Perjalanan Hidup

As-salam.. Hari demi hari, usiaku makin bertambah.. Dahulu kecil, sekarang sudah muda remaja. Dahulu bersama adik beradik di zaman kanak2, yang penuh riang gembira. Bersama2 menuggu bas ke sekolah.. kadang2 terlepas, lalu menapaklah ke sekolah... simpan duit nk beli ayam goreng..hehe.. Sungguh, aku telah meninggalkan saat bahagia itu dan ia tidak akan berulang lagi.. bermain kabbadi bersama rakan karibku yg setaun lagi akan habis wat ijazah doktor di Indonesia. Saravanan, rakan yg sering berlumba dgnku utk dapat tempat terbaik dalam kelas.ehehe... Igt ketika aku kalah dalam pertandingan wrestling di padang. sesak nafasku dihempas ke tanah... serender tros..haha... Subhanallah... teringt semula zman2 kanak2.. mmg nostalgia. bila mengajar semula di sekolah rendah, aku sering tersenyum kesorangan melihat watak anak2 didikku...

Anak buah pertama bersama Atoknyer:)
 Nie anak buah pertama. dah masuk 3 bulan. Dia juga akan melalui zaman kanak2 seperti aku dahulu.. tapi samakah zaman dia dengan zamanku dahulu... :)..

Kemudian melangkah ke alam sekolah menengah. Banyak perkara yang x dpt dilupa, x dpt dikongsi di sini..:) 

Melangkah ke alam Matrikulasi mmberi pukulan hebat kepadaku atas perubahan budaya hidup. Selepas menang election, hmpir2 shj aku terbabas dgn budaya di situ. Tapi, Tuhan masih syg. Istikharahku menunjukkn segalanya... Terus meningalkan alam matrikulasi, melompat ke alam IPG. Jiwaku di sini... Membina dan membangun jiwa di sini. Mencari ilmu utk mendidik anak bangsa....:)

Buka puasa Batch Tahun akhir..:)

 Usai IPG, terus ke alam pekerjaan. berlainan situasinya. Ilmu yg diperoleh dahulu, diaplikasikan di alam pekerjaan ini.. Alhamdulillah, setakat ini ok. Ditempatkan di satu2nya sebuah sekolah cemerlang di daerah Rembau... Budaya kerja pun lain. Sudah baiah 2 kali dan sekarang ditawarkan utk Kluster. Aku ni baru nk belajar. so, terkejar2 la..haha.. Masuk jer bilik guru, mesti ada kerja... :)... Moga ini sekolah yg terbaik utk diriku,  masa depanku, agamaku, duniaku dan akhiratku.. ameen..(",)


Esok lusa, sudah berumah tangga.. Alam rumah tangga yg perlu di lalui dengan penuh santun dan pekerti. supaya tidak tersalah langkah.. berkahwin bukan utk keperluan biologi jer. Kena faham betul2.. (aku dh faham ker?..:D).. mksudnya, carilah ilmu sebanyak mungkin sblm mendirikan rumah tangga. Keluarga yg dibina atas foundation agama, insyaAllah, Allah kan bantu jalannya... Cintakan bunga, bunga kan layu. cintakan manusia, manusia akan kembali... Maka, cintakan Tuhan, ia kan kekal abadi. Bina keluarga atas dasar cintakan Allah, cintakan agama Allah... Maka Allah akan tunjukkan jalan terbaik buat kita. Sudahkah kita menyerahkan segalanya kepada Allah? Mari dijawab di dalam hati..:)



Sesudah itu, jika panjang umur, melalui zaman usia Emas... cmner ek zaman ni? nk tau kena la bergaul dgn orang2 tua.... remaja2 kita sekrg( termasuk saya) bila ada org tua berceloteh, mula tunjuk muka x suka.. kemudian angkat punggung pergi tmpt lain..hehe...esok lusa kita sampai pd zman tua, anak2 muda buat benda yg sama kat kita.. ape rasenyer ek?..:)

bersama Wan Cik... 84 tahun...:)

Orang2 muda... ziarah la orang2 tua.  Hormatilah mereka.. Dahulu kita kecil, dipelihara oleh mereka.. tanpa mereka siapalah kita hari ini... :)

k la... siapa pose hari ini? 15 Rejab? kepada yg berpuasa, alhamdulillah... banyak kelebihan pada bulan Allah nie...  Malam tadi singgah sekolah jap, around 12am... pak guard gtau, ada solat gerhana kat masjid Kota. Baru tau malam tadi gerhana bulan separa... Banyak berlaku gerhana, petanda bagi kita jika faham..:).. Bulan Allah ini kebanyakannya disentuh berkenaan taubat. maka, mari sama2 kita berdoa pada Allah, agar kita termasuk dalam golongan org2 yg bertaubat.. ameen.. k .. wassalam...


No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah