Nikmat vs ujian

Hidup ini antara pergiliran..
Nikmat dan ujian....
Nikmat melatih rasa syukur...
Ujian melatih rasa sabar...

Suka dan duka ada batasnya...
Gembira di akhirat untuk selama-lamanya...
Harga syurga bukan segunung emas...
Tetapi tangisan hati takutkan Allah...

Apalah erti hidupku sekarang?...
Dengan hati yang tidak tenang...
Bersarang dengan zulumat....
Masih mencari nur kebenaran...

Allah hadirkan seseorang...
Penyeri hidup memberi sinar...
Tapi ujian tetap ada...
Sebagai tanda keimanan...

Oh Tuhan...
Dimanakah cahaya ketenangan?
Dunia yg terang terasa gelap...
Hampir aku jatuh ke perigi yang dalam...
Kau datang selamatkan...

Dahulu.... pejuang kebenaran ada...
Aku nampak jalan...
Aku hidup dalam hiburan Islam...
Tapi kini sudah tiada...
Aku seperti anak ayam kehilangan ibu...
Aku ketandusan pemimpin kebenaran...
Aku mahukan penyelamat dengan segera...

Aku pening... jiwa berkecamuk...
Media2 massa terisi dengan noda dan darah...
Akibat kerakusan manusia....
Tangan2 manusia yang durjana...
Kasih sayang sudah berkecai...

Kawan kawan pula...
Susah nk jumpa ada roh perjuangannya....
Hari-hari cerita dunia... itu yg dikejarnya..
Menjadikan nafsuku membuak2 untuk turut sama...
Mazmumah...mazmumah....

Ya Allah... izinkan aku ke Haramain...
Hantarkan aku ke sana..
Aku nk bercakap2 di depan rumahMu..
Aku nak bercakap2 dgn nabiku...
Rezekikanlah....

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah