What's up? (",)


Assalam wrt. Alhamdulillah, Hari ini rata-rata rakyat Malaysia semuanya menyambut Hari ulang tahun Keputeraan Nabi Muhammad SAW. Siaran-siaran televisyen juga menyiarkan rancangan-rancangan agama(kan bagus kalau berterusan). Sementelah ada teman-teman yang mengikuti program usrah dan tarbiyah yang dianjurkan NGO-NGO di Malaysia. Semoga anda semua mendapat rindu dan cinta Rasul. Dengan mencintai kekasih Allah, maka akan mendapat cinta Allah. InsyaAllah:)

Hari ini sempat juga join program sambutan Maulidurrasul. Dihidangkan dengan persembahan-persembahan yang mengingatkan kita kepada Rasulullah. Dendangan lagu-lagu yang bait-baitnya mengingatkan kita kepada pengorbanan Rasulullah.  Moga Allah selamatkan jasad dan hati kami dari menjadi golongan yang memandang sinis kepada usaha-usaha sebegini.  Mereka yang hanya mengatakan itu tak boleh, ini tak boleh sedangkan mereka tidak melakukan apa-apa untuk Rasulullah. Nauzubillah. Peliharalah jua kami dari menjadi cucu cicit yahudi atau bolehlah digelarkan sebagai golongan Wahabi.  Ya Allah, selamatkanlah kami semua.



Alhamdulillah, dari pagi tadi sibuk membelek-belek buku lama ummi. Jumpa di rak buku Sekolah. RUpanya dah dua tahun diletakkan di situ, tanpa di baca. Niat letak kat situ dulu nak baca, tapi sebab sibuk dengan keduniaan, lupa terus. Mujur Allah izinkan aku berjumpa semula dengan buku lama itu:) Terima kasih Tuhan yang Maha Baik.

tahun 1962

Dapat menyoroti semula kisah hidup Rasulullah ini. Kalau hadam cerita-cerita ini, pasti seronok berzoiarah ke tanah suci. Sebab semua kisah yang kita baca dirasakan hidup. Moga Allah resapkan kisah hidup Rasulullah ini dalam hatiku. Jelous dengan pelajar-pelajar Madinah/Mekah yang membawaku melawat tempat-tempat sejarah di Haramaian. Mereka boleh menangis menceritakan kisah-kisah itu menjadikan ia segar... Sangat segar! Subhanallah!
  
tulisan melayu lama

Rindu ini entah bagaimana           
Nak diluahkan padamu ya Rasul
Telah bertahun lama kau tinggalkan
Kami ummatmu di akhir zaman

Telah menjadi resam perjuangan
Tak dapat dihindarkan perpisahan
Pemergianmu kami tangiskan
Kehadiran rohmu di nantikan

Ketabahanmu ya rasul menghadapi rintangan
Meniupkan semangat menambahkan kerinduan
Pasti bersinar fajar Islam kembali gemilang
Dengan janji ilahi akan jadi kenyataan

Ya rasul, ya habiballah,
Rindulah kami padamu ya rasul
Ya rasul ya nabiyallah
Syafaatkan kami ummatmu di akhir zaman

Rindu ini satu kepahitan
Namun ia penuh kemanisan
Hubungkanlah rohmu dengan hati kami
Ubati hati kami kerinduan

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah