APA ERTI BENCANA ALAM KEPADA MANUSIA


Salji jadi punca 60 kenderaan berlanggar

Anggota penyelamat berusaha mencari mereka yang cedera dalam kemalangan sejumlah kenderaan akibat jalan bersalji di Austria, semalam. – AFP.

SEEWALCHEN Austria 26 Mac – Seorang penumpang terbunuh dan enam lagi cedera parah dalam satu kemalangan jalan raya yang melibatkan hampir 60 kenderaan di sebuah lebuh raya di bahagian barat laut Austria.

Kemalangan itu dipercayai berpunca dari timbunan salji-salji tebal yang turun dan memenuhi Lebuh Raya A-1 bagi menghubungkan Vienna dan Salzburg.

Kejadian itu menyebabkan seramai 45 anggota polis dan 150 anggota penyelamat berkejar ke tempat kejadian untuk menyelamatkan mangsa-mangsa kemalangan.

Ulasan:
Maksudnya: "Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan tidak pula pada dirimu melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan) yang demikian itu supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu dan supaya jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak suka setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri." (Al- Hadid: 22-23)

Jelas bahawa memang Tuhan yang mengaku sendiri bahawa Dia yang buat kerja itu (dengan sebab-sebab tertentu), kemudian mewahyukan kepada Rasulullah, bahawa kerja menghancurkan negeri dan kaum itu sebagai hukuman. Kalaulah kita sudah belajar ilmu ini, tentu kita tidak pertikaikan lagi. Tapi sayang ilmu tentang hidup begini sudah tidak dibaca lagi. Biar kami jelaskanlah bahawa Tuhan lakukan itu, bukan untuk kita bersedih hati sangat. Memang patut kita dihukum, apa nak disedihkan. Sepatutnya kita cepat-cepat minta ampun, dan mintalah Tuhan pimpin kita agar jangan ulang lagi kejahatan sebelumnya. Nikmat yang hilang itu, semuanya pemberian Dia. Kalau Dia tarik balik, kita boleh minta semula. Dia kan Maha Pemurah. Jangan bimbang tentang rezeki. Hidup lagi itu pun rezeki Dia yang beri, tentu masalah rezeki akan diselesaikan-Nya. Kalau tidak tentu Dia matikan juga kita seperti yang lain-lain itu.

Persoalan yang mesti kita semua fikirkan ialah bagaimana dan apa program hidup selepas ini, supaya benar-benar jadi hamba dan khalifah Tuhan, dan tidak lagi jadi hamba dan khalifah nafsu dan syaitan? Jadi tujuan dikhabarkan bahawa Tuhan marah dengan sikap-sikap sebelum ini adalah dengan tujuan kaunseling dan motivasi agar jiwa-jiwa mereka bangkit semula dengan penuh azam dan keinsafan untuk hidup lagi bersama Tuhan, berbakti dan berkhidmat pada-Nya dengan penuh kehambaan dan sebagai khalifah-Nya. Persoalan makan minum kecil saja. Kalau kita selesai dengan Tuhan, rezeki itu mudah saja sebenarnya. Seseorang yang tahu gurunya pukul sebab dia malas belajar, tentunya akan mengambil sikap rajin selepas itu. Hamba yang faham Tuhannya dengan bencana yang berlaku dalam dunia ketika ini, tentu akan bertanya dan menjawab, bahawa aku telah sombong dengan Tuhan. Maka Tuhan pun sombong dengan aku. Oleh itu, selepas ini aku akan ikuti cara hidup yang Tuhan perintahkan, yang diikuti oleh Orang-Orang Soleh, Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul supaya Tuhan tidak marah lagi!

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah