Kafir Quraisy mencabar Rasulullah Saw

Rasulullah Saw terus berdakwah, siang dan malam, tanpa mengenal penat dan rehat. Sampai satu ketika Kafir Quraisy  datang lagi berjumpa Rasulullah Saw dan mengajak Rasulullah Saw berbincang lagi. Rasulullah Saw yang sangat berhikmah dalam mengahadapi kaumnya itu telah menerima ajakan mereka. Tapi mari kita lihat bagimana orang-orang yang Allah sudah tutup pintu hati mereka. Orang yang hatinya telah buta dan tidak nampak lagi kebenaran yang jelas di depan mata. Bagaimana mereka tidak beradap dengan Rasulullah Saw bahkan dengan Allah. Bagaimana Rasulullah Saw menghadapi mereka. Kata mereka, wahai Muhammad, kamu mengaku kamu Rasul, tunjukkanlah kepada kami mukjizat kamu seperti Nabi-Nabi sebelum kamu supaya kami boleh beriman dengan kamu. Kata Rasulullah Saw, aku diutuskan dengan Al Quran. Kalamullah. Al Walid orang yang paling fasih dikalangan mereka sudah mengakui bahawa Al Quran ini mukjizat tiada bahasa dan kata-kata yang boleh menandinginya.

Kata mereka, kami mahu kamu keluarkan mata air di Mekah ini, biar kami senang mendapat air dan Mekah jadi hijau dan subur. Kata Rasulullah Saw, itu kuasa Allah, kalau Allah mahu Allah boleh lakukan. Kata mereka lagi, kalau kamu mahu kami beriman dengan kamu, hidupkan semula ayah-ayah dan datuk-datuk kami yang telah mati. Hidupkan kembali Qusai bin Kilab, barulah kami beriman. Kata Rasulullah Saw, Allahlah yang menghidupkan yang mati. Kata mereka lagi, engkau kata malaikat datang membawa wahyu kepada kamu. Kami nak melihat malaikat, baru kami beriman dengan kamu. Kata Rasulullah Saw, kamu tak mampu melihat malaikat, kata mereka, kami mampu. Kata Rasulullah Saw, itu urusan Allah, kalau Allah mahu, Allah boleh lakukan. Namun hujah mereka belum habis lagi. Wahai Muhammad, macam mana kami nak ikut kamu sedangkan kamu miskin. Kalau kamu kaya menasabahlah kami ikut kamu. Mintalah supaya Tuhan kamu jadikan kamu kaya baru kami beriman dengan kamu. Kata Rasulullah Saw, agama dan kebenaran itu bukan diukur dengan kaya atau miskin. Yang sebenarnya mereka bukan nak beriman tapi nak berdolak-dalih dan nak mencabar Rasulullah Saw. Bahkan juga nak mencabar Allah yang Maha Gagah itu. Mari kita dengar hujah-hujah mereka lagi, mari juga kita berdoa kepada Allah moga Allah pelihara kita, Allah pimpin kita dari berdolak dalih dengan agama Tuhan.

Kata mereka lagi, wahai Muhammad, engkau telah menakut-nakutkan kami dengan bala dan azab. Turunkanlah azab itu! Jatuhkanlah langit seketul-seketul ke atas kami. Rasulullah Saw tetap sabar. Kata Rasulullah Saw, itu urusan Allah. Apa kata Quraisy kepada Rasulullah Saw lagi? Kata mereka, wahai Muhammad, demi Allah kamu ini penipu. Satu pun soalan kami engkau tidak jawab. Engkau ini bukan dapat wahyu tapi engkau belajar dengan seorang lelaki di Yamamah yang namanya Rahman. Sebab itu kamu ajak kami sembah Ar Rahman. Pada mereka Ar Rahman itu bukan nama Tuhan, bukan nama Allah tapi hanya nama sesorang pada waktu itu..

Akhirnya bangun seorang lelaki dikalangan pembesar Kafir Quraisy, namanya Abdullah bin Umayyah bin Al Mughirah. Katanya kepada Rasulullah Saw, wahai Muhammad, aku tak akan beriman dengan kamu sehingga engkau terbang di udara, bahkan itupun tidak cukup, engkau mesti sampai ke langit di depan mata aku. Itupun tidak cukup, engkau mesti bawa turun kepada aku kitab dari langit, kitab yang aku boleh pegang dengan tangan aku ini. Apakah kalau Rasulullah Saw boleh buat semua itu dia akan beriman.? Dengar apa katanya lagi selepas itu. Wahai Muhammad, kalaupun engkau boleh buat semua itu, tetap aku kata engkau ini ahli sihir. Rasulullah Saw tidak menjawab persendaan mereka ini kerana mereka bukan nak beriman tapi nak persendakan Rasulullah Saw dan nak persendakan Tuhan. Kata mereka lagi, kami tak akan beriman kecuali kami dapat melihat Tuhan dan malaikat dengan mata kepala kami sendiri. Rasulullah Saw tidak jawab apa-apa. Sebaliknya Rasulullah Saw hanya diam saja. Maka turun ayat Quran membenarkan jawapan Rasulullah Saw kepada mereka dan jawapan dari Allah kepada Rasulullah Saw tentang keadaan mereka yang sebenarnya. Mari kita lihat ayat-ayat itu:.

Terjemahannya: Dan tidak ada sesuatu keterangan yang sampai kepada mereka yang kafir dari keterangan-keterangan Tuhan mereka (sama ada Al Quran atau kejadian-kejadian mukjizat) melainkan mereka selalu berpaling daripadanya. Sesungguhnya mereka telah mendustakan kebenaran Al Quran ketika ia sampai kepada mereka. Oleh itu akan datanglah kepada mereka berita yang membuktikan kebenaran apa yang  mereka persendakan itu (mereka akan ditimpa bala bencana). Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah kami binasakan sebelum mereka. Padahal umat itu telah Kami teguhkan kedudukan mereka dimuka bumi dengan kekuasaan dan kemewahan yang tidak Kami berikan kepada kamu. Dan Kami turunkan hujan ke atas mereka dengan lebatnya dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir dibawah mereka. Kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka sendiri dan Kami ciptakan selepas mereka umat yang lain!


Kenapa Rasulullah Saw tidak menjawap permintaan mereka? Bukankah Rasul-Rasul sebelum Rasulullah Saw juga telah datang membawa mukjizat yang lahir yang dapat dilihat oleh semua kaumnya, tapi tetap mereka tidak beriman. Apa yang mereka tanyakan itu semata mata untuk bermujadalah. Allah terangkan dalam Al Quran kenapa Allah tidak datangkan permintaan mereka. Firman Allah :

Terjemahannya :

Ketika berlaku perbualan ini diantara Rasulullah Saw dan Kafir Quraisy, Saidina Jibril datang kepada Rasulullah Saw sambil berkata: wahai Rasulullah Saw Allah utuskan aku kepada kamu.

Wahai Rasulullah Saw kalau engkau masih memberi tempoh lagi kepada mereka maka sabarlah.

Kalau kamu mahu mendatangkan segala yang mereka minta kami akan tunaikan

Kalau mereka tidak beriman lepas itu, mereka semua akan dimusnahkan.

Pilih wahai Rasulullah Saw. Samada engkau sabar atau kami datangkan semua permintaan mereka. Kalau mereka tidak beriman. Mekah akan dimusnahkan.

Kata Rasulullah Saw : Bahkan aku mahu menangguhkan kepada mereka, moga nanti Allah lahirkan dari zuriat mereka orang orang yang beriman dengan Allah

Betapa sabar Rasulullah Saw dalam berhadapan dengan kaumnya. Baginda telah dituduh gila, dituduh ahli sihir, dituduh kena rasuk jin, dituduh memecah belahkan masyarakat, diejek, dihina, dipersendakan, dipukul, diusir bahkan mahu dibunuh. Namun Rasulullah Saw tetap sabar dan berakhlak mulia kepada mereka. Betapa agung peribadi Rasulullah Saw. Selawat dan salam sebanyak-banyaknya keatasmu wahai Rasulullah Saw. Terima kasih Ya Rasulullah…..terima kasih ya Rasulullah. 

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah