beza hidayah dan taufiq

hidayah adalah satu perkara yang sangat berharga kerana dari situlah titik tolak seseorang yang tidak islam itu masuk islam. kemudian dari situlah terus dia berusaha untuk mendapatkan ilmu dan iman srta lain-lain lagi yg ada dlm ajaran islam. utk seseorang yg mmg sudah islam, akan trbukalah pintu hatinya utk serius dgn islam dan berusaha mmpelajari ilmu islam dr sumber al-quran dan hadis serta mengamalkannya. seseorg yg tidak islam kalau blom mndpt hidayah ertinya hatinya blm terbuka utk menerima islam atau masuk islam. begitu juga ssorg yg berketurunan islam, jika hidayah blom dpt ertinya hatinya tidak akan trbuka utk serius dgn islam, utk mengamalkan islam dan mmperjuangkannya. setelah berusaha mmpelajari dan stlh hati trbuka utk beramal maka slsps itu mgkin akan mndpt taufiq dr Allah.

Taufiq ertinya apa yg diamalkan itu tepat atau berbetulan dgn kehendak Allah Taala. maka smpurnalah islam seseorg itu kerana seluruh amalannya telah bergabung di situ di antara hidayah dgn taufiq. namun mendapat taufiq pun belum tntu selamat. walaupun lahiriah dan maknawiyahnya sudah betul tetapi zahiriah dan batiniahnya mgkin blom selesai. Apa yg tersembunyi dalam hati mgkin x sama dgn apa yg dizahirkan. amalan zahir nampak hebat tapi mungkin dicelahi dengan riyak, ujub, hasad dengki, dan sebagainya yg merosakkan amalan. kalau soal batiniah tidak dijaga, org yg mendapat taufiq juga boleh trkandas.inikan pula setakat baru dapat hidayah. tanpa tasawuf, ramai yg tertipu dgn ibadah mereka.

soal ada kemahuan untuk membuat kebaikan dan mendapat ilmu(hidayah), itu soal lahiriah. untuk beramal, samada utk berbuat ibadah atau meninggalkan maksiat, iu juga soal lahiriah.kalaupun ilmu dan amal soleh sudah selari dan amalan tepat atau berbetulan dgn kehendak Allah(taufiq), itu pun masih soal lahiriah. soal batin atau tasawuf belum diambil kira. sedangkan amalan yg diterima Tuhan itu mesti cukup syarat lahir dan batinnya.

walau bagaimanapun setakat hidayah itu pun sudah merupakan satu anugerah yang sangat berharga dari Allah Taala yg Maha pemurah, kerana dari hidayahlah pintu hati terbuka untuk mempelajari dan mengamalkan islam. oleh kerana hidayah adalah satu benda yg berharga, tidak semua org boleh mendapatnya atau mmperolehinya....wallahualam

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah