kembali : 2013 (",)


Salam wrt. Apa khabar semua. Alhamdulillah, telah bermula tahun 2013. Tahun yang penuh bermakna buatku. Tahun ini, banyak perubahan yang akan berlaku dalam hidupku. Tidak seperti tahun-tahun sebelum ini. Kadang-kadang aku termenung panjang memikirkan perjalanan hidupku ini. Adakah dalam pimpinan Allah atau dalam kemurkaannya. Kadang2 hujan air mata turun membasahi pipi. Entah kenapa demikian.

Terkenang zaman dahulu. Bersama abah ummi dan keseronokan bermain dgn adik beradik, gurau senda sesama kami, Alangkah indahnya saat itu dan ia tidak akan berulang kembali. Ummi abah bawa kami ke sana sini, mengenalkan kami erti hidup, mengajarkan kami kehidupan seorang mukmin dan sebagainya. pengalaman itu umpama berlari2 dalam mindaku ini. Walaupun diari tulisan tanganku yang lepas telah ku kunci kemas dlm beg di atas peran, tetapi cerita di dalamnya turun dari tangga peran dan menjengah ke bilikku menjadikan kisah2 masa kecilku kembali segar dlm igtnku. adakah saat indah itu akan berulang kembali?


Kenangan2 ini menjadikan aku mengenangkan berapa banyak tangan yang telah berjasa kepadaku sehingga usiaku hari ini. Dan juga berapa banyak dosa aku pada manusia-manusia yang aku gauli. Itu yang menghantuiku. Teringat doaku ketika mengelilingi rumah suci bulan lepas, ada satu doa yg terkesan di hatiku.

"Ya Allah, tolong tanggung dosa-dosaku terhadap orang-orang lain".

Aku ulang-ulang doa itu banyak kali. Moga suara hatiku didengar oleh Tuhan Yang Maha Baik. Rabbana taqabbal minna dua ana innaka antassamiul alim.

Diri ini mula memikirkn permulaan hidup berumah tangga. kerana saatnya hampir tiba. perancangan Allah sangat menakjubkan. Moga Allah terus memimpin aku ini. Menjadikan aku ikhlas beragama, menjadikan Islam sebagai jalan/panduan dalam membina kehidupan seterusnya. Ya Allah, kurniakanlah aku isteri dan anak-anak penyejuk mata hatiku. Jadikanlah kami dr golongan orang2 yang bertaqwa.ameen.

Sambung lagi nanti. insyaAllah. 

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah