perjalanan...  

Cuti semakin berakhir...Cuti kali ini memberi aku banyak pengalaman yang nyata memberi banyak kekuatan untuk aku terus maju dalam membelah arus perjuangan rohani... bukan senang hendak memecut laju melawan arus pembangunan.. jika tak benar-benar tabah, sudah tentu akan tersasar pada bila2 masa. Semoga Allah menganugerahkan padaku sifat istiqamah sepanjang menongkah arus yang sangat deras ini. Semoga perjalanan rohku bergerak dengan pantas melebihi jasad lahirku....amin
Kembara di tengah bandar metropolitan memberi aku seribu macam igauan yang tidak keruan. Aku menyaksikan makhluk Allah yang berbondong-bondong ke sana kemari, entah apa yang mereka kejarkan..aku pun turut sama mengejar train yang begitu pantas tiba.. bila2 masa.... aku pun tidak sedar aku tergolong sama seperti mereka. Di waktu itu rohku amat lemah, tidak berdaya mempengaruhi jasad, tetapi jasad ini yang membawa seluruh badanku berjalan mengharungi manusia yang ramai itu. Seolah2 dunia telah menguasai aku dan aku lalai bersama2 dengan manusia2 di sekelilingku...
Tetapi kembara terakhir aku kelmarin adalah dengan berkat ayahanda yang banyak memberi kefahaman hidup kepadaku.. dalam Kursus Motivator Peringkat Asia di Bukit Bintang. Subanallah.. Remaja-remaja dari seluruh Negeri dalam Malaysia ini menyampaikan masej2 yang sangat bermakna buat diriku.. perjalanan yang agak lama bersama pengiring2 dr MP menjadikan aku agak letih pada malam itu. Alangkah ruginya Aku. Tapi, dalam keletihan itu, aku sedar diriku asyik sangat memerhati remaja-remaja yang seusiaku bergaul mesra dalam kasih sayang seumpama mereka telah lama tidak berjumpa. Seakan-akan adik-beradik yang baru bertemu semula... dalam suasana yang penuh ramah mesra itu, aku dapat memerhati dengan dekat orang2 yang telah lama ingin aku jumpa. Mereka benar2 berada di depanku. Perwatakannya dari mula aku sampai sehingga aku pulang benar2 mencerdaskan mindaku. Sungguh cantik akhlaknya.. sangat merendah diri orangnya. Semua orang senang dengannya. Orang yang kenal sudah tentu jatuh hati dengannya.. Ato’illah & Khodabah.. Aku doakan semoga Allah mengurniakan jiwa2 seperti itu padaku.. engkau, insyaAllah aku doakan tergolong di kalangan org2 yg bertaqwa.
Adakah hatiku ini sangat keras sehingga tidak mampu memiliki sikap2 seperti itu. Ternyata aku egois. Hendak melawan nafsu yang satu ini pun amatlah sukar.. lagi2 lah nak memiliki watak2 seperti itu. Mereka amat mencontohi Rasulullah S.A.W. Seluruh ahli keluarganya mempunyai watak2 yang berbeza. Itu yang menjadikan pandangan bebola mataku liar menyaksikan keindahan akhlak Islamiah. Mereka telah lama berada dalam perjuangan.. aku berazam untuk memiliki akhlak2 seperti itu.
Di IPGM KSM.........Aku seharusnya mendoakan org2 yang berada di dlm saf pejuangan . Baba, Fazli, Jat, Kudus, Apih, Gopa, Ubai, Bil, n Afiq...
Aku sepatutnya mendoakan rakan2 KRM....
Jua rakan2 JPP...Staf sokongan n akedemik... M3P....pengarah...
Seharusnya aku doakan mereka supaya sentiasa dalam rahmat Allah dan keberkatannya...
Mereka adalah makhluk Allah yang lebih mulia daripadaku. Manakala aku hamba yang sangat hina...
Walaupun 3 tahun aku bersama mereka di IPGM, tapi jarang sekali aku mendoakan mereka. Entah2 xde langsung kot. Berdosanya aku.. entah dunia manalah yang nak terima orang seperti aku.. entah2, rakan2ku itu selalu mendoakan aku lebih dari mereka mendoakan diri mereka.. nauzubillah.. teruknya sikapku.. Semoga Allah memberi keredhaan yang berpanjangan buat IPGM KSM n warganya yang ku ingati.. ampun maaf atas kekuranganku...


Terima kasih buat rakan2ku di IP yang sentiasa menggerakkan aku untuk bangun tahajud sebelum fajar.. tiada apa yang dapat aku ungkapkan melainkan semoga keredhaan Allah sentiasa berada bersamamu.. sesungguhnya aku amat mencintai antum lebih dari aku mencintai diriku... jika nyawa ini mampu aku serahkan semata2 untuk menyelamatkan imanmu wahai sahabat, akan ku serahkan... semoga Tuhan mengurniakan aku sifat ikhlas yang amat susah di capai itu. Makam yang susah di capai.. sanggup mengorbankan diri demi sahabat.. bahkan korban jiwa dan perasaan.semoga Allah meredhoi kalian...


Pada ibu dan ayahku, Hepi Anniversary.. di waktu ini kau tiada di sisi kami anak2mu, kerana menghadiri kursus di luar sana. Kalau aku dapat ikut serta, alangkah indahnya.. subhanallah. Kami anak2mu mendoakan semoga Abah Ummi akan terus bahagia. Terimalah seadanya kami anak2mu ini.. mungkin pernah mengguris hatimu suatu masa dahulu, tapi kami harap keredhoanmu mendahului kemurkaanmu.. kami tahu kami tidak mengerti akan hidup ini, jiwa remaja ini sering memberontak.. ade je yg x kena.. tapi pada peghujungnya kami saksikan sendiri kebenaran kata2mu.. semoga umi abah tergolong dalam golongan ikhwan yang di rindui Rasulullah di akhir zaman. Setidak2nya Asoib.. ameen..


Akhirrul kalam... pada rakan2 yang berada di luar sana.. doakan lah driku sentisa dapat istiqamah dalam berjuang... terutama dalam berjuang melawan nafsu dan syaitan kerana telah ramai pejuang yg terkubur dek kerana tipuan 2 musuh ini. Tolong doakan aku ya. Semoga Allah mencintaimu.. Terima kasih sahabatku(“,)

Baca Selanjutnya..
AddThis Social Bookmark Button


Related Posts with Thumbnails

Bumi Tuhan... Bersaksilah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster