Aku Mengadu.....


Ya Allah, hati ini makin jauh darimu.. hadirlah kembali dalam hatiku... aku ingin sangat mencintaimu...dan aku jua ingin kau menyintaiku.. cinta mencintai antara kita sehingga bertemu di akhirat sana... dunia makin tenat, dan aku seakan hanyut sama seperti orang-orang di sekelilingku... bangunkanlah rohku.. jadikannya benar-benar berperanan... jadikan aku mencintai mati keranamu... aku xnk mati dalam kekufuran.. matikanlahku dalam keadaan menyembahmu, zahir dan batin... tundukkanlah hatiku ini... jangan kau jadikan ia mati...

Wahai jiwaku.. kembalilah kepada fitrah sebenarmu... bukankah kau telah berjanji kepada Allah suatu ketika dahulu...

Wahai iblis laknatullah! Berambuslah dari jiwaku!! Jgn kau bisikkan lagi kejahatan dalam hatiku... cukupklah dosaku yg terlalu banyak ini... x tertanggung siksaan yg akan ku terima di akhirat nanti.. Wahai nafsu yg sering di pengaruhi... kau sering melemahkan badanku ketika ingin melakukan ibadah... mengapakah sikapmu begitu... aku berharap kau kembali kepada jiwa yang tenang( nafsu mutmainnah). Wahai Tuhan.. lemahkanlah nafsuku terutama dalam sembahyangku.. agarku dapat merasakan kebesaranmu.. nafsu dan syaitan ini sering mengganggu aku.. setiap hari dia memusuhiku ketikaku ingin mentaatimu...

Tuhan, Jangan biarkankan aku keseorangan...menghadapi syaitan dan nafsuku... aku ingin mentaatimu dan ku ingin redhamu... kalau engkau biarkan aku, nanti ku akan kecewa lagi...

Ya Allah... kekejaman dan kemusnahan semakin menjadi-jadi di saat ini... di manakah janjimu Tuhan?? Yang engkau sampaikan melalui lidah rasulmu? Bilakah akan hadirnya kebangkitan Islam itu? adakah aku terlibat sama dalam kebangkitan itu? adakah aku membantu kebangkitan itu???

ya Allah... jadikanlah aku bersama golongan yang sedikit.. seperti permintaan sahabat dahulu... dan aku dapat merasai iman seperti mereka... para siddiqin, para syuhada, para solehin..

ya Allah... bersaksilah.. aku merindui para salafussoleh... aku merinduimu Ya Rasulullah.... jika hari ini aku dapat bertemu denganmu, alangkah bahagianya hatiku... ingin melepas rinduku kepadanya...aku ingin berada dalam dakapannya... doanya... wahai para sahabat nabi... alangkah bahagianya hidupmu dapat bersama-sama Rasulullah... bahkan hatimu sangat hebat ketika itu. mungkin tidak seperti yang diceritakan dalam sirah, malah lebih hebat dari itu!

Wahai Saidina Abu Bakar... kau mendengar suatu ketika dahulu, kekasih Allah pernah bertanya kepadamu tentang kerinduanmu pada ikhwan-ikhwannya... kerana ikhwan2 itu sangat merinduimu dan merindui sahabat2mu... sejauh manalah imanku nak di bandingkan dengan imanmu... sudah tentu tidak ade sedikitpun sumbangan imanku jika dicampur dengan iman umat Muhammad untuk digandingkan dgn imanmu.. tapi wahai sahabat nabi, as-Siddiq... aku berharap aku memiliki hati sepertimu dan para sahabat.. yang mana keyakinan kepada Allah itu sangat hebat sehigga kau menyerahkan diri kepada Tuhan tanpa syarat.. kerana hatimu sangatt yakin bahawa Allah menjaga kamu dan Allah menjaga Agamanya...

“...sesungguhnya orang mumin yg sebenar/sejati, walaupun belum sampai ke tahap muqarrabin.. tetapi setidak2nya mukmin yg soleh, bila di sebut nama Allah, gementar hati mereka, hatinya takut, hatinya rasa hebat.. bila dibaca ayat2 Allah, bertambah iman mereka dan lantas menyerah diri bulat2 tanpa syarat..”

Ini kuliah yg telah ku dengar berulang2 dan masih tidak boleh aku realisasikan...

Wahai Tuhan yang membolakbalikkan hati.. kuatkanlah hatiku, agar keyakinanku tidak berubah.. supaya hatiku sentiasa tabah.. Tuhan, egkau rasakan ke dalam hatiku sentiasa bersamamu.. supaya aku rasa ada kawan yang melindungku... agar aku tak rasa sepi di dalam hidupku.. justeru malu melanggar perintah dan aku sentiasa bersiap sedia melaksanakan setiap perintahmu...

Tuhan.. bantulah aku menyuburkan mahmudah dalam diriku.. dan bantulah aku memusnahkan mazmumahku satu persatu... aku ingin sangat hati ini bersih..

Ya Allah.. berilah hidayah kepada semua orang yang ada jasa padaku... pada ibu dan ayahku... membesarkanku dengan didikan iman dan Islam.. hingga hari ini tidak putus-putus mengajar aku tentang Tuhan dan mengingatkanku untuk menjaga hati... agar aku tidak rosak dalam dunia yang dibungkam jahiliyah...

Pada Baba yang tidak jemu-jemu mengadakan program untuk anak-anak ini.... aku mendoakan kesejahteraaanmu bersama rahmat Allah dan keberkatannya.. engkau lebih aku cintai di sini kerana engkau sering memberi harapan untuk aku membaiki diri... biarlah kata orang aku telah berubah... tetapi aku berbangga kerana aku sedang mengharungi jalan yg sepatutnya dilalui oleh setiap mukmin.. aku menyatakan tidak! Sekali-kali tidak kepada kehidupan sekular yg sungguh rosak dan merosakkan... engkau memberi harapan untuk aku terus menghidupkan hati dengan ayat-ayat Allah, janji- janji Allah, ancaman-ancaman Allah, berita-berita gembira dan segalanya dari Allah... terima kasih Tuhan kerana menghantar seorang dutamu ke institut ini untuk mengembalikan hati yang telah jauh menyimpang dari jalanmu yg sebenar.. itu suatu rahmat darimu yang tidak dapat aku ceritakan betapa nikmatnya berada di atas jalanmu ini....

Bersaksilah teman-temanku... hidup ini penuh dengan keindahan yang tersirat maksudnya dari Tuhan... jalan Tuhan memang berliku, tetapi jalan kedurhakaan sangat mudah ditempuh... begitulah kehidupan nabi dan sahabat2.. penuh rintangan dan cabaran... baru beroleh rahmat dan kasih sayang Allah di dunia dan di akhirat... kita belum lagi di uji seberat mereka... iman kita tidak sehebat mereka.. kerana kita telah meninggalkan mereka.. kita tidak mengikut jekak langkah mereka... malah langsung tidak membaca sirah hidup mereka...

Ya Allah... selamatkanlah kami semua dari sebarang bencana.. ampunkanlah kami atas keterlanjuran kami... kurniakanlah rahmat dan berkatmu ke atas kami... semoga kami bersama golongan manusia yang mendapat kasih-sayangmu...cintamu.. ameen..

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah