di hari lahirku...

Sempena hari lahirku, ingin aku lafazkan sebanyak-banyak kesyukuran kepada Allah kerana masih memberi aku nafas untuk terus bertaubat. Atas dosa-dosaku, sampai hari ini aku masih belum mencintaimu. Wahai Tuhan.. aku masih mencarimu… mencari-cari cintamu.. demi menagih setitis rahmat darimu. Kerana aku sering berlagak sombong atas kawasan persinggahan yg sementara ini.. di mana lagi aku ingin mengadu kasih jika bukan kepadamu… aku sangat-sangat berharap padamu ya Allah, moga Muharam ini sangat bermakna bagi diriku… 10 muharam ini hari lahirku.. moga ada alamat baik yg kau berikan kepadaku.. masa makin suntuk.. dunia makin rosak. Tetapi aku dapat merasakan , diakhir-akhir ini makin ramai yang makin suka untuk menjadikan Islam sebagai jalan hidup mereka. Mereka berlumba-lumba Ya Allah.. aku takut aku ketinggalan, atas dosa-dosaku.. dengarlah rintihanku ya Allah.. aku benar-benar sedih ya Allah saat ini kerana aku masih tidak mencintaimu.. aku tak mahu bazirkan lagi usiaku ini dengan bergelumang terus dengan noda dan dosa. Kau berilah kekuatan dalam segala hal sebagaimana kau beri kepada kekasih-kekasihmu.. amen.. aku merayu ya Allah. Bukankah rintihan seorang hamba itu lebih kau sukai daripada zikir saeorang abid.. kau tuhanku.. kalau kau terima permintaanku, kau tidak rugi.. malah kebesaranmu makin bertambah.. sesungguhnya engkaulah yg maha besar dalam segala hal.. aku lah makhluk kecil yg hina dina yg sering liar dgnmu.. pohon dengan harap…..Engkau terimalah..

Ya Allah, rahmatilah ibu bapaku selama-lamanya. Berilah kecintaanmu pada mereka.. dan kecintaan mereka kepadamu.. jadikanlah mereka berada di kalangan org2 yg bertaqwa. Jadikanlah mereka ikhwan atau sekurang2nya asoib.. jadikanlah mereka berjuang seperti abid di malam hari dan singa di siang hari… berkatilah usia mereka… semoga engkau terus meredhai mereka dan seluruh anak2nya.. pandulah kami sekeluarga atas jalan mencintaimu dan memperjuangkanmu…..

Alhamdulillah, perjumpaan dengan rakan2 usrah yg amat aku cintai sangat memberi kesan pada hatiku.. bersama pengerusi dan bendahari yg sering membuat aku rasa terhibur. Dalam halawatul iman.. nabil… semoga engkau teruskan perjuangan biro kerohanian. Aku tidak dapat menyumbang banyak dulu atas kelemahan aku. Atas dosa2ku.. semoga Tuhan merahmati perjuanganmu.. hafiz.. sesungguhnya engkau jua sangat memberi aku kekuatan untuk terus berada atas jalan ini.. afiq. Kau memberi aku inspirasi untuk terus maju setapak kehadapan. Walaupun langkahku agak payah pada saat ini.. teruslah mentarbiyah ku… ubai.. kau penghibur hatiku.. walaupun sering sakat menyakat tetapi itulah keindahan yg dapat aku rasai. . semoga perjuangan ini tidak berhenti di pertengahan jalan… izzat.. aku doakan kau menjadi pendokong dakwah di IP ini.. menjadi pengerusi yg berfikiran global, menjiwai baba.. akh fazli yg kucintai.. apa lagi ingin aku ucapkan padamu.. kau banyak memberi kesedaran kepada ku tanpa kau sedari.. aku sering terpaku mengenangkan kata2 hikmah yg terpancar dari bibirmu..kudus.. jgnlah kau bersedih atas apa yg berlaku.. aku x lupa mendokanmu.. teruslah bersemangat wahai sahabatku.. sesungguhnya setiap ujian Tuhan itu tanda kasih sayangnya.. percayalah.. aku ini tidak di uji sekian lama… takut2 aku dalam kemurkaannya.. ya Allah.. kurniakanlah segala2nya yg terbaik buat diriku. Redhailah aku… ghafar.. walaupun kau agak berdiam diri saat bersama, tapi aku tahu bahawasanya jiwamu sangat cocok menjadi kader2 atas jalan yg kita harungi bersama ini… aku yakin suatu hari nanti kau akan melahirkan kader2 yg jauh lebih maju dari apa yg kita ada sekarang.. menapaklah dengan lebih laju.. sederas air yg mengalir di kawasan yg curam.. bagaimanapun wahai shbt2ku sekalian.. tiada yg lebih membahagiakan melainkan dapat berada bersama2 kamu semua.. aku harap ukhuwafillah yg terjalin antara kita terus bertaut sehingga kita mengadap ilahi.. malah berjumpa di akhirat sana nnti.. kau doakanlah perjuangan ku sampai ke hujung,, tidak tersungkur di petengahan jalan..

Baba… aku tahu aku jauh darimu, tetapi percayalah, kau sangat dekat di hatiku..(izinkan saya guna perkataan “aku”) mana mungkin aku melupai org yg memanduku ke jalan ini.. saat ini aku ingin meminta ampun kepadamu jika selama baba mengenal diri ini, ada salah dan silap yg menyebabkan baba bersedih hati dan melukakan hati baba. Semoga baba terus membimbingku dan tak jemu dengan diriku yg tidak memiliki apa2 ini. Hanya meneguk ilmu darimu dan sedikit kasih seorang ayah yg berjiwa pejuang. Aku doakan dirimu menjadi pejuang yg berwatak wali. Aku dapat merasainya… melalui wibawa yg ada pada dirimu.. teruslah membimbingku dan anak didikmu itu..

Kepada semua rakan2 KRM yg aku rindui selalu.. sabarlah.. jgn terburu-buru atas jalan dakwah.. rintislah jalan ini selangkah demi selangkah dengan berbekalkan istiqamah dalam jiwa. Jgn jemu dalam berdakwah. Percayalah suatu saat nanti antum semua akan dapat merasai halawatul iman seperti yg kami rasai ini.. mungkin aku belum lagi, tetapi marilah bersama-sama aku mencarinya.. bersama rakan2 ku yg telah dapat merasainya.. abg2 dan kakak2 kamu yg telah merasai keindahan ukhuwahfillah. Mereka tidak mahu undur lagi atau lari dari perjuangan. Mereka benar2 memasang tekad unttuk menyusuri jalan ini.. mencari redha Tuhan.. aku selalu mendoakan antum semua menjadi daei2 yg mampu memberi impak yg besar dalam perjuangan. Teruskan usaha menjadi remaja yg memburu taqwa.

Pada semua saudara yg mengenali diriku..… bangunkanlah jiwamu, bangunkanlah akalmu.. binalah masa depanmu yg gemilang. Kamu adalah asset agama, bangsa dan Negara. Jangan lari dari Tuhan.. kembalilah kepadanya.. kerana memiliki Tuhan, memiliki segala-galanya.. kehilangan Tuhan, tidak bererti segalanya.. walaupun kamu menjadi idola dalam masyarakat, walaupun kau di anggap sebagai orang yg berjaya dalam hidup,dlln.. tetapi jika kamu tidak mendapat cinta Tuhan, ia tidak memberi makna kepadamu.. aku benar2 berharap kamu semua menjadi manusia yg sangat bernilai dalam masyarakat. Mampu menjadi penghibur kepada manusia. Menghibur manusia dengan akhlak yg mulia. Sesungguhnya akhlak mulia itu pakaian bagi org2 bertaqwa..Org bertaqwa adalah merupakan kekasih2 Allah di dunia dan di akhirat. Teruslah mencari cinta tuhan dengan melakukan perkara yg di redhai Tuhan dan tidak melakukan perkara yg di larangnya.. percayalah.. manusia2 di dunia saat ini sedang mencari kebenaran.. kebenaran itu tetap satu.. tidak dua, tidak tiga dan tidak seterusnya.. ia tetap satu dan selama-lamanya satu.. ada yg berjaya menemuinya.. ada yg tidak berjaya menemuinya.. aku doakan kamu berjaya dalam mencari kebenaran itu..

Kebangkitan islam itu pasti.. aku yakin dengan janjimu Ya Rasulullah.. aku bertawassul sebanyak2nya. Semoga dengan bertawassul aku di bimbing dalam meneruskan hidup ini.. mencari kebenaran yg satu itu.. ameeen..

Lastly, thanks sanagt pada pemilik laptop acer ini, Asyraf yg memberi aku ruang untuk menggunakan laptop kesayangannya.. semoga Engkau tergolong dalam golongan org2 bertaqwa, aku doakan. Semoga berjaya dalam hidupmu..

Ameen.

Selamat hari lahir, selamat dari kemurkaan Allah, selamat dari maksiat lahir dan batin, selamat bersyukur danselamat bersabar…

4 comments:

Anonymous said...

Keramatnya Ukhwah melangkaui hubungan darah,
Kasih syg hanya kerana Allah,
Tonggak kekuatan dalam Jemaah,
Digubah dgn acuan aqidah,
tak seorang dibiarkan gundah,
Andai ditakdirkan rebah,
Seribu membahu gagah,
moga hatimu sentiasa tabah,
menempuh segala mehnah,
Andai ingin diluah,
diri ini sedia bersama menanggung resah...

InsyaAllah...

Fatabarakallahu fik...

Allahuakbar...

La ilaha illallah...

Muhammad Ubaidullah said...

Salam..
Semoga Allah merahmatimu sahabatku..
I'Allah,,sama2 kita memperjuangkan Agamanya..
Semoga kita saling kuat menguatkan antara satu sama lain...

sir hans said...

semoga Allah merahmati antum selamanya...

Abuuwais said...

Selamat..selamat...selamat
Allah merahmatimu nak...

maaf baba lupo...he he..
lambat buke.ketingalang jamang.
Ingatkan...riben kehidupan...lain kali kita main-main lagi dengan riben kehidupan kita.asalkan kita tidak depermainkan oleh hidup ini.

Bumi Tuhan... Bersaksilah