Ziarah

Salam wrt. Alhamdulillah. Segala urusan semalam dipermudah. Banyak urusan dapat diselesaikan. Moga Allah terus pandu hati ini. Kerana dia pemilik segala hati.

Hari ini masih cuti. So, selesaikan perkara yang perlu. InsyaAllah, petang ni tukar minyak hitam kereta biru. Alhamdulillah, ilmu tukar minyak hitam sudah diturunkan kepadaku. Oleh Along Cidan:). So, praktis untuk kali yang ke 4, insyaAllah. Kali ni tukar minyak elok sket. Orang kata biar mahal skit, asalkan enjin terjaga. Tetapi sebaik-baik penjaga tetap yang Maha Esa. Itu ilmunya. Belum tentu kita buat yang terbaik, Tuhan akan bagi yang terbaik. Ada jer orang pakai minyak murah, tapi keretanya tiada masalah. Right? So, betulkan prinsip, sebaik2 penjaga tetap Allah SWT.:) aku ni usaha sahaja...

Pagi, berziarah ke Rumah Pakcik Hatta dan Makcik Latifah. Alhamdulillah, mereka kelihatan semakin sihat dan ceria. Seronok hati bila mula-mula bertemu. Rasa lama sudah tidak bersembang panjang. Banyak perkara yang dikongsi denganku. Along Hafiz pun banyak berkongsi denganku. Ada juga kisah suka duka yang dikongsikan hari ini. Makcik berkongsi pengisian hidupnya sepanjang dalam tempoh rehat ni. Setakat ni alhamdulillah, banyak perkembangan. Makcik dah banyak boleh urus diri. Syukur sangat! Makcik turut berkongsi buku tajwid yang sentiasa menjadi rujukan bacaan qurannya. Teringat aku dengan hukum naqal yang ustz Don duk ajaq di TV Alhijrah baru2 ni. So, terus check dalam buku tajwid tu. Ada.... so, tunjuk kat makcik cara bacaan naqal. 1 jer rasenya ayat yang ada kaitan dengan hukum naqal ni dalam Al-Quran.

Masa tu juga, pakcik dengan along baru balik dari klinik. Amek ubat. Pakcik dah boleh berjalan... Salam pakcik dan dakap erat2. Dapat rasakan kehangatan jiwa seorang ayah. Lagipun  moment camni jarang dapat.. Hmm, Pakcik pula banyak kisahnya. Macam biasa, aku menjadi pendengar yang setia. Lama kot tak dengar cerita dan nasihat pakcik. Tentang kehidupan berumah tangga, tentang kerjaya..etc..etc... sambil sembang tu, kak mun hantar bihun goreng telur mata. Erm, elok sangat la tu. Sembang2 sambil makan. Best juga. Boleh tahan..:) lagipun pagi tadi pekena lempeng sekeping je. Thanks a lot kak mun, Chef rumah oren penganti ibu buat masa ni. Subhanallah.Itulah rahmat berada dalam komuniti sakinah:):):)

Ni kali pertama sembang lama dengan Along. Biasa tak banyak masa. Along dikurniakan 2 orang cahaya mata. Sepasang. Yang sulung perempuan, yang kedua lelaki. Rezeki Allah. Dua2 ada di rumah. Dina asyik pandang2 aku je hari ni sambil makan 'limau abong'. Ummi kirim pagi tadi. Yang lelaki (Uzair x silap), kuat dia genggam tangan aku. Dah makin kuat, matang.... hmm, anak2 ni titipan Allah. Perlu sangat kita ambil berat tentang mereka. Amanah Allah untuk kita. Moga jadi saham akhirat buat ibu bapanya. So, along juga kongsi beberapa tips2 yang berguna buatku. Jazakallah Along.... hari ni, Along  balik ke Putrajaya. Esok ada urusan anak katanya. Moga Allah mudahkan segala urusannya. Amin.

Lepas dah sembang2, makan tengah hari. Air tangan Kak Mun dan Kak Nadiah. Best! Masak sambal Petai dengan ikan bilis. Satu lagi ikan merah masak singgang/sup. Saje usik Dik Dan. Tanya pasal nama ikan. Hehe... kalo kat umah pun, cmni jugak la. Selalunya dengan  Apit. Nak tengok sape lagi Kampung..hehe!

Selesai makan, solat zohor. Aku imam, Pak cik doa. Alhamdulillah.. dah selesai semuanya. Hati terisi, perut pun dah terisi. Hehe. So, minta diri untuk pulang. Berkirim-kirim salam dan terus drive pulang.. wassalam.

Ps: hilang sesuatu bende je kita rasa resah. Kehilangan Tuhan, ia lebih-lebih lagi parah!

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah