya tahu berenang ataupun mahu belajar berenang. hal ini adalah kerana, dengan keupayaan berenang mungkin suatu hari nanti dapat menyelamatkan nyawa anak kapal semasa di laut.

oleh yang demikian, rekrut yang tidak tahu berenang dikehendaki menghadiri kelas renang. saya pernah menyaksikan sesi latihan di dalam kelas itu. saya geli hati apabila melihat lelaki yang muda dan sihat terapi gerun melihat air. salah satu latihan yang dijalankan memerlukan anak kapal yang baru melompat dari sebuah platform setinggi enam kaki ke dalam air dengan kedalaman lebih daripada lapan kaki, dengan disaksikan oleh enam orang pakar renang.

dalam pemerhatian yang lebih mendalam, situasi yang dihadapi oleh rekrut baru itu adalah sesuatu yang menyedihkan. wajah mereka memang kelihatan takut. beberapa kali juga para rekrut ditolak 'secara tidak sengaja' ke dalam air. hasilnya adalah rasa takut itu berjaya dikalahkan.

kejadian ini membuktikan satu perkara iaitu tindakan dapat menghilangkan ketakutan, manakala keraguan dalam membuat keputusan dan penangguhan dapat menyemarakkan lagi rasa takut.

Tanamkan prinsip ini dalam minda kita iaitu " Tindakan dapat menghilangkan ketakutan".

☑️THE MAGIC OF BIG THINKING

AddThis Social Bookmark Button


0 comments: to “ motivasi

Related Posts with Thumbnails

Bumi Tuhan... Bersaksilah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster