Titipan : Jalan kita


Assalam...Puji dan puja ku persembahkan pada ALLAH, kerana kemuliaan dan kebesaran-Nya. Doa keselamatan kuutuskan khusus pada Rasul termulia, Muhammad SAW yang mati-matian bekerja untuk Islam. Demikian juga seluruh keluarga dan sahabat baginda. Semoga ALLAH juga menyelamatkan kita semua di dunia dan di akhirat.

Kegairahan umat nampaknya bertambah dalam menyatakan dan memperjuangkan Islam. Dan kalau trend ini dibiarkan berjalan terus suatu saat nanti kita akan sampai ke satu era kehidupan yang mulia dan agung, yakni terbinanya jamaah dan ummah Islamiah, sebuah masyarakat yang ahlinya tunduk patuh dalam menerima dan mempraktikkan Islam. Namun satu hakikat mesti diakui, bahawa untuk mencapai hal itu tidaklah semudah yang kita rasakan dan gambarkan. Di samping penentang dan musuh yang pasti tidak akan mengalah dengan kita, juga genggaman faham sekularisma yang kuat dalam sanubari umat. Kita sendiri sebenarnya sangat kabur tentang jalan-jalan yang dapat menyampaikan kita ke sana.



Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya di akhir zaman (termasuk zaman kita), umat Islam senantiasa berpecah dan berselisih. Kerananya perpaduan sangat sukar untuk ditegakkan. Bila perpaduan tidak ada, bagaimana jamaah dapat kuat dan tahan?

 Apakah yang menjadi sebab perselisihan dan perpecahan yang terjadi di kalangan umat Islam? dan bagaimana pula caranya untuk menyelesaikan masalah perpecahan dan perselisihan itu? Dua persoalan itulah yang gagal dijawab oleh pencinta-pencinta Islam dengan jawaban yang tepat. Masing-masing bersandar pada teori masing-masing. Maka terjadilah berbagai cara dalam usaha menyelesaikan masalah perpecahan umat itu. Tanpa ingin membuat komentar, di sini dihuraikan sebuah sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

Hampir tiba waktunya kamu akan diserbu beramai-ramai oleh musuh-musuh kamu sebagaimana orang menyerbu makanan dalam suatu hidangan. Seorang sahabat bertanya, "Apakah disebabkan jumlah kami ketika itu sedikit?" Rasulullah SAW menjawab,"Bahkan jumlah kamu banyak. Tapi kamu tidak ubahnya seperti buih-buih di permukaan air sewaktu musim banjir. Ketakutan akan dicabut dari hati musuh-musuhmu, sebaliknya akan dicampakkan ke dalam hatimu penyakit Al wahan. Seorang sahabat bertanya, "Apakah Al wahan itu ya Rasulullah? Rasulullah SAW menjawab, "Yaitu cinta dunia dan takut mati “ (Riwayat Abu Daud dari Sauban).

Ya, sebab utama terjadi perselisihan di kalangan umat Islam ialah kerana jiwa mereka telah diserang penyakit cinta dunia dan takut mati. Dengan penyakit itu umat Islam bukan saja telah berselisih sesama mereka, tapi kemiskinan dan kehinaan melanda di mana-mana! Musuh-musuh pun telah menyerbu umat Islam sekehendak mereka.


Umat Islam hari ini telah menjadi suatu umat yang paling lemah, paling miskin dan paling hina. Mengapa? Sebabnya tiada lain adalah kerana umat Islam telah melupakan ALLAH, kerana itu ALLAH melupakan mereka dan membiarkan mereka diapa-apakan oleh musuh.

Kalau penyakit-penyakit jiwa umat Islam dapat diuobati, kemudian diganti dengan jiwa yang cinta akhirat dan cinta ALLAH serta sanggup mati untuk Islam, saya kira itulah satu penyelesaian untuk masalah yang dihadapi umat Islam. Dan detik itu adalah detik awal dimulainya perpaduan dan kekuatan umat Islam, yang mencatat satu era baru bagi kehidupan mereka. Mudah-mudahan kita akan tergolong dalam golongan yang dimaksud oleh Rasulullah SAW dalam hadis baginda:

“Senantiasa ada satu golongan yang dapat melahirkan kebenaran, orang-orang yang menentang tidak akan memberi mudharat kepada mereka, hingga datanglah perintah ALLAH (hari kiamat). “


Kita semua berkeyakinan bahwa di zaman kerosakan ini, rosak akidah, rosak akhlak, rosak pergaulan dan tegangnya krisis nilai di kalangan ilmuwan-ilmuwan yang berkaliber, maka keutamaan perjuangan hendaklah diarahkan pada pembentukan jiwa dan pembinaan perpaduan di kalangan umat Islam. Kefahaman, keyakinan dan sikap umat Islam hendaklah diarahkan kepada cara-cara yang dikehendaki oleh Islam. Keselarasan dalam bagian-bagian itu adalah modal terbesar untuk lahirnya Toifah atau 'golongan' yang dimaksudkan dalam hadis di atas.

Anda yang sedar akan tanggung jawab kita sebagai khalifah ALLAH, kemudian bercita-cita sungguh-sungguh untuk menunaikannya, maka INILAH JALAN KITA. Kita Islamkan dulu diri kita, anak isteri kita, rumah tangga kita, surau dan masjid kita, serta kampung kita. Kita pikirkan dulu tentang shalat, aurat, pergaulan, pendidikan, perpaduan, ekonomi, dan aspek hidup harian yang lain, apakah sudah Islam atau belum? Kalau sudah, bersiaplah! ALLAH akan serahkan negeri dan negara ini pada kita. Kita akan menjadi tuan nantinya. Tapi kalau belum, tidak usah bermimpi untuk mendapat negara Islam. Sebaliknya anda akan gagal segagal-gagalnya. Laksana orang yang membawa sebatang cangkul untuk meratakan sebuah bukit. Bukit tidak akan roboh, cangkul mungkin patah dan saudara akan letih, mungkin mati kering sebelum memperoleh apa-apa.

Jadi marilah kita daki tangga kejayaan itu dari anak tangga yang pertama, kedua dan seterusnya. Biar lambat asal caranya benar, daripada cepat tapi caranya salah. Apa ertinya cepat kalau tidak berhasil,  bukankah lebih baik lambat tapi hasilnya besar?Cuba kita sama-sama renungkan.
Wallahua'lam..



No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah