Kekasih Allah ::: tiada duka kerana dunia


Allah Taala ada b
erfirman, ertinya:

"Ketahui olehmu bahawa kekasih Allah itu tidak takut dan tidak berdukacita" Marilah kita mentafsir dan memahami kehendak ayat ini. Moga-moga Tuhan memberi kita faham maksud dan kehendak-Nya Dengan itu moga-moga kita dapat menghayati dan menjadikan pegangan di dalam kehidupan...



Di antara kehendak ayat ini:


Orang bertaqwa itu dia tidak takut dengan manusia dan kuasa manusia. Kalau ia didatangkan ujian dari manusia tidak pula berdukacita. Orang mukmin tidak takut dengan kemiskinan. Jika terjadi kemiskinan tidak pula berdukacita. Orang mukmin tidak takut dengan kesakitan. Kalau berlaku tidak pula susah hatinya.

Orang yang bertaqwa tidak bimbang dengan penghinaan dari manusia. Kalau terjadi tidak pula sakit hatinya. Orang mukmin tidak takut dimurka oleh manusia. Kalau berlaku tidak pula susah hati.

Kekasih Tuhan itu tidak takut dan bimbang tentang rezekinya. Kalau tidak ada, redha hatinya. Orang mukmin itu tidak takut tidak dikasihi orang. Kalau terjadi tidak pula cacat jiwanya. Wali Allah itu tidak bimbang kalau tidak ada harta. Kalau hilang hartanya tidak pula jiwa derita.

Orang mukmin tidak bimbang dengan takdir. Tuhannya Kalau terjadi tidak pula bersedih hati. Wali Allah itu tidak takut meninggalkan dunia, harta benda dan sanak-saudaranya. Dan tidak pula bersedih dengan kematiannya. Orang mukmin itu yang dia takut hanya dengan Tuhannya. Yang dia berdukacita kalau terbuat dosa. Dia takut kalau Tuhan tidak redha. Dia susah hati kalau lalai dengan Tuhannya. Dia bimbang kalau tercabut imannya. Dia bersedih kalau cuai dengan ibadahnya.

Begitulah lebih kurang maksud dan kehendak tafsiran ayat.
Moga-moga ada kebenarannya


No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah