Perjalanan Ogos

Salam wrt. Alhamdulillah, tsumma alhamdulillah.

Hari raya tahun ini sgt berbeza dgn tahun2 sebelumnya. Berkejar ke sana sini. Alhamdulillah.pengalaman yang berharga buat kali pertama. Best jugak lah walaupun agak kepenatan..:)

Malam raya, dimulakan dengan takbir rumah ke rumah. Aku suka jer join, dan ia agak menarik. Meriahkan rumah2 dengan takbir. Cuma aku tidak biasa untuk bertakbir sampai ke pagi. Dengan mengantuknye malam tu dan hati yang tidak tahu nak ckp cmner. Malam tu aku ingin sgt pulang ke kampung kerana biasanya kami kumpul sama2 adik beradik di rumah merasai kemeriahan mlm raya bersama. Tidak mengapa, untuk tahun pertama ni ikut sahaja dan rasai pengalaman bertakbir smpai ke pagi:).. di kampung ramuan china pun ada juga tapi xlah sampai ke pagi.sedangkan esok mahu berjalan ke sana sini...hmmm wallahua'lam...


Di pagi hari, dalam pkul 7 aku bertolak ke seremban. Jemput Zaujah di hospital. Kelihatan senyuman di wajahnya. Katanya dapat rest jugak on call mlm tadi dalam sejam dua. Alhmdulillah. Aku terus memecut ke masjid Negeri Sembilan. Solat sunat Eidul fitr. Khutbah di sampaikan oleh syeikh Fuad Almaliki. Menarik! Syeikh sentuh berkenaan dengan golongan yg dipanggil 'ruaidhidhoh'. Apakah itu? Inilah golongan yg diangkat manusia diakhir zaman, ykni org yg tiada ilmu tp brckp tntg agama... pnjg lebar khutbah hari tu.




Selepas itu aku terus drive ke rembau. Smpai di rumah oren, bersiap dan jamah mknn sket, kemudian ke rumah mak long. Then, dpt call dr ummi, semua dh kt kubur arwah atok Hadi. So, trus lah ke Ramuan China. Beraya kt cni kire menyalang skali la...hehe. mklumlh blh laki blum wat lagi.:)..  Semua dh kumpul. Gi umah pak busu. Mak busu pun ada. Mak busu kerja di Riyard. So, jrg2 blik. Jadi kali ni  dpt la jumpa:)..  anak2 dia merangkap sepupu aku pun ada.hehe.. trus ke rumah uwan2 belah abah. Then balik rumah. Kali ni wan cik x dpt blik. Ada di rumah anaknya di Petaling Jaya. So,program esok adalah beraya di PJ dan Ampang (umh pak lang)..


Ptg lps zohor, amek kptsn utk beraya di Rumah Tua Melaka. Belah ayah mertua... rumah mak long meriah... sempat sembang2 dan brkenalan dgn fmly Melaka. Then ke rumah pakcik. Tp pak cik xde, pi beraya.. after asar, aku dan Zaujah ke pantai Pengkalan Balak... meleraikan penat dan bersembang2... kmudian tros blik ke rumah. Aku pun kurang sihat ketika tu. Dah mula bersin dan batuk2. Mgkn sbb mlm td. X biasa brjln2 smpi 2,3 pg bertakbir. So, mkn ubat yg dibekalkn zaujah.

Nk jd cerita, mlm tu masa ziarah umah pak lang. Time tu steady lg. Tp di rumah pak long.. masyaAllah.. xle bendung mengantuknyerrr... sepupu aku Khairul ajak sembang, tp aku xdpt fokus lgsung... punyer la mengantuknyer. Penangan ubat batuk memang kuat! Blik rumah trus tidur, xde kate ape dah...

Itulah penangan hari pertama Raya bila dh berkeluarga...(",)

Sedikit gambar hari raya kedua.. ke Rumah pak long belah zaujah.. tp ade sedikit geseran telah berlaku...hmmm... tembok depan rumah telah di cium...




Pak Long xde, dah kluar beraya.. so, ke rumah Mak long sekali lagi. Makan sup ayam. Best2!

then, umi call. Rombongan KL nak singgah umah oren. After makan2 dan sembang2 sesama besan, maka kami pun bertolak lah ke PJ dan Ampang.

Pak Tam = Petaling Jaya
Pak Lang = Taman Tun Razak, Ampang


Rumah Pak Tam
Rumah Pak Lang
Spasiba!

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah