Countdown minggu

Salam wrt, alhamdulillah, salam buat Rasulullah Saw.

'Sir, nanti cerita lagi tentang adab.'.. kata Uwais Zaki tahun 2. 'Insya Allah'  jawabku... alhamdulillah.. elok sgt kalau anak2 ni suka nak belajar tentang adab. Aduh.. cuma aku ni. Masih tidak beradab dengan Allah, tak beradab dengan Rasulullah Saw.. solat lalai, Selawat kurang...  tapi cerita pasal adab..huhu.. yaAllah.. Ajarkan aku bagaimana untuk beradab denganMu... Cahayakan hidupku dengan akhlak Rasulullah Saw...

Semalam lepas Jumaat, makan dan rest kejap. Masih ada masalah dengan skynet. Check internet. Buka forum tntg skynet Melaka. Hmm, rupanya ramai yg komen tntg pengurusan Skynet Melaka. Patut lah. Aku alami masalah yg sama. Kad belum sampai2 lagi ke rumah. So, aku gagahkan juga untuk terus istiqamah call skynet melaka yg memang susah sgt nk angkat telefon. Alhamdulillah, dah berkali2 call, dapat juga. Lepas comfirm kat skynet bahagian mana, terus aku start kereta dan ke sana (Balai Panjang). Buka je pintu skynet tu, pehh, bersepah2 brg. Meja diorg pun penuh. Hmm, cmtu ke hari2? Erm, agak serabut kalau kerja dlm keadaan cmtu. Pihak skynet patut bagi bilik yg elok utk diorang kerja. @ bilik dah ada, tapi diorang letak sume brg kat depan.. hmm, entah la, dah mmg kerja diorg cmtu. Malas nak tanya mcm2, bagi Nombor rujukan dan ambil barang. Terus balik rumah:) settle sume. Takde la ummi pening2 kepala lagi:)




Em, esok dah pilihan raya. Malam tadi di FB macam x best je. Orang gaduh2 pasal parti dia lagi bagus. Hmm, apa tu? Malas nak baca sangat, so aku wat kerja aku. Upload gambar event dan invite kawan2.. jemput la datang ya. Yang berkesempatan, saya mengharapkan doa dari anda semua ya.

Ok, nak kongsi. Dalam minggu ni ada dapat email dari sahabat2 tentang keadaan di luar negara. Sangat banyak gempa bumi berlaku tahun ni. Di jordan, banyak juga perkara berlaku.

1. Tentera AS yang sedang berada di sempadan Jordan-Syria berjumlah 20 ribu orang.Raja Abdullah telah mengarahkan tentera Jordan untuk menyediakan 'missile' di sepanjang sempadan dengan Syria sekembalinya baginda dari lawatan ke AS baru-baru ini.

2. Tentera Israel diberitakan sedang membuat latihan ketenteraan di Golan, sempadan Syria dan telah menambah tentera bantuan seramai 1 ribu orang, sebagai persediaan menghadapi sebarang kemungkinan.

3. Menteri Air dan Saliran Jordan memberi amaran tentang masalah air yang meruncing di utara Jordan. Ini disebabkan Syarikat Viola, sebuah syarikat dari Perancis yang menguruskan air di utara Jordan telah menghantar surat untuk menamatkan kontrak menguruskan air. Lebih-lebih lagi menjelang musim panas ini kerana bekalan air yang berkurangan. Ditambah dengan penduduk yang semakin bertambah dengan, setiap hari kemasukan pelarian Syria ke Jordan adalah sekitar 1500-2000 orang. 

4. Pergaduhan Pelajar di Universiti-universiti tempatan. Di antaranya Universiti Malik Husin bin Talal di Ma'an, Universiti Yarmouk, Universiti Jerash Al Ahliyah dan Universiti Jadara di Ma'an menyebabkan kematian seorang pelajar, manakala seorang budak dan seorang pegawai keselamatan cedera, lalu pihak keluarga pelajar telah menyerang 2 buah balai polis menyebabkn 3 orang cedera. Kejadian ini telah dibincangkn di peringkat parlimen.Di Universiti Jerash Al Ahliyah, 15 siswa telah dibuang manakala 40 yang lain di gantung.Secara umumnya keadaan di bandar Irbid stabil tidak terkesan dengan kejadian bom pelancar yang jatuh di kawasan Ramtha iaitu daerah sempadan Jordan-Syria. Jarak Ramtha dari bandar Irbid ialah 4O km. Akhbar-akhbar tempatan melaporkan kawasan sempadan sudah kembali tenang setelah kejadian tersebut yang menyebabkan kebakaran ladang-ladang kepunyaan warga Jordan. Pihak berkuasa Jordan dilihat cuba menutup berita tersebut.

Sementara itu pihak keselamatan Jordan kini mengetatkan kawalan keselamatan di Irbid yang kini menjadi tumpuan hampir 35 ribu orang pelarian Syria mendapatkan perlindungan. Ini adalah kerana kejadian jenayah sosial yang smakin membimbangkan diantaranya kecurian, pecah rumah, ragut, zina dll.itulah antara yang berlaku di sana.

Hmm, fikirkanlah bagaimana keadaan di negara orang dan bandingkan dengan negara kita. Fikir-fikirkan ya...:) wassalam...

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah