snipp'

salam buat semua...

firstly, ana nak ucap tahniah pada semua yg terlibat secara langsung dan x langsung sebelum, semasa dan selepas Liga Badminton Tertutup KRM. Allah kurniakan kalian bakat untuk mengendalikan program itu dgn jayanya=) syukurlah padanya...

kepada peserta yg mendapat Johan, naib Johan dan ketiga bagi ketegori ikhwah dan akhowat, syabas di atas usaha anda. sbnrnya, x sgka korg boleh menang,hehe... tapi, ana harap semua peserta dapat tingkatkan usaha untuk Liga yang akan datang!(",)

di sinilh antum dan antunna belajar untuk menerima pasangan regu yg telah di tetapkan. Ada setengah yg terror main, ada pula yg kurang mahir memukul shuttle, ada yg pukul x kena, ada yg x sempat kejar shuttle, ada juga yg pukul ke court sebelah dan pelbagai aksi dan telatah yg mencuit hati ana ketika dan semasa liga ini berlangsung. Bagi ana, di situlah bersemi ukhuwah, di situ bermula silaturrahaim. yg x pernah kenal dh boleh bertegur sapa. yg x pernah pegang raket badminton dah ada keyakinan untuk bermain. yg dah pandai main pula selalu ajak kawan2 turun maen badminton sama2... Dulu kenal cm2 je, tapi sekarang sudah seperti kawan lama. bergaul, bermesra dan bersilaturrahim dengan penuh mawaddah. ana harap akan lahirnya ukhuwafillah sesama antum n antunna semua. di bawah payung syariat..

kepada KRM semester 1... ana harap kalian semua terus maju menapak di barisan pertama perjuangan. Terus bergelanggang dalam usrah untuk melahirkan keimanan dan kuat keyakinan kepada Islam, addeenul haq. terus berprogram untuk melahirkan kesefahaman dan seterusnya mewujudkan keselarasan dalam perjuangan. yg pentiing, biarlah matlamat perjuangan kalian jelas. Agama Allah memerlukan org2 macam kalian. Kalianlah yg akan memulakan semua ini. Biar semua orang tahu indahnya islam. Indahnya hidup bertuhan..

ucapan terima kasih kepada Lujnah maklumat dan multimedia kerana telah berjaya menerbitkan risalah KRM untuk bulan JAn n Feb. Semoga Allah merahmati kalian selamanya. Terima kasih jua buat Pensyarah Pembimbing, Ustaz Zawawi yang telah menyemak dan memberi bimbingan dan tunjuk ajar kepada anak2 buah KRM. tidak di lupa Encik Harun dan abe Zahid sdn. bhd. yg telah bertungkus lumus 'merezo' risalah KRM. semoga Allah meredhai usaha kalian.

Buat tatapan semua pelajar, sesungguhnya hari ulang tahun keputraan yg di rindui selamanya, Nabi Muhammad yg terpilih, saiyidul anbiya... ana mahu ajukan 1 soalan..
selama kita hidup ini, di beri nikmat oleh Allah sampai ke hari ini, dengan keadaan sempurna sejak lahir, tidak ada cacat anggota, boleh bergerak ke mana sahaja, malah semua anggota bdn boleh kita arahkan untuk apa sahaja.... dalam nikmat Allah yg byk2 tue, nikmat mana yg kita dustakan? ada tak??
yg mana yg dah kita syukuri pula? bulu mata kita nie Tuhan wujudkan sepaya kita boleh tutup mata, habuk pun susah nak masuk.. tapi ada x kita ucap terima kasih pada Tuhan untuk sehelai bulu mata kita.. ana tanye sehelai je. bukan semua bulu mata... itu baru bulu mata, blom lagi nikmat kuku, jari, kulit, kaki, rambut, siku, lutut, buku lali, jantung, urat saraf, paru-paru, dan semua sekali nikmat yg ada pada jasad lahir kita nie...ada x ucapkan terima kasih.. kalo la ade pun, cuba sukat banyak mane kita syukur dibandingkn dgn nikmat tubuh badan yg tuhan bagi nie...
ermmm, tue baru nikmat anggota... yg len plk cmne??
nikmat dpt buang air?? x kire la besar ke kecil ke...haaa.. tuekn satu nikmat.. ade org x dpt buang air tau. pening kepala di buatnyer... puas makan tue, makan nie nk kasi mudah buang air. tapi x dpt2 juga...so, syukur x kita dpt buang air???

hmmm, kita ada mak ayah... itukan satu nikmat dalam kehidupan. prnh kita syukur x nkmt ade parent nie??? xkn dah pergi baru nk rase kehilangan kot?? so, jadikanlah saat2 nie untuk mensyukuri nikmat mak n ayah. esok belum tentu kita atau org yg kita sayang itu di bangkitkan dari tidur. malam nie, lafazkanlah sesuatu buat mereka.. berazamlah untuk berbkti kepada mereka jika masih dibgkitkan pada esk hari.. jgn simpan semua itu sebab malu.. malu dgn parent sendiri... nnti menyesal...

ermmm. itu nikmat2 yg kita selalu amek beratkan!! kan.kan!!! tapi ada nikmat yg lebih besar yg kita lupakan... ape 2???
sedar x? atau x sedar2 lagi... kalo sedar pun, macam x sedar jer.. atau pura2 x sedar... atau hati telah buta... atau telinga sudah tidak mendengar... mata dh xle melihat..
nikmat yg paling besar adalah nikmat IMAN dan ISLAM...pernah syukuri x??btolker pernah nie? ye ker pernah...?? mane buktinyer???

jap2... sabar dulu...jgn marah.. tanyer jer... emm, kalau betul la pernah, nk tnyer 'sejauh mana dah Islam kita'? adakah setakat pakai kopiah pergi masjid jer, itu kite kata kite dh cukup Islam? dah cukup mensyukuri nikmat Allah? dah di kira kita pejuang agama?

"semBahyang aku cukup!!! x pernah miss tau!"

adakah sekadar smbhyg cukup dh dikira mensyukuri nikmat iman n islam?
(kira ok la smyg daripada org yg x smbhyg tue, huhu,,na'uzubillah)

ok.. kita memang sembahyangkn.. tapi hati kita tidak turut bersembahyang... di waktu jasad kita sujud kepada Allah, hati kita x sujud sama... malah masa sujud tue la kita berniaga, bersukan, berurusan dengan bos di pejabat, menyusun jadual waktu, cari henset, cari kunci dlln... semua 2 boleh berlaku dalam sujud.. percaya x? hati x ade lgsung contact dgn tuhan padahal kta maklum ketika sujud 2 la waktu di mana kita paling rapat dengan Tuhan. tapi x berlaku demikian... kalau waktu sujud pun dah lalai, apatah lagi la pada rukun2 yg lain..huhu.. cmne la pandangan Tuhan pada kita waktu kita bersembahyg. Lahir nampak taat, tapi hati derhaka... cmne 2? Tuhan terima x sembahyang 2??
cuba bayang jasad yg tiada nyawa..org akn panggil 'bangkai'.. atau 'mayat'... btol x?
kalau sembahyang yg tiada roh, serupa la... seolah2 kita nie bangkai la.. sembahyang bangkai... bangkai mana ada nilai... nazubillah... itu kalau kita sembahyang. kalau tinggalkan sembahyang, lagi2 la jauh sesat, malah nabi ada bersabda kalau siapa tinggal smbhyg dgn sengaja, kafir dia secara nyata...kalau dh kafir, cmfirm la nraka.. nauzubillah... minta jauh Ya Allah...

So, sejauh mane dah Islam kita? apa pula pandangan Rasulullah kepada kita? takut2 Rasulullah x mengaku kita umatnyer...

so, sempena Maulid Nabi nie,, marilah kita banyk minta pada Allah supaya kita diberi faham tntg Islam.. di beri keindahan iman itu, halawatul iman... Mari kita kenal Rasulullah, junjungan besar kita. siapa Rasulullah itu? kita kena kenal2 betul2! so bacalah sirah nabi.. kembalilah kepada sirah nabi.. di situ soalan kita akan banyak terjawab.. sirah nabi telah menceritakan segal2nya.. cuma kita amek x tahu, amek x kisah, pura2 tahu,nampak macam tahu tapi sbnrnya x tahu.. mcm saya la..byk sgt kurg... huhu..

ana doakan semua insan yg melayari blog ini, agar di beri kefahaman yg mendalam ketika membaca sirah Rasulullah... kenallah sirah Rasulullah ,nescaya kita kenal pemimpin agung kita itu.. salam buatmu ya Rasulullah... semoga dapat bertemu dgnMu!

sekian, wassalam




No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah