KAEDAH MENGHADAPI REMAJA BERMASALAH (3)

KAEDAH TRANSIT

6. Ilmu akan lebih menarik bila diberikan dalam bentuk cerita-cerita

Untuk mewujudkan hal ini, seorang guru perlukan ilmu yang banyak. Perlu diingat, kalau seorang guru itu kurang ilmu dan kurang pengalaman, maka ilmu ‘lahir’ yang guru ketahui, tidak akan bersifat mendidik. Kalau ilmu-ilmu lain selain ilmu lahir tersebut guru tidak faham, maka ilmu tersebut hanya jadi ilmu semata-mata. Sebab itu guru jangan hanya fokus pada satu subjek yang dia hendak ajar. Jika demikian, ia akan jadi ilmu semata-mata sedangkan kita hendak mendidik akal dan roh orang. Seorang guru tidak boleh cakap, “Ini khusus bidang saya sahaja. Saya tidak tahu bidang lain.” Walaupun dia mengajar satu subjek tetapi dia kena tahu subjek lain seperti psikologi, ilmu masyarakat, perkembangan semasa, politik dan lain-lain. Sebab dalam mendidik manusia, ilmu itu berkait-kait.



Contohnya, oleh kerana ilmu Islam sendiri sudah dibahagi-bahagikan menjadi ilmu syariat sahaja, tasauf sahaja, tafsir sahaja, hadis sahaja, sejarah sahaja dan ini bahasa arab sahaja, maka kalau guru-guru yang mengajar di sekolah, dia tahu syariat sahaja, dapat BA syariat, kerajaan terima dia jadi guru. Sedangkan kadang-kadang kerajaan, bila ia sudah terima seorang guru itu, subjek yang hendak diajar guru itu tidak dipadankan dengan kelulusan guru itu. Ia fikir bila sudah jadi guru, mengajarlah apa sahaja. Tiba-tiba guru itu kena ajar ilmu tasauf sedangkan dia lulusan ilmu syariat. Apa akan jadi? Atau pun dia lulusan syariah, dia mengajar syariat tetapi tidak tahu ilmu tasauf sebab itu bukan kelulusannya.
Tidak malangkah, orang mengajar Islam tetapi mengajar syariat yang setakat rangka. Tidak ada roh kerana tidak ada tasauf dengan alasan “ Aku memang tidak belajar tasauf.”




Maka terjadilah orang sembahyang tidak ada penghayatan sebab penghayatan itu mesti ada ilmu tasauf. Belajar sembahyang hanya bacaan-bacaan sahaja. Belajar Haji tidak dimasukkan ilmu tasauf di dalamnya maka orang yang pergi buat Haji itu hanya buat rangka-rangka sahaja. Tuhan sebenarnya bukan pandang mereka berlari-lari itu, pusing Kaabah itu tetapi Tuhan pandang rohnya. Kalau melakukan semua itu tidak memasukkan unsur tasauf, maka pergi haji hanya rangka sahaja. Kalau haji diibaratkan seorang manusia, maka ibadahnya bagaikan bangkai. Jauh sekali dari ibadah yang membangunkan jiwa atau insan.

Begitulah patutnya guru hendaknya mempunyai kefahaman yang luas. Jangan sekali-kali berkata “Saya hanya mengajar subjek ini dan tidak ada kena mengena dengan subjek lain.” Itu sangat bahaya. Guru hendaknya mencari atau mengambil pengalaman yang banyak dan kena banyak membaca. Jika tidak, maka guru akan mengajar Islam yang rangka sahaja. Sebab itulah umat Islam sembahyang beratus tahun tetapi tidak berkesan.

Sebagai contoh, ‘Tauhid’ dalam Islam ini, kalau boleh disampaikan dengan baik, akan cepatlah anak didik cinta Tuhan dan merasa Tuhan cinta dia. Apa yang menjadi masalah, kaedah ilmu tauhid hari ini tidak pernah berubah semenjak Imam Abu Hassan Ashaari, mujadid ketiga yang muncul di kurun ketiga selepas Rasul SAW. Ertinya sejak 1200 tahun yang lalu. Ilmu itulah yang dibawa hingga sekarang. Ilmu tersebut memang diperlukan namun hanya cukup sebagai asas sahaja untuk mengesahkan akidah. Tapi untuk membuat orang cinta dan takutkan Tuhan, tidak cukup ilmu itu sahaja. Patutnya ia dicampurkan dengan tauhid Imam Ghazali yang praktikal.

Kaedah Imam Ghazali cukup praktikal. Contoh, kalau ia ajak anak-anak makan, ia akan cakap, “Baiknya Allah. Kalau Dia tidak beri rezeki ini, kita tidak dapat makan.”.

Begitu juga bila membawa anak berjalan-jalan, kita amati apa yang dilihat dan apa yang berlaku, kemudian ulas dengan mengkaitkan pada Tuhan. Dengan cara ini maka anak didik akan terproses dengan cepat. Walaupun Tuhan tidak dapat dilihat, namun dia akan rasa bahwa Tuhan sayang padanya. Tetapi perlu juga diingat, bila untuk tauhid kita hanya menggunakan pendekatan Imam Ghazali saja tanpa pendekatan Imam Abu Hassan Ashaari, nanti anak didik cinta Tuhan, takut Tuhan, terasa Tuhan sayang tetapi akidah tidak betul. Sebab dia tidak belajar sifat 20 jadi dia tidak tahu konsep ilmu Tuhan, bagaimana berkuasanya Tuhan, dll. Nanti jadi tidak jauh beza dengan orang yang mengamalkan ilmu agama Hindu atau Buddha. Secara praktikal, apa yang dilihat secara lahir begitu baik. Tapi Tuhan mereka bukan Tuhan yang sebenar iaitu Allah SWT. Jadi dia dekat dengan Tuhan tetapi sesat.

Tetapi hal ini tidak pernah ulama fikirkan. Hari ini di sekolah rendah anak-anak diajar tauhid Imam Abu Hassan Ashaari sahaja. Akhirnya pelajaran tauhid menjemukan. Padahal kalau kena caranya, pelajaran tauhid ini menarik, sedap, menghiburkan. Sebab kita berkenalan dengan Zat yang Maha Agung.


Begitulah perlunya guru mempunyai ilmu dan pengalaman yang banyak untuk dapat menyajikan ilmu Islam dengan cara yang menarik dan indah.

...akan bersambung...

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah