uzlah..

Uzlah..
perkataan yang jarang aku sebut dulu.. kini ia sering bermain di hati.. aku mula ingin membaiki diri dengan sebaiknya. atas jalan al-haq. Syukur x terhingga pada Tuhanku, yang menunjukkan jalanku menuju siratulmustaqim..

'pengasingan' ini amat bermakna bagiku.
bukan bermakna lari dari masyarakat tetapi memelihara diri dari dunia yang kian rosak..
seperti Rasulullah saw yang pergi ke gua hira' untuk bertahannut seorang diri.. menjauhkan diri dari masyarakat yang terpenjara oleh jahiliah..

uzlahku ini satu pedoman, satu pelajaran, satu peringatan, satu pengiktibaran...
aku lbh byk berdiam dari berkata-kata yang sia2.. walaupun masih tidak mampu, tp itulah permulaan. asalkan usaha ini berterusan dan aku tidak putus asa..

misi yang paling payah adalah untuk menundukkan nafsuku...
dalam penjara jahiliyah ini memang sukar untuk menewaskan nafsu ini..
hanya iman yang benar2 mantap shj yg mampu melawan dan seterusnya mendidik ia menjadi nafsu yang baik..sekurang2nya nafsu mutmainnah..

Ya Allah.. jadikan aku orang2 yang berusaha menjadi mukmin taqiyyin! ataupun, sekurang2nya dpat bersama dengan mereka dalam merintis jalan dalam menyebarkan risalah nubuwah.. penyambung lidah nabi dan rasul..
itulah kekasih2 mu yang engkau anugerahkan rahmat dan kasih sayangmu.
itulah matlamat hidup seorang mukmin.

jgn kau lemparkan kemurkaanmu padaku atas sebab kelemahanku..
maafkanlah aku tuhan..
jika engkau ampunkanku, engkau tidak akan rugi..
malah itu menandakan kasih sayangmu Tuhan..

tunjukilah aku akan jalanmu yg sebenar..
pimpinlah aku..

jadikan aku tabah atas semua ujian yang menimpa.
aku tau itu semua ada hikmahnya..

Terima kasih Tuhan...

No comments:

Bumi Tuhan... Bersaksilah