Rasulullah Saw ke Taif


Rasulullah Saw mula beralih untuk menumpukan dakwah kepada kabilah-kabilah yang diluar Mekah dan mencari orang-orang yang boleh menbantu perjuangan dari luar Mekah. Yang paling dekat dengan Mekah ialah Taif. Pada bulan Syawal tahun sepuluh Hijrah, Rasulullah Saw dengan ditemani oleh Saidina Zaid bin Harithah keluar berjalan kaki ke Taif. Bila sampai ke Taif, di awal-awal lagi bertemu dengan tiga orang ketua Taif dipintu masuk ke Kota Taif. Tiga orang ini, Abdul Yalil, Masud dan Habib. Mereka ini tiga beradik anak-anak A'mru bin U'mair. Rasulullah Saw minta izin nak bercakap dengan mereka. Pada awalnya mereka menyambut baik kerana salah seorang pemuka Mekah dari Bani Abdul Mutalib datang. Rasulullah Saw sampaikan Al Quran dan berdakwah mereka kepada Islam. Bila habis Rasulullah Saw bercakap bangun salah seorang dari mereka. Katanya

Demi Allah, aku tidak akan beriman dengan engkau sehingga terkoyak kelambu Ka’bah


Bangun yang kedua katanya :

Apakah Allah tak ada orang lain dari kamu untuk dilantik menjadi Rasul

Bangun yang ketiga katanya :

Demi Allah aku tak akan bercakap lagi dengan kamu. Kalau engkau Nabi, amat merbahaya bagiku kalau aku tidak beriman tapi kalau engkau menipu terhadap Allah sepatutnyalah aku tak bercakap dengan kamu.

Rasulullah Saw tetap sabar, bayangkanlah bagaimana mereka menghina Rasulullah Saw, tapi Rasulullah Saw sabar. Rasululah minta pada mereka, kalau kamu semua tidak mahu percaya dengan aku, biarkan aku sampaikan kepada orang lain. Kata mereka, kami tidak akan benarkan kamu berdakwah kepada kami dan juga kepada orang lain. Ketiga-tiga pemimpin Thaif ini cepat-cepat masuk ke dalam kota Taif. Mereka kumpulkan budak budak nakal dan dibariskan dua baris. Bila Rasulullah Saw sampai mereka suruh budak budak ini membaling Rasulullah Saw dengan batu. Belum sempat Rasulullah Saw bercakap dengan siapa, baginda dihujani dengan lontaran batu sampai berdarah kaki Rasulullah Saw.

Melihatkan sambutan yang begitu dari orang-orang taif, Rasulullah Saw pulang kembali ke Mekah. Dalam perjalanan pulang Rasulullah Saw berhenti rehat disatu kebun kepunyaan Utbah dan Syaibah bin Rabea'h. Kedua duanya dari kalangan pembesar Kafir Quraisy. Ketika itu mereka ada disitu jadi mereka nampak Rasulullah Saw yang dalam keadaan letih dan kakinya berdarah. Mereka rasa kesian pulak. Jadi mereka hantar khadam mereka Adas Nasrani untuk menghantar makanan kepada Rasulullah Saw. Bila Rasulullah nak makan Rasulullah Saw membaca Bismillah. Bukan dari adat orang Arab membaca Bismillah waktu nak makan. Jadi Adas merasa pelik mendengar Rasulullah Saw membaca Bismillah. Dia Tanya Rasulullah Saw, apa yang Rasulullah Saw sebut tadi. Dengan soalan itu Rasulullah Saw tahu, Adas ini ada sesuatu padanya. Rasulullah Saw Tanya namanya. Katanya , Adas, dari mana? Katanya, dari Mainawa, diutara Irak. Kata Rasulullah Saw. Itu negeri orang Soleh Yunus bin Matta. Makin pelik Adas kerana tidak ada orang Arab yang tahu tentang Mainawa ini. Apa lagi nak tahu tentang sejarah dan bahawa Mainawa itu negeri Nabi Yunus bin Matta. Adas Tanya Rasulullah Saw. Kamu ni siapa, sampai kamu kenal Yunus bin Matta. Kata Rasulullah Saw, dia itu saudaraku, dia itu seorang Nabi dan aku juga Nabi. Ketika itu sedarlah Adas ini bahawa dia sedang berhadapan dengan orang yang luar biasa. Terus dia bangun dan kucup kepala Rasulullah Saw. Utbah dan Syaibah dari jauh memerhati peristiwa itu. Bila Adas balik, mereka Tanya,kenapa kamu cium kepalanya? Kata Adas, dia bercakap dengan kata-kata yang hanya diperkatakan oleh seorang Nabi. Kata Utbah dan Syaibah kepada Adas, tak payah kamu susah-susah dengan agamanya, agama kamu lebih baik dari agamanya.

Disitulah Rasulullah Saw berdoa dan mengadu kepada Tuhanya :

Wahai Allah kepadaMu aku mengadu kelemahanku dan kekurangan dan kehinaanku dari manusia wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Engkaulah Tuhan orang orang yang lemah dan Engkaulah Tuhanku. Kepada siapa engkau serahkan aku wahai Tuhan. Apakah kepada orang yang jauh yang mengkeronyokku atau kepada musuh yang berkuasa terhadap urusanku. Kalau tidak ada kemurkaanMu padaku, aku tidak peduli semua itu. Namun kesejahteraanMu lebih luas buatku

Aku berlindung dengan cahayaMu yang menerangi kegelapan dan cahayaMu yang membaiki urusan dunia dan Akhirat, dari Engkau turunkan kemarahanMu kepadaku atau kemurkaanMu, kepada Engkaulah segala rayuan sehingga Engkau redha, tiada daya dan kuasa melainkan dengan Allah.

Ketika itu turun Saidina Jibril dan malaikat penjaga bukit bukit dan gunung-gunung. Kata Saidina Jibril, Wahai Rasulullah Saw Allah mengutuskan kami kepadamu, kalau kamu mahu, perintahkan malaikat ini untuk mentelangkup Mekah diantara dua bukit yang akan memusnahkan Mekah. Kata Rasulullah Saw, Wahai Jibril jangan, biar aku sabar dengan kaumku. Semoga Allah keluarkan dari zuriat mereka orang orang yang beriman dengan Allah.

Selepas itu Rasululah pulang semula ke Mekah. Rasulullah Saw risau pula Kafir Quraisy yang akan mengganggu dan menyakitinya sedangkan tidak ada lagi orang yang membelanya. Rasulullah Saw hantar wakilnya meminta jaminan keselamatan dari Akhnas bin Syuraiq. Akhnas menolak permintaan Rasulullah Saw. Rasulullah Saw minta dari Suhail bin Amr pula. Suhail inilah yang mewakili Kafir Quraisy menulis perjanjian Hudaibiah dengan Umat Islam. Suhail juga menolak permintaan Rasulullah. Rasulullah Saw minta dari Mutee'm bin Adi pula. Mutee'm ini walaupun belum Islam tapi atas nama kemuliaan dan marwahnya selaku seorang pemimpin Kafir Quraisy, menolak permintaan orang yang memerlukan aib baginya. Jadi dia setuju memberi jaminan keamanan kepada Rasulullah Saw. Jadi Rasulullah Saw masuk ke Mekah kali ini dengan jaminan keamanan dari Mutee'm. Pada malam itu Rasulullah Saw bermalam dirumahnya. Besoknya waktu Rasulullah Saw tawaf di Ka'bah, Muteem ini dengan enam orang anak-anak lelakinya dengan pakaian perang lengkap dengan senjata datang tawaf dibelakang Rasulullah Saw. Kafir Quraisy bila melihat hal itu, menghantar Abu Sufyan bertemu dengan Mutee'm. Kata Abu Sufyan, wahai Muteem, engkau ini penjamin Muhammad atau pengikut Muhammad? Aku penjamin. Kata Abu Sufyan, kalau sebagai penjamin itu urusan engkau tapi kalau sebagai pengikut kami semua akan perangi engkau. Maka kekallah Rasulullah Saw di Mekah dibawah jaminan Muteem bin A'di. Dalam keadaan itu makin kuat keinginan Rasulullah Saw untuk mencari kabilah dari luar Mekah yang boleh membantu perjuangan baginda. Baginda bersedia umntuk meninggalkan Mekah demi menjayakan agama Allah ini.

2 comments:

Anonymous said...

Salam..kalau x silap, baginda ke Taif pd tahun 10 kerasulan, bukan 10 hijrah..wallahua'lam

sir hans said...

baik. jazakallah khoir.. maaf atas kekurangannya..

Bumi Tuhan... Bersaksilah