FAT : Pernikahan


Mengapa menikah?
mengapa perlu menjadi suami isteri?
kalau kita minta jawapannya dari sebahagian besar orang, jawapannya mungkin hampir sama. Iaitu untuk menunaikan tuntutan fitrah semula jadi. ataupun hendak menunaikan tuntutan biologis. Kalau tidak akan merasa sepi atau tidak bahagia dalam hidup ini... tiada hiburan....

Kalau beginilah jawapan yang menjadi pegangan sebahagian beasr manusia, maka tujuan menikah itu sudah terlalu sempit dan bernilai murahan. secara tidak disedari manusia telah menjatuhkan taraf dirinya kepada haiwan.

sebab apa?

kerana haiwan 'kahwin' untuk tujuan seperti itu juga. Jadi sama-sama tidak ada cita-cita masa depan. Dengan maksud lain pernikahan itu terbatal. Apabila terbatal, hilanglah bahagia, tiada hiburan...

Orang mukmin yang sejati, yang cinta dan takutkan Tuhan serta faham maksud pernikahan serta berpandangan jauh ke hadapan, berjiwa besar dan bersifat global begini tujuan pernikahannya....

Tujuan pernikahan adalah ingin mengikut sunnah nabi, menghiburkan Rasulullah, ingin mendapatkan zuriat yang banyak serta bertaqwa, serta menyambung perjuangan ibu dan ayahnya. Agar Islam terus disambung. Ibu ayah akan dapat pahala hasil perjuangan anak-anaknya.

Selain itu, suami isteri ada 'kawan' untuk berbincang tentang Tuhan, Islam, Perjuangan Islam, nasib umat Islam, berbincang tentang ilmu, nasib agama, bangsa dan negara.
Jika perkara di atas dihayati, ia adalah satu hiburan, kebahagiaan, dan kepuasan.

Tuntutan naluri atau tuntutan biologis itu sudah maklum ada. Ia terjadi sendiri bila ransangan ada. Tetapi ia bukan TUJUAN UTAMA dalam pernikahan. Matlamat utama lebih besar dan lebih jauh dari itu.

Orang menikah yang mempunyai cita-cita besar terlalu banyak hiburan yang dirasakan sebagai suami isteri. Memperkatakan Tuhan, perjuangan, nasib umat Islam; itu semua adalah suatu kebahagiaan dan kepuasan bakan satu keindahan. Kalu naluri kurang dapat ditunaikan, banyak lagi hiburan yang lain.

Jadi kebahagiaan rumah tangga bukan terletak pada tuntutan naluri sahaja.
itu untuk orang yang tidak ada cita-cita besar, orang yang tidak berpandangan jauh ke hadapan.

Mengajar suami isteri semata-mata tentang tuntutan naluri seperti mengajar orang Islam bercita-cita murahan. Padahal cita-cita pernikahan di dalam Islam adalah cita-cita yang mahal, cita-cita yang murni. Cita-cita Islam, cita cita yang cemerlang. Cita-cita Islam dan umat masa depan.

Bagi Orang bertaqwa, itulah kepuasan, itulah kebahagiaan. Itulah cita-cita umat Islam yang silam di dalam pernikahan.


No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah