Tambah ilmu....

Salam wrt. Masih membaca. Tambah ilmu. Kena usaha sendiri. Syeikh Nuruddin dan Dr Zulkifli dah selalu ingatkan yang kita ni kalo nak kira tidur je dah makan banyak tahun. Sedangkan kita akan tido lame esok. Bila?... stop kejap...... MATI... itulah jawapannya.... tersentak aku dari lena yang panjang.  Aku yang hidup di zaman ini... anak zaman... kenapa masa dibiarkan berlalu percuma... nak dunia kena berilmu, nak akhirat juga perlu ilmu. Nak kedua-duanya juga dengan ilmu.

Mendengar pengisian ust Don tentang kehidupan Rasulullah SAW. Rasa sangat jauh dengan baginda. Masih belum kenal nabi sendiri...

Ya Allah, bantulah aku untuk mendekatkan diri padaMu. Engkau kan Tuhan, sedangkan aku ini hamba. Kalau engkau kurniakan kepadaku rasa cinta padaMu, Engkau tidak akan rugi. Aku ini yang sentiasa menzalimi diri sendiri. Perlu pimpinan dariMu... maka tolonglah ya Allah. Pimpinlah aku. Esok belum tentu lagi ada untukku. Sedangkan aku belum bersedia, kerana aku penuh dosa.

Musim angin ini, daun-dedaunan gugur ke bumi... makin kuat angin, makin banyak gugur.. kadang2 xde angin, gugur jua.... itu satu pengajaran dan teguran yang kuat padaku... manusia juga akan seperti itu...entah bila2 sahaja akan dipanggilnya... sudah cukup bekal wahai saudara Rauhan?..... 

Petang, pak lang datang bersama anak dan menantunya. Sepupu rapat, Zaki dah kerja. Pembantu pendaftar di Unisel. Alhamdulillah.sentiasa bersemangat dia ni. Suka bersembang dengannya. Kawan sepermainan dari kecil lagi... time raya kalo x jumpa memang xle.hehe... Si bongsu, Hidayah dah banyk hafal surah al Baqarah. Kejap je dah besar si dayah ni. Dulu berdukung sana sini. Sekarang dah tingkatan 1. Moga jadi hafizah yang solehah. Amin...

Kuliah maghrib tadi, Ust Yahya membaca kitab berkenaan dengan akidah. Percaya pada hari kiamat. Beliau sentuh berkenaan dengan tanda-tanda besar hari kiamat. Dah 3 minggu kuliah berkisar tajuk ini. Hari ini tentang kemunculan dajjal dan turunnya nabi Isa as.... panjang juga kuliah malam ni, nak dekat pukul 9 baru solat isyak. Maklumlah, ramai orang kampung yang bertanya.. soal kematian... Masjid agak meriah kerana dtg dgn semua adik beradik lelaki... lepas tu singgah makan di Restoran siap dengan list order orang2 di rumah. Orang ramai, so lama juga lah nak tunggu.

Berkongsi cerita sama2 Along, Aman, Apit dan Adik... banyak kisah. Sebab dah jarang nak jumpa. Semua dah bekerja. Adik jer la still study kat UM. Esok, Apit n Adik dah gerak balik. Kejap je dapat bersama. Aman gerak balik Perak hari Selasa. Lepas tu rumah akan kosong semula.  Lagi dua minggu, Along akan mendirikan rumah tangga. So, doakanlah sahaja moga dia dipermudahkan segalanya.

Erm, dah lewat. Si kecil menangis jam 12 tadi. entah kenapa, sampai sekarang... mak ayah dia tengah zikirkan.. moga dijauhkan dr ganguan. Ok. Selamat malam.

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah