Sikap orang Islam dan Kafir Quraisy terhadap Israk Mikraj

Pagi itu Abu Jahal kumpul orang ramai. Dalam hatinya, dah jelas dah Muhammad menipu. Jadi Abu Jahal lah yang menyampaikan kepada orang ramai tentang mukjizat Israk Mikraj ini. Orang semua tak percaya apa yang Abu Jahal beritahu, orang Tanya balik Rasulullah Saw. Rasululah membenarkannya. Maka disini berlaku ujian, orang Kafir memang tak percaya hal ini, bagaimana boleh pergi ke Baitul Maqdis dan pulang semula ke Mekah dalam masa satu malam sedangkan naik unta ke Baitul Maqdis pun makan masa sebulan perjalanan. Bahkan orang-orang Islam yang lemah Imannya juga mula goncang. Ada diantara mereka yang mengadu kepad Saidina Abu Bakar tentang hal ini. Mari kita lihat apa kata Saidina Abu Bakar orang yang paling memahami Rasulullah Saw dan paling kenal Rasulullah Saw. Kata Saidina Abu Bakar, kalau Rasulullah Saw yang bercakap begitu Rasululah bercakap benar. Saidina Abu Bakar segera pergi kepada Rasulullah Saw di Ka'bah. Dia lihat Kafir Quraisy sedang mengurumuni Rasulullah Saw. Abu Jahal yang panggil semua orang supaya datang mendengar cerita Rasulullah Saw. Selama ini dia dan pembesar-pembesar Kafir Quraisy larang orang datang pada Rasulullah Saw, tapi kali ini mereka yang panggil orang datang kepada Rasulullah Saw. Mereka rasa ini point untuk mereka.

 Saidina Abu Bakar terus datang mengadap Rasulullah Saw dan terus dia bertanya, wahai Rasulullah Saw apakah Rasulullah Saw pergi ke Baitul Maqdis semalam? Benar, kata Rasulullah Saw. Kata Saidina Abu Bakar, benar apa yang engkau cakap wahai Rasulullah Saw. Kata-kata yang terbit dari hatinya yang tak berbelah bagi langsung dengan Rasulullah Saw. Hati yang sangat yakin dengan Rasulullah Saw. Ketika itu kata Rasulullah Saw, engkau telah berkata benar wahai Abu Bakar yang benar. Inilah kali pertama Abu Bakar dipanggil As Siddiq. Inilah makam Saidina Abu Bakar. Makam yang luar biasa dan tidak ada ragu langsung dengan Rasulullah Saw. Saidina Abu Bakar tak mempersoalkan langsung Rasulullah Saw, terus dia benarkan Rasulullah Saw. Ketika itu Kafir Quraisy menyangkal keyakinan Saidina Abu Bakar itu. Bagaimana kamu boleh percaya, orang pergi Palestin sebulan dan balik sebulan pula, ini Muhammad pergi satu malam. Kata Saidina Abu Bakar, aku telah membenarkan Rasulullah Saw pada perkara yang jauh lebih besar dari itu. Aku beriman dengan Rasulullah Saw tentang wahyu yang turun dari langit dalam masa sekelip mata. Berlaku saja peristiwa dibumi, wahyupun turun mengulasnya. Kalau ini pun aku percaya, kenapa pula aku tak percaya Rasulullah Saw pergi ke Baitul Maqdis dan pulang semula ke Mekah dalam masa satu malam saja.

 Bukan sekadar itu saja, Saidina Abu Bakar selepas itu membuktikan kepada Kafir Quraisy bahwa Rasulullah Saw benar dalam apa yang Rasululah perkatakan itu. Lihat, begitu Saidina Abu Bakar memahami Rasulullah Saw. Patutlah dia sebagai Sahabat setia Rasulullah Saw, pembantu utama dan regu utama dalam perjuangan Rasulullah Saw. Kata Saidina Abu Bakar, wahai Rasulullah Saw, kami semua tahu engkau tidak pernah pergi ke Baitul Maqdis, diantara kami ada yang pernah pergi kesana, mohon Rasulullah Saw ceritakan kepada kami bagaimana Baitul Maqdis itu? Rasululullah pun menceritakan bagaimana Baitul Maqdis. Ada diantara Kafir Quraisy yang mula bertanya pertanyaan yang detail, berapa jumlah tiangnya, berapa jumlah pintunya, berpa jumlah tingkapnya. Begitu pula usaha Kafir Quraisy untuk membuktikan Rasulullah Saw tidak benar walaupun dah jelas pada mereka Rasulullah Saw menceritakan tentang Masjidil Aqsa tepat dengan yang sebenarnya. Dengan kuasa Allah, Allah datangkan Baitul Maqddis itu di depan mata Rasulullah Saw. Semua yang Kafir Quraisy Tanya Rasulullah Saw jawab. Semua Rasulullah Saw jawab, tak ada yang Rasulullah Saw tak tahu dan tak boleh jawab. Kafir Quraisy pelik, tapi hati mereka belum terbuka untuk beriman, mereka tetap tidak percaya. Tapi kata Rasulullah Saw, diantara kita ada bukti yang lahir. Ada kafilah yang aku pintas semasa perjalanan pulang. Rasululah memberitahu Kafir Quraisy ciri ciri kafilah ini bahkan ciri unta yang mengetuai kafilah ini secara detail. Kata Rasulullah Saw lagi, ada unta mereka yang hilang ditengah perjalanan, aku yang menunukkan kepada mereka tempat unta mereka bersembunyi. Kafir Quraisy Tanya, bila kafilah itu akan sampai ke Mekah? Kata Rasulullah Saw, 3 hari dari sekarang. Jadi mereka semua tunggu kafilah ini.

Pada hari yang ditentukan, dari pagi lagi orang orang Mekah sudah bersiap menunggu kafilah ini. Memang benar, kafilah ini sampai tepat pada masanya dan di depan kafilah ini unta yang disebut oleh Rasulullah Saw, tepat, ciri cirinya sama seperti yang Rasulullah Saw sebut. Kafir Quraisy Tanya mereka tentang unta mereka yang hilang. Kata mereka, betul, kami memang kehilangan seekor unta tapi kami dengar suara dari langit memberitahu tempatnya. Kafilah ini pun pelik bagaiman Kafir Quraisy boleh tahu mereka kehilangan unta semasa dalam perjalanan mereka. Semua itu bukti bukti lahir yang membenarkan kata kata Rasulullah Saw, tetapi Kafir Quraisy tetap tidak beriman.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah